Wow, Double Serum!

Ihmisille hoetaan usein, ettei heidän tarvitse yrittää olla täydellisiä tai niinkuin muut vaan parasta on löytää ne omat ”vikansa” ja tehdä niistä sitten niitä parhaita ja uniikkeja puoliaan, joita muilta ei löydy.
Sama viisaus pätee kosmetiikkamaailmassa. Jos tuotteessa on jotain, minkä voisi tavallaan laskea ”viaksi”, on sitä turha yrittää maskeerata piiloon väkisin, vaan siitä voi tehdä tuotteelle uniikin, ihmisille mieleenpainuvan piirteen, joka saa heidät ostamaan tuotetta.
Ai mistä kummasta minä nyt puhun? Kuka tahtoo ostaa viallisia tuotteita? Ei, nyt käsisitte väärin. Puhun nimittäin esimerkiksi tällaisista tuotteista:
Wow, Double Serum -nimen tuote, jossa on kaksi eri puolta, joista toinen on kosteuttava ja toinen öljyinen ja ravitseva. Mieletön idea, kuin kaksi tehotuotetta yhdessä! Tuon kyllä tahdon!” ajattelee moni kuluttaja. Ja juuri sellaiseltahan se on saatukin näyttämään ja kuulostamaan.
Tosiasiassa veikkaisin kyseen olevan siitä, että kun tuotteessa on noin selkeä vesifaasi ja öljyfaasi, on niitä haastavaa yhdistää. Ehkä on oikeasti ollut vaikeaa formuloida tuote, jonka emulgaattori emulgoisi kaksi faasia yhteen tehokkaasti pitäen ne hyvin yhdessä, mutta saaden tuotteen silti kaikkien sen ominaisuuksien mukaan pysymään parhaana mahdollisena läpi sen elinkaaren. Toisaalta osa pakkauksen ainesosista kaipaisivat myös tehokasta suojaa valolta ja toisaalta olisi mukavaa näyttää kuluttajille jo pullossa, miltä sen sisältö näyttää.
Tässä vaiheessa on hyvä kutsua mukaan pakkaustiimi.

Mitäs, jos lakkaisitte yrittämästä noiden faasien täydellistä yhdistämistä vaan pakkaisimme ne vaan suosiolla pulloon, josta ne tulisivat eri säiliöistä, mutta sekoittuisivat kuluttajan levittäessä niitä sormillaan iholle? Tehdään toisesta säiliöstä läpinäkymätön, jotta sen sisältö pysyy suojassa ja toisesta sellainen,  että se suojaa sisältöä sen minkä tarvitsee, mutta kuluttaja voi silti nähdä, minkä näköistä tuotetta on ottamassa. Ja hei sopiiko, että pakkaus olisi ruskea, sillä toinen faasinne on sen värinen ja se voisi hyvinkin kaivata pientä glamorisointia, sillä se ei ole itsessään kovin viehättävän näköistä muuten?


Sen jälkeen mukaan säntää markkinointiosasto.

Ihan mahtava idea, nimetään se vielä erittäin houkuttelevaksi ja pakataan niin, että tuo kahden eri faasin erillään oleminen on se ”the thing”. Tämän voi todellakin puhua mahtavaksi jutuksi!


Ja niin on syntynyt tuote, joka on aivan täydellinen pienine vikoineen ja jota kaikki rakastavat silti. Tai ainakin minä rakastan, sillä tämä Clasinsin tuplaseerumi on ollut aivan loistava tuote kosteuttamaan ja ravitsemaan ihoani.
Tuote kulkee suomeksi ”ihon ikääntymisen merkkejä ehkäisevänä tehohoitona”, eli se ei ole tarkoitettu vain nelikymppisistä ylöspäin vaan myös jo meille abaut kolmekymppisille, jotka tahdomme pitää huolen siitä, etteivät elämän realiteetit yhtäkkiä iske vasten kasvoja nelikymppisbileiden jälkeisenä maanantaiaamuna saaden meitä epätoivoisina ryntäämään anomaan kosmetiikkaosaston myyjältä lohduttavia sanoja ja tehokkaita tuotteita.
Oma ihoni kuivuu helposti ja kuivuus onkin yksi niistä selkeimmistä ikääntymisen merkkejä esiintuovista tekijöistä, joten kun ihon pitää kosteutettuna ja kimmoisana, näyttää se myös freesimmältä ja sitä kautta nuorekkaammalta. Tämä hitusen öljyinen, mutta silti vesifaasinsa komppaamana iholle hyvin imeytyvä, mutta sen pinnalla yhä olemassaolevalta tuntuva tuote on ollut minulla ahkerassa yökäytössä yövoiteeni alla tuoden iholleni juuri sitä lisäapua, jota se on näin alkavan talven korvilla kaivannut. Englannin ilmasto on kosteampi kuin Suomessa jo ihan sisätiloissakin yleensä, mutta silti ihoni kuivuu ja kaipaa pelastajia, joillaisena tämä on ollut aivan loistava valinta.
Välittömän ja konkreettisen avun tuomisen lisäksi tahdon tietysti myös uskoa, että tämä pitää ihoni iän pysähdyksissä pidemmän aikavälin apuaan myös tarjoten. Siitä voi sitten vaikka maksaakin vähän lisää (vaikkakin tämän nimenomaisen tuotteen olen saanut itselleni kokeiluun töiden kautta, hinta noin 88,90).
Onko joku muu kokeillut Clarinsin Double Serumia? Vaikuttaako ylipäätään siltä, että näin talven korvilla ihonne kaipaa lisäravintoa voiteen lisäksi?
Postauksessa läpikäyty tuotteen, pakkauksen ja markkinoinnin yhdistämisprosessi on täysin omaa mielikuvitukseni tuotosta perustuen omiin allalla saamiini oppeihin enkä todellakaan väitä, että nimenomainen tuote olisi synytynyt juuri näin. Postauksen aiheena on enemmänkin herätellä ajatuksia eri pakkausmenetelmien ja markkinointikeinojen takana.
Kommentit
  1. 1

    Anonyymi sanoo

    Hahaa, mä niin arvasin että tän poakkaus johtui siitä ettei faasit suostu sekoittumaan (tai pysymään sekoittuneena). 😀

    Oli muutenkin hirmu mielenkiintoinen juttu, sitoo hyvin yhteen noita aiempia teoriapohjaisempia kirjoituksia.

    • 1.1

      sanoo

      Kiva kuulla, että tässä löytyi nyt se juttu, miksi nuo aiemmat, joidenkin mielestä itsestäänselvyyksiäkin sisällä pitäneet postaukseni tulivat koottua hieman yhteen. 🙂

    • 2.1

      sanoo

      Pakkausten analysointi on nykyään ihan hirveän hauskaa kun on oppinut ymmärtämään tekijöitä niiden valintojen taustalla! 🙂

  2. 3

    Anonyymi sanoo

    Miksiköhän kosmetiikkateollisuus yhä suosii avonaisia voidepurkkeja tuubien ja pumppujen sijaan, mikähän sen pakkaustavan perusteena on? Patykallahan on kosteuvoidepurkissa se jännä painettava sisäkansi, jonka kautta voidetta saa annosteltua ilman, että tarvii sormin tai spaattelilla kaivaa. En käsitä miksei muut ole lähteneet samaan systeemiin mukaan kun on tosi toimiva ratkaisu.

    • 3.1

      sanoo

      Veikkaan, että pääsyynä on ihan vaan kustannuskysymys. Tavallisten purkkien käyttö vaan on halvempaa ja voittoa kuitenkin jokainen yritys aina vaan tavoittelee. 🙂

  3. 4

    sanoo

    Näitä kaksoisseerumeja on ollut muillakin merkeillä, mm. se Lumenen muinainen 🙂
    Samanlainen tuplapakkaus oli myös Cutrinin ihanalla hiusseerumilla.

    • 4.1

      sanoo

      Niin on tosiaan ollut monilla merkeillä, varsin yleinen tapa tehdä ongelmasta ratkaisu. 🙂 Nyt en saa millään päähäni, mitä Lumenen tuotetta tarkoitat. Muistan itse vaan sen C-vitamiinilinjan kaksoisseerumin, jossa toisesta pumpusta tuli yöseerumi ja toisesta päivä, mutta siinä oli ideanakin vaan pakata kaksi erillään käytettävää samaan pulloon. Tarkoitat varmaan jotain muuta? Olisiko Cutrinillakin ollut joskus joku tällainen, missä oli kaksi erillistä tuotetta…? En nyt saa päähäni kuin hämäriä muistikuvia. 🙂
      Lumenen kaksifaasinen Energycocktail oli ainakin esimerkki tästä samasta ideasta jollain tapaa, mutta siinä faasit oli vaan tarkoituksella laitettukin eri värisiksi ja juttu oli, että pullo näytti veikeältä niiden killuessa päällekäin ja sitten sekoittuessa yhteen ravistettaessa.

    • 4.2

      sanoo

      Juu, tarkoitin niitä kahta eri seerumia. Tosiaan, eri asia kuin tässä – mutta varmasti markkinointitapana kätevä.
      Ne Cutrinin ihanat seerumit (joita oli tarkoitus käyttää joko erillään tai toisiinsa sekoiettuna) haihtuivat tuoteuudistusten myötä joskus 2010..

  4. 5

    Anonyymi sanoo

    Oo mä haluan ton!
    Ja siis tarvitsen myös 😀
    T: Itseään kolmekymppiseksi luuleva 37v…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *