Lime-kookos-chiavanukas

Yleensä syön aamuisin jotain kananmunapohjaista, mutta myös chiavanukas on yksi vakioaamiaisistani.  Chiavanukas koostuu chiansiemenistä, jostain nesteestä ja mausteista tai muista makua tuovista aineista (esim. marjat). Siitä on helppo varioida loputtomasti eri makuisia yhdistelmiä muuntelemalla sen pääkomponentteja. Chiansiemenet ovat superterveellisiä, mutta ne eivät maistu juuri miltään. Siksi vanukkaaseen käytettävällä nesteellä ja muilla makuaineilla onkin tärkeä rooli. Kookos ja marjat ovat vakiokäytössä, mutta tällä kertaa tein pehmeän raikkaan lime-kookosversion. Ne ovat kyllä toimiva yhdistelmä. 🙂

Chiansiemenet imevät itseensä valtavasti nestettä, lisää siemeniä sen mukaan kuinka paksua vanukasta haluat. Itse tilaan chiani Iherbistä, kirjoittelin siemenistä tarkemmin Marja-chiahillo-postauksessa. Tuli muuten mieleen että Now Foodsin sitruunanmakuinen stevia (kts. Helppo lemon curd) sopisi tähän vanukkaaseen varmasti erinomaisesti. 😉 Iherbistä alennusta ensimmäisestä tilauksesta koodilla IRI825. 😉

20limekookoschiavanukas

LIME-KOOKOS-CHIAVANUKAS
1-2 annosta 

1,5-2 rkl chiansiemeniä
2 dl kookosmaitoa
½ limen mehu
Steviaa (esim. Now Foodsin sitruunastevia)
(Kookoslastuja/-hiutaleita, marjoja, pähkinöitä, siemeniä tms. )

Sekoita ainekset keskenään kookoslastuja lukuunottamatta. Anna turvota jääkaapissa, mieluiten yön yli. Välillä siemenet jäävät nesteessä klönteiksi, joten vanukas on hyvä käydä sekoittamassa haarukalla kertaalleen turpoamisen aikana, se yleensä riittää. Nauti sellaisenaan tai esimerkiksi pähkinöiden, marjojen  ja hedelmien kera. Itse lisäsin annokseen kookoslastuja ja kuivattuja mulpereita, ja lisäproteiiniksi söin raejuustoa. 🙂

Chiavanukkaan maustamiseen sopivat myös esimerkiksi lemon curd ja appelsiini-marja-chiahillo. 😉

Myös nämä saattavat kiinnostaa:
Kanelinen kookosvanukas uunissa (paleo)
Kookospuuro / paleopuuro
Pähkinäinen raejuustopuuro
Ruusuinen kardemumma-kookosvanukas (paleo)
Vispipuuro

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[’GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(’create’, ’UA-66125539-1’, ’auto’);
ga(’send’, ’pageview’);

Kommentit
  1. 2

    sanoo

    Kiva! 🙂 Tuo mainitsemani marja-chiahillo on kanssa tosi kiva lisä vanukkaaseen tai muihin aamiaisiin. 🙂

  2. 5

    sanoo

    Minä alan jäädä jo ihan koukkuun superfood-tuotteisiin.;) Chiaa on nyt tullut syötyä muutamana päivänä. Tein mm. Hovkonditorin ohjeella suklaa-chiavanukasta. Eilen taas liotin siemenet vadelmista sulaneessa mehussa, sitten joukkoon vadelmia ja banaania, ja sauvasekoittimella sekaisin. Päälle kuivattuja marjoja ja kaakaonibsejä. Hyvää.:) Kuivatut marjatkin on niin ihania. Varsinkin mulperi- ja inkamarjat.:) Tämäkin vanukasyhdistelmä kuulostaa hyvältä, koska pidän limestä ja kookoksesta.:)

  3. 6

    sanoo

    Hienoa! 🙂 Minunkin kaappiini chia on tullut jäädäkseen. Vanukas-/puurohdistelmiä voi keksiä rajattomasti – ihan sen perusteella mikä maku himottaa kyseisenä päivänä.
    Muuten superfoodit ovat minulle kyllä vielä vähän vieras kenttä. Opiskelijana supermarjojen sijalla menee kyllä runsaasti itse poimittuja pakastemarjoja. Kookosöljyä kulutan kyllä paljon, ja maca on vakikäytössä. Macaa voi muuten hyvin lisätä chiavanukkaaseenkin, niin minä yleensä teen. 🙂

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *