Mikä aktiivisuusranneke seuraavaksi?

Polar Loop-aktiivisuusranneke on heilunut kädessäni viime vuoden heinäkuusta saakka. Se että se on pysynyt mukana noin kauan kertookin varmaan siitä että olen tykännyt rannekkeesa. Se mittaa askelia, unta, istumista ja liikkeellä oloa – monia kiinnostaa eniten askelten määrä ja saako sen 10000 rikottua, kun taas minulle etenkin aluksi kiinnostavin mitattava asia oli uni. Myös yhtäjaksoisen istumisen välttäminen on paljon istumatyötä tekevälle tutkijalle tärkeää.

Polar Loopini on vanhan mallinen ja markkinoille on tullut runsaasti uusia rannekevaihtoehtoja niin Polarilta kuin muiltakin valmistajilta. Mittaustarkkuus on kasvanut ja toiminnot lisääntyneet, mutta Loop on silti yksinkertaisuudessaan erinomainen ja toimi tarkemmin kuin esimerkiksi aiemmin kokeilemani puhelimeen ladattava Moves-sovellus.

Plussat:

  • Helppo käyttää, ohjekirjaa ei ole juuri tarvinnut.
  • Ottaa energiankulutusmittauksissaan monta parametria huomioon.
  • Latautuu nopeasti
  • Vedenkestävä
  • Miellyttävä materiaali (kovaa muovia), ei rupea hiostamaan
  • Ranneke leikataan itselle sopivan mittaiseksi
  • Laitteen saa lentotilaan

Miinukset:

  • Huomautukset liiasta istumisesta näkee vain netistä/applikaatiosta – itse ranneke ei niitä kerro. Täten ne huomaa yleensä vasta jälkikäteen.
  • Ranneke voisi olla hieman sirompi, ainakin sirossa naisen ranteessa se on suht ison näköinen
  • En tykkää punaisesta led-tekstistä mustassa rannekkeessa, esim. valkoinen tai joku muu neutraalimpi olisi ollut kivempi. 😛
  • Olisi kätevää, jos laite mittaisi sykkeen eikä siihen tarvittaisi lisälaitteita (nyt Loop on yhteensopiva tiettyjen sykemittarien kanssa).
  • Ei tunnista pyöräilyä. (Vaunulenkeistä on myös valitettu (kädet eivät heilu), mutta tästä ei itsellä ole kokemusta. :P)
  • Pitää kuntosalitreeniä lähinnä seisoskeluna ja istumisena – ei lisää energiankulutusta
  • Akku ei kestä luvattua aikaa, etenkään jos bluetooth-yhteys puhelimeen on aktiivisesti käytössä

Laite on riippuvainen Polar Flow-palvelusta, joka toimii tietokoneella. Polar Flow’sta löytyy myös bluetoothilla synkattava mobiiliapplikaatio, joka on tosin rajattu toimimaan vain tietyissä puhelimissa. Ilman mobiiliapplikaatiotakin kyllä selviää.Bluetooth syö sekä puhelimen, että rannekkeen akkua, joten pidän sitä päällä vain synkronoidakseni appin rannekkeen mittauksiin.

Istumatyöläiselle aktiivisuustavoitteen täyttäminen voi olla haastavaa. Itse lenkitän koiran kolme kertaa päivässä, mutta vaikka kävelisin 12000 askelta päivässä, voi aktiivisuuteni silti jäädä alle tavoitteen. Ryhmäliikuntatunti sen sijaan tuntuu melkein huijaukselta. Voin yhden tunnin aikana huitoa aktiivisuuteni täyteen, ja silti istua 10 tuntia päivässä.

polar-loop-rikki

Nyt Loopini on kuitenkin saanut jostain iskun, jonka seurauksena näytön reunasta on murtunut palanen. Laite on tuskin enää vesitiivis, ja luulen että loppulaskenta on hiljalleen alkanut. Niinpä mietinkin minkä aktiivisuusrannekkeen hankkisin seuraavaksi. Sen verran koukuttunut olen datan seuraamisen (tutkija mikä tutkija :D) että kyllä minä uuden rannekkeen vielä haluan. Fitbit, Garmin, Jawbone, uusi Polar Loop – mitä suosituksia lukijoilla on?

Seuraavalta rannekkeeltani haluaisin seuraavia ominaisuuksia:

  • Huomaamaton, nätti ulkonäkö
  • Unen mittaus
  • Pitkä akun kesto
  • Huomaamaton näyttö (Polar Loopin punainen hohti pimeässä vähän liikaa ja saattoi herättääkin)
  • Plussaa jos tunnistaa muutakin liikuntaa kuin askeliin perustuvaa (esim. sali, saattaa tosin vaatia sykemittariin yhdistämisen)
  • Plussaa jos toimisi kellonakin ilman näytön erityistä aktivoimista
  • Hinta mieluummin lähellä 100 € kuin 200 € saatikka yli

Aiempia kirjoituksia aktiivisuusrannekkeesta ja liikunnasta:
Syysulkoilua ja vinkit lenkkeilyn lisäämiseen
Kuinka treenata työmatkalla ja koska vain levätä?
Berliinin reissu ja päivä Potsdamissa
Uusi lelu: Polar Loop-aktiivisuusranneke

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *