Viikko kookoshimoisen koiran ehdoilla ja juoksutreeniä

Viime viikko oli viimeinen viikkoni kesän työkomennusta Helsingissä, ja huomenna olisi tarkoitus muuttaa taas takaisin Turun kotiin. Sitä osaa kyllä taas arvostaa (ks. 5 parasta asiaa kotona). 🙂 Yleensä jaan koiran hoidon jonkun toisen kanssa, mutta viime viikon olin koiran kanssa kaksistaan. Pikkuvanhukselleni iski viime viikolla yllättäen eroahdistus. 🙁 Ikää on jo yli 11 vuotta, ja työpäivät on totuttu olemaan yksin kotona, mutta nyt naapuri tuli reportoimaan että koira haukkuu yksin ollessaan. 🙁  Työpäiväni ovat opiskelupäiviä pidempiä, mutta fiksulla suunnittelullta ja tietokonehommien tekemisellä etänä pystyin lyhentämään päiviä. Jumppailtua ei tullut, kun kiiruhdin aina töistä kotiin, mutta koira piti kyllä hyvän huolen siitä etten päässyt olemaan liikaa paikoillani. Lenkillä käydään kolme kertaa päivässä, ja vaikka koiravanhuksen kanssa ei usein mitään megalenkkejä tule tehtyä, laski Moves laski askeleita tulleen viikossa ennätykselliset 55 302, noin 7 900 per päivä – parhaana päivänä 11 519 askelta.
Minä kuitenkin kaipaan sykettä nostavan liikunnan tuomaa hyvää oloa. Kävelylenkit eivät sitä tarvetta tyydytä, vaikka estävätkin minua rupeamaan hyppimään seinillä. Niinpä lähdin ensimmäistä kertaa kevään jälkeen juoksulenkille, ja otin koirankin mukaan. Olemme kumpikin koiran kanssa vähän nivelvaivaisia, mutta kyllä nyt välillä tuollaiseenkin voi ryhtyä. Lopputuloksena kävin viime viikolla kolme kertaa juoksemassa. En ole varmaan koskaan aiemmin juossut kolmea kertaa viikon sisään. Se ei ole tuntunut helpolta, mutta tällä kertaa jokainen kerta sujui aina edellistä paremmin sen sijaan että voimat olisivat ruvenneet hiipumaan. Nyt sen mahdollisti varmaan se, että olen keväästä asti tankannut enemmän hiilihydraatteja etenkin liikunnan yhteydessä, eikä juoksu vie minusta kaikkea energiaa pariksi päiväksi niin kuin ennen. Lisäksi olen todennut, että minulle avaimia hyvään lenkkiin ovat hyvä reitti ja hyvä soittolista.

31juoksunjalkeenateriaPitää syödä kunnolla, jos meinaa liikkua. Bataattia koneeseen juoksun jälkeen: bataattililihamureketta, lisää bataattia ja kesäkurpitsamuhennosta.

1. lenkki
Kesto: 33 min
Matka: 4,5 km
Keskivauhti 7:23 km/min
Ensimmäinen lenkki oli se haastavin. Koira selvisi hyvin, ja osasi hakea hyvän tahdin raviinsa ensimmäisten 5-10 minuutin jälkeen. Minua sen sijaan vaivasi taas vähän oikea lonkkani. Se on taas päässyt turhan kireäksi ja tuntuu olevan lukossa. Se tuntui pienenä kipuna juoksun ajan, mutta sain kuitenkin vedettyä reilun puolen tunnin lenkin sen pahemmin kärsimättä (olisin kyllä lopettanut jos olisi liian pahalta tuntunut). Koira hidasti hieman keskivauhtia (normaalisti jotain kutosella alkavaa). Minulla oli kyllä juoksulenkkareissani vanhat tukipohjalliseni kroppani valuvikoja tasoittamassa, mutta seuraavana päivänä lonkka oli sitten entistä enemmän jumissa, ja jumi oli lähtenyt leviämään etureiteenkin. Se tarkoittaa minulla ahkeraa putkirullailua ja tennispallolla makoilua. MSM olisi myös varmaan auttanut, mutta purkki oli valitettavasti päässyt loppumaan. 🙁 Glutamiiniä ja liivatetta meni kuitenkin.

2. lenkki
Kesto: 20 min
Matka: 3,0 km
Keskivauhti: 6:25 km/min
Ensimmäisen lenkin jälkeen pidin pari päivää taukoa ja rullailin sekä venyttelin aktiivisesti. Viikonloppuna tilanne rupesikin taas helpottamaan, ja lauantaina intouduin tekemään taas 20 minuutin pikkulenkin. Päätin pitää matkan lyhyenä. Pikkulenkki piristi, ja juoksu tuntui jo kevyemmältä kun edellisestä kerrasta ei ollut ehtinyt vierähtää liikaa aikaa (tarpeeksi kuitenkin että lihakset olivat ehtineet palautua). Lenkin vauhti olivat aika lailla keskitasoani. Lenkki oli ennen kaikkea rento, ei mitään suorittamista vaan ihan fiiliksellä menemistä ja sellaisella matkalla jonka tiesin varmasti jaksavani. 🙂

31koirajuoksee3. lenkki
Kesto: 26 min
Matka: 6,0 km
Keskivauhti: 4:18 km/min
En ollut ajatellut juosta kahtena päivänä peräkkäin, mutta lauantain pikalenkki ei imenyt minusta mehuja, ja sunnuntaina puhkuinkin intoa lähteä kokeilemaan keksimääni loistolenkkiä. Koirakin osasi jo juosta alusta asti mukana tosi nätisti, ja yllätin itsenikin kun SportsTracker kertoi minun tempaisseen 6 km 25 minuuttiin keskivauhdilla 4:18 min/km. Siis tuplamatka lauantaihin verrattuna, ja melkeinpä samassa ajassa! Tunne oli aika voitonriemuinen. 🙂 Se on lähellä aiempaa, ilman koiraa juostua ennätystäni, joka oli vähän reilu 6 min/km keskivauhdilla. Ehkäpä olisin siihen ilman koiraa yltänytkin.  Lenkki ei ollut tuntunut pahalta, lonkkaa ei sattunut eikä muutenkaan ollut rääkätty olo.
Tämän jälkeen pitää taas ahkerasti rullailla ja venytellä, jotta liikkuvuus pysyy hyvänä ja juokseminen kivana! Ehkäpä ehtisin tällä viikolla käydä hierojallakin kiskotuttamassa lonkan irti kuopastaan… 😛

Puhelin on muuten kotitreeniin aika kätevä apu kaikkine appeineen. Mainitsemani Sports trackerin lisäksi minulla on käytössä seuraavat liikunta- ja treenisovellukset:

James Adrian 6 pack app
Ilmaisversiossa on helppo, kuuden vatsalihasliikkeen ohjelma. Jokaista liikettä tehdään 30 sekuntia. Appin maksullisessa versiossa liikkeiden haastetasoja on enemmän ja niistä voi räätälöidä haluamansalaisen paketin. Appissa voi myös aktivoida 8 viikon haasteen, jonka aikana app laskee pisteitä suorittamistasi haasteista. Tästä olen maininnut aiemminkin:
Rutakuten ja 6-pack app
.

Moves
Laskee askeleet, pyöräilyn ja juoksun, ilmoittaa tulokset askelina, etäisyyksinä ja kaloreina. Ei tarvitse pistää erikseen päälle. Tämä on ollut  minulla käytössä toukokuun alusta ja sitä on ollut hauska seurata. App rupee laskemaan askelia ehkä vasta noin 30 sekunnin liikkumisen jälkeen, mutta mitäpä siitä. Juoksun mittaamiseen en Movesia käyttäisi. Kaksi kolmesta lenkistä se mittasi SportsTrackerin mittaamaa lyhyemmäksi – johtunee koiran pissausstopeista joiden aikana mittaus on pysähtynyt – ja yhden taas pidemmäksi. Moves taitanee laskea etäisyyden askelista, mutta SportsTracker käyttää satelliittipaikannusta ja on luotettavampi. Käytän arkiaktiivisuuden seuraamiseen. Kuluttaa aika paljon akkua. Ilmainen. Movesista aiemmin:
Leikkauksesta paranemista, osa 3: Liikuntastoppi ja neljä seinää

SportsTracker
Käytän tätä juoksulenkkieni mittaamiseen. Ilmoittaa etäisyyden, keskivauhdin, keskinopeuden ja kalorit. Ilmainen, olemassa myös  premium-versio.

Hyviä liikuntasovelluksia saa vinkata. 😉

Ai niin. Sain myös huomata että millainen omistaja, sellainen koira pitää meilläkin jokseenkin paikkansa. Blogia pidempään seuranneille lienee käynyt selväksi että rakastan kookosta, ja se selvästikin himottaa koiraakin. Olin yhtenä päivänä jättänyt keittiön pöydälle paperipussin, jossa oli paahdettuja kookoslastuja. Kun tulin töistä kotiin, löytyi lattialta revitty paperipussi, jonne oli jäänyt taitoksen turviin ehkä kourallinen kookoslastuja. Jaaha. Joku oli näköjään keksinyt tylsistyneenä kiipeillä vähän pöydillä ja etsiä lisäravintoa, kun ei muka tarpeeksi ruokaa saa. Mutta kookoslastuja? Pistin loput kookoslastut muovipurkkiin, jonka jätin sitten keittiön työtasolle. Minä hölmö kuvittelin sen olevan tarpeeksi haastava paikka, ja muovipurkin olevan tarpeeksi suuri este, mutta kun seuraavana päivänä tulin töistä kotiin, lattialta löytyi tämä:

31purkki

KUINKA SUURI KOOKOKSENHIMO KOIRALLA VOI OLLA?! Tämä pikkukoira on siis leikkinyt ties mitä vuorikaurista ja kiipeillyt keittiön työtasolle kookoksen perässä. Säkäkorkeutta on 37 cm ja nivelet ovat vähän kuluneet. Eikä siinä vielä kaikki. Kuten purkista näkyy, on se yrittänyt jyrsiä tiensä muovin läpi. Aika hyvä saavutus niillä kaikilla yhdeksällä hampaalla mitkä sillä on jäljellä. Että sellainen pappakoira minulla.

Lisää terveys- ja liikunta-asiaa:
Pakko saada sixpack
MSM, olitko se sinä?
Leikkauksesta toipumista, osa 3: Liikuntastoppi ja neljä seinää
Leikkauksesta toipumista, osa 2: Toipilaan ruokapäiviä ja parantava puuro
Leikkauksesta toipumista, osa 1: Antibiootit, prebiootit ja lisäravinteet
Terveisiä sairaalasta
Verkkokauppaihastus ja kuntopäivitystä
Kuntoutusta pitkällä tähtäimellä
Fysioterapeutin viimeinen sana ja nivelten hoitokikat
Kuntosalijäsenyys Hollannissa
Bodybalance – kehonhuoltoa kärsimättömille
Ihana pilates!
Liikkuvuutta afrotanssilla

Koirasta ei ole paljoa tullut kirjoiteluta, mutta näistä löytyy jotain:
Mökiltä palasi onnellinen tyttö (+kesän hittiresepti)
Ystävät ovat ihania
Lenkkietiketti koiraihmisille

Kommentit
  1. 1

    merikukka sanoo

    Hahaa, kun luin koirastasi 😀 Nyt on parhaimmat lenkkeilysäät, sopivan raikas ilma.

  2. 2

    sanoo

    Joo on se kyllä aikamoinen otus… Vieläkin jaksaa yllättää. 😛
    Kelit ovat nyt kyllä minunkin mieleeni. Kuumemmilla keleillä kumpikaan meistä ei olisi jaksanutkaan varmaan juosta. Nyt lämpötila on juuri optimi – hieman tulee hiki, muttei sellainen hikoilen itseni kuiviin-olo. Eikä alku lenkistä tarvitse palellakaan. 😉

  3. 7

    sanoo

    […] tuplaantuneen töiden aloittamisen jälkeen, ennätyksiä taotaan taas ensimmäistä kertaa sitten loppukesän. 😀 On myös syytä muistaa että kun stressiä on muutenkin paljon, voi kiva liikunta vain […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *