Ruokapäiväkirja heinäkuulta

Nyt on taas kuukausittaisen ruokapäiväkirjan aika. 🙂 Monilla heinäkuu meni ehkäpä lomasyömisten parissa, mutta minulla loma on vasta edessä, joten aika normaalirutiinit oli tällä heinäkuun seurantaviikolla. Mukaan mahtui kyllä kiva ilta Turku Tall Ship Raceseissa, joista kerroin jo aikaisemmin täällä.

tall ship racesTall Ship Races Turussa

Sain kyllä taas muistutuksen siitä että kasvisruoka ei sovi minulle – ainakaan ihan missä tahansa muodossa. Kasvisruoasta puhutaan monesti ikään kuin se puhdistaisi kehon ja sielun, mutta minulla on keskimääräisesti parempi olo liharuoan jälkeen. Veikkaan syyksi sitä että kasvisruoka rakentuu yleensä soijan, papujen ja palkokasvien varaan, eivätkä ne ole mitenkään helppo pala ruoansulatukselle. Esimerkiksi palkokasviton parmesaani-munakoisovuoka tuntuu sulavan hyvin, mutta falafelit, hummus ja muut papuruoat saavat vatsani kuplimaan ja olo on turvonnut. Pihvin ja uunijuuresten kanssa tällaista ei tarvitse pelätä.

Pidän kasvisruoasta, vaikka se aiheuttaakin minulle välillä ongelmia. Kasvisruoka on hyvin tehtynä todella herkullista, ja kotona äiti kokkasi melkeinpä useammin kasvisruokaa kuin liharuokaa. En siis missään nimessä vierasta kasvisruokaa esimerkiksi maun tai koostumuksen takia, mutta se pistää vatsani aina välillä protestoimaan. Niinpä kasvisravintola Kuoren falafelbaarin kaltaiset ihanuudet ovatkin minulla enemmänkin satunnaisia herkuttelua.

kuori falafelbaariKuoren falafelbaari on ehdottomasti tutustumisen arvoinen

Ai niin ja jos joku ihmettelee mitä se Siiri oikein popsii, niin syön ihan ruokaruokaa aamiaiseksikin: tällä viikolla söin yhtenä päivänä aamupalaksi jauheliha-kesäkurpitsavuokaa ja toisena pinaattikeittoa. Ihan normaalia minulle. 😉

Aiemmat ruoka- ja treenipäiväkirjat:

Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu

Kaikki tässäkin ruokapäiväkirjassa on gluteenitonta.

MAANANTAI:
Aamiainen: Arlan Protein Greens Omena-sitruuna-pinaattirahka, kolme siivua Semperin gluteenitonta näkkäriä tahinilla, kolme siivua pitkään kypsytettyä goudajuustoa ja kahvia.
Lounas ulkona (kasvisravintola Kuori): Sorrin salaatteja, paahdettua bataattia, pinaattia, yrttistä quinoaa, ituja, avokadoa sekä pinaattihummusta ja maapähkinä-tahinikastiketta, jälkkäriksi kahvia.
Illallinen (treenin jälkeen): Maitorahka kirsikoilla ja kaksi Provenan porkkana-kaurasämpylää 5 % aamupalajuustolla ja keittokinkulla.
Iltapala: Ehrmann High Protein vaniljavanukas, kolme porkkanaa ja yksi juustonmakuinen riisikakku.

Liikunta: Ylä- ja keskikroppasali 45 min.

kuori kulhoPäivän kulho kasvisravintola Kuoressa sisälsi muun muassa paahdettua bataattia, kvinoaa, avokadoa ja Sorrin salaatteja

TIISTAI:
Aamiainen: Valio Ruokarahkaa (koska sitäkin piti maistaa), kirsikoita, pari siivua pitkään kypystettyä goudajuustoa ja kahvia.
Lounas ruokalassa: Uunilohta, uusia perunoita ja salaattipöydän antimia, jälkiruoaksi kahvi.
Välipala: Provenan kaura-myslisämpylä keittokinkulla, salaatilla ja kurkulla.
Illallinen (treenin jälkeen): Maitorahka kirsikoilla ja suklaa-tattaripuuroa suolakinuskikastikkeella.

Liikunta: Parisalsa 90 minuuttia

ruokalalounasRuokalaounaana oli tällä kertaa lohta ja uusia perunoita

KESKIVIIKKO:
Aamiainen: Vuohengoudaa siivuina, Ehrmannin maitorahka, kaakaotahinia ja kahvia.
Lounas: Jauheliha-kesäkurpitsavuokaa ja tattaririeskaa.
Illallinen (treenin jälkeen): Jauheliha-kesäkurpitsavuokaa ja tattaririeskaa.
Iltapala: Varsiselleriä ja porkkanoita punajuurihummukseen dipattuna.

Liikunta: Kuntosali, kyykkypäivä 45 min.

jauheliha-kesäkurpitsavuokaGluteeniton ja vähähiilihydraattinen jauheliha-kesäkurpitsa oli blogin suosituin resepti heinäkuussa

TORSTAI:
Aamiainen: Jauheliha-kesäkurpitsavuokaa, kaakaotahinia ja kahvia.
Lounas kasvisravintola Kuoressa: Falafelbaari lisukkeineen ja kahvia kauramaidolla.
Illallinen (treenin jälkeen): Raejuustoa ja suklaa-tattaripuuroa banaanisiivuilla ja tyrneillä.
Välipala: Porkkanoita punajuurihummukseen dipattuna.

Liikunta: Parisalsa 60 minuuttia

suolakaramellikastikeGluteeniton tattari sopii suklaiseen puuroon

PERJANTAI:
Aamiainen: Raejuustoa, Kokkikartanon gluteenitonta pinaattikeittoa, nektariini, Pirkan gluteeniton appelsiinileivoskeksi ja kahvia.
Lounas: Jauheliha-kesäkurpitsavuokaa ja pari nektariinia.
Illallinen (treenin jälkeen): Raejuustoa, tattaririeskaa ja pari Pirkan gluteenitonta appelsiinileivoskeksiä.
Iltapala: Porkkanoita ja varsiselleriä punajuurihummukseen dipattuna.

Liikunta: Kuntosali, yläkroppaa n. 40 min

punajuurihummusPunajuurihummus on herkkua!

LAUANTAI:
Aamiainen: Kardemummalla maustettua mustikkapiirakkaa, raejuustoa ja kahvia.
Lounas (treenin jälkeen): Maitorahka mustikoilla ja kaksi Provenan kaura-porkkanasämpylää ruohosipulituorejuustolla ja emmentalilla.
Illallinen kiinalaisessa ravintolassa Yangtzessa: Paistettuja naudanlihasuikaleita ja korianteria riisillä.
Tall Ship Racesissa: Kaksi lasia kuohuviiniä.
Iltapala: Riisikakkuja ruohosipulituorejuustolla ja emmentalilla, pussi pakastemangokuutioita.

Liikunta: Shbam 45 min

yangtze kiinalainenYangtze on ehkä Turun paras kiinalainen ks. Uusi kiinalainen Yangtze yllättää iloisesti Turussa

SUNNUNTAI:
Aamiainen: Kardemummalla maustettua mustikkapiirakkaa, raejuustoa ja kahvia.
Lounas: Mifu-kasviscurrya ja riisiä, jälkkäriksi nektariini.
Välipala: Jäätelökavereiden pistaasijäätelöä ja kahvia puistossa.
Illallinen: Maitorahka mustikoilla ja kaksi Provenan kaura-porkkanasämpylää ruohosipulituorejuustolla ja emmentalilla.

Liikunta: Parisalsaa puistossa noin tunti (ks. Ilmaiset lattaritanssit puistossa (Turku)

mustikkapiirakka kardemummallaKardemumman ja mustikan makuyhdistelmä sopii piirakkaan – ks. mustikka-kardemummapiirakka

jäätelökaveritJäätelökaverien pistaasijäätelö on niin hyvää ettei sitä ehdi edes kuvaamaan ennen syömistä

Elikkä sellaista tällä kertaa. Aika tavallista minulle, saa nähdä miltä elokuun ruokapäiväkirja näyttää sillä silloin minä lomailen. 😉

Edellinen kirjoitukseni: Yhteinen tili poikaystävän kanssa – kannattaako?

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *