Terveellinen kurkuma sopii smoothieen

Kai kurkuma on jo sinulle tuttu? Se on maustekasvina käytetty juuri, jossa on kirkas, oranssinkeltainen väri. Kurkuma on ainesosana muun muassa monissa intialaisissa mausteseoksissa, kuten curryssa. Kurkumalla on makunsa lisäksi monia terveyshyötyjäsen sanotaan muun muassa hillitsevän tulehdusta, joka onkin takana hyvin monissa sairauksissa ja terveysongelmissa. Kurkumasta haetaankin apua muun muassa nivelkipuihin, ja mustapippurin pitäisi tehostaa sen vaikutusta entisestään. Sanotaanpa kurkuman myös kaunistavan ihoa. Sen kokeiluun on siis monta syytä. 😉

kurkuma-juuri

Kurkumaa löytää kuivattuna ja jauhettuna maustehyllystä, mutta nykyään tuoretta kurkumajuurta löytää hyvin varusteltujen ruokakauppojen vihannesosastoilta. Lidlissäkin olen bongannut! Kurkuma sopii suolaisten ruokien lisäksi myös juomiin, kuten teehen, sekä smoothieihin. Olen aiemmin piilottanut jauhetta raakaan mangopuuroon, ja nyt pistin pätkän kurkumajuurta ihanan keväisen smoothien joukkoon!

smoothie-kurkumaCashewpähkinät tuovat kermaisuutta maidottomaan smoothieensmoothie-terveellinen

AURINKOINEN KURKUMASMOOTHIE

1 dl cashewpähkinöitä (yön yli liotettuja)
½ ps (150 g) pakastettuja mangokuutioita tai noin puolikas mango
1 banaani
½ sitruunan mehu
1-2 cm pätkä tuoretta kurkumaa
(Hunajaa tai muuta makeutusta maun mukaan)
Vettä tarvittaessa

Vinkki: Jos haluat paksumman smoothiekulhon, käytä pakastettuja mangokuutioita ja siivuina pakastettua banaania!

Liota cashewpähkinöitä yön yli väljässä vedessä jääkaapissa. Valuta ja huuhtele pähkinät siivilässä. Kuori kurkuma ja pilko se pariin pienempään palaan. Mittaa kaikki ainekset tehosekoittimeen tai blenderiin ja aja tasaiseksi massaksi.

IMG_3287Katso täältä vinkit mangon kuorimiseen!

Smoothien päälle ripottelin vielä Urtekramin Kuivattuja granaattiomenansiemeniä, Urtekramin Inkiväärikuutiota sekä CocoVi Mehiläisen siitepölyjauhetta. Inkiväärihän on kurkuman tavoin tulehdusta hillitsevä, terveellinen mauste. Nuo inkiväärikuutiot sopivat ihanasti maustamaan raakasuklaata, ks. Ihana inkivääriraakasuklaa.

inkivääri-raakasuklaa

Mehiläisen siitepöly sisältää runsaasti B-ryhmän vitamiineja sekä mineraaleja, kuten kalsiumia ja rautaa. Siinä on hauska, mieto maku ja se on kiva, terveellinen tapa koristella smoothieita ja vaikka kakkuja! 🙂

cocovi-mehiläisen-siitepölymehiläisen-siitepöly

Urtekramin ja CocoVin tuotteet on saatu testattavaksi blogin kautta.

Katso myös nämä samankaltaiset reseptit:
Kerroschiavanukas
Luumujäätelö aquafabasta
Mansikka-inkiväärismoothie
Pehmis-smoothiekulho
Proteiinivispipuuro
Pumpkin Pie Smoothie
Pähkinäinen mokkajäätelö aquafabasta
Raaka mangopuuro
Superhelppo proteiinijäätelö

paras-smoothiekulhoSmoothiekulho kuin pehmis

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *