Kevyt ja herkullinen kyssäkaalileipä

Kevyt ja herkullinen kyssakaalileipa

 

Bataattileivät ovat kyllä ihania, mutta nyt on vuorossa astetta raikkaampi tapaus! Saanko esitellä; kevyt ja herkullinen kyssäkaalileipä. Raikas, maukas ja täyteläinen – niin ja tietysti, gluteeniton, maidoton ja superterveellinen. Raikkaus ja ihana rapsakkuus, sekä mehevät maut saavat hymyn nousemaan korviini joka kerta. Loisto lounas! Se sopii monille ja variointimahdollisuuksia on lukuisia.

 

Kevyt ja herkullinen kyssakaalileipa

Kevyt ja herkullinen kyssakaalileipa

Kevyt ja herkullinen kyssakaalileipa

 

 

Rakastan kyssäkaalia ja sitä löytyykin jääkaapistani melkein aina. Nautin siitä usein juuri leivän lailla ja päällystettynä milloin milläkin päällisillä. Suosikikseni ovat nousseet avokado, ravintohiiva, norilevä ja kananmuna, näistä kahta pitää sisällään myös tämänpäiväinen kevyt ja herkullinen kyssäkaalileipä. Siivutin päälle myös henkäyksenohuita parapähkinäsiivuja, jotka toivat ihanasti lisää makua. Kokonaisuus on helppo valmistaa ja sopii nautittavaksi milloin vain – alku-, väli-, iltapalana tai energisoivana lounaana. Bataattileivät jäävät omaan makuuni selkeästi kakkoseksi kun kevyt ja herkullinen kyssäkaalileipä on vallannut ykköspaikan.

 

Kevyt ja herkullinen kyssakaalileipa

Kevyt ja herkullinen kyssakaalileipa

 

 

Äärimmäisen nopeasti, helposti ja vaivattomasti valmistuva ruoka muuntuu moneksi muokkaamalla päällisiä ja lisäämällä erilaisia yrttejä, mausteita tai vaikka siemen- tai pähkinätahnoja. Kevyt ja herkullinen kyssäkaalileipä on myös kevätkeventäjän unelmaruokaa, sillä se on paitsi ravintorikasta ja nestepitoista, myös erittäin terveellistä ruokaa – makua unohtamatta. Teen yleensä useampia leipiä, eri päällisillä tai sitten kerrosleivän, joka on helpoin nauttia kuitenkin kerros kerrallaan. Haarukalla ja veitsellä tätä kokonaisuutta on hankalampi taltuttaa, joten haukkaa suoraan leivästä ja nauti. Extrana vinkkaan myös, että leivän päälle voi pyöräyttää korianterista, tahinista ja sitruunasta ihanan kastikeen – toimii! Se on helpoin tehdä esimerkiksi sauvasekoittimella. : )

Kuuluuko kyssäkaali sinun suosikkeihin? Jos, niin rakastut näihin varmasti. Jos et ole koskaan kokeillut – suosittelen lämpimästi.

Iloa ja raikasta oloa!
Karita

 

 

Kevyt ja herkullinen kyssakaalileipa

 

 

Kevyt ja herkullinen kyssäkaalileipä

(useampi leipä yhdelle)

1 iso kyssäkaali, kuorittuna
1 kananmuna
1/2–1 avokado
korianteria maun mukaan
suolaa ja pippuria maun mukaan
tamarikastiketta
pinaaatinlehtiä tai mieleistäsi salaattia

+ parapähkinöitä, chiliä, kurpitsansiemeniä tai muita lisukkeita tuomaan makua ja kivaa suutuntumaa

 

Kuori ja viipaloi kyssäkaali noin muutaman millin – puolen sentin paksuisiksi siivuiksi niin että saat kauniita pyöreitä isoja kiekkoja.
Poista avokadosta kivi ja viipaloi ohuita viipaleita. Pilko myös korianteri hiukan pienemmäksi.
Paista kanamunaa muutamna minuutin, niin, että keltuainen jää juoksevaksi. Tämä on tärkeää maun kannalta! Voit myös halutessasi tehdä uppomunan.
Kasaa kysssäkaalilevyn päälle salaattia tai pinaattia, avokaadon viipaleita ja korianteria. Ripasu suolaa ja pippuria päälle. Laita toinen kiekko komeuden päälle ja päällystä pinaatilla tai salaatilla ja kananmunalla. Laita sitten suolaa ja pippuria maun mukaan. Viimeistele annos siemenillä, raastetulla parapähkinällä ja tamarilla.
Nauti raikkaasta ja maukaasta annoksesta!

Kuvausalusta: Timberwise

Kommentit
  1. 1

    Lotta sanoo

    Hei Karita ja kiitos mahtavasta blogista <3
    Olisi postaustoive; voisitko toteuttaa ruokapäiväkirjapostauksen vaikka vaan yhdeltä päivältä?:-) olisi ihanaa!

    Aurinkoa kevätpäiviisi!

    • 1.1

      karitatykka sanoo

      Hei Lotta.

      Kaunis kiitos ja kiitos, että seuraat <3 !
      Minulta on kysytty tuota usein ja on syy, miksi en ole sitä tehnyt. En halua, että kukaan alkaa noudattaa suoraan omaa ruokavaliotani, sillä olemme kaikki erilaisia ja tarvitsemme erilaista ravintoa. Myös oma ruokailuni vaihtelee paljon, riippuen päivästä. Tässä on vaara, että joku alkaa noudattamaan tuota yhden päivän ruokailuani ja jää paitsi tarvitsemistaan ravinteista ja ruoista. Kokonaisvaltainen hyvinvointi on myös paljon muutakin kuin ruokaa, joten ruoka antaa vain ohuen kuvan kokonaisuudesta.
      Mietin vielä hetken ja ehkä jossain vaiheessa teen myös tämän. Silloin tulen korostamaan kuitenkin yksilöllisiä tarpeita. : )
      Kiitos toiveesta kuitenkin, ne ovat AINA tervetulleita.

      Iloa, aurinkoa ja energiaa,
      Karita

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *