Maidoton acai-jäätelö – hyvää tekevä herkku

Superfoodit tunkivat suomalaisten tietoisuuteen joitain vuosia sitten, ja ihan tavistenkin lautasilta löytyy nykyään gojimarjoja, mehiläisen siitepölyä ja chiansiemeniä sun muiden mukana. Omaan ruokavaliooni superfoodit tulivat melko myöhään, ja nyt viimeisimpänä vuorossa on ollut acai.  Acai on Brasilian sademetsistä kotoisin oleva marja, joka sisältää runsaasti vitamiineja, mineraaleja ja antosyaaneja (antosyaanit ovat flavonoideja, jotka toimivat antioksidantteina eli estävät hapettumista). Marjaksi siinä on myös runsaasti proteiineja omega-rasvahappoja. Jopa kolmas osa acai-jauheen painosta on ravintokuitua, joten acai toimii myös oivana kuitulisänä ravinnossa. Siitäkään ei tietysti ole haittaa että se maistuu herkulliselta – vähän kuin mustikka ja aroniamarja. 😉

acaiCocoVin acai-jauhe* on valmistettu pakastekuivaamalla, mikä säilyttää hyvin ravintoaineet

Olen sitä mieltä että terveellisen ruokavalion ei tarvitse olla hifistelyä, eikä yksi superfood-smoothie päivässä pelasta ketään jos suusta menee alas muuten ihan mitä sattuu. Niin moni tuntuu toivovan, että ruokalusikallinen jotain ihmeainetta päivässä parantaisi liiasta kahvista, hiilihapollisista juomista, valkoisista viljoista ja sokerista kiukuttelevan vatsan. Valitettavasti totuus on se, että muutama gojimarja ei paljoa pelasta enää siinä kohdassa, vaan tarvittavat muutokset ovat kokonaisvaltaisempia. Superfoodeilla ei siis kuulu korvata muuten terveellistä, tasapainoista ruokavaliota, mutta kyllä ne ovat kiva lisä sitten kun homma on hanskassa. 😉 Tällä hetkellä kaapeistani löytyy erilaisia superfoodiksi laskettavia marjoja ja hedelmäjauheuta, chiasiemeniä, maca-jauhetta, mehiläisen siitepölyä ja laaja kattaus erilaisia raakakaakaotuotteita.

Acai-jauhe sopii ripoteltaviksi, jogurtteihin, chiavanukkaisiin, puuroon, myslin sekaan tai vaikka smoothieihin – vain mielikuvitus on rajana! Itse tein siitä herkullista, helppoa ja samalla terveellistä jäätelöä!

acai-jäätelö

Maidoton acai-jäätelö

2 siivuina pakastettua, kypsää banaania
1 rkl acai-jauhetta (esim. Cocovi*)
2-3 rkl kookoskermaa tai kookosmaitoa
(Halutessasi hieman sitruunamehua ja/tai vaniljauutetta)

Pistä banaanisiivut mahdollisimman irtonaisina tehosekoittimeen, lisää acai-jauhe ja hieman kookoskermaa. Aja tasaiseksi. Jos seos jää sattumaiseksi, lisää hieman kookoskermaa. Sekoita tasaiseksi massaksi. Nauti heti tai pistä pakastimeen jähmettymään 30-60 minuutiksi, mikäli jäätelö on ehtinyt pehmetä liikaa sekoittamisen aikana. Jos säilytät jäätelö pakastimessa pidempään, se kovettuu, mutta pehmenee taas herkulliseksi jos annat sen lämmetä ennen syömistä. Herkullisia hetkiä!

Vinkki: Kurkkaa myös helpon proteiinijäätelön resepti!

*-merkityt tuotteet on saatu blogin kautta.

smoothie-terveellinenAurinkoinen kurkumasmoothie – päällä inkiväärikuutioita, mehiläisen siitepölyä ja granaattiomenan siemeniä

Jos superfoodit ja terveelliset raaka-aineet kiinnostavat, kurkkaa nämä kirjoitukset:

Ihana inkivääriraakasuklaa
Ravinteikkaat chiasiemenet ja niiden kummalliset käyttörajoitukset
Terveellinen kurkuma sopii smoothieen

Edellinen kirjoitukseni: Kilpirauhasen vajaatoiminta neljättä vuotta

Ei kommentteja.

Trackbacks

  1. […] Minä olen vähän ”kasvanut ohi” jäätelöstä – monesti kaupan jäätelö maistuu lähinnä sokeroidulta maidolta, vaikka ennen se oli herkuista suurin. Positiivisia poikkeuksia tietysti on, kuten Kolmen kaverin jäätelöt sekä Pirkan maidottomat mango-passio-, mustasherukka- ja sitruunajäätelöt. Usein teen kuitenkin jäätelöni itse, ja tänä kesänä onkin kulunut banaani-maapähkinävoijäätelöä, pehmissmoothiebowlia ja terveellistä acai-jäätelöä. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *