AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

 

Tämä aurinkoinen chia-vanukas on paitsi herkullisen ja raikas, myös todella terveellinen. Vanukkaseen ei lisätä lainkaan makeutusta ja hillonkin voi jättää makeuttamatta tai valita siihen jonkin itselleen sopivan ja terveellisen makeuttajan. Aurinkoisuutta chia-vanukkaaseen tuovat ihanat kirkkaan keltaiset ja oranssit kotimaiset supermarjat, tyrni ja lakka. Voit käyttää tuoreita tai pakastettuja marjoja tai vaikka valmista makeuttamatonta marjajuomaa, johon itsekin usein turvaudun.

 

AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

 

Aurinkoinen chia-vanukas on erittäin vähäsokerinen, helppo, kuitupitoinen ja se sopii nautittavaksi milloin tahansa. Itse herkuttelen sillä usein jossain vaiheessa päivää kun nälkä alkaa kolkutella, mutten ehdi valmistamaan mitään suurempaa – isompi annos tätä herkkkua toimii aina. Nautin ruoanlaitosta ja syömisestä eniten silloin kun ei ole kiirettä tai erityistä aikataulua, siksi iltapäivä ja alkuilta ovat aikoja, jolloin teen suurimman osa ruoastani. Jääkaapissa valmiina oleva aurinkoinen chia-vanukas piristää, vie ja pitää nälkän hyvin. Sen terveysvaikutukset ovat myös huikeat – paljon kuitua, hyviä rasvoja ja lukuisia ravinteita. Tyrni, pikkuruinen oransssi vitamiinipommi sisältää runsaasti C-, A- ja E-vitamiinia sekä K- ja B-vitamiineja, flavonoideja, foolihappoa, biotiinia ja eri kivennäis- ja hivenaineita. Tyrnin ehkä arvokkaimpana ainesosa pidetään tyrniöljyä, joka sisältää useita hyvälaatuisia rasvahappoja, mm. oleiini-, steariini-, linoli-, palmitoleiini- ja palmitiinihapon glyseridejä. Tyrniöljyn sanotaan edistävän myös rasva- ja valkuaisaineenvaihduntaa. Öljyn rasvahapot aktivoivat solujen uudistumista, vahvistavat ihon rakennetta, ylläpitävät ihon kimmoisuutta ja suojaavat aktiivisesti solujen vanhentumiselta.

 

AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

 

Toinen marja, jota aurinkoinen chia-vanukas saa kaverikseen on lakka, joka sisältää runsaasti kuituja sekä A-, E- ja C-vitamiineja. Lakan C-vitamiinipitoisuus on 2-4 kertainen esimerkiksi appelsiiniin verrattuna – pienikin määrä tekee paljon. Lakassa on lisäksi tärkeitä B-ryhmän vitamiineja, useita kivennäisaineita kuten kaliumia, kuparia ja magnesiumia, sekä fenolihappoja ja flavonoideja, jotka ehkäisevät rasvahappojen härskiintymistä ja saattavat suojata elimistöä erilaisilta sairauksilta. Lakassa on runsaasti fenoliyhdisteitä, joilla on hyödyllisiä vaikutuksia suoliston bakteeritoiminnalle. Marjan siemenet sisältävät linolihappoa ja alfalinoleenihappoa, elimistölle välttämättömiä monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita elimistö ei pysty itse tuottamaan. Aikamoinen paketti tämänkin marja, niin ja se maku – NAM!

 

AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

 

Kermainen ja aurinkoinen chia-vanukas kruunataan lakan ja tyrninseoksella, jonka maku on ihana kirpeä. Halutessasi voit lisätä siihen hiukan mieleistäsi makeuttajaa, kuten vaahterasiirapppia, laadukasta steviaa tai Yacon-siirappia, jonka GI on erittäin alhainen. Chia-vanukkaan ihana kermaisuus pehmentää marjojen kirpsakkuutta, mutta voi olla, että haluat lisätä pikku makeutuksen. Kokeile, niin tiedät mikä toimii sinulle. Olen käyttänyt useasti myös Robert´s berrien kotimaisia marjavalmisteita, jotka toimivat helppoina ja nopeina korvikkeina omalle marjaseokselle.

 

 

Toivottavasti kokeilet ja tykkäät tästä vitamiinopommista yhtä paljon kuin minäkin.
Terveellinen, ravintorikas  ja raikas vanukas, joka antaa voimaa päivään.

Energistä viikkoa!

Karita

AURINKOINEN CHIA-VANUKAS

 

Aurinkoinen chia-vanukas

(iso annos useammaksi päiväksi tai useammalle jaettavaksi)

 

4 rkl chiansiemeniä
1 tölkki luomukookosmaitoa (itse käytin Santa Marian luomukookosmaitoa)
400 ml vettä
kardemummaa tai jauhettua vaniljaa maun mukaan (itse rakastan kardemummaa, joten laitoin sitä)
ripaus suolaa
+ jos kaipaat makeutta, voit laittaa mieleistäsi makeuttajaa. Mielestäni tämä ei sitä tarvitse, jos kookosmaito on hyvän makuinen

 

Marjaseos kahdelle:
2 dl lakkaa, jos käytät pakastettuja, niin sulatettuina
1 dl tyrnimarjoja, jos käytät pakastettuja, niin sulatettuina
+ jos kaipaat makeutta, lisää mieleistäsi makeuttajaa, kuten vaahterasiirappia, laadukasta steviaa tai Yacon-siirappia

TAI
Robert’s berrien marjavalmistetta

 

Aloita chia-vanukkaan valmistaminen sekoittamalla kookoskerman rasvainen ja paksu osa sen nesteen ja lisätyn veden kanssa tehosekoittimessa sileäksi. Lisää mausteet.
Sekoita sitten joukkooon chian siemenet ja sekoita huolellisesti välillä sekoitellen noin 10 minuutin ajan. Tällä tavalla chia-vanukkaaseen ei jää klimppejä.
Annan vanukkaan sitten tekeytyä ja paksuuntua jääkaapissa miellellään yön yli.

Tee marjaseos ja nauti chia-vanukkaan kanssa.

Nauti!

 

P.S. Chia-vanukas säilyy jääkaapissa, lasisessa ja kannellisessa astiassa useamman päivän ajan. Itse teen sen usein sunnuntaita ja nautin sitä useampana päivänä. Lisukkeita voit vaihdella tai lisäillä makusi mukaan. : )

 

kuvat: Karita

 

Kurkkaa myös nämä reseptit – luulen, että tykkäät.

 

Cashewtuorejuusto

herkullinen-ja-gluteeniton-vappubrunssi-ala-karita

 

Gluteenittomat ja vegaaniset vohvelit

Gluteenittomat ja vegaaniset vohvelit

 

Parhaat-raakasuklaakonvehdit

parhaat-raakasuklaakonvehdit

Kommentit
  1. 1

    Elina sanoo

    Voi että, tää on varmaan niiin hyvää! Kuulostaa just mun suuhun sopivalta välipalalta ja näyttää houkuttelevalta Ainut vaan, että olen suosinut tässä jonkin aikaa ayurvedistä ruokavaliota, jonka mukaan kehotyypilleni ei sovi (aivan liian) monet rakastamani raaka-aineet kuten juuri marjat… Täytyy myöntää, että itku oli lähellä ja fiilikset vähintäänkin masentuneet saatuani ruokavalio-ohjeistuksen. Toki sitä ei sataprosenttisesti tarvitsekaan noudattaa, mutta kyllä se on aika lailla iskostunut päähän.. Ja itse asiassa todella vaikeaa tehdä monipuolisesti maukasta ruokaa ja hyviä kehotyypilleni sopivia välipaloja. En ole täysin ohjeita noudattanutkaan, mutta kieltämättä silti tuntuu toisinaan liialliselta luopumiselta. Toisaalta taas halua on ”katsoa tämäkin kortti” loppuun pitkään jatkuneiden suolistovaivojen sekä myös hormonitoiminnan haasteiden vuoksi. Ayurvedan aikana kuukautiseni ovat palanneet (reilu vuoden tauon jälkeen), joskaan en ole varma onko ko. ruokavalion vai kenties muiden jo aiemmin työstämieni muutosten ansiota.. Kuitenkin pyrin löytämään tasapainoa ja nauttimaan elämästä, joten marjat ja muut ”epäedulliset” herkut kuulukoon edes kerran päivässä aterioihini 🙂

    • 1.1

      karitatykka sanoo

      Ymmärrän sinua täysin. Itsekin olen pitta ja monet herkut ovat minulta kiellettyjä. Annan kuitenkin kehon kertoa mitä milloinkin tekee mieli ja heti kun huomaan pittan oireileven, vähennän pittaa lisääviä ruokia. Jos noudatan liian tarkasti miutään, nostaa se stressitasojani liikaa, eikä ruokavaliosta ole mitään hyötyä jos stressi kumoaa hyödyt.
      Toki itseäkin kiinnostaisi kokeilla, miltä tuntuu jos naudattaisi pidempään pittaruokavaliota… Tarpeet voivat myös muuttua, joten tsekkaus hyvän ayurvedalääkärin luona olisi paikallaan. : )

      Olen huomannut, että stressi on ehkä juuri se pahin ongelmien aiheuttaja. Siksi pysin olemaan lempeä itselleni ja ieliteoilleni…

      Jatka samaa rataa ja sisällytä pikku ”epäedullinen” herkku jatkossakin aina välillä ruokavalioosi, niin et tunne joutuvasi luopumaa kaikesta…

      Aurinkoa!
      Karita

      • 1.1.1

        Elina sanoo

        Kiitos kokemuksesi jakamisesta ja kannustavasta kommentista. Minulla on tapana tehdä asioita turhankin tarkasti, mikä ei myöskään ole loppujen lopuksi omaksi parhaakseni. Jatkan varmasti jatkossa pittailua vähän löyhemmin, sillä rakastanhan hyvää (ja sinänsä terveellistä) ruokaa, ja monia monia ihania raaka-aineita, jotka ovat vältettävien listalla.

        Välillä vatsan oireilut vaan latistavat mieltä fyysisten oireiden lisäksi. Ja haastavaa siinä on se, kun ei usein tiedä, johtuuko vaivat ruoka-aineista ja jos niin mistä..

        Olen kuitenkin itsekin opetellut kuuntelemaan, mitä todella tarvitsen ja mitä tekee mieli. se on kyllä toiminut ilman ylilyöntejä.

        Ehkä tässä piilee juuri se avain onnistumiseen ja tasapainoon, että ottaa vähän rennommin ja antaa flown viedä <3

        • 1.1.1.1

          karitatykka sanoo

          Ole hyvä. Tuota opettelen itsekin, ettei suorittaisi niin paljon, ja ettei kaikan tarvitse olla ”täydellistä” – riittävän hyvä on tarpeeksi. Toki terveys ja fiilis, joka elinvoimaisuudesta, terveestä kehosta ja energisestä olosta tulee, ohjaa myös kaikkea muutakin elämää.Kaiken takanahan on tunne, jota tavoittelemme. Emme varsinaisesti kauneutta, terveyttä… vaan tunnetta niiden takana. Vaika keho olisi kuinnka hyvässä kunnossa ja uhkuisit terveyttä, muttet olisi onnellinen, ei niilläkäään olisi juurikaan merkitystä.

          Tasapaino ja itseensä luottaminen ovat mielestäni huipputärkeitä, mutta vaikeitakin asioita. Uskon, että uteliaan tutkiskelun, vanhasta poisoppimisen, armollisuuuden ja uuden opettelunkin tiellä on hyvä määränpää.

          Aurinkoa viikonloppuusi!
          Karita

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *