Kuinka tehdä hyvia valintoja buffetissa ja juhlapöydässä?

viking-grace-aurora-buffet-kalat

Pikkujoulut ovat avanneet loppuvuoden juhlakauden ja navat paukkuvat buffet-pöydissä. Eikä homma suinkaan pääty siihen, vaan sitten tulee joulu ja uusivuosi juhlineen ja tarjoiluineen. Voi sitä huokailujen ja morkkiksen määrää, vaatteet puristavat ja omatunto kolkuttaa joulutortuista ja konvehdeista. Puhumattakaan niistä pikkujouluista. Monilla työpaikoilla tämä tarkoittaa buffetillallisella mässäilyä. Itsellä olisi tällä viikolla edessä kolmet pikkujoulut – luit oikein, KOLMET. Minua saisi muuten varmaan kierittää niiden jälkeen katuja pitkin, mutta olen vuosien varrella oppinut pari kikkaa, jotka helpottavat asian kanssa elämistä:

  • Pahin virhe mihin etenkin monet naiset sortuvat on ennen pikkujouluja paastoaminen. Sitten voi muka herkutella hyvällä omalla tunnolla. Yleensä siinä käy silti ähky ja morkkis kun nälkää on kerätty pitkään. Syömistä on vaikea lopettaa, vaikka vatsa olisikon jo täynnä. Parasta olisi syödä koko päivä normaalisti – ravitsevia ja monipuolisia, sekä tarpeeksi suuria annoksia säännöllisin väliajoin. Näin himot eivät ota buffetissa valtaa.
  • Kaikkea ei ole pakko maistaa. Itselleni tämä on hirvittävän vaikeaa, sillä tahdon aina kokeilla kaikkea uutta, mutta myös niitä vanhoja suosikkeja pitää saada. Nykyään otan lautaselle kuitenkin vaan niitä kaikista kiinnostavimpia ruokalajeja.
  • Täytä puolet lautasesta kasviksilla. Jos santsikierrokselle on pakko lähteä, muista tämä sääntö silloinkin. Kasvikset ovat terveellinen tapa täyttää vatsaa.
  • Älä pingota, joskus pitää juhliakin. Huono omatunto pilaa syömisen nautinnon. Etenkin jos pikkujouluja on yhdet, ja jouluna on pöytä koreana pari päivää niin siitä kannattaa keskittyä nauttimaan pihistelyn sijaan. Minun mielestäni. Sitä paitsi aineenvaihdunta voi saada satunnaisesta runsaampien kalorien päivistä vauhtia ja treeni kulkee paremmin. 😉

viking-grace-aurora-buffet1Puolet lautasesta kasviksia pitää oikealla tiellä 😉

pikkujoulut-buffetIso annos, mutta suurimmaksi osaksi salaattia ja kasviksia

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *