MANSIKKA-CHIA-VANUKAS

MANSIKKA CHIA-VANUKAS

 

Kermainen, mutta raikas mansikka-chia-vanukas hellii niin vatsaa kuin makuhermojakin. Tämä helppo herkku taipuu moneksi ja sen joukkoon voi sekoittaa melkein mitä tahansa! Esimerkiksi kuivattuja tai tuoreita marjoja, banaania, kiiviä, päärynää, kookoshiutaleita tai vaikkapa mangososetta. Mutta koska on kesä ja mansikat parhaimmillaan, tulee tähän herkkuun mansikoita.

 

MANSIKKA CHIA-VANUKAS

MANSIKKA CHIA-VANUKAS

 

Mansikka-chia-vanukas syntyy kuin itsestään ja valmistuu alle puolessa tunnissa. Itse teen sen kuitenkin aina illalla ja nautin seuraavana päivänä. Silloin maut ovat syventyneet ja siitä tulee ihanan paksua. Pehmeä koostumus hellii vatsaa – makea ja raikas mansikka puolestaan piristää ihanasti. Voit tehdä vanukkaasta myös täysin sileän sekoittamalla sen lopuksi sauvasekoittimella tai tehosekoittimessa sileäksi. Sileä versio on ikäänkuin mansikkainen vispipuuro. Puurona tai vanukkaana – herkku on gluteeniton, maidoton, vegaaninen ja pähkinätön. Se siis sopii tarjottavaksi monelle.

 

MANSIKKA CHIA-VANUKAS

MANSIKKA CHIA-VANUKAS

 

Mansikka-chia-vanukas on herkku, johon ei kyllästy, sillä sitä voi muokata rajattomasti vaihtamalla ”maitoa”, lisukkeita tai lisäämällä siihen vaikka laadukasta laktoositonta proteiinijauhetta. Puuron voi myös tehdä löysäksi tai kiinteäksi, sileäksi tai rouheiseksi. Suklainen versio taas syntyy kun laitan mansikan sijaan raakakaakaojauhetta ja ripauksen vaniljaa. Myös makeuttajaa voi vaihdella tai jättää kokonaan pois. Jos nautit puuron jonkin makean kera, ei itse puuro kaipaa makeuttajaa välttämättä lainkaan.

Mitkä ovat sinun suosikkimakuja? Tykkäätkö viikunoista, banaaneista, marjoista vai sitruksista?
Kokeile kerran myös mansikka-chia-vanukasta – saatat ihastua!

Iloa ja herkullisia hetkiä,
Karita

MANSIKKA CHIA-VANUKAS

Mansikka-chia-vanukas


(kahdelle)

4 rkl chian-siemeniä
4 dl kookosmaitoa tai muuta kasvipohjaista maitoa
Hunajaa tai muuta makeuttajaa mielesi mukaan, jos kaipaat
Huom! kurkkaa myös YACON-siirappi – ihan huippu!
1/2–1 tl kardemummaa
Ripaus suolaa

mansikoita

Sekoita kaikki puuron raaka-aineet sekaisin lasipurkissa tasaiseksi. Anna geeliytyä jääkaapissa noin puoli tuntia tai yön yli.
Viipaloi tai tee mansikoista survosta. Lisää halutessasi mansikoiden joukkoon jauhettua vaniljaa ja lusikoi chia-vanukkaan sekaan.
Sekoita, tarkista maku ja tarjoile mieleisiesi lisukkeiden kera.

Nauti!

kuvat: Karita

Lisää herkullista purtavaa löydät alta:

Vegaaninen kattaus

herkullinen-ja-gluteeniton-vappubrunssi-ala-karita

Nopea suklaafudge

nopea-yksinkertainen-ja-helpporaakasuklaafudge

Täydellinen suklaasmoothie

taydellinen–suklaasmoothie

Seuraa myös: Instagram @karitatykka | Snapchat karita-tykka | Twitter @KaritaTykka

Kiitos

Kommentit
  1. 1

    Elina sanoo

    Chiavanukkaat on kyllä ihan parhaita! Niin helposti hyvää ja ravitsevaa aamu-, väli- tai iltapalaa. Plus tietysti, että mielikuvituksen rajoissa voi varioida vaikka kuinka!

    Monesti teen aamuksi lasipurkkiin puuroversion, johon laitan myös kauraleseitä. Tänä aamunakin oli kiva napata valmis aamiainen jääkaapista aikaisin reissuun lähtiessä. ☺

    • 1.1

      karitatykka sanoo

      Moikka Elina.

      Juuri näin. Aamuissa saattaa olla kiirus ja valmis aamiainen jääkapissa on ihana pelastus. Itse nautin näitä eniten välipalana tai illalla… : )

      Iloa!
      Karita

  2. 2

    Jazz sanoo

    Hei, kardemumma kuulostaa hyvältä. Sopii erinomaisesti myös mustikoiden kanssa. Laitatko vanukkaaseen jauhettua vai rouhittua kardemummaa?

    • 2.1

      karitatykka sanoo

      Moikka Jazz.

      Käytän rouhittua, mutta se kaiketi on maku asia. Itse tykkään ihanista sattumista. Mustikan kera saa aikaa mustikkamaidon makuisen vanukkaan – YUM!

      Herkullista viikkoa!
      Karita

  3. 3

    Hanna sanoo

    Pitääpä testata pitkästä aikaa. Kiitos siis vinkistä. Voisitko suositella jotain laadukasta proteiinijauhetta? Miemuiten vegeproteiinia 🙂

    • 3.1

      karitatykka sanoo

      Moikka Hanna.

      Vegeprotsuista en oikein osaa suositella mitään, mikä olisi mielestäni todella hyvä. Jos heraa voi käyttää on Evolution Ion 92 mielestäni kirkkaasti paras. Ei lisä-, täyte- tai väriaineita. Ei sisällä lainkaan laktoosia, gluteenia, soijaa, keinotekoisia aromeja tai makeutusaineita. Kaikki raaka-aineet ovat kiina-vapaita. Erittäin korkea pitoisuus haaraketjuisia ja välttämättömiä aminohappoja sekä mikrofraktioita, eikä ärsytä suolistoa ja imeytyy hyvin. Saatavilla maustamaton ja kolme eri makua.
      Kurkkaa lisää jos kiinnostaa:
      http://superlemon.fi/tuotemerkit/evolution/evolution-ion92-natural-400-g.html

      Itse en käytä säännöllisesti lisättyä proteiinia, mutta kun käytän on valintani aina Ion92, useimmiten maustamaton tai vadelma. : )

      Iloa viikkoon!
      Karita

      • 3.1.1

        Stina Akola sanoo

        Hei,

        Vanukas jääkaapissa. Annan toisen mahdollisuuden chia-vanukkaalle. Tein joskus aiemmin ja se epäonnistui täysin. Nyt peukut pystyssä!

        Kysymys Karita sinulle. Miten varmistat riittävän proteiinin saannin, jos et käytä lisättyä protskua?

        Stina

        • 3.1.1.1

          karitatykka sanoo

          Moikka Stina.

          Hienoa! Raaka-aineet vaikuttavat paljon chia-vanukkaan lopputulokseen, joten kookonmaidon kanssa kannattaa olla tarkkana. Itse käytän Sanata Marian luomu kookosmaitoa, jota joskus laimennan myös hiukan vedellä.

          Käytän välillä Ion 92 protskua, joka on huippulaatuinen ja 100 % laktoositon. Se on myös erikoissuodatettu, joka tekee siitä entistä paremman, muun muassa puhtaimman mahdollisen. Päivittäin käytän Skin Collagenia, Bone Collagenia ja Joint Collagenia, ne ovat 100 % proteiinia. Täältä voit kurkata lisää: https://www.skincollagen.com/?SID=hcagld6ccgjr6oer2ee1ojlcb0

          Lisäksi muu ruokani kuten, kananmunat, satunnaiset juustot, pinaatti, lehtikaali, palkokasvit, parsakaali, siemenet, idut ja versot, erilaiset sienet, kaalit, Parsa ja näin kesällä (litrakaupalla) herneet tuovat ravintooni reilun annoksen proteiinia. Toki on hyvä ymmärtää, että kasvisten määrä tulee olla melko suuri. En myöskään ole sitä mieltä, että proteiinintarpeeni vaatisi runsaasti lisättyä proteinia. Se voi jopa olla olla haitaksi, etenkin jos lisäproteiini on huonolaatuista ja täynnä lisäaineita.

          Toivottavasti tämä avasi ja chia-vanukkaastasi tulee ihanaa… : )

          Iloa,
          Karita

          • 3.1.1.1.1

            Stina Akola sanoo

            Hei Karita,

            Kiitos kovasti vastauksesta. Selkiytti kyllä.

            Vanukaskin onnistui 🙂 Täytyy alkaa kokeilemaan eri versioita. Nyt mantelimaitoon.

          • 3.1.1.1.2

            karitatykka sanoo

            Kiva kuulla Stnia.

            Toimii oikein hyvin myös mantelimaitoon tehtynä, mutta koostumus on löysempää, joten käytä vähemmän nestettä. : )

            Ihanaa viikonloppua!
            Karita

      • 3.1.2

        Hanna sanoo

        Kiitos vastauksestasi. Minulle heräsi myös sama kysymys kuin Stinalle ja kiitos myös siitä vastauksesta. Käyn tutustumassa noihin tuotteisiin lisää 🙂

        • 3.1.2.1

          karitatykka sanoo

          : ) Kiitos Hanna.
          Ravintopuoleni vaihtelee aina sen mukaan mitä kehoni tuntuu kaipailevan. En laske kaloreita tai makrojaravinteita.Pyrin syömään monipuolisesti ja huolehtimaan myös muista elämän osa-alueista.

          Iloa!
          Karita

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *