Maidoton cashewjogurtti

Vähennettyäni maitotuotteiden käyttöäni, opin nopeasti tekemään itse hapatettua kookosjogurttia, mikä osoittautuikin kerrassaan ihanaksi herkuksi marjojen kanssa. Nyt maidottomien jogurttien ja aamuun sopivien raakaherkkujen ja -puurojen lista saa jatkoa cashewjogurtilla. Cashewpähkinöiden maku on hyvin pehmeä, kermainen ja jopa makea. Keksinkin, että cashewjogurttiin saa lisää perinteisen jogurttimaista happamuutta käyttämällä siihen veden sijaan kombuchaa eli volgansieniteetä. Vesikin toimii kerrassaan mainiosti, ja jos et kuulu kombuchan kasvattelijoihin, sitruunamehu raikastaa makua kivasti. Esivalmisteluina pähkinöitä liotetaan, joka toki pehmentää pähkinöitä, mutta poistaa myös niistä antiravinteita ja tekee niiden ravintoaineista helpommin hyödynnettäviä. Kirjoittelin enemmän aiheesta pinkki tuorepuuro-kirjoituksen yhteydessä. 😉  Jogurtista saa joko turkkilaisen jogurtin kaltaista liki leikkautuvan paksua, tai enemmän nestettä lisäämällä juoksevampaa. Myös suurempi psylliummäärä tekee jogurtista paksumpaa ja leikkautuvampaa. Lisäksi perusreseptin makua voi varioida mielen mukaan!


Jogurtista saa hyvällä sauvasekoittimella/tehosekoittimella sileämpää, mutta minun työkaluni oli uupunut sauvasekoitin vuodelta 1991. 😉

CASHEWJOGURTTI
2-4 annosta

3 dl cashewpähkinöitä (yön yli väljässä vedessä liotettuja)
1-2 tl psylliumjauhetta + 2 dl vettä (tai kombuchaa)
Hieman sitruunamehua
½-1 tl vaniljauutetta
Ripaus suolaa
Steviatippoja tai muuta makeutusta maun mukaan
Vettä (tai kombuchaa) koostumuksen ohentamiseen

Sitruunaversio:
Lisää jogurtin joukkoon hieman reilummin sitruunamehua, sekä raastettua luomusitruunan kuorta.

Marjaversio:
Korvaa osa jogurtin ohennukseen käytettävästä nesteestä marjasoseella tai marjoilla.

Pistä pähkinät likoamaan väljään veteen jääkaappiin edellisenä iltana. Liotusveteen voi lisätä myös ripauksen suolaa pähkinöiden myrkkyjen irtoamista helpottaakseen.
Sekoita psyllium ja vesi/kombucha, anna seoksen turvota kymmenisen minuuttia. Huuhtele ja valutat pähkinät siivilässä. Pistä tehosekoittimeen huuhdellut cashew’t, psylliumgeeli, vaniljauute, suolaripaus ja sitruunamehu (jos käytät vettä kombuchan sijaan). Aja tasaiseksi ja lisää vettä/kombuchaa/molempia, kunnes koostumus on mielestäsi sopivan paksua. Jos käytät kombuchaa, maistele jogurttia aina välillä ettei kombuchan maku lyö yli. Lisää makeutusta makusi mukaan. Sekoita lopuksi joukkoon psylliumgeeli. Anna jogurtin tekeytyä jääkaapissa kymmenisen minuutia ennen nauttimista. Syö esimerkiksi lempimarjojesi/-hedelmiesi ja paahdettujen kookoslastujen. Joukkoon voi halutessaan sekoittaa myös proteiinijauhetta, esimerkiksi laadukasta heraa tai riisiproteiinia. 😉

Resepti on pienin muokkauksin Hannan soppa-blogista.

Samankaltaisia reseptejä:
Cashewpasha
Itse hapatettu kookosjogurtti
Lime-kookoschiavanukas
Mantelinen chiavanukas
Proteiinivispipuuro marjachiahilloon
Pähkinä-puolukkatuorepuuro
Raaka mangopuuro
Raparperichiavanukas


Kookosjogurttia marjojen kanssa

 

Kommentit
  1. 1

    Sirpa sanoo

    Hei, voiko jugurtin tehdä edellisenä päivänä valmiiksi? Entä kuinka kauan jugurtti säilyy vai teetkö aina kerta-annoksen? 🙂

    • 1.1

      siiri sanoo

      Juu voi tehdä! Teen itse yleensä parin päivän satsin kerralla, se säilyy jääkaapissa hyvin ainakin 2-3 päivää 🙂

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *