Näin tuet kehon puhdistumista

Eilen jaoin kolmen päivän detox -haasteen. Lisäksi aiemmin kerroin myös päivittäisestä detoxista, sen voit vilkaista täältä. Tänään näin tuet kehon puhdistumista -postauksessa kerron muutaman keinon helpottaa kehon puhdistumista. Ruoan puhdistavaa vaikutusta voi ja kannattaakin tehostaa myös muilla tavoilla – keinoja on onneksi monia.

Suosittelen siis kokeilemaan myös seuraavia asioita detoxin tukena.

Kerro ihmeessä, miten on mennyt ja miltä kehosa tuntuu. Olisi ilo kuulla viimeistää kolmen päivän kuluttua sinun fiiliksiäsi. Puhdistusta voi toki tarvittaessa jatkaa kolmen päivän jälkeenkin. Muista kuitenkin kuulostella kehoa ja antaa sille laaja kirjo arvokkaita ravinteita. : )

Ihanan raikasta päivää – just sulle!
<3 Karita

nain-tuet-puhdistumista

 

Näin tuet kehon puhdistumista

    1. Kuivaharjaus aktivoi lymfakiertoa. Toinen hyvä lymfakierron vilkastuttaja on trampoliinilla hyppiminen.
    2. Kuorinnat poistavat kuollutta ihosolukkoa ja aktivoivat pintaverenkiertoa.
    3. Lempeä lenkki raittiissa ulkoilmassa kannattaa tehdä joka päivä. Liike on keholle tärkeä, mutta raskas liikunta kannattaa jättää kuurin ajaksi pois, jotta koko keho saa levätä. Kehonhuolto ja venyttely ovat myös aina hyvä ajatus.
    4. Kevyt hikoilu vaikkapa saunassa tai kuumassa kylvyssä rentouttaa ja tukee kehoa kuona-aineiden poistumisessa.
    5. Mahdollisuuksien mukaan kahvi, tupakka ja alkoholi kannattaisi jättää pois. Jos päivä ei käynnisty ilman kahvia, koeta vähentää kahvin juontia, nauti laadukkaasta kahvista tai vaihda kahvi vaikkapa teehen.
    6. Aamu olisi hyvä aloittaa lämpimällä vedellä, joka nesteyttää, puhdistaa ja huuhtelee kuona-aineita pois kehosta. Sitruunaa voi halutessaan lisätä veteen, se aktivoi suolen toiminnan ja aineenvaihdunnan yön jäljiltä. On hyvä kuitenkin tiedostaa sitruunan negatiivinen vaikutus hammaskiilteeseen.
    7. Vettä kannattaa juoda muutenkin reilummin puhdistuksen aikana – kohtuudella kuitenkin.
       Näin tuet kehon puhdistumista

 

8. Riittävä yöuni on tärkeää, eikä siitä kannata nipistää. Vähintään 7–8 tuntia kunnollista unta on hyvä. Myös meditaatio on oiva keino lepuuttaa kehoa ja antaa mielen levätä.
9. Joka päivä kannattaa suolistoa helliä hyvillä bakteereilla, probiooteilla, esimerkiksi maitohappokäyneilllä ruoilla ja juomilla sekä laadukkailla maitohappobakteerivalmisteilla.
10. Smoothieihin ja keittoihin kannattaa lisätä yrttejä ja leväjauheita, jotka auttavat puhdistamaan kehoa. Yrteistä esimerkiksi korianteri sekä persilja ja levistä klorella sekä spirulina ovat mainioita lisiä kehon puhdistukseen.
11. Jos maksa on ylikuormitettu, se ei pysty prosessoimaan rasvaa tai kuona-aineita tehokkaasti. Maksan toimintaa voi tukea laadukkailla luontaistuotteilla ja ruoilla – esimerkiksi valkosipuli, greippi, punajuuri, lehtivihreät (salaatit ja yrtit), avokado, omena, kurkuma, saksanpähkinät, sitruuna ja limetti sekä kaalit ovat maksalle hyväksi. Myös yrttiteet, esimerkiksi voikukkatee, ovat hyvä apu.
12. Mielen rauhoittumistakin voi mahdollisuuksien ja kiinnostuksen mukaan harjoittaa. Muun muassa joogalla, meditoinnilla ja rentoutusharjoitteilla on monia positiivisia vaikutuksia kehoon ja mieleen.
13. Positiivisella ajattelulla on valtava voima – mieltä ei kannata myrkyttää negatiivisilla ajatuksilla. Detox kannattaa toteuttaa myös ajatuksissa.
14. Muista, että ruoansulatus alkaa suusta. Älä siis kulauttele ruokia nopeasti alas, vaan maistele ja ”pureskele” myös juomasi ja keittosi. Smoothiet saavat myös olla tuhteja eikä nälkää tarvitse tuntea. Nauti juomia juuri niin paljon tai vähän kuin elimistösi vaatii. Kehoa ei tarvitse kurittaa, ole lempeä itsellesi ja kunnioita kehoasi.
15. Bonuksena annan seuraavan todella toimivan ”tehtävän”: Katso joka päivä itseäsi peilistä syvälle silmiisi ja sano kymmenen kertaa itsellesi jotakin hyvää. Esimerkiksi ”olet ihana”. Mieli ottaa vastaan ja nauttii – eikä sanomaansa tarvitse edes heti uskoa, alitajunta ei tunnista eroa… : )

Kolmen päivän detox ja näin tuet kehon puhdistumista postaukset kuuluvat yhteen ja tukevat toinen toisiansa. Lue ja hyödynnä siis ehdottomasti molemmat!
Tervetuloa kaunis ja kevyt olo!

kuvat: Viola Virtamo / Cozy Publishing

Kommentit
  1. 1

    Elina sanoo

    Täällä yksi, joka on ottanut detox -haasteen vastaan Tänään aamu alkoi sitruunavedellä ja lempeällä yin joogalla. Seuraavaksi olisi vuorossa ruoanlaitto, mitä varten tein eilen erittäin freesin kauppareissun (teen sen kyllä helposti muutenkin, mutta nyt panostin erityisesti kasvisten monipuolisuuteen jakamiasi reseptejä hyödyntäen).

    Olen todella innoissani tästä haasteesta, sillä olin muutenkin juuri tutustunut 16/8 paastoon ja tällä viikolla keventänyt liikuntaa. Sitä paitsi tänään (ainakin Suomen Turussa ;)) ilma näyttää suosivan leppoisaa ulkoilua auringonpaisteessa

    Ja sitä paitsi musta on ihanaa välillä vain katsoa jonkun muun jo valmiiksi suunnittelemia ja testaamia reseptejä, kun itse voi ”vain valita niistä mieleisimmät ja ryhtyä hommiin sen (okei, kaupassakäynti toki on itse hoidettava.. ☺).

    • 1.1

      karitatykka sanoo

      Hei Elina!

      Ihanaa! Toivottavasti voit hyvin ja olet nauttinut matkasta.
      Hienoa, että päätit antaa kehollesi breikin kaikesta turhasta työstä – se kiittää sinua vielä.

      16/8 paasto on hyvä, etenkin miehille jopa erittäin hyvä lisäten kasvuhormonin tuotantoa. Itsekin sitä joskus teen, mutta kuuntele kuitenkin kehoasi, etteivät stressihormonit ota valtaa… Liiallinen proteiini, kova treeni ja paastodieetti ovat hiekko yhdistelmä, sillä stressihormonin tuotanto lisääntyy. Voit siis hyvin kokeilla ja nauttia siitä, mutta tee se lempeästi kehon viestejä kuunnellen. : )

      Ihana ja energistä oloa!
      Kiitos että seuraat!

      Iloa,
      Karita

      • 1.1.1

        Elina sanoo

        Oloni on ainakin ollut virkeä ja mieli positiivinen! Eikä mitään hurjaa nälkää ole tullut, päin vastoin. Sellainen luonnollinen nälkä, jolloin onkin ollut hyvä hetki syödä.

        Liikkunut olen kävelylenkkien ja lempeän joogan muodossa, ja ne ovatkin sopineet vapaan viikonlopun ohjelmaan mainiosti. Vaikka nautin myös omista hikitreeneistäni, tämä kevyempi viikko on tullut tarpeeseen. Kaipasinkin selkeästi lepoa ja palauttavaa tekemistä / oleilua.

        16/8 paasto on sopinut viikon kokeilun perusteella hyvin. Oloni on normaali ja syömiset ovat sujuneet mutkattomasti. Tosin mitään raskasta liikuntaa en ole harrastanut, enkä suurta muutosta olossani ole toistaiseksi havainnut. Toisaalta aamiaisen väliin jättäminen on kyllä keventänyt. Olenkin kokenut hieman ”turhana syödä heti heräämisen jälkeen, jolloin minulla ei ole yhtään nälkä vaan tuntuu, ettei edellinen ateriakaan ole täysin sulanut. Miten pitkään suosittelisit 16/8 paastoa? Vai onko se kenties järkevää ottaa” normirutiiniksi, vaikka tekisikin viikon aikana myös raskaampia treenejä kuten toiminnallista? ☺

        • 1.1.1.1

          karitatykka sanoo

          Hei Elina.

          En tune taustojasi ja tilannettasi suositellakseni mitään… Haluan kuitenkin muistuttaa että keho saattaa hiujata sinut tuntemaan hyvää energistä olotilaa ketoosissa, mutta pitkällä tähtäimellä voi aiheuttaa yllättävän loppuun palamisen. Minulla on pari esimerkkiä vastaavasta ystäväpiirissä. : / Siitä palautuminen saattaa viedä puoli vuottakin…

          En siis uskalla ottaa vastuuta kenenkään toisen terveydestä. Opiskelen kyllä parhaillaan holistiseksi hyvinvointi valmentajaksi ja siksikin jätän nettiopastuksen ilman taustatietoja tekemättä. Voit kuulostella ja kokeille erilaisia vaihtoehtoja. Samaan aikaan kannattaa myös tutkia huomaatko eroa unessa, ihossa, hiuksissa, painossa, energiassa, mielialassa jne.

          Tsemppiä ja terveyttä!
          Karita

          • 1.1.1.1.1

            Elina sanoo

            Kiitos vastauksestasi.

            Ymmärrän hyvin, että on haastavaa sanoa mitään yksiselitteistä ohjeistusta tuntematta (jos sellaista ”yhtä oikeaa on ylipäätään olemassa!). Ja eiköhän tässäkin päde pitkälti se oman kehon kuuntelu.. Ja toisaalta tämä 16/8 oli tällainen kokeiluluontoinen juttu, joten ehkä pitäydyn satunnaisissa paastoissa 🙂

            Pidätkö muuten luentoja? 🙂

          • 1.1.1.1.2

            karitatykka sanoo

            Oikein aavistelit, yhtä ainutta oikeaa kaikille ei ole olemassakaan…
            Olemme jokainen ihania omía yksilöitä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten koko konaisuus on syytä otttaa huomioon.

            Kyllä, pidän luentoja. Aihealueina kokonaisvaltainen hyvinvointi, energinen elämä jne… Life Coachina puhun mielelläni myös mielen voimasta. : )

            Ihanaa viikkoa!
            Karita

  2. 2

    Elina sanoo

    Näkeekö luentopäiväsi jostain? Tai onko sinulla jo tiedossa tulevia luentoja? 🙂

    • 2.1

      karitatykka sanoo

      Valitettavasti et. Puhun tilaisuuksissa, yrityksissä ja tapahtumissa.
      Minulla ei ole verkkosivua (vielä), joten paras tapa tietää mistä minut voi bongata on varmaankin fb, Snapchat ja Instagram. : )

      Iloa päivään!
      Karita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *