…och hon kan banna, banna dig så hårt…

Minusta on ihanaa huomata, että kosmetiikkamainontaan puututaan välillä.

Tiedän, että olen asian suhteen puoli vuotta jäljessä, mutta se ei silti vähennä yhtään iloani.

Raippaa selkäänsä otti sillä kertaa L’oreal ja vieläpä tuplana, kun sekä Lancomen että Maybellinen meikkivoidemainoksiin puututtiin.

Hyvä Englanti, olet yhä enemmän ja enemmän lemppari ulkomaani!

Asiaa koskevan artikkelin pääset lukemaan täältä. (Ja tässä puolestaan BBC:n versio kyseisestä uutisesta.)

Mutta on jotain uudempaakin reagointia tapahtunut. Tämä toinen reaktio syntyi suureksi yllätyksekseni viime joulukuussa USA:ssa, jossa CoverGirlin ripsivärimainos bannattiin sen lupauksien ja ne kumonnoiden pikkupränttien vuoksi.

NaturLuxe Mousse Mascan luvattiin Procter&Gamblen omistaman CoverGirlin mainoksen mukaan tuplaavan yksittäisten ripsien tuuheus ja tuntuvan silti ripsissä 20% kevyemmältä kuin markkinoiden kalleimman mascaran (ihme lupaus jo toki tämäkin…), mutta pikkupräntti ilmoitti silti, että mainoksen lopputulos on saavutettu kuvanmuokkauksella.

Kosmetiikkamainonnassa on yleistä, että mainosteksteissä voidaan isolla luvata jotain, mutta pikkupränteissä tarkentaa, kuinka asia oikeasti on, sillä eihän kukaan lue pikkupränttejä. Tällä kertaa kuitenkin päätettiin, ettei näin vaan voi tehdä.

’You can’t use a photograph to demonstrate how a cosmetic will look after it is applied to a woman’s face and then – in the mice type – have a disclosure that says ”okay, not really.”’

-Andrea Levine, The National Advertising Division
Tätä asiaa koskevan artikkelin voit lukea esimerkiksi täältä.

Kommentteja? Ajatuksia jaettavana asian tiimoilta?

Kommentit
  1. 3

    Anonyymi sanoo

    Tässä vähän off-topic -kysymys! Mitä mieltä olet näistä nk. BB voiteista?? Garnierilla ainakin sellainen on. Onko ne hyviä?? Korvaako ne oikeasti meikkivoiteen? Tartteeko laittaa puuteria silti? Mietin vähän semmoisen ostamista, mutta sitten en osta, jos se onkin ihan kuin joku perinteinen sävyttävä päivävoide. En nimittäin tykkää niistä, ne on usein tosi tummia ja niiden jälkeen naama kiiltää niin, että tarttee kilon puuteria.. 🙁

  2. 5

    sanoo

    On erinomaista, että tähän photoshop puuhasteluun on puututtu vihdoin. Mainonnalla kuitenkin tulisi olla jonkinsortin eettiset säädökset. Monet nuoret (ja miksei myös vanhat) eivät välttämättä ymmärrä, että suurin osa mainoskuvista on vedetty photoshopilla ihan uusiksi. Siinä saa ihmetellä kun itse ei koskaan näytä niin "täydelliseltä" kuin kaikki julkkikset.

    Vaatepuolella olen ottanut sen käytännön, että boikotoin kaikkia niitä firmoja/tuotteita joita mainostavat selkeästi anorektiset mallit. Olin vasta esimerkiksi äärimmäisen pettynyt Nanson ja Lumin mainoksiin, joissa oli käytetty erittäin alipainoista mallia. Hohhoijaa! Jäi tuotteet todellakin ostamatta (mitkä olisin siis hyvin suurella todennäköisyydellä muuten ostanut). Vastaavasti olen pyrkinyt ostamaan tuotteita sellaisilta merkeiltä, jotka käyttävät ihan tavallisen näköisiä ja kokoisia naisia mainonnassaan. Minusta on mukava tietää abt. miltä tuote näyttää päälläni ja se on huomattavasti helpompaa kun tuotetta mainostava mallikin on ihan normaalikokoinen nainen. Itseasiassa, jos se normaalikokoinen nainen näyttää upealta jossain vaatteessa, olen melkein jo matkalla kauppaan ostamaan sitä tuotetta 🙂

    Kosmetiikan suhteen en ole ollut yhtä jyrkkä, siis että boikotoisin överisti photoshopattuja tuotteita. Lähinnä minua huvittaa se totaalinen epärealistisuus mitä mainostetaan. Höynähdän kyllä mainoslauseisiin ja sitten käyn ruinaamassa testeriä. Jos tuote toimii minulla käyn kotiuttamassa sen hyvin pian omaan hyllyyn…jos ei, noh, sitten tuote jää kauppaan. Ainoat verenpainettani nostavat jutut ehkä kosmetiikan saralla ovat sellaiset tuotteet, jotka on tarkoitettu ongelmaiholle, mutta joita mainostaa joku alien-naama vailla ihohuokosia. Siis kuinka joku ihminen voi olla vailla huokosia? Tai 50-vuotias nainen vailla ryppyjä. Näin mainostettavat tuotteet jäävät jälleen sinne kaupan hyllylle. Eli itseasiassa minua ärsyttää sittenkin kosmetiikan mainonta…Hah 🙂

  3. 6

    sanoo

    No joo, mainonta tuntuu menevän koko ajan vaan enemmän ja enemmän "ei voi käsittää" puolelle 😀

    Viimeisin juttu tais olla noista bikini-mainoksista, kun ei enää löydy tarpeeksi hyvää naisvartaloa niitä esittämään: täytyy muokata mallinukke kuviin näyttämään joltain supermallilta. Sitten vartaloihin liitetään pää jostain kuvagalleriasta malleilta lupia kyselemättä – he tietysti ovat joskus allekirjoittaneet että kuvia saa käyttää.

  4. 8

    Radler sanoo

    Minusta saisi Suomessakin puuttua! Huvittavaa kun mainostetaan hillittömillä ripsillä maskaraa, ja sitten pikkupräntillä lukee "kuvauksissa käytetty irtoripsiä".

  5. 9

    Anonyymi sanoo

    Njoo, ylipäänsä koko kosmetiikka-ala on onnistunut upottamaan itsensä aikamoiseen pask– suohon noiden reippaasti yliampuvien / harhaanjohtavien mainosten kanssa. Ei kai oikeastaan kukaan enää usko siihen, että kosmetiikkamainoksessa esitettäisiin sitä, mitä tuote todellisuudessa tekee? Entäpä sitten, jos joku oikeasti keksisi toimivan tuotteen? Aika huono sitä olisi mainostaa kun mainoksen lukijoiden ennakkoasenne on (syystäkin) epäileväinen mainoksen sanoman suhteen ts. vaikka kuinka vakuuttaisi, että tämä ihan aikuisten oikeasti toimii niin kukapa sitä ottaisi vakavasti?
    Aika hyvin on onnistuttu tuhoamaan tuon markkinointikanavan uskottavuus.

  6. 10

    sanoo

    Sulla on mun mielestä kevyesti blogimaailman parhaat otsikot, mutta piti tulla ihan kommenttiboksiin asti sanomaan, että monia lyriikanpätkiä sitä on otsikoina nähty mutta en kyl vielä koskaan Boten Annaa :DD

  7. 11

    Anonyymi sanoo

    Useiden kosmetiikkamainosten lupaukset ovat kyllä niin hölmöjä että pistää miettimään, uskooko kukaan oikeasti että ne toteutuisivat! Omat ajatukseni tästä aiheesta ovat hieman ristiriitaiset, sillä vaikka kuvia muokataankin hyvin rankalla kädellä, niin kyllähän meikkivoidemainos jossa mallilla on kaunis, tasaisen värinen iho, myy paremmin kuin mainos, jonka mallin iho on epätasainen. Hieman kaksipiippuinen juttu:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *