Päivittäinen detox

Tammikuu on täynnä erilaisia dieettejä ja kuureja. Moni saattaa myös tehdä erilaisia puhdistuskuureja voidakseen paremmin. Itse en tammikuun tipattomia tai muita kuureja tee, päivittäinen detox on oma tapani puhdistaa ja keventää kehon taakkaa. Pyrin elämään niin, ettei suuria vaihteluja suuntaan tai toiseen tulisi. Muistutan lempeästi myös, että on täysin normaalia, että paino vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Usein talvella keho kaipaa luonnostaan tuhdimpaa ja lämmittävää ruokaa – paukkupakkaset eivät ehkä siis ole paras aika mehupaastolle. On hyvä antaa kehon itse kertoa, milloin on aika ja tarve keventää.

Minulla on muutama päivittäinen detox -rutiini. Nämä eivät ole pakkoja tai sääntöjä vaan tapoja, jotka auttavat minua tukemaan kehoni puhdistumista päivittäin. Tänään kerron, mitä nuo trutiinit ovat.

 

paivittainen-detox

 

1. Aamulla heti herättyäni juon 1/2–1 litraa huomeenlämpöistä vettä. Laitan veden edellisenä iltana valmiiksi lasipulloon odottamaan. Voimme elää ilman ruokaa jonkin aikaa, mutta ilman vettä elimistö kuivuu aika nopeasti. Joskus laitan veteen myös laadukasta suolaa, joka tukee lisämunuaisten toimintaa. Toisinaan mukaan menee myös sitruunaa, muttei usein sillä hammaskiilteeni ei kestä sitä.

2. Lehtivihreät ja levät kuuluvat jokaiseen päivääni. Lehtivihreät imevät itseensä myrkkyjä ja auttavat kehoa vähentämään myrkkykuormaa. Spirulina ja etenkin klorella auttavat maksaa ja hermostoamme puhdistamaan haitallisia myrkkyjä kehostamme. Nämä levät toimivat erinomaisena välineenä kehon puhdistamiseen raskasmetallijäämistä (esim. lyijy, elohopea, kadmium ja arseniikki), joita elimistöömme tulee muun muassa nauttimistamme ruoista ja ympäristöstämme. Kaikki lehtivihreät ovat avuksi ja niitä kannattaakin vaihdella päivittäin, jotta saat laajan kirjon ravintoaineita avuksesi.

 

paivittainen-detox

 

3. Ruoka. Ravintorikas ja kuitupitoinen ruoka auttaa kehoa puhdistumaan. Muun muassa punajuuri tukee maksan toimintaa ja kurkuma sekä inkivääri poistavat tulehduksia ja stimuloivat maksan puhdistumista. Punajuurta ei kannata päivittäin välttämättä nauttia, mutta säännöllisesti kuitenkin. Kurkumaa käytän päivittäin. Myös probiootit kuuluvat jokaiseen päivääni edistämään ruoansulatusta, vastustuskykyä ja suoliston terveyttä. Kun suolisto voi hyvin, keho poistaa kuona-aineita tehokkaammin.

4. Hengitys. Hengitämme koko ajan, mutta miten? Tutkimukset kertovat, että käytämme useimmiten vain 10 % keuhkojen kapasiteetista. Usein hengitys on pinnallista ja tapahtuu keuhkojen yläosassa. Tietoisesti, rauhallisesti ja koko keuhkoilla hengitettynä, annamme koholle viestin rentoutua. Keho ei voi olla samaan aikaan reaktio- ja stressitilassa ja rennossa ruoansulatustilassa, siksi pyrin päivittäin keskittymään hengitykseeni edes hetkeksi. Pari minuuttiakin on hyvä. Lisää rentoutta ja rauhaa kehooni tuon myös meditaatioiden avulla. Kun keho on rento, se voi sulattaa ruokaa, puhdistaa elimistöä myrkyistä ja keskittyä kehon rakentamiseen. Stressitilassa se vain suorittaa välttämättömimmät tehtävät.

 

paivitittainen-detox

 

 

5. Liike. Liikutan kehoani jotenkin päivittäin. Liike voi olla mitä vain. Esimerkiksi lenkki, avantouinti, venyttely, hengitys- tai joogaharjoitus. Mikä tahansa käy, kunhan keho ja nestekierto aktivoituvat. Keho on luotu liikkumaan ja toimii optimaalisesti kun liikutat sitä säännöllisesti.

6. Mielen puhdistus on myös tärkeää.  Päivittäinen meditointi on auttanut minua siinä jo vuosia. Uskon, että myrkytetty mieli saastuttaa myös koko kehon.

Kuivaharjaus olisi myös erittäin hyödyllistä, mutta teen sitä valitettavasti todella harvoin. Kookosöljyllä suun huuhtelu kuuluu useimpiin aamuihini, mutta sekään ei ole säännöllinen tapa. Käytän kokkaillessa myös kehonpuhdistumista tukevia yrttejä. Niiden lisäksi nautin välillä sellaisia lisäravinteita, jotka auttavat kehoa puhdistumaan. Tässä omia päivittäisiä rutiinejani kehon puhdistumisen avuksia. Toivottavasti niistä on apua myös sinulle.

Olisi kiva kuulla, mitä kehon puhdisttumista tukevaa sinä teet päivittäin vai harrastatko kenties paastoja tai muita detox-kuureja?

Energistä ja raikasta viikkoa!

Karita

 

 

 

kuvat: Ulla-Maija Lähteenmäki/ Cozy Publishing

 

 

Kommentit
  1. 1

    Jutta sanoo

    Miksi yön yli seisonutta vettä? Ymmärrän että lämmin vesi varmaan vatsalle parempi, mutta eikö se riitä että ottaa lämmintä vettä hanasta?

    Itse yritän juoda vihermehuja, mutta päivittäin se ei onnistu. Mikä olisi paras detox tee tai joku mukana kannettava jauhe tms? Joku viherjauhe?

    • 1.1

      karitatykka sanoo

      Moi Jutta.

      Lämmitä vettä ei välttämättä kannata kannata juoda hanasta. Vedessä voi olla bakteereja… Juon yön yli seisonutta vettä myös koska kun se on aamulla valmiina, tulee se varmasti juotua. Siksi laitan veden jo illalla…

      Dotoxia ei kannata ”suorittaa” – eli mukana ei välttämätää tarvitse kantaa mitään. Jos ravinnosta ja terveydestä tulee stressiä tai päänvaivaa, voivat ns ”täydellisen” ravinnon hyödyt jäädä stressin haittojen alle…
      Itse käytän säännöllisesti SuperLemonin Spirulinaa ja klorellaa – myös moringa on ihana.

      Juo vihermehuja kun voit, nauti vihreitä smoothieista ja muista kasvisruoista – kehosi kiittää. Rennosti, lempeästi ja nauttien.: )

      Iloa ja hyvää oloa!
      Karita

  2. 2

    Elina sanoo

    Aloitan aamuni viherjuomalla, jossa on puristettua sitruunamehua tai toisinaan pelkällä vedellä sitruunan kera. Juon muutenkin vettä parisen litraa päivittäin sekä yrttiteetä, josta esimerkkinä monet Pukka -tuotteet ovat lemppareitani. Otan myös iltaisin maitohappobakteerin tai boulardiin.

    Syön hyvin värikästä ruokaa, ja käytän päivittäin tummia salaatteja ja yrttejä. Lisäksi olen innostunut aasialaisen keittiön mausteista ruoanlaitossa ja tuoreesta inkivääristä ja jauhetusta kurkumasta teen usein kauramaitopohjaan kylmän juoman, jonka nautin esimerkiksi pakastetulla banaanilla makeutettuna.

    Liikunta kuuluu niin ikään päivittäisiin rutiineihini vähintään hyötyliikunnan kuten työmatkakävelyn ja portaiden kipuamisen muodossa. Pari-kolme kertaa viikossa teen myös kunnon hikitreenin, minkä vastapainoksi nautin rauhallisemmista joogatunneista. Jooga on osoittanutkin oivaksi rentouttajaksi ja mielen rauhoittajaksi.

    Minulla on juuri nyt lempeässä kokeilussa 16/8 paasto, jotta saisin vilkastettua suoliston toimintaa sekä edistettyä optimaalista hormonitoimintaa. Monesti minusta tuntuu aamulla vatsa täydeltä, joten ajattelin testata keventääkö pidempi tauko syömisessä oloani.

    Onko sinulla Karita kokemusta jonkinlaisesta paastosta tai voisitko ylipäätään suositella sitä? ☺

    • 2.1

      karitatykka sanoo

      Hei Elina.

      Kiitos viestistäsi, kuulostaa ihanalta!
      Kiitos myös että seuraat. : )

      Olen tehnyt muutaman 1-7 päivän mehupaaston.Olen myös tehnyt paljon pätkä paastoja – eli etten syö 14-18 tuntiin ja annan kehon sulattaa ruokaa ja levätä. Teen niin kuitenkin aina kehon tuntemusten mukaan ja syön jos tulee tarve.
      Paasto voi olla hyväksi, muttei sovi kaikille. Toisaalta pidemmässä paastossa tulee suolihuuhtelu ottaa myös ehdottomasti käyttöön. Muuten suoliston myrkyt imeytyvät takaisin kehoon. Myös kaikki muut puhdistusta edistävät keinot ovat hyvästä.
      Perjantaina tulee juttua kolmen päivän kevennyksestä ja jatkoa lauantaina, jolloin puhdistusta tukevat asiat tänne blogiini. Perjantaina tulee siis kasa reseptiikkaa ja ajatus kolmen päivän kevennyksestä. Siinä ideana on kuitenkin syödä, mutta mitä syödään auttaa puddistamaan kehoa. Tämä sopii melkeinpä kaikille ja on turvallinen tehdä. Voit kurkata sen siis perjantaina ja lauantaina.

      Olen myös kaavauillut tekeväni teidän lukioiden kanssa yhdessä jonkin lyhyen paaston, jos kiinnostusta sellaiselle olisi. Sen voisi tehdä vaikka ensi kuussa… : )

      Iloa ja hyvää loa!
      Karita

      • 2.1.1

        Elina sanoo

        Tämä minullakin on ajatuksena – antaa ruoansulatukselle rauhaa ja keventää omaa olotilaa muutaman päivän ajan, ehkä viikon verran.

        Odotankin mielenkiinnolla perjantain ja lauantain postauksiasi keventämistä koskien.

        Paasto on itselleni uusi asia käytännön tasolla, mutta täällä ainakin olisi yksi asiasta erittäin kiinnostunut. Ja porukassa tällaiset jutut on vielä motivoivempia, kun saa hyvät ohjeet ja voi jakaa kokemuksia ☺

        Kokemuksesta puheen ollen, oletko käyttänyt boulardii -kapseleita? Korvaavatko ne maitohappobakteerit suoliston hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta?

        • 2.1.1.1

          karitatykka sanoo

          Kiva kuulla! Ehkäpä palaan ryhmätempaukseen… : )
          Boulardii -valmiste auttaa vahvistamaan sekä korjaamaan kehon limakalvoja, hidastaa tai estää virusten ja huonojen bakteerien etenemistä. Lisäksise antaa terveen kasvualustan suoliston mikrobeille, kuten maitohappobakteereille. Eli yhdessä voit käyttää tai sitten vaikkapa kuurina erikseen. Olen nautttinut yhtäaikaisesti hapatettuja ruokia ja Boulardii-kapseleita. Joskus myös samaan aikaan Terranovan brobiotic complex-kapseleita.

          Iloa,
          Karita

  3. 3

    Hanna sanoo

    Olisiko sinulla tehokkaita vinkkejä aineenvaihdunnan ja nestekierron parantamiseen? Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nestettä kertyy helposti, vaikka liikun paljon ja syön terveellisesti (itse tehtyä puhtaista raaka-aineista, ei gluteenia, maitoa tai valkoista sokeria). Lääkäri määrää mielellään nesteenpoistolääkkeitä, mutta haluaisin saada aineenvaihduntaa käyntiin luonnollisin keinoin, pelkään että lääkkeillä sotken sen lopullisesti.
    Käytössä on viherjauhe, olen alkanut juoda suolavettä aamuisin, paljon vettä mutta ei liikaa.. Syön kookosöljyä pari ruokalusikallista päivässä, pitäisi auttaa kilpirauhasta, mutta onko määrä liikaa? Rasvaa tulee myös ruuasta, kuten pähkinöistä, oliiviöljystä, raakasuklaasta, avokadosta, lihasta ja kalasta.
    Onko sinulla kokemusta vihreä tee kapseleista, voisiko niistä olla apua? Pelkän teen juomisesta en huomaa olevan hyötyä.
    Olen yrittänyt syödä reilusti, että aineenvaihdunta vilkastuisi, mutta kun koko ajan on tunne että vaan lihoo, niin oikean ruokamäärän löytäminen tuntuu mahdottomalta.
    Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan ja kokeiluun!

    • 3.1

      karitatykka sanoo

      Hei Hanna.

      Kiitos viestistäsi ja että seuraat!
      Lymfahoito voisi tehdä todella hyvää nestekierrolle ja samalla se poistaisi stressiä. Vihreä tee -kapseleita en ole koskaan käyttänyt, joten en osaa sanoa niistä mitään.

      Tässä muutama apukeino kilpirauhasen toiminnan tueksi:
      1. Siis stressin lievitys, esim. hieronta, meditaatio tai jokin muu… Todella tärkeä asia, joka kannattaa ottaa vakavasti.
      2. Jodin lisäys Ehdottoman tärkeä. Jodia saat esim kelp, arame, kombu ja nori-merilevistä. Kelpissä taitaa olla noista eniten.
      3. Adaptogeenit. Pakurikääpä ja reishi voivat tuoda tasapainoa immuunipuolustukseen kilpirauhasen toimintahäiriössä. Ashwagandha-rohdos on hyvä tasapainottamaan kilpirauhasen toimintaa. Se tukee myös lisämunuaisia, kohentaa mielialaa ja kirkastaa ajattelua. Näistä voit lukea lisää meidän saitilta superlemon.fi.
      3. Soija ja maapähkinä on havaittu huonoksi kilpirauhaspotilaille. Myös goitrogeenisiä ruokia kuten pinaatti, mansikat, kaikki kaalit voivat haitata kilpirauhashormonien toimintaa – etenkin raakana nautittuna. Eli siis lehtikaalismoothiet kannattaa jättää vähemmälle… Kannattaa nauttia monipuolisesti marjoja, juureksi ja vihanneksia. Buollardii ja probiootit voisivat olla myös avuksi, sillä suoliston kunto ja hyvä ruoansulatus ovat tärkeitä sillä huonokuntoisen suoliston takia voi esiintyä ravintopuutoksia.
      4. Tulehdukset pois.Kilpirauhasongelmista kärisivillä on usein tulehduksellisuutta kehossa. Siihen viittaa myös mainitsemasi painonhallintaongelmat. Inkivääri ja kurkuma ovat hyvä apu tulehduksien torjunnassa. Pro- ja prebiootit ovat tärkeitä immuunipuollustuksen hoidossa, sillä vastutuskyvyn perusta on suolistossa. Kannattaa välttää saamasta liikaa omega 6 rasvahappoja, joita on todella paljon kaikissa valmisruoissa ja ruoan kaltaisissa keksinnöissä. Hyviä rasvanlähteitä ovat myös avokadoöljy ja kohtuullisesti käytettynä kylmäpuristetut neitsytöljyt poislukien rypsi- ja auringonkukkaöljyt. Siemenöljyjä kannattaa välttää, sillä niissä on paljon omega 6-rasvahappoja, jotka lisäävät kehon tulehdusta. Kaikki teollisesti käsitellyt rasvat kuten margariinit kannattaa poistaa kokonaan. Voit siis hyvin käyttää luomuvoita, oliiviöljyä, kookosöljyä ja avokadoa. Rasvoihin ei kuitenkaan tarvitse erityisesti mielestäni painottaa. Pähkinöissä on myös paljon omega 6 rasvahappoja, joten niitäkään en suosittelisi nauttimaan reilusti.
      5. Ravintorikas ruoka. Riittävästi ja hyvin imeytyvässä muodossa olevat mineraalit ja vitamiinit tukevat tervettä kehoa ja elimiä myös kilpirauhasta, joka on yksi osa ihanaa kehoamme.

      Tässä muutamia mitä tuli mieleeni. Muista että stressin vaikutusta ei kannata vähätellä! Vaikka kuinka kaikki muu olisi optimoitu, mutta olisi mistä tahansa asiasta johtuvaa stressiä, voi olla ettei ongelma poistu.

      Toivottavasti sait tästä apua.
      Iloa ja hyvää oloa!
      Karita

  4. 4

    Viherpipertäjä sanoo

    Mikä olisi kaikista terveellisin vaihtoehto marjasmoothien pohjaksi? Riisimaito? Kauramaito? Luonnonjugurtti? Kookosmaito? Veteen tehtynä on jää hieman laimeaksi kokemukseksi. Tein ennen soijamaitoon, mutta se on nyt sitten todettu huonoksi vaihtoehdoksi.

    Lisäksi tuotteissa on eroja, joten jos on antaa tuotteen tuotemerkki, olisin todella kiitollinen.

    Pakastemarjoista: käytän mustikkaa ja mustaherukkaa, onko kaupan pakastemarjoihin lisätty säilöntäaineita? Pyrin ostamaan luomua, mutta niitä on huonosti saatavilla.

    • 4.1

      karitatykka sanoo

      Moi.

      Kiitos viestistäsi. Toivottavasti olet nauttinut ihanasta auringosta!
      Pakastemarjoihin ei lisätä säilöntäaineita, mutta ulkomaisia marjoa ei kannata käyttää sillä niitä ei kuumenneta smoothieissa. Niissä on siis bakteerivaara. Luomu toki paras, mutta itsekin käytän runsaasti myös muita. käytän päivittäin myös marjajauheita, kuten SuperLemonin pakastekuivattua mustikkajauhetta joka on ihan huikea!

      Kaikki teolliset maidon ovat hiukan heikkoja, paras olisi ehkä itse tehty manteli- tai kookosmaito. Kookosmaitoreseptin löydät täältä blogistani. http://blogit.kauneusjaterveys.fi/rakkaudellakarita/itse-tehty-kookosmaito/
      Toisaalta voit hyivn laitaa nesteeksi vettä ja lisätä smoothien joukkoon muutaman liotetun para- tai cashewpähkinänä tai mantelin. Myös avokado tuo ihanaa kermaisuutta ja sopii loistavasti marjojen kaveriksi. Jäinen banaanikin tuo ihanaa kermaista koostumusta marjasmoothieen.

      Jos valitset kaupan maidon, katso tuoteseloste ja käytä luomulaatuista, sokeritonta ja mahdollisimman lisäaineetonta. Itselleni nuo kaupan maidot eivät oikein sovi. Ainoastaan Sanata Marian lisäaineeton kookosmaito ja luomulaatuinen kookosmaito toimivat. Muita kasvimaitoja nautin joskus, mutta joskus näen vaikutuksen ihollani lähipäivinä. : /

      Iloa ja valoa!
      Karita

  5. 5

    Marja Nyman sanoo

    Yksi hyväksi havaitsemani keino puhdistaa elimistöä on savivesi. Sekoitan illalla teelusikallisen italialaista Argilla Verde (toivottavasti nimi meni oikein) – vihreää savea, anna seisoa yön yli ja juon ensimmäiseksi aamulla. Pohjalle jäänyttä ”velliä” ei juoda, mutta olen keksinyt antaa sitä hieman viherkasveilleni kasteluveden mukana – ei liian usein.
    Tässä lisää savesta:
    http://magneettimedia.com/savi-parantaa-sisaisesti/

    • 5.1

      karitatykka sanoo

      Moikka Marja.

      Kiitos viestistäsi!
      Tiedän tuotteen ja joskus olen käyttänyt sitä itsekin. Kiitos kukkienkasteluvinkistä!
      Betoniittisavea voi käyttää myös ulkoisesti naamiona. : )

      Iloa ja hyvää oloa!
      Karita

      • 5.1.1

        Saara sanoo

        Hei Karita.

        Olen yrittänyt etsiä tarkempaa tietoa juotavan saven käytöstä säännöllisen lääkityksen yhteydessä. Savi vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen, mutta mikä olisi turvallinen aika juoman ja lääkkeiden ottamisen välillä? Lääkärini ei ole perehtynyt sisäisesti käytettävään saveen, joten sieltä en saa vastausta. Olen nyt parina päivänä juonut savea iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

        Kiitos.

        • 5.1.1.1

          karitatykka sanoo

          Moikka.

          Täysin erillään lääkkeistä. Voit miettiä asiaa niin että lääkkeet ovat jo ehtineet imeytyä ennen kuin otat savea, joka muutoin saattaa lieventää tai estää lääkkeen vaikutuksen.

          Iloa!
          Karita

        • 5.1.1.2

          karitatykka sanoo

          Moikka.

          Täysin erillään lääkkeistä. Voit miettiä asiaa niin että lääkkeet ovat jo ehtineet imeytyä enne kuin otata savea, joka muutoin saattaa lieventää tai estää lääkkeen vaikutuksen.

          Iloa!
          Karita

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *