Liikunta ja terveys

Harrastan liikuntaa ja treenaan liikunnanilosta, ja hyvän olon takia. Kuuluin pitkään ns. jumppatyttöihin ja kävin lähinnä ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla. Treeni oli suurimmaksi osaksi aerobista, ja se rupesi pidemmän päälle käymään kropalleni turhan stressaavaksi, eikä mikään ruokamäärä tuntunut riittävän. Sittemmin olen siirtynyt kuntosaliharjoittelun ja lempilajini tanssin yhdistelmään. Joskus on tullut kokeiltua juoksuakin, mutta siitä ei koskaan ole tullut rutiinia. Koiranomistajana kävelyä ja ulkoilua tulee päivittäin.
Minulla on taustalla erinäisiä nivelongelmia, joista merkittävimpänä ovat oikean polven ja jalkojen ongelmat. Minulle treeneissä tärkeintä on oikea tekniikka, ei painojen suuruus. Tärkeintä on liikunnan tuoma ilo ja liikuntakyvyn ylläpito. Kotihoidossani merkittävä rooli on foam rollerilla (vaahtorulla, pilatesrulla) ja tennispallolla, lisäksi käyn aika ajoin fysioterapiassa ja hierojalla. Minulle tehdyt tukipohjalliset ovat tehonneet hyvin, enkä osaa enää edes kuvitella olemista ilman.
Katso myös vinkkini nivelkivun taltuttamiseen. 😉
Keväällä 2014 minulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Se aiheutti melkoisia elämänmuutoksia; jouduin muun muassa järkeistämään treeniä ettei kroppa olisi niin suurella rasituksella ja lisäämään hiilihydraatteja ruokavaliooni reilusti. Lääkeannostakin säädettiin oma aikansa mutta nyt elämässäni on hyvä tasapaino kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen. 🙂 Lääkitys tuntuu olevan kohdallaan, ja energiaa riittää niin töihin kuin harrastuksiinkin. Niveletkään eivät ole vaivanneet enää aikoihin, ja pystyn treenaamaan salilla ja tanssimaan 4-5 päivänä viikossa. Olen myös lisännyt ruokavalioni hiilihydraattimäärää reilusti, mikä on helpottanut palautumista ja parantanut yöunia. 🙂 Aerobisen liikunnan korvaaminen salitreenillä tuntuu myös auttaneen, keho ei tunnu samalla tapaa rasittuneelta kuin ennen.
PS. Olen taannoin kirjoitellut blogissa myös umpisuolileikkauksestani ja siitä toipumisesta, ks. Terveisiä sairaalasta. Liikuntakieltoa ja keskikropan vaikeuksia. En antanut homman kuitenkaan lannistaa vaan päätin parantua mahdollisimman nopeasti: