Kuinka välttää säästöliekki laihduttaessa?

*Kaupallinen yhteistyö

Kirjoitin blogissa viime viikolla siitä, kuinka tänä syksynä lähden tavoittelemaan terveellisempää elämää ja ylimääräiset herkut saavat luvan jäädä (ks. Herkkulakko – terveellisempi syksy ja Herkkulakko – terveelliset herkkuvaihtoehdot resepteineen). Oikeastaan minäkin haaveilisin muutaman ylimääräisen kilon karistamisesta, kuten niin moni muukin. Mutta mitä jos säästöliekki iskee?

Mikä on säästöliekki?

Säästöliekki on tila, jossa elimistö ajaa energiankulutuksensa minimiin. Tällaisessa tilassa keho ei millään haluaisi luopua varastoimastaan energiasta, eli rasvasta. Säästöliekki on usein aiheutunut pitkään jatkuneen, liian vähäinen energiansaannin ja liian liikunnan yhdistelmästä, ja jatkuvasti liian vähällä energiansaannilla ja ravinnolla rääkättävä keho haluaa pitää kiinni energiavarastoistaan ettei vain kävisi hassusti. Säästöliekki aiheuttaa myös sen, että heti kun ruokaa rupeaa vihdoin saamaan enemmän, varastoi keho sen innolla siltä varalta että nälänhätä jatkuisi vielä.

Juuri tämän takia moni laihdutuskuuri epäonnistuu. Ensiksi energiansaanti vedetään ihan liian alas ja/tai ihan liian pitkäksi aikaa niin että keho muuttuu haluttomaksi kuluttamaan energiaa enempää kuin on pakko. Sitten kun dieetti lopulta loppuu (joko suunnitelmallisesti tai sitten siihen että pitkään jatkunut kituuttaminen saa itsekurin pettämään ja herkut maistumaan), keho varastoi rasvaa enemmän kuin ennen dieettiä. Ja seuraavalla kerralla laihtuminen onkin sitten vielä vaikeampaa. Miten tätä voisi välttää?

Lisää säästöliekistä voi lukea esimerkiksi ”Pöperöproffa” Patrik Borgin sivuilta.

bloggaaja

Omaan historiaani kuuluu kilpirauhasen vajaatoiminta ja liika treenaaminen suhteessa ruokavalioon

Joitain vuosia sitten oloni oli hyvin kurja päivästä toiseen. Jumppasin liki päivittäin – en mitenkään rankasti, mutta liikaa suhteessa syömiini hiilihydraattimääriin. Kehoni oli jo käyttänyt suurimman osan varastoidusta energiasta ja olin alipainoinen ja rasvaprosenttini oli matala. Palelin jatkuvasti eikä energiani meinannut riittää mihinkään. Samoihin aikoihin minulla diagnosoitiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Hormonaalisia ongelmia oli siis kaksi: jatkuvasti korkea stressihormoni kortisoli ja liian vähäiset kilpirauhashormonit. Olin onnistunut ajamaan  kortisolin tasot jatkuvasti korkealle aerobisella liikunnalla ja olemattomilla hiilihydraateilla – söin kyllä runsaasti energiaa, mutta hiilihydraatit olisivat olleet paikallaan laskemaan stressihormonin tasoja treenin jälkeen. Lisäksi treenini oli nimenomaan aerobista, mikä nostaa kortisolin tasoja huomattavasti enemmän kuin salitreeni. Kilpirauhanen sen sijaan on elimistön termostaatti ja aineenvaihdunnan tärkeä säätelijä. Kuten voitte varmaan kuvitella, yhdistelmä ei ollut mikään hyvä. Käytin vuosia saadakseni elimistön taas normaalitilaan.

kreikka-toukokuussaHyvä olo on tärkein

Nykyään minulle on ensiarvoisen tärkeää pitää kehon hyvinvointia yllä ja hormonit tasapainossa. Nyt kun olen saanut elimistöni ja aineenvaihduntani vihdoin siihen tilaan missä haluan pysyäkin, en aio enää luopua siitä vapaaehtoisesti. Moni dieetti kuitenkin ajaa kehon äärirajoilleen kun liikuntaa lisää ja energiaa vähennetään – oli se sitten rasvasta tai hiilihydraateista. Liian pitkään jatkunut energiavaje tai liian vähäiset hiilihydraatit pistävät stressi- ja kilpirauhashormonitasot aivan sekaisin, eikä sellaisesta solmusta päästä ihan heti irti. Elimistön toiminnan sotkeminen on viimeinen asia mitä haluan tehdä – laihtuminen ei ole sen arvoista, eivätkä tulokset pysy rääkätyssä kropassa.

Miten laihtua ja samalla välttää säästöliekki?

Minun projektini on nyt saamassa aivan uudenlaista boostia, sillä pääsen mukaan testaamaan Anu Marinin Laihdu ilman säästöliekkiä-verkkovalmennusta*. Anu Marin on ihan mahtava tyyppi. Hän on tietokirjailija sekä ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja, joka pyörittää yhdessä miehensä Heikki Marinin kanssa Rebel Lifters-valmennuskeskusta. Anu on erikoistunut naisten elämäntapamuutoksiin ja aineenvaihduntaongelmiin, ja olen aikoinani itsekin käynyt hänen Aktivoi aineenvaihduntasi-verkkovalmennuksen ja lukenut hänen Aktivoi aineenvaihduntasi-kirjan (ks. Harhaluuloja hävittävä aktivoi aineenvaihduntasi-kirja). Anulla on lahja nostaa asioista esiin se olennaisin osa ja saada ennen monimutkaisilta tuntuneet asiat muuttumaan yksinkertaisiksi. Syömisen, treenaamisen ja laihduttamisen ei tarvitse olla vaikeaa kun keskittyy oikeisiin asioihin. Jos epäilet että sinulla on säästöliekki tai koet olevasi täysin hukassa sen kanssa mitä ja kuinka paljon pitäisi syödä, suosittelenkin tutustumaan Anun Aktivoi aineenvaihduntasi-kirjaan ja verkkovalmennukseen.

aktivoi-aineenvaihduntasiAktivoi aineenvaihduntasi-kirjan jälkeen et edes harkitse pussikeittodieettiä

Anun perimmäinen missio on saada ihmiset syömään tarpeeksi ja voimaan hyvin – ei laihtumaan kitukuureilla.

Anu on valmentaja, joka tietää mistä puhuu ja siksi uskallankin luottaa hänen valmennukseensa. Hän tietää mitä on elää kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa ja mitä liian vähät kalorit tai hiilihydraatit tekevät keholle. Hän on kokenut sen itse, ja hän on nähnyt sen asiakastyössään. Niinpä olenkin enemmän kuin innoissani Anun huomenna alkavasta Laihdu ilman säästöliekkiä-valmennuksesta! Kuten valmennuksen nimikin kertoo, sen idea on saada rasvanpoltto ja kiinteytyminen käyntiin ilman että säästöliekki iskee päälle.

Laihdu ilman säästöliekkiä-verkkovalmennukseen kuuluu muun muassa

  • Kolmen viikon välein vaihtuvat, rasvanpolttoon tähtäävät treeniohjelmat salille
  • Intervallitreeniohjelmia
  • Makroravinneperusteisen ruokavalio-ohjeistuksen ja parin viikon välein vaihtuvat ruokavalioesimerkit
  • Oma Facebook-ryhmä, johon tulee Anun livelähetyksiä ja jossa voi kysellä ja keskustella

Valmennus on suunnattu perusterveille, ja moni kurssille osallistuva on jo tehnyt työtä aineenvaihduntansa aktivoimiseksi, eikä kurssille hypätä suoraan miltään kitukuurilta. Minullahan on ollut jo useamman vuoden ajan kilpirauhasen vajaatoiminta (ks. Kilpirauhasen vajaatoiminta neljättä vuotta), mutta arvoja on seurattu tarkkaan pätevän lääkärin kanssa, ja hänkin antoi minulle elokuun kontrollissa luvan lähteä toteuttamaan järkevää dieettiä, jossa liikunta ja syöminen olisi sopivassa suhteessa. Ei mitään näännyttämistä, ja pienemmällä energiamäärällä saisi mennä vain pari kuukautta, jonka jälkeen palataan korkeampaan energiansaantiin. Tämä kahden kuukauden Laihdu ilman säästöliekkiä-valmennus tuleekin päättymään tarkkoihin ohjeisiin kuinka lopettaa dieetti ja kuinka palata korkeampiin energiamääriin ilman tulosten nollaamista. Moni on varmastikin kuullut pussikeittodieeteistä sun muista kitukuureista, joiden aikana kalorit vedetään naurettavan mataliksi ja kiloja saattaa henkilön koosta riippuen pudota kymmeniä – mutta ne tulevat sitten takaisin, useimmiten korkojen kera. Monet keskittyvät vain kalorien laskemiseen, mutta se ei sovellu elämäntavaksi, vaan niiden nostaminen on aineenvaihdunnan kannalta tärkeää.

säästöliekkiProteiiniletut Anun Aktivoi aineenvaihduntasi-kirjasta, ks. resepti

Voi itse asiassa olla että Anun valmennuksessa se paljon puhuttu herkkulakkokin saa jäädä. Anu ei nimittäin kiellä herkuttelua, vaan vetää esimerkiksi itse dieetillään vaahtokarkkeja tai muita herkkuja. Laihdu ilman säästöliekkiä-valmennukseen kuuluu tosiaan ruokavalio, mutta se on makropohjainen  eli siinä annetaan suuntalinjat kuinka paljon syödä hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja, mutta lähteiden kanssa saa olla luova. Kuulostaa aikasta mun jutulta! 😉 Tarkemmin en tosiaan tästä valmennuksen ruokavaliosta tiedä vielä tässä kohdassa, sillä valmennus alkaa vasta huomenna. Vielä ehtii siis mukaan, jos kiinnostuit!

Lisää Anu Marinin Laihdu ilman säästöliekkiä-valmennuksesta voi lukea täältä.

 

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *