Kuinka treenata työmatkalla ja koska vain levätä?

Teen istumatyötä, mutta liikun silti normaalisti paljon. Lenkitän koiran kolmesti päivässä, pyöräilen töihin ja treenaan keskimäärin neljänä päivänä viikossa lajeina kuntosali ja tanssi. Jos joskus en ehdi salille tai tanssitunneille työkiireiden ja koiran kanssa seurustelun takia, heiluttelen kotona kahvakuulaa ja teen koiran kanssa pidempiä lenkkejä. Tämä lievittää stressiä ja tuo minulle hyvän, tasapainoisen olon. Paljon ajattelua ja koneella istumista vaativa tutkijantyö tarvitsee vastapainonsa. Mitäs sitten kun olin viikon Saksassa eri konferensseissa, joiden luennoista koostuvat päivät kestävät 10-15 tuntia+matkat hotellilta kokouspaikalle? Miten tuollaisen tietomäärän kanssa edes selviää ilman että pääkoppa rupeaa savuamaan?

Koitan liikkua aina kun on tilaisuus, mutta tuollaiset tunnit tekevät siitä haastavaa. Katson myös kokousohjelmat läpi etukäteen sillä silmällä minä päivinä voisin ehtiä salille tai ylipäätään tekemään jotain kokouspaikan ulkopuolella. Iltakävelyt ovat hyviä nollaamaan ylikierroksilla käyvät aivot ja rentouttaa istumisesta jäykkää kroppaa. Sitä paitsi kun päivät ovat pitkiä ja stressitasot saattavat olla koholla, voi kävely olla joka tapauksessa rankkaa treeniä parempi vaihtoehto. En myöskään suosittele kovin myöhään treenaamista, jotta yöunet eivät kärsi. Itsellä etenkin aerobinen treeni illalla saa usein aikaan stressihormonipiikin, joka hidastaa nukahtamista ja keventää unenlaatua. Ja ilman unta, en saa konferenssista enää mitään irti ja kaikki on nopeasti kakkaa. Minulla ei ole tähän pitkien istumapäivien ja liikunnan tasapainottamiseen mitään ihmekikkoja, mutta pidän itse kiinni muutamasta perussäännöstä:

  • Kävele mahdollisuuksien mukaan kokouspaikalle kulkuvälineiden käytön sijaan
  • Kävele kokouspaikalla portaita
  • Seiso ja liiku aina kun tilaisuus sallii – esim. kahvi- ja lounastauot
  • Treenaa istuessa syviä vatsalihaksia 😉
  • Nuku tarpeeksi!
  • Varaa huoneesi mahdollisuuksien mukaan kuntosalillisesta hotellista tai kuntosalin läheltä (työt toki ensin)

Heidelbergissä kävin yhtenä iltana kuntosalilla. Pääsin lähtemään kokouksesta viideltä, ja bussin päätepysäkin vieressä oli kuntosali. Maksoin suolaiset 18 € päiväpassista ja nostelin rautaa salilla 45 minuuttia. Siitä tuli kuitenkin hyvä olo, ja seuraavana päivänä oli kiva tuntuma että salilla tuli käytyä. Ilman tällaista treeniä menen myös helposti täysin jumiin – pelkästä istumisesta. Muina päivinä olin liikkeessä klo 8-23, ja silloin iltakävely jää kyllä bussilla hotellille siirtymiseen. Johonkin pitää änkeä suihku, hiustenpesu ja nukkuminenkin. Onneksi hotellissa ja tässä kokouksessa oli hyvät pöperöt, eikä niiden etsimiseen tarvinnut käyttää aikaa. 😉


Heidelbergin vanhan kaupungin katuja oli kiva kävellä

Mannheimin kokous oli onneksi Heidelbergiä kevyempi – vaikka nautinkin Heidelbergistä paljon! Mannheimissä ohjelma oli vähemmän omaan alueeseen keskittyvää, ja joitain sessiota pystyi skippaamaan ihan hyvällä omalla tunnolla. Lisäksi kokouspaikka oli keskellä kaupunkia, siinä missä Heidelbergissä se oli hieman kaupungin ulkopuolella ja matkoihin meni aikaa. Tällä kertaa myös hotellini oli alle 10 minuutin kävelymatkan päässä, ja näistä johtuen minulle kertyi enemmän vapaa-aikaa. Lisäksi Mannheimin hotellistani löytyi uima-allas ja minikuntosali (ks. Mannheim, eväillä elämistä ja lähes täydellinen hotelli). Kuntosalilla ei tosin treenattu juuri lihaskuntoa, vaan sieltä löytyi crosstrainer, kuntopyörä ja juoksumatto. Pääsinpähän kuitenkin liikkumaan. 🙂 Uintiakin tuli testattua, ja jouduin toteamaan uintitaitojeni rapistuneen. Olin lapsena varsinainen vesipeto ja yhtä suoritusta vaille primusmaisteri-tasolla, mutta sen jälkeen polviani operoitiin pariin otteeseen, enkä pystynyt/osannut potkia enää samalla tavalla. Hommaan meni maku kun en enää pystynyt siihen samalla tavalla kuin ennen… Toivon kyllä että löytäisin uinnin vielä joskus uudestaan.


Toisesta kokouksesta pääsi tauoilla piipahtamaan viereiseen puistoon – kaappaa työkaveri tai uusi työtuttavuus mukaan ja hoida networking samalla 😉


Uima-allas Leonardo Mannheim City Centerissä

Lyhyen tehotreenin voi suorittaa myös hotellihuoneessa (tilasta riippuen) tai puistossa. Tässä joitain helppoja liikkeitä:

  • Burpee
  • Askelkyykky tai yhden jalan kyykyt
  • Etunojapunnerrus
  • Vatsat (perinteinen rutistus tai sängyllä maaten: makaa sängyllä niin että lantiosi on sen reunalla ja jalkasi tulevat reunan yli. Nosta jalat kohti kattoa ja laske ne sitten hitaasti niin että makaat suorana vaakatasossa. Nosta jalat taas hitaasti kohti kattoa – toista liikettä kuntosi mukaan)

Toista kaikkia liikkeitä maksimimäärä ja tee kolme kierrosta TAI pistä kello soimaan 15 minuutin päähän ja toista jokaista liikettä 10 kertaa, tee niin monta kierrosta kuin ehdit ennen kellon sointia.

Kiteytettynä sanoisin siis että liiku aina kun on aikaa, mutta käytä harkintaa ja tervettä järkeä. Tasapainottele seuraavien asioiden ja muiden stressitekijöiden (liikuntakin on stressi, vaikkakin positiivinen sellainen) kanssa:

  • Uni – se tärkein (jos valittavana on kunnon yöunet tai treeni+lyhyet yöunet, valitsen aina nukkumisen)
  • Päivien henkinen kuormittavuus ja stressi
  • Alkoholi
  • Sosiaaliset menot (näissä kokouksissa on tarkoitus myös tavata ja tutustua ihmisiin – treenin skippaamisella voi olla suuri vaikutus uraan)
  • Lepo ja rentoutuminen, ”nollaaminen”
  • Liikunta osana kokonaisvaltaista hyvinvointia

Toivottavasti tästä oli apua muille reissaajille! Muistakaa myös että välillä on ihan okei olla treenaamatta – mutta tunnista myös, jos se parantaa henkistä hyvinvointiasi ja tehokkuuttasi työssä. 😉

Vietin työmatkan päätteeksi joitain päiviä Berliinissä lomaillen, eikä silloin todellakaan tarvinnut miettiä tuliko liikkumista tarpeeksi. Tässä Polar Loop-aktiivisuusrannekekeni tulkinta parista Berliini-päivästä, kävelyä tuli melkoisesti. 😀

 

Ei kommentteja.

Trackbacks

  1. […] Ensimmäisenä kokouspäivänä jet jag oli kaikista pahin. Heräsin aamuneljältä enkä saanut enää unta. Odottelin pari tuntia että hotellin aamiainen alkoi ja kävin jopa tutustumassa vähän hotellin kuntosaliin, mutta ei sitä väsyneenä kannata hirveästi huhkia (ks. Kuinka treenata työmatkalla ja koska vain levätä?). […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *