Vapaa ateria viikossa keventää dieettiä

Olen ollut tänä syksynä mukana Anu Marinin Laihdu ilman säästöliekkiä-valmennuksessa, joka itse asiassa tuli juuri päätökseen ja nyt edessä on kalorien nosto maltillla takaisin ylläpitovaiheeseen käänteisen dieetin kautta. Kirjoitin aiemmin dieetin aikaisista herkuistani (ks. Herkuttelu dieetillä – viisi suosikkiani). Ne olivat sellaisia herkkuja, jotka mahtuivat ihan joka päiväiseen elämään, mutta sen lisäksi Laihdu ilman säästöliekkiä-valmennukseen kuului viikottainen vapaa ateria, jolloin ei tarvinnut noudattaa makroperusteista ruokavaliota eikä laskea kaloreita.

Elämän ei kuulu olla pingottamista, ei laihduttamisenkaan. Dieetistä on aika vaikea pitää kiinni, jos se on aivan kamalaa – tahdonvoima riittää harvoin. Kokosin tähän kirjoitukseen nyt joukon esimerkkejä miltä minun vapaat ateriani näyttivät. Minä en juurikaan himoitse roskaruokaa tai karkkia, mutta ruokabloggaajana ja foodiena nautin suuresti ulkona syömisestä ja useamman ruokalajin ravintolaillallisista! Niinpä vapaa ateria onkin minulla usein ollut juurikin ravintolareissu. 😉

Vapaa ateria – viisi esimerkkiä

nooa

3 ruokalajia ravintolassa – ravintola NOOA

vapaa ateria

Iso sushilajitelma ja valkoviiniä

vuohenmaitojäätelö suomalainen pohja

Ravintolaillallinen – Turku Food & Fun

rapujuhlat

Rapujuhlat (lue täältä viime vuoden juhlista)

nerå

(Gluteeniton) pitsa tai pitaleipä (esim. NERå tai Fafa’s)

mbakery-brunssi

Brunssibuffet – MBakery

Itse tykkäsin siitä että Laihdu ilman säästöliekkiä-valmennukseen kuului vapaita aterioita. Olisi tuntunut aika vaikealta välttää kaikkia makrorajojen ylityksiä kahdeksan viikon ajan etenkin kun moniin sosiaalisiin tapaamisiin kuuluu hyvää ruokaa ja syömistä. Niinpä ajoitinkin vapaat ateriat yleensä juuri niihin.

En ole niin kovasti sokerin perään, joten minun kohdallani vapaa ateria on usein tarkoittanut hyvää illallista viinin kera. Esimerkiski sushia muistan syöneeni ainakin neljästi viimeisen kahden kuukauden aikana, ja ravintolaillallisia on ollut pari. Mutta kyllä se MBakeryn gluteeniton suklaa-hedelmäkakku oli aika taivaallista, vieläkin tulee vesi kielelle kun ajattelen sitä!

Mitkä ovat sinun suosikkiherkkusi?

Lisää painonhallinta-aiheisia kirjoituksia:

Herkuttelu dieetillä – viisi suosikkiani
Ruokapäiväkirja lokakuulta – dieetin puoliväli, herkuttelua ja kotiinkuljetustilauksia
Dieetin puoliväli – mikä on sopiva painonpudotustahti?
Kuinka välttää säästöliekki laihduttaessa?
Pakko saada sixpack

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *