TURVOTTAAKO SMOOTHIE – EI ENÄÄ!

Smoothiet kuuluvat monen päivittäiseen arkeen ja hyvä niin. Joskus kuitenkin terveellisestä smoothieista saattaa seurata ikäviä vaikutuksia… Turvottaako smoothie – ei enää kun luet nämä kikat!

 

turvottaako smoothie – ei enää!

 

Alkuun on heti todettava, että toiset kestävät erilaisia komboja paremmin kuin toiset, joten tässäkin  asiassa, niin kuin kaikessa muussakin, on yksilöllisyys hyvä ottaa huomioon. Erilaiset suolisto-ongelmat ovat yleistyneet hurjasti ja myös terveelliset smoothiet saattavat aiheuttaa ongelmia. Mutta miksi terveelliset smoothiet sitten turvottavat? Smoothieissa yhdistyvät yleensä herkulliset hedelmät, elinvoimaiset kasvikset ja lehtivihreät ja proteiininlähde, joka täydentää kokonaisuuden. Kuullostaa täydelliseltä, mutta hetken kuluttua vatsa on toista mieltä. Se johtuu yhdistelmästä, joka saattaa aiheuttaa ilmaa, turvotusta ja närästystäkin.

 

turvottaako smoothie – ei enää!

 

Turvottaako smoothie – ei enää kun huomioit seuraavat seikat! Proteiinit ja hedelmät vaativat erilaiset ympäristön ja entsyymit sulaakseen optimaalisesti. Kun ne nautitaan samaan aikaan, sekoittavat hedelmien nopeat sokerit ja hittaammin pilkkoutuvat proteiinit ruoansulatuksen. Ruoan pillkoutuminen häiriintyy ja se saattaa alkaa käymään ja mätänemään suolistossa aiheuttaen muun muassa kaasun muodostusta. Ruokien yhdistelemisestä löytyy kirjoja ja tietoa, jota voi halutessaan tutkia lisää ja löytää oman tavan nauttia smoothieista. Äärimmäisen vaikeaksi itselleen hommaa ei kuitenkaan mielestäni kannata tehdä, jotta sen aiheuttama stressi ei aiheuta sinulle jo itsessään vatsaoireita… : )

 

turvottaako smoothie – ei enää!

 

Ruokien yhdistelemisestä ovat jo iät ja ajat puhuneet myös erilaiset terveystieteen suuntaukset, kuten Ayurveda ja kiinalainen lääketiede. Useat tahot kehoittavat nauttimaan hedelmät 20 minuttia ennen muita ruokia, ei esimerkiksi jälkiruoaksi niin kuin usein teemme.  Itse laitan smoothieihin usein hedelmiä, mutta silloin en laita sekaan proteinilisiä. Ei siis kollageenia tai muita lisättäviä proteiineja. Lehtivihreät ja hedelmät sopivat mainiosti yhteen, joten ne voit huoletta blendata sekaisen – onneksi!

 

Proteiinintarve on yksilöllistä ja riippuu iästä, koosta, aktiivisuustasosta ja tavoitteista. Itse en syö punaista lihaa tai kanaa, joten nautin hiukan lisäproteiinia päivittäin. Suurta määrää en kerralla nauti, yleensä 5–20 g 2–3 kertaa päivässä. Aamuni alkaa Skin Collagenilla, jonka sekoitan veteen ja jonka nautin tyhjään vatsaan. Nautin sitä päivittäin noin 5 g. Sen jälkeen nautin päivän aikana erillisinä annoksina joko kofeiinittoman kahvin ja rasvojen, matchateen tai veden kera seuraavat proteiiniannokset. Ne ovat useinmiten kerran päivässä Body Collagenia 15–20 g ja kerran Ion 92 proteiinijauhetta noin 15–20 g. Muu protiinini tulevat ruoasta, kuten kvinoasta, jota rakastan ja erilaisista paljokasveista. Jonkun verran nautin myös kalaa, sieniä, pähkinöitä ja siemeniä, sekä välillä laadukkaita juustoja.  Myös kasviksista saa aimo annoksen proteiinia ja niitä syön paljon!

 

turvottaako smoothie – ei enää

 

Turvottaako smoothie – ei enää kun noudatat näiden ohjeiden lisäksi myös toista neuvoa. Älä sekoita suurta rasvamäärää hedelmiä sisältäviin smoothieihin, sillä sekin saattaa aiheuttaa ongelmia. Rasva hidastaa ruoansulatusta ja saa hedelmien sokerit siten käymään suolistossa. Smoothiet ovat ihania ja ansaitsevat paikan päivittäisessä ruokavaliossamme, mutta jos ne koostaa oikein, on niistä vieläkin enemmän hyötyä ja vähemmät ikäviä sivuvaikutuksia.

On ehkä hyvä vielä todeta, etten todellakaan ole hedelmiä vastaan, vaan kehoitan vain harkitsemaan vaihtoehtoa, jossa nautit laadukkaat proteiinit erillään hedelmistä jos ne aiheuttavat sinulle vatsaoireita. Muutenkin lyhytketjuisiksi pilkotut kollageenipeptidit tai treenin jälkeen tarkoitetut proteenit on paras nauttia erillään muista ruoista, jolloin ne pääsevät heti ”töihin” ja rakentamaan tai uusimaan vaurioittunutta kudosta.

 

turvottaako smoothie – ei enää

 

  Turvottaako smoothie – ei enää! Nauti siis ihanista ja elinvoimaisiat smoothieista ja korjaavista proteiineista erikseen ja sano hyvästit turvottaville smoothieille!

Herkullisia smoothiehetkiä!
Karita

 

 

 

Lisää kiinostavaa luettavaa löydät alta:

 

Kesän paras marjapiiras

Kesän paras marjapiiras

Herkullinen lehtikaalisalaatti

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Apuja stressin hallintaan

stressitön elämä

Seuraa myös: Instagram @karitatykka | Snapchat karita-tykka | Twitter @KaritaTykka

kiitos!

Kommentit
  1. 1

    Tuuli sanoo

    Itselläni luulen smoothie-turvotuksen johtuvan lähinnä ilmasta jota blendauksen yhteydessä sitoutuu runsaasti nesteeseen. Annankin smoothien sen takia seistä hetken blendauksen jälkeen ennen juomista.

    • 1.1

      karitatykka sanoo

      Hei Tuuli.

      Tuokin on totta. Blendaus rikkoo solurakenteen ja ruoan hapettuminen alkaa. Itse nautin sikis smoothiet heti. Olen huomannut omalla kohdallani, että kun proteiinin ja hedelmät nauttii erikseen toimii suolistoni paremmin. Muta kute kirjoittelinkin, olemme kaikki ihanasti erilaisia ja se, mikä toimii toisella ei toimi toisella lainkaan.
      Kiva, että olet löytänyt itsellesi toimivat kikat. : )

      Iloa!
      karita

  2. 2

    M sanoo

    Hei Karita,
    Haluaisin kysyä ihan aiheen vierestä. Seuraan blogiasi ja ig:tä, ja ilmeisesti pidät valkoisista kauluspaidoista 🙂 Niin minäkin rakastan niitä! Onko sulla suositeltavana jonkun valmistajan paita, jonka materiaali ei rypistäisi ja pysyisi ryhdikkäänä? Kiitos. Sulla on muutenkin kiva yksinkertainen tyyli, mutta aina joku mielenkiintoinen yksinkohta 🙂

    Näin sinut pe Kaaressa ja voiii kuinka upean kaunis olet! Ja kauneus tuli myös sisältäpäin. Mielestäni voittaisit nytkin Miss Suomi!

    -M

    • 2.1

      karitatykka sanoo

      Moikka M!

      Kiitos kivasta viestistäsi!
      Kyllä, rakastan valkoisia kauluspaitoja, mutta merkit vaihtuvat. Tällä hetkelä Second femail on yksi suosikeistani, mutta merkkejä on monia ja yleensä lennosta ihastun johonkin malliin tai laatuun. Kaaressa ollut paitani oli muuten juuri Second femailin mallistosta… Yleensä pienistä liikeistä löytyy parhaat. Helsingissä on monia ihania pikkuliikkeitä joista valita Dot’s on ihana, Gaudete ja monet muut. Paidan valintaan vaikuttaa aina malli ja laatu. Valitettavasti rypistymättömiä paitoja en ole vielä löytänyt, mutta melko hyvinä ne pysyvät. : )

      Iloa ja energiaa!
      Karita

    • 2.2

      Aino sanoo

      Hei,
      Minulle oli aivan uutta tuo, että hedelmät vaativat emäksisen ympäristön imeytyäkseen. Pystyisitkö tarjoamaan tähän tarkempia viitteitä? Kuinka hedelmien ravintoaineet sitten ylipäätään selviävät happamasta mahanesteestä? Hankala myös uskoa, että happamat ja emäksiset ruoka-aineet yhdessä nautittuina neutraloisivat koko mahanesteen? pH on kuitenkin reilusti happaman puolella ja fysiologisesti tarkasti säädelty. Lisäksi kiinnostaisi tietää, selviääkö tosiaan lisäravinteena nautittu kollageeni pilkkoutumatta tästä ympäristöstä?

      • 2.2.1

        karitatykka sanoo

        Moikka Aino.

        Kiitos viestistäsi.
        En osannut selittää tuota oikein… Pointti oli kuitenkin se, että proteiinit ja hedelmät tarvitsevat toisenlaisen ympäristön optimaaliseen pilkkoutumiseen. Hedelmät pillkoutuvat todella nopeasti toisin kuin proteiinit. Keho käyttää eri entsyymejä hedelmien kuin proteiinin sulattamiseen ja huonot yhdistelmät sattavat aiheuttaa oireilua. Hedelmien nopeat sokerit tarvitsevat tovin aikaa imeytyäkseen ennen proteiineja, jotta vältymme ruoan mätääntymiseltä ja käymiseltä suolistossa. Mahalaukussa oleva ruoansulatusneste ei neutraloi koko ruoansulatusnestettä, mutta eri ruoilla on erilainen vaikutus happamuuden tasapainoon. Myös liiallisella veden juonnilla ruokailun aikana on laimentava vaikutus, eikä ruoansulatus ole niin tehokasta.

        Kollageenipeptidejä on erilaisia. Toiset vaativat ruoansulatuksen avukseen toiset taas eivät. Meillä kollageenipeptidit ovat lyhytketjuisia (Skin Collagen ja Joint Collagen), joten ne käytännössä ohittavat koko ruoansulatusjärjestelmän. Skin Collagen on valmistettu täsmähydrolysoimalla niin, että superlyhyet kollageenipeptidit stimuloivat ihon verinahassa sisältäviä fibroblasteja, jota kautta kehon omaa tyypin 1 kollageenituotantoa saadaan vilkastettua. Valtaosa on kollageenivalmisteista on pitkäketjuisia. Jos tavoitteena on nauttia kollageenia juuri proteiinilisänä, on se silloin pitkäketjuista ja vaatii normaalin ruoansulatuksen (Body Collagen). Suolahappo vatsalaukussa pilkkoo kollageenin aminohapoiksi, jotka sitten lähtevät korjaaman kudosvaurioita. Kollageeniproteeini (Body Collagen) on aminohappokoostumukseltaan erilainen jos verrataan esimerkiksi heraan tai muihin proteiininlähteisiin.

        Auroinkoista viikkoa!
        Karita

        • 2.2.1.1

          A sanoo

          Hmm.. mielenkiintoista. Avaatko vielä tuota: ”hedelmien nopeat sokerit tarvitsevat tovin aikaa imeytyäkseen ennen proteiineja, jotta vältymme ruoan mätääntymiseltä ja käymiseltä suolistossa”?

          Sitten en aivan ymmärrä tätä ”Mahalaukussa oleva ruoansulatusneste ei neutraloi koko ruoansulatusnestettä, mutta eri ruoilla on erilainen vaikutus happamuuden tasapainoon.” -Ruoansulatusneste ei neutraloi itseään?

          Kiitos taas.
          -A

          • 2.2.1.1.1

            karitatykka sanoo

            Hei.

            Ruoansulatus alkaa useimmiten jo suusta, jossa erilaiset entsyymit muodostuvat, samaanjärjestelmään kuuluvat myös vatsalaukku ja koko suolisto.
            Hedelmät ovat joko yksin- tai kaksinkertaisia ​​sokeria, kun taas tärkkelykset ovat kolmoisokeria. Hedelmät pilkkoutuvat mekaanisesti vatsaasi, mutta kemiallisesti ne eivät hajoa, ennen kuin ne saavuttavat ruoansulatusjärjestelmän ohutsuolessa. Proteiini taas pilkkoutuu vain vatsassa, jossa se tarvitsee sulaakseen se erittäin vahvan happamuuden. Eli hedelmät ja proteiinit pulkkoutuvat ja hajoavat ruoansulatuksen eri osissa. En ole alaan erikoistunut ja jutun ajatuksena oli auttaa kiinnittämällä huomio siihen seikkaan, että mikäli smoothiet aiheutavat närästystä, ilmavaivoja tai turvotusta, saattaa syynä olla smoothien kokonaisuus. Jos taas minkäänlaisia ruoansulatusongelmia ei ole ja kokee voivansa hyvin, ei ongelmaa ole. (esimerkiksi mieheni pystyy syömään hedelmiä jälkiruoaksi jne, minä en) Tosin jotkut sanovat, että silloin ruoansulatusjärjestelmässä olisi jo ongelmia, eikä se siksi reagoi enää noraalisti. En osaa sanoa onko näin.
            Tärkelykset ja hedelmät alkavat pilkkoutua jo suussa, jonka vuoksi on todella tärkeää myös pureskella smoothiet, suun happamuus ei ole suuri ja siksi esimekriksi proteiinit eivät pilkkoudu vielä suussa. Voi olla, että esipilkotut proteiinivalmisteet tekevät niin en tiedä. Proteiinit taas tarvitsevat vahvan suolahapon ja oman entsyymin, jotta hajoaminen on tehokasta, eikä ruoka jää vatsaan mätääntymään.

            Ruoansulatuksesta ja sen eri vaiheista voi googlettaa ja miettiä miten mitkäkin yhdistelmät pelaavat yhteen. Oma fiilis on kuitenkin tärkein. : )

            Mukavaa viikkoa!
            Karita

  3. 3

    Laura sanoo

    Hei! Todella mielenkiintoinen aihe, sillä itse välillä huomaan smoothien syötyäni, että vatsaan tulee jotenkin outo tunne.. Olisiko sinulla antaa vinkkejä aamusmoothieeseen, jos sen kuitenkin haluaa sisältävän proteiineja (tai en tiedä olisiko se edes aina välttämätöntä). Juon yleensä heti herättyä Foodinin viherjauheesta, spirulinasta ja sitruunamehusta tehdyn sekoituksen ja siitä hetken kuluttua teen smoothien. Siihen satunnaisesti marjoja/hedelmiä, riisiproteiinia, chiaa, Great Lakesin kollageenia sekä kapryylihappoa. Miten muuttaisit/jättäisit aineksia pois ja söisit erikseen? Kiitos jo etukäteen!
    Ps. Blogiasi on nautinto lukea<3 Samaistun kirjoituksiisi ja ajatusmaailmaasi täysin. Energiat, vaihtoehtoiset hoitomuodot jne. Vaikka haaveammattini onkin hammaslääkäri ja sitä kohti olen menossa, toivoisin, että tulevaisuudessa näihin vaihtoehtoisiin asioihin suhtauduttaisiin terveydenhuollossa paremmin. Ehkä eniten mietityttää se, mitä muut ajattelevat. Vaikka sillähän ei pitäisi olla mitään merkitystä.
    Mutta! Jatka kirjoittamista samaan malliin 🙂 ja hyvää syksyn jatkoa sinulle!

    • 3.1

      karitatykka sanoo

      Kiitos Laura!

      Olemme jokainen yksilöitä, siispä kaikille meille sopii eri asiat. Toiset saavat oireita toisesta, toiset toisesta ja toisaalta myös yhdistelmät voivat aiheuttaa ongelmia. Toisille sopii rasvapainotteinen ruokavalio, toisille se on myrkkyä… Kaikki on kiinni omasta yksilöllisestä kehosta, suoliston kunnosta, elämäntilanteesta ja kehon tarpeista.
      Kannattaa kokeille erilaisia smoothieita ja rohkeasti jättää myös jotakin pois. Aina enemmän ei ole parempi…:)
      Sinänsä smoothiessasi ei ole mitää huonoa, mutta jos se aiheuttaa ikäviä tuntemuksia tai oireita, kokeile muuttaa sitä. Riisiproteiini voi olla esimerkiksi juuri sinulle heikko valinta. Ruoansulatusentsyymi voi olla myös joskus paikallaan, mutta idea olisi ettei niihin tarvitse jatkuvasti tukeutua. Voit myös huomioida tavan jolla nautit smoothiet. Rauhassa, ”puresekelle” – ei kiireessä tai stressissä hörppien, jolloin ilmaa kertyy, eikä ruoansulatus toimi optimaalisesti ja ehdi mukaan. Myös smoothien lämpötila voi aiheuttaa vatsanpuruja, liian kylmä smoothie ei tee hyvää ruoansulatukselle.

      Toivottavasti tämä auttoi edes hiukan.

      Iloa ja kiitos, että luet blogiani!
      Karita

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *