Ruoka- ja treenipäiväkirja kesäkuulta

Törmään säännöllisesti keskusteluihin, joissa ihmiset ihmettelevät miten korvata leivät ja pastat gluteenittomalla ruokavaliolla ja mitä silloin voi ylipäätänsä syödä, sekä minkälainen ruokavalio olisi hyvä, jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olen itse päätynyt yritysten ja erehdysten kautta tähän nykyiseen ruokavaliooni, jossa keskityn erityisesti riittävään hiilihydraattien saantiin, monipuoliseen ruokavalioon ja järkevään ateriarytmiin. Parempi olo ruokavaliolla-kirjoituksessa kerron enemmän minkälaisia käänteitä ruokavaliooni on viime vuosina mahtunut ja minkä takia en enää olisi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Huhtikuun ruokapäiväkirjassa kerron myös enemmän miten huomion kilpirauhasen vajaatoiminnan ruokavaliossani, ja maaliskuun ruokapäiväkirjan lopussa kerroin mikä ruokavaliolleni on tyypillistä ja mikä poikkeuksellista.

minä-ja-koiraTälle koiralle ei voi olla lepertelemättä

Tämä kesäkuinen viikko meni mielestäni ruokavalion ja liikunnan osalta aika lailla tavalliseen tapaan itselleni, joskin sille sattui tällä kertaa hyvin erikoisia ruokayhdistelmiä – eräällä piknikillä meni raparperipullapuuroa, eli oikeastaan kaurapuuroa, ja Bollingerin samppanjaa. 😀 Söin kyllä puuron ja muut eväät ensin, ja sitten herkuttelin ja siemailin samppanjaa. Hassulta se silti kuulostaa. Iltapalaksi meni Gin & Tonic-mehujäätä (tämän resepti tulee blogiin myöhemmin tällä viikolla) ja riisikakkuja, en tiedä kuinka tavallista sekään nyt on. Lisäksi useampana päivänä meni ProPud-vanukas vaikka pyrinkin välttämään makeutusaineiden syömistä. Minussa asuu kuitenkin paatunut tarjoushaukka, ja cittarireissulla mukaan tarttui useampi purkki tuota ProPud Lemon Cheesecakea kun se oli vain euron purkki. Sääli vaan ettei se edes ole niin hyvää kuin suklaaversio… 😛 Tarjoushaukka mikä tarjoushaukka.

MAANANTAI:
Aamiainen: Kalkkunan rintafileen jämiä viikonlopulta, pieni avokado, tomaatti ja kahvia.
Lounas ruokalassa: Vasikkaragout, ratatouille-kasviksia, persiljaperunoita ja coleslawta, jälkiruoaksi kinuski-puolukkarahkaa ja kahvia.
Illallinen (treenin jälkeen): Ehrmannin vaniljanmakuinen proteiinivanukas, tyrnejä, Pirkan gluteenitonta marjamysliä ja gluteenittomia kaurahiutaleita, kaksi siivua Pirkan gluteenitonta kauranäkkäriä ja yksi riisikakku valkosipulituorejuustolla ja 17 % kermajuustolla.
Iltapala:

Liikunta: Puolen tunnin kotitreeni (työpäivä venyi sen verran etten ehtinyt salille)

vasikkaMurea lihapata maistuu aina 😉

TIISTAI:
Aamiainen: ProPud Lemon Cheesecake-vanukas, kaksi Pirkan gluteenitonta kauranäkkärisiivua 17 % kermajuustolla ja meetwurstilla ja kahvia.
Lounas ruokalassa: Broilerin filee, riisiä, uunipaprikoita, salaattia, salaattikastiketta, kaksi siivua gluteenitonta näkkileipää ja kahvi.
Välipala: 2 riisikakkua ja 2 siivua Pirkan gluteenitonta kauranäkkäriä 17 % kermajuustolla ja meetwurstilla, muutama kirsikka ja neljä kuivattua taatelia.
Illallinen (treenin jälkeen): Kalkkunan rintafileen jämät ja raparperipullapuuroa.

Liikunta: Parisalsa 90 minuuttia

ruokapäiväkirjaRuokalalounas voisi olla nätimpikin, mutta kyllä sillä taas jaksoi 😉

KESKIVIIKKO:

Aamiainen: Maitorahka mustikoilla ja iso pala Ossay Iraty-lampaanmaitojuustoa (vähän kuin ranskalainen versio manchegosta) ja kahvia.
Lounas ruokalassa: Broilerin filee vuohenjuustolla, kasvisriisiä, tomaattikastiketta, salaattia ja kahvi.
Välipala: Maustamaton Skyr siemensekoituksella ja pussillinen pakastemangokuutioita.
Illallinen: Iso annos raparperipullapuuroa ja kaksi siivua gluteenitonta saaristolaisleipää Rucola & Pesto-tuorejuustolla ja kinkulla.

Liikunta: Lepopäivä

raparperipullapuuroRaparperipullapuuro on yksi tämän hetken herkuistani

TORSTAI:
Aamiainen: Kolme siivua gluteenitonta saaristolaisleipää kaikilla herkuilla: rucola & pesto-tuorejuustoa, 17 % kermajuustoa, keittokinkkua, kalkkunametwurstia ja salaattia, lisäksi kahvia.
Lounas ruokalassa: Kalkkunaa mangokastikkeessa, riisiä, salaattia ja siemensalaatinkastiketta, jälkiruoaksi Dacapo (20 g) ja kahvi.
Välipala (ennen treeniä): Nektariini.
Illallinen (treenin jälkeen): Maitorahka banaanilla, kolme Pirjon Pakarin gluteenitonta kaurasämpylää (ihan sellaisenaan, hyviä!) ja kaksi Semperin gluteenitonta suklaacookieta. (Taas se poikaystävä sai minut syömään herkkuja… ks. Sokerikoukussa, minäkö?)
Iltapala: Porkkanoita.

Liikunta: Jalkasali 40 min, kyllä tuntui!

smith-kyykkySalilla oli jalkapäivä

PERJANTAI:
Aamiainen: Kaksi siivua gluteenitonta saaristolaisleipää rucola & pesto-tuorejuustoa, 17 % kermajuustoa, keittokinkkua, kalkkunametwurstia ja kurkkua, lisäksi kahvia.
Lounas ruokalassa: Thai Red Curry broileria kookoskastikkeessa, jasmiiniriisiä, kirkasta perunasalaattia ja vihersalaattia, jälkiruoaksi mansikkarahkaa ja kahvi.
Illallinen (treenin jälkeen): Raejuustoa ja ja suklaa-tattaripuuroa taateli-suolakaramellikastikkeella, banaanilla ja tyrneillä.
Iltapala: Kaksi riisikakkua rucola & pesto-tuorejuustolla, 17 % kermajuustolla ja kalkkunameetwurstilla ja porkkanoita.

Liikunta: Yläkorppasali 30 min ja pidempi iltakävely koiran ja poikaystävän kanssa.

lupiinitKesällä on ihana liikkua ulkona

LAUANTAI:
Aamiainen: ProPud Lemon Cheesecake-proteiinivanukas ja purkki luomukermaviiliä, valkoinen persikka (paraguayo) ja kahvia.
Lounas (treenin jälkeen): Raejuustoa ja ja riisiuunipuuroa.
Piknik: Raejuustoa, raparperipullapuuroa, pistaasigelatoa ja Bollinger-shamppanjaa.
Iltapala: Kolme riisikakkua rucola & pesto-tuorejuustolla ja 17 % kermajuustolla ja Gin & Tonic-mehujää (resepti tulee myöhemmin tällä viikolla!).

Liikunta: Shbam-tanssitunti 45 min.

bollingerPoikaystävän gradun ja koulutyön valmistumisen kunniaksi juotiin Bollinger Grande Annee 2005-samppanjaa

SUNNUNTAI:
Aamiainen: ProPud Lemon Cheesecake-proteiinivanukas ja purkki luomukermaviiliä, kaksi valkoista persikkaa ja kahvia.
Lounas: Routapaistia, dijon-sinappia, salaattia, kurkkua ja bataattia.
Illallinen (treenin jälkeen): Raejuustoa ja ja suklaa-tattaripuuroa taateli-suolakaramellikastikkeella, banaanilla ja tyrneillä.
Iltapala: Siivu routapaistia ja pari siivua Pirkan gluteenitonta näkkäriä tahinilla.

Liikunta: Ylä- ja keskikorppasali 40 min.

suklaa-tattaripuuroSuklaa-tattaripuuro taatelisuolakaramellikastikkeella

Miltäs kuulosti? Aika paljon puuroa, mutta mikä ettei. 😉

Edellinen kirjoitukseni: Miten tapasin poikaystäväni?

Kommentit
  1. 1

    Ellu sanoo

    Nämä sun ruoka- ja treenipäiväkirja postaukset on tosi mielenkiintoisia! Miten se aina onkin niin kiva seurata mitä muut syövät ja treenaavat 😉
    Mun mielestä sun ruokailut ja treenit vaikuttavat kyllä esimerkillisen rennoilta! Ei turhaa ”nipottamista” kummassakaan 😊
    Aurinkoista kesän jatkoa sinulle!

    • 1.1

      siiri sanoo

      Hei Ellu, kiitos kommentistasi! Kiva kuulla että ruokapäiväkirjat ovat olleet sinulle mielenkiintoista luettavaa. 🙂 Minulle onkin tärkeää että ruokailussa pysyy rento ote eikä se mene pingoittamiseksi vaikka pyrkisikin syömään terveellisesti. Eikä maailmani kaadu siihen että joskus tulee syötyä makeutusaineita tai sokeriherkkuja, vaikka pyrinkin välttämään niitä. 😉 Fiksuinta mielestäni on pyrkiä löytämään sellainen elämäntapa, joka tukee terveyttä ja jota pystyy noudattamaan pitkään – ei mitään itsekurin varassa tehtäviä dieettejä.
      Kivaa kesää sinullekin! 🙂

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *