Petosta vai optisella harhalla leikittelyä?

Kosmetiikkapakkauksilla on helppo harhauttaa kuluttajaa.

Tavallinen kuluttuja ei välttämättä ole tietoinen voide- ja värikosmetiikkatuotteiden tyypillisistä kokovalikoimista ja kokokäytännöistä, joten häntä on helppo hämätä.

Esimerkiksi voidepurkit ovat lähes poikkeuksellisesti aina 50 ml purkkeja. Kuluttajalle voidaan kuitenkin helposti luoda mielikuva siitä, että voidetta olisi jotenkin erityisen paljon ihan vaan jo tekemällä tuotteen pahvipakkauksesta hieman kookkaampi tai pakkaamalla itse tuote sellaiseen purkkiin, että se näyttää suurelta.

Kuluttaja ei välttämättä osaa kyseenalaistaa asioita. Ei kuluttajalle tule mieleenkään, että 4,5 ml pakkauksessa tuleva Max Factorin Masterpiece-mascara on itseasiassa jo melko kallis hankinta kun ottaa huomioon, että mascaroiden keskimääräinen koko on usein noin 7-8 ml joidenkin sarjojen käyttäessä jopa 15 ml mascarahylsyjä. Toki mascaramassan määrä on aina suhteutettu myös siihen määrään, mitä tuotetta halutaankin harjan kokoon nähden ripsiin annosteltavan kerralla ja kuinka runsasta jälkeä sen halutaan tekevän, mutta erot ovat valtavia.

Meikkivoiteilla on myös helppo hämätä. Harva kuluttaja tietää, että meikkivoiteet ovat lähestulkoon aina 30 ml pakkauksissa ja monet toteavatkin esimerkiksi Lumenen kevyen ”pikkutuubin” nähtyään, että ”Ai, tota on noin vähän, ilmankos se onkin noin halpa,” ja hämmästyvät kun kerron, että itseasiassa siinä kookkaamassa Diorin tai Clarinsin lasiunelmassasi on aivan yhtä vähän tavaraa.

Itse törmäsin juuri oman urani huipentumaan optisessa harhautuksessa.

Burberry on tuonut udet Burberry Body- ja Body Intense -tuoksut markkinoille ja niiden rinnalla on tietysti tuotu myös tuoksuihin sopiva vartalovoide. Vartalovoide tulee varsin korkeassa pullossa ja näyttää siltä, että siihen voisi mahtua reilustikin tavaraa.

Kosmetiikkamyyjät tietävät, että vartalovoiteet myydään yleensä 200 ml pakkauksissa ja joskus harvoin 150 ml pakkauksissa. Nämä ovat yleisimmät koot ja siksi päätinkin tehdä pientä kyselyä ammattitaitoisten kollegoideni keskuudessa sen suhteen, kuinka paljon nämä ammattilaiset arvelivat Burberry Body -vartalovoiteen pakkauksen sisältävän voidetta.

Vastauksia tuli melko laajalla skaalalla. 150 ml oli yleinen epäilys, vaikkakin joku jopa arveli, että pullo on niin kookas, että sinne voisi mennä vaikka jopa 400 ml voidetta. Joku taas arvasi, että minulla on mielessä joku metku kun asiaa näin kyselen ja veikkasi, että tuotetta on siis oltava poikkeuksellisen vähän, ehkä vain 125 ml.

Valitettavasti kaikki vastaajat olivat väärässä. Burberry nimittäin on tehnyt minusta jotain todella, todella harhauttavaa.

Pakkaus vetää 85 ml tuotetta. Ihan tosi, 85 ml eli 0,85 dl eli siis suoraan sanottuna aivan naurettavan vähän!

Määrä on painettu tuotteen ulkopakkaukseen todella hailakasti, eli kuluttaja tuskin kiinnittää siihen huomiota ostopäätöstä tehdessään. Ja harva vilkuilee pullon pohjaa tuotetta käyttäessään.

Tuotteen tax free hinta on reilut 36 euroa ja maissa kuulemma noin 42 euroa.

Ei siinä mitään, onhan tämä ihana tuoksu ja pakkaus näyttää huipputyylikkäältä kylpyhuoneessa, mutta ihan tosi, minusta johonkin pitäisi vetää raja kuluttajan harhaanjohtamisessa.

Mitä mieltä te olette?

Kuinka tietoisia te olette kosmetiikan yleisemmistä pakkauskoista ja onko teitä helppo harhauttaa niissä? Vai kiinnitättekö edes huomiota niihin?

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Itse katson aina ensimmäisenä tuotteen hinnan ja sen jälkeen etsin sen, kuinka paljon tuotetta purkki sisältää. Siitä sitten teen omat päätökseni, ostanko tuotteen vai jääkö hyllyyn.

  2. 2

    sanoo

    Vertailen usein kilo/litrahintoja. Kosmetiikan kanssa en ehkä ihan niin paljon kuin omien ja kissojen ruokien kanssa, mutta kyllä välillä laskeskelen kumpi tuote on oikeasti kalliimpi.
    Ainakin Sokoksissa taitaa olla ne kilo/litrahinnat näkyvissä hyllyjen hintalapuissa, joten sieltä voi huonommallakin matikalla vertailla.

    Tosin itse en ostakaan kovin kallista kosmetiikkaa opiskelijabudjetin ja käytön vähyyden takia. Mieluummin annan muutaman euron ripsarin ehtiä kuivua kuin 20 euron.

  3. 3

    sanoo

    Katson millit ja grammat aika tarkkaan ja suhteutan ne hintaan eli kivalla pakkauksella ei minua saa hämättyä. Näin tosin teen kaikissa ostoksissa eli kaipa menen tarkan-euron-vartija kategoriaan kuluttajana noin muutenkin. Ripsiväri taitaa olla ainut poikkeus, koska se kuitenkin kuivuu ennen kuin ripsivärimassa on loppunut. Näin ainakin itselläni.

  4. 4

    Anonyymi sanoo

    Eikös kosmetiikassa ole kyse juuri ulkonäöstä? Kauneuden myyjäthän ne parhaiten tietävät minkä näköisellä purkilla myy parhaiten. Vertailuni kohdistuu aina litrahintaan.

    Ja sekin on tiedossa, että usein sitä tulee valinneeksi tuotteen ihan purkin ulkonäön perusteella eikä niinkään itse tuotteen ominaisuuksien. Ulkonäköbisnes is ulkonäköbisnes…

  5. 5

    sanoo

    Lähes poikkeuksetta katson aina tuotteen pakkauskoon lähes kaikessa muussa paitsi ripsiväreissä. Pakkauskoko tai litrahinta ei välttämättä hirmuisesti vaikuta ostopäätökseen, mutta haluan kuitenkin aina tietää mitä olen ostamassa ja kuinka paljon.

    Olen aina ollut sitlä mieltä, että FLE on todella hintava markettikosmetiikan ripsiväriksi, siksi lähes poikkeuksetta olen haalinut sitä aina tarjouksista.

    MACin Dazzleglassit on myös hyvä esimerkki tästä harhaanjohtamisesta. Tuubi näyttää isommalta kuin normaali Lipglass, mutta itseasiassa Dazzleglassissa on vähemmän tavaraa kuin minikokoisessa Lip- tai Plushglassissa! Vertailun vuoksi Dezzleglassissa on 0.06 US oz (1,92g), mini Lipglassissa on 0.08 US oz (2,4g) ja normi Lipglassissa on 0.17 oz (4,8g) 😉

  6. 6

    sanoo

    Kerroit postauksessasi tosiaan asioita mitä kuluttajana ei tule mieleenkään tuotetta valitessa! Kosmetiikkatuottajien glamouria ja tyylikkyyttä puhkuva imago myy jo itsessään tuotteet sen enempää niihin tutustumatta!
    Blogisi on hyvin kiinnostava ja hyödyllinen toiselle amatöörikosmetiikkanarkkarille
    i <3 You, im your biggest fan now on!

  7. 7

    Anonyymi sanoo

    Hui, musta tuo on jo vähän törkeää… Voisin kuvitella, että ihminen joka ihastuu tuohon tuoksuun ja haluaa ehdottomasti vartalovoiteenkin, ostaa sen jokatapauksessa kiinnittämättä ollenkaan huomiota sisällön määrään, eli tulee normaalia herkemmin huijatuksi. Toisaalta toihan on hirveän kapea purkki. Mutta rajansa kaikella!

    Ite kyllä katon aina tuotteiden määrät kasvo- ja vartalonhoitotuotteissa. Sen sijaan meikkien sisältömäärää en ole ikinä kattonut, ne hyvin harvoin mulla loppuukaan kokonaan (paitsi puuterit).

    -M-

  8. 8

    Anonyymi sanoo

    Itsekin vertailen litrahintoja, jos ne ovat näkyvillä. Jos eivät, niin kyllä sitä tulee vilkaistua tuotteen koko. Opiskelijana on oppinut olemaan tarkkana näiden suhteen:)

  9. 9

    SofiaK sanoo

    Itseasiassa olen aika harvoin kiinnittänyt huomiota pakkausten kokoon. Mutta tämän postauksen jälkeen taidan syynäillä niitä entistä tarkemmin! Aika uskomatonta miten paljon kuluttajaa voidaankin huijata.

  10. 10

    tiia sanoo

    Kynsilakkapullot. Ne jos mitkä huijaa. Esim, dependin pienet pullot vetävät sen 5ml ja sitten joku goshin pullo, jossa on 3ml enemmän tavaa, on varmaan puole isompi pullo kuin dependin.

  11. 11

    Anonyymi sanoo

    Tästä "harhauttamisesta" loistava esimerkki on mm. Sensain moisture supply silmänympärysvoide; Pakkaus on korkeahko, samankokoinen kuin smoothing water make up basessa, joka sisältää 30ml tuotetta. Pakkauksen perusteella helposti olettaa, että myös sy-voidetta olisi myös sen 30ml, kuten esim. Blascon pulloissa on.. Vaan eipä olekaan kuin sen 15ml, joka on tyypillinen pakkauskoko sy-tuotteissa. Pakkausta sen kummemmin tutkimatta helposti hintavertailukin vääristyy tämän optisen harhan vuoksi, kun luulee kyseessä olevan suurempikin pakkauskoko. Verratkaa esim Cliniquen klassikko all about eyes voiteen rehellisen kokoista 15ml purkkia tähän kyseiseen Sensain tuotteeseen, ei ihan heti uskoisi kyseessä olevan saman sisältöiset tuotteet…

  12. 12

    sanoo

    Mielenkiintoista!
    Tätä kokoasiaa hieman liipaten totesin viime laivareissulla yhden, tavallaan päinvastaisen harhan.
    Nimittäin Sensai Silk -kosteusvoiteet kasvoille ovat ihan törkeän hintaisia, mitä ne maissa maksaa 80€?! Olen halunnut kokeilla linjan tuotteita kun olen niistä paljon hyvää kuullut, mutta olen ajatellut, että joku raja sentään täytyy kasvovoiteen hinnassakin olla…

    Mutta tax freessa sitten hinta oli 50€ luokkaa ja aloin tutkailemaan pakkausta – vain huomatakseni sen siältävän 100 ml voidetta! Siis kaksi kertaa enemmän kuin se normi 50 ml kasvovoidepurkeissa.
    Eli suomeksi sanottuna tajusin, että voidehan on HALPA kuuluakseen "exclusive" kosmetiikkaan, jos tuote olisi ollut normaalilikokoisessa purkissa, sen hinnaksi olisi jäänyt noin 25€!!

    Miltään Diorilta tai Chanelilta ei voisi unelmoidakaan saavansa päivävoidetta alle 30€:lla! Joten tässä tapuksessa harha liittyikin olettamukseeni siitä, että pullokoko on standardi 50 ml – ja se on saanut minut jättämään tuotteen ostamatta hinnan takia. Nyt kun tajusin hinnan olevankin noin halpa (Sensain tuotteeksi), niin luonnollisesti ostin voiteen (ja se on muuten aivan ihana! 🙂

    Joten joskus harhaluulot ja mielikuvat saattavatkin tehdä karhunpalveluksen merkille, kun kuluttaja ei välttämättä tajua tehdä litrahintavertailua, vaan luottaa olettamuksiin… 🙂

  13. 13

    Anonyymi sanoo

    Hurjaa meininkiä pakkauskoissa, täytyy sanoa :/

    Eniten harmittaa touhu meikkivoiteissa, esimerkiksi ostaessani Guerlainin meikkivoiteen laivalta (joka osoittautui kaikinpuolin mulle täydelliseksi) sai niskakarvani pystyyn kun tajusin että hemmetti, mitenköhän paljon purkkiin loppupeleissä jää kun kaikkea ei saa pumppaamalla ulos!
    Yritin lieviä väkivallantekojakin käyttää että kaapisin loputkin pois mutta eihän siitä mitään tullut. Myönsin tappioni ja heitin meikkivoiteen pois… 🙁
    Näiltä osin minua saatiin ainakin huijattua.

  14. 14

    Agatha sanoo

    Enpä ole oikeastaan aiemmin tullut kiinnittäneeksi huomiota kosmetiikan litrahintoihin tai pakkauskokoihin, vaikka ruokakaupassa teen sitä ihan automaattisesti 🙂

    Toisaalta ostan yleensä edullisempia, hyväksi havaitsemiani tuotteita, jolloin hinta ei ole varsinainen valintakriteeri. Uusien tuotteiden, etenkin kalliimpien, kohdalla yritän kyllä katsella myös sitä määrää mitä rahalla saa.

  15. 15

    Anonyymi sanoo

    Tahtoisin tuoda myös asian toisen puolen esiin hinnan ja määrän suhteesta..
    Tietysti tuntuu luontevalta valita se isompi purkki jos kyse on samasta rahamäärästä. Mutta minä haluaisin ostaa pienemmän.
    En ehkä ole kosmetiikan suurkuluttajien kärkipäätä, mutta olen kohdannut usein suurten pakkausten ongelman; en saa tuotetta kulumaan ennen parasta ennen -päivää.

    Ostaisin mieluummin pienempiä hajuvesiä (pullot istuvat kaapissa vuosia haalistumassa ennen kuin raaskin ne pois heittää). Vaikka suhteellinen hinta olisikin isompi, tuntuisi silti kivemmalta käyttää tuote loppuun, kuin tuhlata sen valmistukseen kuluneita luonnonvaroja. Ripsivärejäkään en ehdi puolen vuolen aikana tyhjentää, ja uuden ostaminen saa aina vähän ärsyyntymään. Huulikiiltojakin kerääntyy epähygieenisyyksiin asti. Olisipa vain pienempiä, jotta purkit tyhjenisivät kunnolla ja seuraavan voisi ostaa hyvillä mielin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *