Mielenkiintoiset estenomiopinnot

Koska koulu kerran pyörii tällä hetkellä ajatuksissani melko paljon ajattelin, että nyt voisi oikeastaan olla varsin otollinen hetki kertoa teille hieman, millaisille kursseille olen viimeaikoina päässyt osallistumaan.

Tiedän, että estenomiopinnot kiinnostavat monia, mutta jotenkin se niistä kertominen on jäänyt. Vaikka koulu työllistääkin tällä hetkellä aika paljon, on minulla silti itseasiassa ollut onni saada ottaa osaa varsin mielenkiintoisille kursseille!

Estenomi

Joulun aikaan minulla oli työn alla kurssi nimeltä ”Kosmetiikkabrändin johtaminen”, joka oli juuri niin mielenkiintoinen kuin miltä se kuulostaakin. Minusta on todella mielenkiintoista lukea brändäämisestä sekä oppia siitä uutta ja kun hommaa pääsee vieläkäsittelemään kosmetiikan näkökulmasta, on kaikki täydellistä.

Otin itse kurssille varaslähdön jo alkusyksystä pyytäessäni opettajaltani mahdollisuutta päästä tutustumaan kurssimateriaaleihin jo etukäteen. Tarkoitukseni ei ole kertoa, että olin yli-innokas hikipinko vaan kyse oli lähinnä ihan vaan omien hommien helpottamisesta: työharjoitteluni ja sen myötä alkanut työni uudessa suomalaisessa kosmetiikan verkkokaupassa hyötyi kovasti etukäteisaktiivisuudestani.

Pidän siitä, kuinka paljon meille koulussa annettan monissa asioissa vapauksia valita, mihin opiskelussamme keskittyisimme. Itse perehdyin kurssin aikana muodin brändäykseen sekä muotibrändien imagon luomiseen ja sain sieltä todella hyviä vinkkejä ja ideoita kosmetiikkamaailmankin puolelle. Voisin ahmia brändäyksestä vaikka kuinka paljon ja haaveilenkin, että minulla olisi enemmän aikaa opiskella sitä vapaa-ajallani.

Brändäystä opiskellessani minulle korostui tarinankertomisen merkitys tuotesarjaa brändätessä, mistä innostuneena päätin, että elevenin verkkokaupassa myytäville tuotemerkeille on saatava esiin tarinat, jotka herättävät merkit eroon. Minulla on tiimissäni mukanani aivan mieletön tarinankertojatyyppi, joka tuntee kosmetiikkamaailman ja osaa todellakin kirjoittaa ja nyt olemme hänen ansiostaan saaneet verkkokauppaamme jo yli parille sadalle tuotemerkillemme esittelyn! Toivottavasti loputkin tuotemerkkimme saavat vielä tarinansa.

(Käykääpä kurkkimassa elevenin eri tuotemerkkien sivuja, olen itse ollut aivan koukussa noiden tarinoiden lukemiseen! Ja juu, lisäämme sivustolle joka päivä uusia tuotekuvauksia ja INCI-listoja, eli tuotetiedotkin saadaan toivottavasti pian kuntoon kaikilta osin.)

Estenomi

Toinen kiinnostava kurssi, joka minulla on vielä kesken, on viimevuoden puolella alkanut ”Kosmetiikan mahdollisuudet”, joka on jaettu kolmeen kiinnostavaan kokonaisuuteen. Tentin tammikuussa kurssin teoriaosuuden, jossa kurssin nimen mukaisesti paneuduimme erilaisten teemojen kautta siihen, mitä kosmetiikkatuotteilla voidaan tehdä ja millaisilla ainesosilla vaikutuksia voidaan saada aikaan. Meillä oli ilo saada Research Director Alex Westerberg  (Cosmarts LtD) pitämään luennot ja se mies on kyllä todellinen kosmetiikan kemiantietäjä! Kurssin aikana käsittelimme mm. ihon vaalentamista, antioksidantteja, ihon ikääntymistä sekä erilaisia kosmetiikan kuljettimia, joiden avulla aktiiviaineet voidaan iholle imeyttää. Pidin ennen antioksidantteja pelkkänä hömpötyksenä ja korkeintaan tuotetta suojaavina aineina, mutta nyt olen kääntynyt uskoon ja alkanut suosimaan mm. kaiken maailman C- ja E-vitamiinivoiteita varmana siitä, että ne tuovat iholleni ikuisen nuoruuden.

Minulla on suorittamatta edellä mainitusta kurssista vielä kaksi siihen yhdistettyä osaa, joissa toisessa perehdyn valitsemaani kosmetiikan trendi-ilmiöön (ajattelin syventyä Urban Decayn alottamaan 12 sävyn luomiväripalettitrendiin) ja toisessa puolestaan analysoin lehdestä löytämääni raaka-aineväittämään perustuvaa kosmetiikkamainosta ja sen paikkansapitävyyttä (voiko tuote todellakin tehdä sen, mitä mainos lupaa ja mihin homma perustuu).

Tällä hetkellä minulla on menossa myös kurssi nimeltä ”Kosmetiikkatuoteen lanseerausprosessi”, joka vasta mielenkiintoinen onkin, sillä se niputtaa yhteen vähän kaikkea aiemmin oppimaamme.  Minun oli etsittävä netistä valmis kosmetiikkatuotteen resepti (ei siis INCI-lista, vaan valmiita koostumuksia myyvän yrityksen oikeat ainesosasuhteet paljastava resepti) ja kehitettävä sen pohjalta kuvitteellinen kosmetiikkabrändi ja itse tuote. Minun piti toteuttaa tuotteelle visuaalinen mainos (meillähän on ollut yksi kurssi Photoshopinkin käytöstä), joka sisältää faktaperäisen raaka-aineväittävän (”Tuote sisältää ihoa kiinteyttävää diipadaapaa.”) ja analysoida sitä tuotesisältöön pohjautuen (onko raaka-aineesta olemassa tutkimustietoa, jonka perusteella esittämäni lause voidaan todistaa). Tuotteelle piti keksiä mm. pakkausmuoto ja brändille tausta, ideologia ja tarina. Kehittämälleni tuotteelle tuli jopa suunnitella yksityiskohtainen lanseeraustapahtuma!

Noiden lisäksi viimeistelen viime syksynä työstämääni opinnäytetyötäni, joka minun tulisi maaliskuussa esitellä. Työn lopullinen nimi hakee vielä muotoaan, mutta perehdyin siinä selvittämään, mitkä ovat avaintekijät menestyvän suomalaisen kosmetiikan verkkokaupan takana. Tutustuin suomalaisten kosmetiikan käyttötottumuksiin (ja siihen, kuinka ne eroavat muista eurooppalaisista), verkko-ostotottumuksiin, erilaisiin kosmetiikkaan liittyvän mainonnan muotoihin ja tein selvityksen kilpailijoista. Kaiken tuon pohjalta tehtiin myös elevenin lanseeraussuunnitelma, josta työstin oppariini salatun liitteen. Voitte uskoa, että lanseerausta valmistellessani opparin tekeminen todellakin tuntui mielekkäältä!

Estenomi

Siinäpä ne. Tai no, tosiasiassa minulla on jäljellä myös yksi kurssi, josta stressaan kaikkein eniten. Minun tulisi vajaan kuukauden kuluttua tenttiä pois Lontoon vaihto-oppilaslukukauteni aikana väliin jäänyt ruotsin kurssi, jonka joustava opettajani antoi minun toteuttaa Laureassa kehitetyn kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukaisesti. Työharjoitteluni ja lopulta myös työskentelyni kurssin kannalta autentisessa ympäristössä Tukholman toimistollamme korvasi kurssitehtäviäni ja minulle tuli työstettäväkseni oppimispäiväkirja, johon summaan ruotsalaisessa työelämässä oppimiani erityisiä asioita. Nyt jäljellä on enää opettajan pitämä suullinen tentti ja sitä täydentävä kirjallinen osio. Ymmärrän ruotsia tarpeeksi hyvin pärjätäkseni töissä, mutta kun tietokoneen korjausehdotuksia tekevä näyttö ja Google vaihtuvat kynään ja paperiin olen hieman heikoilla… Haluan kurssin kuitenkin nopeasti pois alta, sillä olisihan se hieman koomista, että Ruotsiin muuttoni ja ruotsalaisella toimistolla työskentelyni vaikutuksesta roikkumaan jäisi vain juuri nimenomaan se Ruotsin kurssi.

Jos siis vähän valittelen, että koulu stressaa niin ymmärrätte varmasti näistä kursseista kuullessanne, että olen oikeasti varsin innoissani siitä, mitä saan opiskella!

Kommentit
  1. 1

    ansba sanoo

    Kuulostaa super mielenkiintoisilta sun opinnot, itsekin markkinoinnin opiskelijana olen tosi innoissani kaikesta brändäämiseen liittymisestä (ja kosmetiikasta olen innoissani ihan muuten vaan :D). Tosta ruotsin kurssista tuli mieleen, mikset puhuisi vaikkapa viikon ajan miehesi kanssa pelkästään ruotsia? Vaikka kyseessä ei olekaan ilmeisesti teidän käyttämä yhteinen kieli, niin tutun ihmisen kanssa jutellessa omat pikku mokatkaan ei pelota niin paljoa. En ole itse erityisen hyvä ruotsissa, mutta ruotsalaisten kavereiden kautta olen oppinut että kyllä he mua ymmärtävät vaikka sanaluokka menisikin väärin tai i ja på sekaisin 🙂

    • 1.1

      Virve sanoo

      Mies puhuu kotona usein ruotsia minulle (kunhan vaan muistuttelen) ja minäkin yritän käyttää sitä, mutta koska rakastan meidän keskusteluitamme, turhaudun aina, kun en osaa ilmaista itseäni haluamallani tavalla ja vaihdan englantiin. Pitäisi vaan yrittää sitkeämmin…

  2. 2

    Susanna sanoo

    Estenomiopinnot kuulostavat todella mielenkiintoiselta! Millaiset pääsykokeet sinulla oli tähän kouluun? Ja teetkö siis lähes kaikki opinnot etänä, siellä ei sis ole läsnäolopakkoa? 🙂

    • 2.1

      Virve sanoo

      Omat pääsykokeeni olivat ”vanhaa mallia” ja ne ovat uudistuneet sittemmin. En ole ihan varma, millaiset ne ovat nykyään.

      Riippuu täysin kurssista, että onko läsnäolopakkoa. Tänä vuonna olen saanut hoidettua juttuja etänä ja kurssit ovat sen tyyppisiä, ettei luontojakaan ole kuin muutama, joten lennän aina silloin tällöin Suomeen (kerran pari kuussa) niitä varten. 🙂

  3. 3

    kynsieläin sanoo

    Sinä olet sitten mahdoton työmyyrä ja sun opintojesi aiheet kuulostavat älyttömän kiinnostavilta! Saadaanko me niistä referaatteja tänne joskus sitten aikanaan? Siis siltä osin kuin eivät ole salaisia.

    Muhun on tehnyt suuren vaikutuksen sun omistautuminen opintoihin, työhön ja alaasi sekä äärettömän intohimoinen paneutuminen kaikkeen mitä teet. Jos kaikki ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita omista aloistaan olisivat yhtä omistautuneita ja työteliäitä, Suomi lähtisi nousuun kuin bumerangi! Mun mielestä Suomessa ollaan nolostuttavan laiskoja, saamattomia ja kunnianhimottomia työn ja osaamisen suhteen. Ei ihme, että kaltaisesti huipputekijät lähtevät sinne, missä laajalle osaamiselle, ammattitaidolle ja kunnianhimolle on käyttöä.

    Mun mielestä sinä olet loistava esimerkki muillekin nuorille (naisille ja miehille) siitä, että periksiantamaton sitkeys sekä intohimo oppia vievät pitkälle alalla kuin alalla. Moni pitää kosmetiikka-alaa jotenkin teinityttöjen puuhasteluna, mutta unohtavat samalla, että se on suunnaton teollisuudenala ja valtava työllistäjä maailmanlaajuisesti. Myös Lumenen lisääntynyt kehittelytyö ja uudenlainen trendikkyys ovat herättäneet viime aikoina ihailuni. Hienoa, että suomalainenkin osaa kun vain viitsii ja uskaltaa!

    • 3.1

      Virve sanoo

      Kiitos ihanasta kommentista, lämmitti kovasti mieltä! <3
      Toivottavasti mahdollisimman moni löytää sen oman juttunsa ja oman intohimonsa ja voi vieläpä työskennellä sen parissa. Silloin ei rankka työntekokaan tunnu niin rankalta kun oikeasti rakastaa sitä, mitä saa tehdä. 🙂

      Voin jakaa täällä ainakin linkin opinnäytetyöhöni sen julkaisun jälkeen, sillä kaikki opinnäytetyöt ovat julkisia. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *