Päivä 75: Kriittinen katsoja

Eikö olekin ihanaa, että kosmetiikkamainontaan on nykyään puututtu edes jossain määrin? Muistaako joku, kun Rimmeliä reilu vuosi takaperin syytettiin tekoripsen käytöstä mainoksessa? No, myös Rimmel on keksinyt keinon välttyä moisilta syytteiltä. Oletteko nähneet Rimmelin uuden Sexy Curves Mascaran mainoksen? Kate Moss on vaihtunut Sophie Ellis-Bextoriin ja mainokseen on nyt lisätty pieni teksti:

Lyhennetyssä, useammin televisiossa näkyvässä vesiossa tämä lause vilahtaa näytöllä sekunnin ajan, kokopitkässä versiossa kuitenkin sen verran, että sen ehtisi lukemaan, mutta eipä siihen silti huomiota kiinnitä. Kokopitkän version voitte katsoa täältä.

Sääntöjä on helppo kiertää ja taivuttaa, niin se vain on. Ymmärrän kyllä, että mainoksissa on liioiteltava ja tuotava ripsivärin ominaisuuksia esiin korostetusti. Jos ripsivärin kerrotaan olevan tuuheuttava ja erotteleva, täytyy esillä tosiaan olla tuuhea ja eroteltu ripsiviuhka. Jos ripsivärin väitetään olevan pidentävä, on mainoksessa oltava esillä piiitkät ripset. Tämä on visuaalisen mainonnan idea. Jos ripsiväriä vain kuvattaisiin ripisissä ilman mitään korostettua efektiä, niin lähes kaikki mascarat näyttäisivät varmasti samanlaisilta.

Yritän itse mainoksissa aina kiinnittää huomiota pikkuteksteihin. Minulle on suomenkielen kieliopista opetettu, ettei voi vaan sanoa ”viisi kertaa pidemmät” vaan lauseen tulee jatkua. Pidemmät kuin mitkä? Näin ollen jossakin on aina pienellä vertailukohde. Jos katsotte pesuainemainoksia, joissa kerrotaan, että jälki on 10 kertaa puhtaampaa ja riittoisuus on 20 kertaa parempi, niin jossakin kohdassa lukee aina pienellä, mihin tätä on verrattu. Hauskaa on kuitenkin, että esimekiksi ripsivärimainoksissa tätä vertailukohdetta ei aina kerrota.

Muuta mainontaa pidetään tärkeänä ja sen on oltava realistista, mutta kosmetiikan mainoksiin ei taideta puuttua yhtä tehokkaasti. No, jonkun verran tällekin on tehty ja käsittääkseni firmojen on nyt oltava valmiita esittämään tuloksia väitteidensä tueksi, mutta silti tuntuu, että tästä lipsutaan. Esimerkiksi L’orealin alaisuudessa olevien firmojen mainokset eivät ole enää yhtä liioittelevia kuin ennen (”200 prosenttia tuuheammat ripset, 500 kertaa enemmän pituutta!”), mutta eivät ne silti realistisiltakaan tunnu aina.

Muistan joskus katsoneeni televisiosta ohjelmaa, jossa muistaakseni kuluttajaviraston edustajalta (?) kysyttiin, miksei kosmetiikan mainoslauseisiin puututa nykyistä useammin. Vastaus oli tiivistettynä ja omin sanoin sanottuna, ettei heillä ole aikaa eikä resursseja puuttua sellaiseen ja kaikki kuitenkin tietävät mainoslauseiden olevan vain mainoslauseita. Jäi ihmetyttämään moinen väliinpitämätön suhtautuminen, kun puhutaan kuitenkin melko suuresta bisneksestä ja kokonaisuudessaan varsin suurista rahasummista. Turhamaisuuden kustannuksella saa siis jallittaa?

Minua kiinnostaisikin nyt tietää, kuinka paljon te luotatte kosmetiikkamainontaan?

Oma kantani on, että hyvä ja kehuva mainos saa minut kyllä kiinnostumaan tuotteesta, muttei välttämättä vielä ostamaan tuotetta. Hyvän mainoksen nähtyäni kyselen tuotteesta muilta, googlettelen siitä, katson kaupassa inci-listaa ja mahdollisuuksien mukaan kokeilenkin tuotetta ensin. Hyvä mainospuhe siis saa minut kyllä kiinnostumaan, muttei heti ostamaan. (No joo, kyllä siinä kassalle mennessä menee joskus jopa 10 minuuttia, joten en minä sitä heti osta…)

Kommentit
  1. 1

    Anonyymi sanoo

    Kosmetiikkamaikoksista saan aika usein päivän parhaat naurut. Tuotteita mainostetaan jos jonkinlaisilla ympäripyöreyksillä ja mainoslauseet aiheuttavat kyllä aikamoista repeilyä. Parhaimmathan ovat vielä käännetty suoraan englannista ja se jos mikä kuulostaa lähinnä säälittävältä.

    Kosmetiikkamainontaan luotan siis yhtä paljon kuin keväisiin heikkoihin jäihin. Juu ei. Ostopäätös perustuu ennemminkin tuotteiden testailuun kaupassa ja niiden INCIen tavaamiseen. Mainosten tehtävä minulle on lähinnä tuoda tieto uudesta markkinoille tulleesta tuotteesta. Mainosten lupauksille sanon piupaut!

    -Sasu-

  2. 2

    sanoo

    En kyllä luota kosmetiikkamainontaan, sillä on minulle merkitystä lähinnä uusista tuotteista kertomalla. Eli jos jostain kiinnostun, etsin netistä muiden kokemuksia/muuta lisätietoa tai menen kauppaan tutkailemaan hieman inci-listaa jne. Eli sama kuin sinullakin. Jotenkin vain epäilyttää, että mainostajat jättävät jotain kertomatta…

  3. 3

    Cecilia sanoo

    Ihanaa, että joku vihdoin teki tästäkin postauksen! Alkaa jo suorastaan raivostuttaa joidenkin kosmetiikkafirmojen härski mainonta, jossa kuluttajaa kohdellaan kuin halpaa makkaraa. Kai sitä on vuosien myötä muuttunut niin kyyniseksi mainonnan suhteen, ettei mitään voi ostaa, ennen kuin on lukenut ko. tuotteen arvioinnin vähintään viidestä eri nettiyhteisöstä.

    Itselläni hyppäsi silmään kerran pieni teksti eräässä hiustuotemainoksessa. En millään muista, mikä tuotesarja oli kyseessä, mutta mainoksessa keikistelivät Sugababesin tytöt. Tytöillä oli todella tuuheat hiukset, joiden kerrottiin olevan mainostetuilla tuotteilla tehdyt. No, aivan mainoksen reunassa, juuri kätevästi lehden taitteen puolella (jolloin sivua piti oikein painaa, että tekstin sai luettua) luki sitten englannin kielellä noin fonttikoolla 2, että mainoksen tekoon oli käytetty hiuslisäkkeitä.

    Kiitos muuten ihanasta blogistasi. Kertaakaan en ole pettynyt postaukseen. Olen oppinut todella paljon kosmetiikasta, vaikka luenkin aiheesta muutenkin paljon.

  4. 4

    sanoo

    Itselläni tarttui silmään juuri sama mainos joku aika sitten! Koskaan en telkkarista ehtinyt lukea koko pikkupränttiä, mutta sen verran että sana false vilahti selkeästi. Muistankin että tästä ripsivärien mainonnasta oli puhetta ja mielestäni on askel oikeaan suuntaan, että siinä edes lukee tuo teksti. Vaikka eipä sitä tosiaan moni varmasti huomaa… Itsekin lähinnä siksi että oli tuo haloo vielä mielessä ja olen sen jälkeen katsellut tarkemmin erityisesti ripsivärimainoksia. Ihastun monesti mainoksen perusteella uusiin tuotteisiin, mutta harvoin niitä kuitenkaan ostan. Yleensä ostan vasta sitten, kun saa alennuksella tai jos joku tuttava/ystävä/muu vastaava taho suosittelee tuotetta. (Sinun suosituksellasi kuitenkin ostin sen Fiberwigin *wirn* ja minun suosituksellani sen osti myös siskoni! Sisko oli ylityytyväinen ripsariin, itse en kait hallitse sen laittamista niin hyvin kun ei pituutta niin paljoa tule, höh. Olisiko sinulla vinkkejä sen käyttöön??)

  5. 5

    Anonyymi sanoo

    hih,just tuli telkkarista tuo mainos ja vilahti tuo teksti mutta lukea ei ehtinyt :DD

  6. 6

    sanoo

    Rahaa menee kosmetiikkaan vaikka kuinka, koska olen ääreest helposti huijattavissa. Etenkin kun on iho-ongelmia *nolo*

  7. 7

    Anonyymi sanoo

    En yleensä osta mitään mainoksen perusteella. Jotenkin musta tuntuu että katon niin vähä telkkaria etten ees nää mainoksia =D Yleensä jos jotain tarvin niin kysyn kaupassa myjän neuvoa ja vertailen tuotteita. Viimeksi harkitsemani tuote oli Max Factorin false lash effect, ja ostin sen sitten koska moni on sitä kehunut. Ja mahtavahan se on! =D Kaupoissa ei vaan ollut testeriä siitä, joten pääsin vain kokeilemaan harjaa puhtaana joka oli näytillä..

  8. 8

    Anonyymi sanoo

    Suositko veden kestävää ripsiväriä? Itse en tiedä kumpaa suosia. Mainonta ei vaikuta minuun ollenkaan.

  9. 9

    sanoo

    Kiitos hyvistä kommenteista!

    Jana: Kokeile levittää siksakkaamalla yksi kerros ihan juuresta latvaan ja sitten keskityt vain sutimaan massaa ripsien päihin. Tätä vaan jatkat tarpeeksi kauan, mutta et anna massan kuivua kesken laitoin. Kuivuneen massan päälle tuota on nimittäin mahdotonta lisätä kauniisti.
    Kokeilepa pistää youtubeen hakusanaksi Fiberwig niin saat videovinkkejä. Tämä heidän oma videonsakin on ihan hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=Itus2duVqxQ 🙂

    Anonyymi: Käytän vesiliukoisia mascaroita, sillä ne ne pysyvät minulla hyvin.

  10. 10

    Anonyymi sanoo

    Omasta mielestäni olen kyllä erittäin kriittinen (kosmetiikka)mainosten suhteen, mutta takuuvarmasti hyvä mainos saa minut kyllä innostumaan ja kiinnostumaan. Erityisen hyvää markkinointia on kyllä lehdissä olevat buffit: listat vuoden parhaista tuotteista, joku kosmetolgi esittelee suosikkituotteitaan jne. Tyhmäkin tajuaa, että mainosrahat ne niissäkin liikuu, mutta jotenkin ne vaan tuntuu aina lupaavammilta ja uskottavammilta, kun kyseessä ei ole suora mainos…

    On kyllä epäreilua, kuinka villiä markkinointi saa olla esim. kosmetiikka- ja luontaistuoteteollisuudessa verrattuna esim. lääketeollisuuteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *