Kuka ehti ensin?

Yksi pakkaus, kaksi mascaraa. Toisen korkin avaamalla saat enemmän näyttävyyttä, toisen korkin avaamalla samalla harjalla tuleekin kevyempää jälkeä. Ja samaa innovaatiota pyörittää yhä useampi firma.

Monta samannäköistä mascaraa, mutta who’s the biggest copycat? Kenellä oli ensimmäinen ja alkuperäinen? Kuka kopioi ensin?

Nämä kaikki kysymykset heräävät heti ensimmäisenä mieleen, kun tuijottaa usean ”erikoisemman”, uudehkon ja keskenään samalla idealla toimivan mascaran pakkausta.

Tänään selvitetään asiat.

Toiko Bourjois mascaran Euroopan markkinoille ensin? Seurasiko sitä Rimmel? Missä välissä MAC toi omansa? Ja nyt Natural Code poimii viimeisimmät kokeilijat Suomessa, vai?
Ja mitä ihmeen piraattituotteita ne kymmenet muut halpisversiot tästä ovat?

Helppoa olisi vaan katsoa, kuka lanseerasi tuotteen ensin ja nimittää muut copycateiksi.

Ehei, hyvä yleisö, ei tämä todellakaan ole niin helppoa. Tiedättekö nimittäin, kuinka tällaiset innovaatiot usein syntyvät?

Vaikka me naiset kuinka tahtoisimme miettiä juonia ja salaliittoja ja juoruta pahaa ”ideavarkaista”, ei sellaisia itseasiassa pahemmin ole.

Tiesittekö nimittäin, että tällaiset pakkausinnovaatiot syntyvät lähes poikkeuksetta pakkausfirmoilta, eivät niinkään merkeiltä itseltään? Toki pakkausfirmat kommunikoivat paljon merkkien kanssa ja tuotteita tehdään myös yhteistyössä ja firmojen erityisten toiveiden mukaan, mutta joskus pakkausfirmat keksivät itse innovaationsa ja myyvät ne sitten eteenpäin.

Tässä tapauksessa kävi juurikin näin.

Albéa Group (ent. Alcan Packaging Beauty) on maailman johtavia pakkausfirmoja ja valmistaa niin parfyymi-, ihonhoito-, meikki- kuin hygieniatuotepakkauksiakin. Firma kehitti TIO:n, eli two in one mascaran ja esitteli konseptin asiakkailleen.

Voi siis olla, että tämän innovaation synnyttyä pakkauksesta lähti tieto menemään kaikille suurille kosmetiikkavalmistajille, minkä jälkeen pyörät lähtivät pyörimään. Toimisiko idea meillä? Minkä merkkimme alaisuuteen voisimme sen ottaa? Millaisella sisällöllä me sen täytämme? Miltä meidän versiomme pakkaus näyttäisi? Millaisen harjan me siihen tahtoisimme? Koska tuotteen voisi lanseerata? Millaisella aikataululla etenemme?

Eli loppujen lopuksi ei voi sanoa, että kukaan olisi kopioinut ketään. Monelle merkille on tarjottu samaa innovaatiota ja kunkin merkin oma aikataulu määrittelee tuotteen markkinoilletulonopeuden.

(Totuutta en tiedä, mutta veikkaan, että näiden erikoisimpien ideoiden kanssa lähestytään varmasti usein ensin suurimpia ja merkittävimpiä asiakkaita ja tarjotaan heille erityistä diiliä, minkä jälkeen tuote lähtee joko yleiseiseen tarjoukseen tai sitten ei. )

Bongaa täältä oma vanha suosikkiharjasi! Todennäköisesti se on alunperin peräisin juurikin Albéalta, sillä eivät ne sedät ja tädit siellä kosmetiikkayhtiöissä mascaraharjoja leikkele ja taivuttele itse. Kuvista voit bongata myös itsellesi tuttuja tuotteita. Tehtaasta ovat peräisin niin Maybellinen värikkäät mascarapakkaukset kuin Rubinsteinin pitsikoristeinen Lash Queen Sexy Blacks sekä Diorin pyöriväharjainen Diorshow 360 ja sadat ja tuhannet muut mascarat.

Katso vaikka: täältä voit itse lähteä kehittämään omaa 2in1 mascaraasi ja hioa sen oman merkkisi näköiseksi. Albéa Group lupaa erittäin nopeaa palvelua ja vain kahdessa viikossa voit jo saada prototyypin käsiisi voidaksesi kokeilla sitä haluamasi mascaraformulan kanssa.
Enää puuttuukin sitten vain se sisältö, jonka senkin tarina voi olla yhtä mielenkiintoinen… Ehkä siitä joskus lisää. (Mutta toki täyden palvelun Albéa voi myös hoitaa tuotteen sisällönkin.)

Jos siis joskus mietit, miksi niin moni kosmetiikkapakkaus tai innovaatio tuntuu löytyvän jokapuolelta, on syy siihen todennäköisesti juurikin Albéa Groupissa tai sen haastajissa kuten esimerkiksi OEKAMETALLissa. OEKAMETALLin sivuilta voidaan muuten huomata, että useat niin Lumenen, Maybellinen, Lorealin kuin Rubinsteininkin ripsiväri- ja huulimeikkipakkaukset (huom. nyt puhutaan tosiaan vain pakkauksista, ei niiden sisällöstä) tulevat samalta valmistaalta.

Mielenkiintoista, vai mitä? Minusta ainakin ihan suunnattoman ja voisin jaaritella aiheesta vaikka kuinka!

Saa korjata, jos olen väärässä jossakin asiassa. Opin mielelläni aiheesta lisää. Kuvassa näkyneestä Lumenelta saadusta Natural Coden 2in1 mascaran versiosta luvassa juttua myöhemmin.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Iih, ripsari-infopornoa! 😀 Kiitos valaisevasta jutusta ja linkkivinkeistä. Minä ainakaan en ollut noista aiemmin tietoinen!

  2. 3

    Anonyymi sanoo

    Mielenkiintoinen postaus, kysilakkapullojen kohdalla olen jopa huomannut, että ovat tismalleen samanlaisia, vaikka merkki on eri..

  3. 5

    Anonyymi sanoo

    Tämä oli tosi mielenkiintoinen postaus. Muistan lukeneeni joskus jotain ulkomaista blogia, jonka aihepiiri oli kokonaan tällainen "inside-näkökulma" siihen, miten kosmetiikan markkinointi ja tuotekehittely sujuu. Mutta jostain syystä ei tullut otettua blogin nimeä muistiin, enkä ole sitä sen jälkeen löytänyt.

    Vähän vastaavana esimerkkinä tulee mieleen ainakin rajauskynät: Urban Decayn 24/7-kyniä vastaavia kyniähän on olemassa loputtomiiin ja syy löytyy siitä, että sama tehdas valmistaa todella ison osan kaikista rajauskynistä, joita firmat sitten markkinoivat. Tietysti koostumuksissa ym. voi olla erojakin, mutta ainakin itse olen ollut aika iloinen kun olen bongaillut noiden 24/7-kynien edullisempia versiota sieltä ja täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *