Sokeriton vai ”sokeriton” – mitä se tarkoittaa?

Nykyään sokerittomuudesta puhutaan paljon, mutta se tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.
Minun absoluuttiselle biokemistin mielelleni sokeriton tarkoittaa ettei siinä ole mitään sokeria, missään muodossa. Eikö se olekin itsestään selvää? Ei. Monille ”sokeriton” tarkoittaa että jossain ei ole lisättyä sokeria tai valkoista, raffinoitua sokeria. Monet ”sokerittomiksi” kutsutut leivonnaiset on kuitenkin makeutettu banaanilla tai taateleilla, jotka sisältävät itse asiassa runsaasti sokeria. Ilman valkoista sokeria hedelmillä makeutettu leivonnainen sisltää usein itse asiassa ihan yhtä paljon absoluuttista sokeria kuin valkoisella sokerilla makeutettu.

acai-jäätelöTämä maidoton acai-jäätelö on makeutettu ainoastaan banaanilla, mutta onko se sokeriton?

Luonnollisesti makeutettu ei ole sokeriton, mutta onko esim. hedelmissä, esiintyvä sokeri sitten parempi kuin tavallinen valkoinen sokeri?

Riippuu keneltä kysyy. Itse olen sitä mieltä että herkulliset ja makeat tuoreet taatelit pitävät makeanhimoa samalla tavalla yllä kuin vaikka sokeroidut vanukkaat ja jugurtit. ”Pientä makeaa” tekee mieli aina vaan useammin haki sen sokeriannoksensa sitten luonnollisesta lähteestä tai valkoista sokeria sisältävistä herkuista. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet että sokeri on koukuttavimmillaan yhdistettynä tyydyttyneeseen rasvaan, eli maitosuklaa voi olla koukuttavampi kuin kuivatut hedelmät, vaikka kuivatuissa hedelmissä sokerin osuus painosta on suurempi kuin maitosuklaassa. Tästä voit lukea lisää Sokerikoukku – urbaanilegenda-kirjoituksesta.

gluteeniton-brownieKahvin kanssa maistuu pieni makea – kuten gluteeniton brownie

Entäs sitten makeutusaineet? Niissä ei ole sokeria tai kaloreita, mutta niidenkin on havaittu vaikuttavan aineenvaihduntaan ja sen säätelyyn. Mekanismista ei ole vielä varmuutta ja tapoja voi olla useita, mutta on esitetty että makeutusaineista lähtee aivoille sokerin tavoin viesti makeasta ja tämä aivot luulevat aistiessaan makeuden saaneensa sokeria ja energiaa, ja tämä häiritsee verensokerin ja energiatasapainon säätelyä. Sen lisäksi makeutusaineiden vaikutukset suolistossa saattavat välillisesti johtaa muutoksiin sokerin sietokyvyssä (Pepino, 2015). Sanotaan myös, että makeutusaineet pitävät sokerittomuudestaan huolimatta makeanhimoa yllä.

jäätelö-sokeriJätskihimo iski Kreikan matkalla

Julkaisin itse blogissa toukokuussa Sokerikoukussa, minäkö?-kirjoituksen. En ole koskaan ollut kovastikaan makean perään ja herkkujani ovat juustot ja ilmakuivattu kinkku, mutta sokerihimo rupeaa kasvamaan minussakin jos suhtaudun sokeriin liberaalisti. Sen takia yksinkertaisesti parasta olisi totuttaa suu vähemmän makeaan. Se tapahtuu yllättävän nopeasti, ja kun on ollut kuukauden syömättä sokeria, maitosuklaa alkaa maistua jo liian makealta ja jäätelö on kuin sokeroitua maitoa.

Mitä enemmän sokeria syö, sitä enemmän sitä tekee mieli. Mitä vähemmän sokeria syö, sitä vähemmän sitä kaipaa. Oli se mistä lähteensä tahansa, ja sama pätee makeutusaineisiin.

sokeriton

Jos sokeri ja suhde sokeriin kiinnostavat sinua tai ovat sinulle ongelmallisia, kannattaa lukea myös Sokerikoukku – urbaanilegenda?-kirjoitus. Siinä kommentoin ravitsemustieteen professorin lausuntoa, jonka mukaan sokeri ei aiheuta riippuvuutta ja sokerikoukku on urbaanilegenda. Siitä voi olla montaa mieltä. 😉

Lisää ravinto- ja terveysaiheisia kirjoituksia:

Gluteeniton ruokavalio lisää diabetesriskiä
Gluteeniton ruokavalio aiheuttaa syöpää

Maito tappaa – ja opetus lähdekritiikistä
Ravinteikkaat chian siemenet ja niiden kummalliset käyttörajoitukset
Gluteenista oireita ilman keliakiaa?

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *