Paras raparpericrumble (gluteeniton ja maidoton)

Raparperifani ilmoittautuu! Yleensä raparperi päätyy minulla piirakkaan tai keikauskakkuun, mutta tällä kertaa vuorossa oli raparpericrumble – ja voi kuinka herkullista se olikaan kaikessa helppoudessaan! Raparpericrumble rakentuu kahdesta kerroksesta – pohjalle laitetaan raparperia ja hunajaa, päälle muutamasta raaka-aineesta tehty hunajalla makeutettu muruseos. Makea crumble-seos sopii täydellisesti yhteen hapokkaat ja raikkaan raparperin kanssa.

Tämä raparpericrumble on viljaton, gluteeniton ja rasvavalinnasta riippuen maidoton. Ehdotan sen kaveriksi cashewpähkinöistä tehtyä maidotonta vaniljakastiketta tai kookoskermavaahtoa, mutta ihan perinteinen vaniljajäätelökin sopii – valitse suosikkisi!

maidoton-vaniljakastikeParas maidoton vaniljakastike

rheum-791719_640Raparperi kasvaa keleistä huolimatta – kuva Pixabaysta

Alkukesä on ihana, sillä silloin raparperia riittää kyllästymiseen asti – vaikka en minä siihen voi kyllästyä. Siinä missä mansikka-, mustikka-, sieni- ja omenasatoa pitää arvailla joka vuosi, tuntuu raparperi pärjäävän säässä kuin säässä – siis täydellinen kasvi Suomen epävakaaseen alkukesään!

Raparperi on useimmille tuttu makeista herkuista, mutta se sopii myös suolaiseen. Kannattaa testata grilliruoille sopivaa raikasta raparperichutneya sekä karitsanpotkia raparperilla!

Kaikki blogin raparperireseptit on listattu tänne.

raparpericrumble 058-modified2Raparpericrumble on paras herkku kesäkuuhun!

Raparpericrumble

Voita tai kookosöljyä vuokaan
Noin 3-4 raparperin vartta
2 rkl juoksevaa hunajaa tai vaahterasiirappia
½ rkl perunajauhoa (ei pakollinen)

Crumble:
50 g huoneenlämpöistä voita tai ½ dl huoneenlämpöistä kookosöljyä
2 dl gluteenittomia kaurahiutaleita (jos haluat viljattoman version, korvaa puolet mantelijauhoilla, puolet kookoshiutaleilla)
1 dl kookoshiutaleita (jos et pidä kookoksesta, lisää kaurahiutaleita tai kokeile rouhittuja cashewpähkinöitä
½ dl juoksevaa hunajaa tai vaahterasiirappia
1 tl kanelia
½ tl jauhetta inkivääriä

Voit halutessasi jättää kanelit ja inkiväärin pois, mutta ne sopivat ihanasti raparperin kanssa.

Voitele vuoka. Huuhtele raparperinvarret ja leikkaa ne poikittain noin 0,5 cm paksuisiksi siivuiksi. Sekoita raparperipalat ja hunaja kulhossa niinettä hunaja leviää tasaisesti raparperipalojen joukkoon. Lisää halutessasi hieman perunajauhoa – se sitoo raparpereistä kypsennyksen aikana irtoavaa nestettä. Sekoita crumblen ainekset tasaiseksi massaksi. Ripottele ja taputtele seos raparperien päälle. Paista uunissa 175 C asteessa 20-30 minuuttia – kunnes raparpericrumble on saanut kauniin, kullanruskean värin ja raparperit ovat pehmenneet. Nauti lämpimänä tai jäähtyneenä vaniljakastikkeen tai kookoskermavaahdon kanssa.

Lisää viljattomia ja gluteenittomia herkkuja löytyy reseptihakemistosta

itseruskettava

Edellinen kirjoitukseni: Itseruskettava – turvallinen rusketus vai terveysriski?

Kommentit
  1. 1

    Kirsi sanoo

    Luuletko, että maistuisi ilman pähkinöitä tai kookosta? Omenapaisoksenmtapaan. Lapsi allerginen pähkinöille ja itse en pidä kookoshiutaleista. Inkivääri ja kaneli kyllä kuulostaa hyvältä.

    • 1.1

      siiri sanoo

      Juu, tämä onnistuu kyllä ihan pelkillä kaurahiutaleillakin kun niiden määrää vaan kasvattaa. Itse tykkään vaan kookoksen ja/tai pähkinöiden tuomasta mausta. 🙂

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *