Fysioterapeutin viimeinen sana ja nivelten hoitokikat

Olen nyt syyskuusta saakka kärsinyt polviongelmista  – valmiiksi heikko oikea polvi ärtyi ruvettuani äkisti pyöräilemään. Se on jättänyt minut liikuntarajoitteiseksi: pyöräily ja kehonhuoltolajit (jooga, pilates, bodybalance) ovat olleet sallittuja polven sallimissa rajoissa, mutta kaikki tärähtelya aiheuttava liikunta on ollut kiellossa. Lokakuussa sain luvan testata bodypumpia lintsaamalla kyykyistä (vain mini-squateja, ja ilman painoja), ja sen polveni on ilokseni kestänyt. Ihana tuntea välilla joutuvansa todella työskentelemään lihaksillaan. 🙂
Palaan Suomeen tällä viikolla, ja minulla oli juuri viimeinen tapaaminen hollantilaisen fysioterapeuttini kanssa. Polven paraneminen on edennyt hyvin, ja kolme viikkoa sitten puhuimme että viimeisellä kerralla voisimme ehkä harkita saisinko kokeilla jo jotain tärähtelevääkin. Polveni on taipuu taas yhtä hyvin kuin ennenkin. Ongelmien alkuaikoina en saanut kantapäätä lähellekään pakaraa (mikä on normaali joustavuuteni), mutta nyt se onnistuu taas helposti. Kaikki ei kuitenkaan ole vielä kunnossa, ongelmakohta on siirtynyt lonkkaan. Se joutuu edelleen taistelemaan heikon polven, ja sen takia vasempaan jalkaan verrattuna heikomman jalan kanssa. Fysioterapeuttini mielestä oikea jalkani on vielä liian heikko että saisin harrastaa tärähtelevää liikuntaa, mutta kolmen viikon päästä lihakseni ovat toivon mukaan vahvistuneet sen verran että voin kokeilla jo jotain haluamaani liikuntaa. 🙂 Tämä edellyttää tietenkin fysioterapeutin ohjeiden mukaisen lihastreenin jatkamista.

Fysioterapeuttini suositus oli myös jatkaa fysioterapiaa Suomessa. Sain fysioterapeutiltani kirjeen, jossa hän selitti mitä oli havainnut ja mitä tilanteen eteen oli tehty. Parempaa kohti jatketaan siis. 🙂

Miten hoidin polveani?

Kun polveni alkoi oireilla, otin kaikki keinot käyttöön. Hakeuduin heti fysioterapiaan, ja aluksi olin tulehduskipulääkekuurilla. Olen tehnyt fysioterapeuttini ohjeistaman lihasharjoitteet kolmesti viikossa ja venytellyt päivittäin. Ja minä myös noudatin sitä liikuntakieltoa, vaikka mielieni kuinka olisi kaivannut tanssia ja hikiliikuntaa. Ennen vähän epämieluisaa kehonhuoltoa onkin sitten tullut harrastettua enemmän.

2polvenhoitoOikean polven ongelmat johtivat siihen, että oikea lonkkani joutui ylirasitukselle ja jumiutui pahasti. Sitä olen koittanut helpottaa Ice Power Hot-lämpögeelillä, ja siitä on mielestäni ollut kyllä apua! Geelin vaikutus ei tunnu heti (niin kuin kylmägeelissä), vaan noin tuntia tai useita tunteja geelin lisäämisen jälkeen. Lisäksi ainakin minulla geeli tarvitsee eräänlaisen liikunnalla ”aktivoinnin” ruvetakseen toimimaan. Jos olen laittanut geeliä ennen treeniä, saan tuntea ihanan lämmön virtaavan kipeälle alueelle noin puoli tuntia tai tunnin treenin lopettamisen jälkeen! Jännittävä toimintatapa, syy lienee liikunnan parantamassa verenkierrossa. 😉 Lämpö rentouttaa lihaksia ihanasti, tätä ostan kyllä lisää.

Hankin myös purkin MSM+glukosamiini+kondroitiinisulfaatti-valmistetta siinä toivossa että se helpottaisi nivelteni rasitustilaa, ja auttaisi korjaamaan mahdollisia vaurioita.

MSM, eli metyylisulfonyylimetaani, on orgaaninen rikkiyhdiste. Se on laajalti urheilijoiden suosiossa, ja sen sanotaan auttavan ihon, lihasten ja nivelten kunnon ylläpidossa ja lievittävän kipuja. Alunperin olinkin aikeissa hankkia ihan pelkkää MSM: ää, mutta kun löysin edullisen valmisteen joka sisälsi myös glukosamiinia ja kondroitiinisulfaattia, päätin kokeilla sitä.
Mm. Luolalaboratorion Nina on kirjoittanut positiivisistä kokemuksistaan MSM:stä.
Glukosamiini ylläpitää ruston kuntoa ja lievittää kipua. Sitä käytetään myös nivelrikon hoitoon. Glukosamiini on rakennusosa monille nivelten kuntoa ylläpitäville aineille, ja sitä tarvitaan esimerkiksi niveliä voitelevan hyaluronihapon tuottamiseen. Glukosamiinin määrä nivelissä vähenee iän myötä, ja monille iäkkäämmille suositellaankin glukosamiinia lisäravinteeksi. Glukosamiini saattaa myös hillitä tulehdusta. Glukosamiinia myydään Suomessa sekä luonnontuotteena että lääkkeenä.
Kondroitiinisulfaatti on nivelkudoksen rakennusaineena toimiva glykosamiiniglykaani. Sen uskotaan suojaavan erityisesti nivelrustoa. Kondroitiinisulfaatti saattaa myös edesauttaa niveliä voitelevan hyaluronihapon tuotantoa. Sitä käytetään  myös nivelrikon hoidossa yhdessä glukosamiinin kanssa. Sen on koettu lieventävän kipua, mikä voi olla seurausta tulehdusta hillitsevästä vaikutuksesta.

On vaikea sanoa mistä on kiitos millekin, mutta polveni ja jalkani tila on parantunut huomattavasti. Liikkuvuuteni on myös suurelta osalta palautunut entiselleen (polvi on joinain päivinä vielä hieman kankea, ja varon vielä testaamasta sen rajoja), ja osittain koen liikkuvuuteni ja venyvyyteni jopa parantuneen! Fysioterapeuttinikin sanoi minun olevan varsin notkea – en olisi ikinä aikaisemmin kuvitellut minusta käytettävän sitä sanaa. 😀 Veikkaan että saan kiittää aktiivista kehonhuoltotreeniä, ja ehkä myös MSM:ällä on osuutensa. 😉

Lisäravinteeni oli toivottavasti hyväksi myös nivelilleni, mutta yllättäen myös liki kaksi vuotta vasemmassa jalkapohjassani ollut luupiikki rupesi katoamaan! Olin sen kanssa jo hermoromahduksen partaalla. Luupiikkejä hoidetaan harvoin (vaihtoehdot kortisonipiikki ja harvinaisempi leikkaus), sillä niiden pitäisi kadota itsestään ajan kanssa. Luupiikin alueen venyttelyn pitäisi auttaa, mutta minun luupiikkini oli keskellä päkiää! Miten ihmeessä sitä muka venytetään? Sain juuri ensimmäisen purkin loppuun (60 päivää), ja piikki on mielestäni pienentynyt selvästi. Varpailla/päkiöillä seisominen ei ole enää kipeän kohdan välttelyä ja painon varaamista jalkapohjan sivuille niin kuin ennen. Toiveikkaana parantumisen jatkumisesta olen jo aloittanut toisen purkillisen, haaveissa on luupiikitön jalka kahden vuoden kärvistelyn jälkeen! 🙂

Iäkäs pikkukoiranikin sai eläinlääkäriltä nivelrikkoepäilyn jälkeen suosituksen ruveta syömään glukosamiinia ynnä muita muita mainitsemiani aineita.  😉 Otus syö nyt Iherbistä tilattua kananmaksanmakuista Pet Naturals of Vermont Hip+Joint Extra StrengthiäIherbistä löytyy valmisteet ihmisillekin. Ensimmäistä kertaa Iherbistä tilaavalle alennusta koodilla IRI825. 😉

Aiemmin tästä aiheesta:
Bodybalance – kehonhuoltoa kärsimättömille
Kefiiriä vatsan hyvinvointiin (lääkekuurin aikaiseksi tueksi)
Synttärijuhlintaa ja hierojakäynti

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Ikäviä kaikki tuollaiset vaivat, mitkä rajoittavat liikkumista. Kokemusta on, mm. selkä. HIenoa, että vaivasi on paranemaan päin.:) Minä uskon nykyään tuohon lisäravinteiden voimaan nivelten osalta. Meilläkin koiralla alkoi olla nivelrikkoa, ja aloin syöttämään siihen tarkoitettuja lisäravinteita. Ontumiset ja muut vaivat loppuivat parissa viikossa! Nyt harmi kyllä noita lisäravinteitakaan ei saa antaa virtsakivien vuoksi, kun pelkästään saa syödä vain siihen kehitettyä kuivamuonaa. Kaikki muu on kaiken varalta kiellettyä. Onneksi nivelrikko-oireilu on nyt kuitenkin pysynyt muutenkin kurissa. Ehkä ne lisäravinteet ovat auttaneet pidemmäksikin ajaksi, kun niitä tuli jo pitkään käytettyä.

  2. 2

    sanoo

    Juu, nyt vain ihmettelen miten ei tullut kokeiltua näitä aineita aikaisemmin vaikka ongelmia on ollut pitkään… Etenkin tuo liikkuvuuden ja notkeuden paraneminen on ollut aivan uskomatonta! Lisäksi mielialani lähti heti nousuun kun sain jotain konkreettista mitä odottaa seuraavalta kuukaudelta. 🙂 Pitäisi varmaan hankkia joulukalenteri myös sitä varten, ajoitus osuisi aika hvin kohdalleen. 😉
    Äh, onpa tosiaan hankalaa kun päälle isketään muitakin vaivoja. Meidän koiralla on lisäksi epilepsia, mutta se lääkitys ei onneksi vaikuta ruokavalioon (paitsi että joitain eteerisiä öljyjä on vältettävä, esim. rosmariini).

  3. 4

    sanoo

    […] probiootit ja lisäravinteet Ystävät ovat ihania Kuntoutusta pitkällä tähtäimellä Fysioterapeutin viimeinen sana ja nivelten hoitokikat Bodybalance – kehonhuoltoa kärsimättömille Synttärijuhlintaa ja […]

  4. 6

    sanoo

    […] Lisää kirjoituksia aiheesta liikunta ja terveys: Nivelkivun taltuttaminen Gelatiiniä koneeseen (vaikka kaakaovanukkaan muodossa) Viikko kookoksenhimoisen koiran ehdoilla ja juoksutreeniä Pakko saada sixpack MSM, olitko se sinä? Leikkauksesta toipumista, osa 3: Liikuntastoppi ja neljä seinää Leikkauksesta toipumista, osa 2: Toipilaan ruokapäiviä ja parantava puuro Leikkauksesta toipumista, osa 1: Antibiootit, prebiootit ja lisäravinteet Verkkokauppaihastus ja kuntopäivitystä Kuntoutusta pitkällä tähtäimellä Fysioterapeutin viimeinen sana ja nivelten hoitokikat […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *