Kosmetiikan trendit 2017

Olen viimeisten viikkojen aikana saanut yllätyksekseni useita eri haastattelupyyntöjä erinäisiin artikkeleihin, selvityksiin ja raportteihin, joiden kaikkien aihe on  ollut lähes sama: kosmetiikan tämänhetkiset ja tulevat trendit sekä K-Beauty. Ihan erityisen innoissani olin siitä, että pääsin juuri jopa juttelemaan aiheesta ruotsalaisen talouslehti Dagens Industrin toimittajalle!

Pyörittelen näitä asioita päivittäin niin paljon mielessäni sekä päivätyöni, blogini että omien intressieni vuoksi, etten ollut edes ajatellut, että minulla voisi tosiaan olla niihin liittyen keskivertoa enemmän sanottavaa ja näkökantaa, jotka eivät ole itsestäänselvyyksiä muille. Eri tahojen haastattelukysymyksiin vastaillessani huomasin kuitenkin, että samat aiheet selvästikin kiinnostavat monia ja näkemyksiäni niistä haluttiin kuulla. Koska rakastan päästä höpöttelemään näistä aiheista, päätin sitten, että voisin antaa kysymyksiin vastauksia ihan täällä bloginkin puolella.

Tässä siis pieni kosmetiikka-alan trendikatsaus kuluneesta vuodesta 2017.

Loreal Paris Colorista Washout Pinkhair

Millaiset trendi-ilmiöt ovat nousseet kosmetiikassa esiin vuonna 2017?

Vuoden alussa erilaiset värikkäät ja erityisesti pastellisävyiset suoravärit ja sävyttävät hiusnaamiot olivat erittäin vahva trendi. Suurimpia trendin eteenpäin viejiä oli L’Oréal Paris, joka lanseerasi markettimyyntiin Colorista-hiusvärinsä. Näiden kotikäyttöisten värien ansiosta hiusvärillä voidaan leikkiä kuin meikeillä ja erityisten vivahteiden tilapäinen luomien hiuksiin onnistuu ilman kampaajalla käyntiä. Vuoden loppua kohti mentäessä värikkäiden hiusten ilmiö on kuitenkin selkeästi jo hiipunut vaikkei toki kuitenkaan täysin unohtunut.

Vuoden ylivoimaisesti suurin trendi on ollut korealainen kosmetiikka, joka on nostanut päätään erityisesti verkkokauppojen puolella. Korealaisessa kosmetiikassa kiinnostavaksi on noussut ihonhoito. Tuotteiden suosio johtuu varmasti niiden laadukkaista koostumuksista, joita myydään kuitenkin huomattavan edulliseen hintaan. Suomalaiset tuntuvat muutenkin suosivan eniten keskihintaisia tuotteita, joiden hinnan ja laadun koetaan kohtaavan parhaiten. Juuri lompakkoystävällisen hinnan vuoksi kynnys kokeilla korealaista kosmetiikkaa on ollut suomalaisille melko matala.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Korealaisen kosmetiikan kysynnän voi nähdä heijastuvan myös länsimaalaisten tuotemerkkien valikoimaan. Yhä useampi tuotemerkki on lisännyt valikoimaansa esimerkiksi hoitonesteen, joka on länsimaalaisilla kosmetiikkamarkkinoilla verrattain uusi tuote. Myös kangasnaamioita on alkanut näkyä muillakin kuin vain korealaisilla kosmetiikkamerkeillä. Puhdistusöljyjä ei näkynyt markkinoilla viimevuosina liiemmin, mutta korealaisen kauneudenhoidon sydämessä olevan kaksoispuhdistuksen ansiosta niidenkin kysyntä vaikuttaa kasvaneen, mikä näkyy myös puhdistusöljyjen tarjonnan lisääntymisenä.

Luonnonkosmetiikan noususta on puhuttu jo useita vuosia, mutta siitä ei ole silti tullut mitään vahvaa ilmiötä. Sen sijaan vuosi 2017 nosti selväksi trendiksi vegaanisen kosmetiikan. Ilmiö nousi epäilemättä esiin ensin ruokavalioon liittyvänä trendinä, mutta on sittemmin näkynyt yhä enemmän myös kosmetiikassa. Yhä useampi kuluttaja on halunnut siirtyä käyttämään vegaanisia tuotteita, mikä näkyy kosmetiikkavalmistajien markkinoinnissa ja tuotteiden vegaanisuutta nostetaan yhä vahvemmin esiin.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Onko joku tietty tuotekategoria ollut erityisen suosittu? 

Jos suljetaan pois vauvat, vaarit ja muut pääasiassa pelkällä shampoo-saippua-kosteusvoide-linjalla menevät ihmiset ja keskitytään tarkastelemaan nimenomaan kosmetiikkaan tietoisesti kuluttavia asiakkaita (tyypillisesti 20-50-vuotiaita naisia), ovat meikkituotteet perinteisesti olleet se ryhmä, jota ainakin verkkokaupasta ostetaan eniten. Meikkejä on helppoa ja mukavaa ostaa, sillä kynsilakalla, huulipunalla tai muulla värikosmetiikkatuotteella saadaan helposti piristystä sekä oloon että ilmeseen. Esimerkiksi elevenin kosmetiikan verkkokaupassa ihonhoito on kuitenkin noussut tänä vuonna pysyvästi myydyimmäksi tuotekategoriaksi.

Ihonhoitoa on Suomessa tyypillisesti pidetty hieman välttämättömänä suorituksena, jossa suositaan monitoimituotteita ja helppoutta. Iholle ei myöskään mielellään olla haluttu kerrostaa useita tuotteita. Korealaisen kosmetiikan myötä tässä on kuitenkin voinut havaita selvän asenteiden muuttumisen ja ihonhoidosta on tullut yhtäkkiä trendikästä. Ihonhoitoon voidaan käyttää enemmän aikaa ja ihonhoitorutiiniin ollaan myös valmiita lisäämään uusia tuotteita ja vaiheita. Erityisen suosituiksi tuotteiksi ovat kuluneena vuonna nousseet kangasnaamiot, hoitonesteet sekä kasvosuihkeet.

Toisaalta kuitenkin myös helppokäyttöisyytensä vuoksi suosituiksi tulleet misellivedet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Vesimäisten koostumusten rinnalle on tullut myyntiin myös runsaasti miselligeelejä, miselliöljyjä sekä jopa misellejä hyöntyntäviä puhdistusliinoja.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Vuoden 2016 suosituimpien meikkituotten ryhmä olivat selvästi erilaiset kulmameikkituotteet, joita myydään edelleen hyvin, mutta jotka eivät enää vuonna 2017 olleet yhtä korostunut ilmiö. Meikkituotteissa näkyvin juttu on kuluneena vuonna ollut meikkivoiteiden sävyvalikoimien laajentuminen. Siinä missä useilla merkeillä oli ennen tarjota meikkivoiteestaan 5-10 sävyä, on sävyvalikoimia venytetty nyt jopa yli pariinkymmeneen sävyyn, jotta jokainen löytää iholleen sopivan vaihtoehdon.

Erilaiset BB- ja CC-voiteet eivät ole enää vuonna 2017 olleet yhtä suosittuja kuin aiempina vuosina ja tänä vuonna markkinoille on ilmestynyt paljon perinteisiä meikkivoiteita, joissa on kuitenkin ollut erityistä niiden ohuen seerumimainen tai jopa lähes vesimäisen juokseva koostumus.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Onko joku ainesosa ollut erityisen suosittu?

Suomalaisten iho kuivuu helposti, joten kosteutta tehokkaasti sitovasta hyaluronihaposta on tullut trendikäs ainesosa, jota moni suosii. Ainesosaa käytetään paljon erityisesti hoitonesteissä ja kasvoseerumeissa ja kuluttajat osaavat selvästi jo kysyä sitä.

Korealaisen kosmetiikan myötä myös AHA- ja BHA-hapoista on tullut erityisen trendikkäitä. Näitä ainesosia on käytetty ihonhoitotuotteissa jo pitkään ja esimerkiksi AHA-happo eli erityistä kulta-aikaansa 90-luvulla. Tällöin puhuttiin nimenomaan hedelmähapoista  kun taas nykyään suositaan simppeliä termiä AHA-hapot. Kyse on kuitenkin samoista ainesosista ja niitä käytetään erityisesti ikääntyvän ja kuivan ihon sekä pigmenttiläiskien hoitoon.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

BHA-happo sanan käyttö on myös tullut trendikkääksi korealaisen kosmetiikan myötä. Yleisimmin käytetty BHA-happo on ollut tavallisesti nimeltään mainittu salisyylihappo, jota on jo pitkään löytynyt erityisesti epäpuhtauksien hoitoon tarkoitetetuista tuotteista. BHA-happo sopii erityisesti mustapäiden ja muiden epäpuhtauksien hoitoon, sillä se on rasvaliukoinen ja kykenee imeytymään ihohuokosiin ja ikäänkuin kuorimaan niitä sisältä päin.

Korealaisen kosmetiikan kautta myös esimerkiksi etanaseerumista eli etanoiden erittämästä limasta on tullut suosittu ainesosa. Ainesosaa näkyi markkinoilla jo joitakin vuosia sitten, mutta se ei saavuttanut yhtä suurta suosiota. Etanaseerumia ei kuitenkaan toistaiseksi ole näkynyt liiemmin vielä länsimaalaisissa ihonhoitotuotteissa eikä se varmasti tule olemaan niissä trendikäs ainesosa.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Kuinka vahva korealaisen kosmetiikan trendi on Suomessa?

Korealainen kosmetiikka näkyy tällä hetkellä eniten verkossa, mutta sen kysyntä kasvaa jatkuvasti ja sitä tullaan näkemään tulevana vuonna yhä enemmän myös kivijalkamyymälöissä. Naamioistaan tunnettu Kocostar, sertifioitua luonnonkosmetiikkaa valmistava Whamisa ja erityisesti ihonhoidostaan tunnetuksi tullut It’s Skin ovat jo avanneet Suomessa pelin ja korealaisia kosmetiikkamerkkejä saadaan varmasti yhä enemmän myyntiin fyysisiin kauppoihin.

Verkossa korealaisella kosmetiikalla on jo hyvin merkittävä jalansija ja esimerkiksi lähes 600 tuotemerkin valikoimasta koostuvan kosmetiikan verkkokauppa elevenin myynnistä tulee kuukausittain jo jopa 10% korealaisesta kosmetiikasta, vaikka kategoriaan kuuluvia tuotemerkkejä on tarjolla vasta toistakymmentä ja ne kilpailevat klassisten ja trendikkäiden länsimaalaisten suosikkimerkkien kanssa.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Onko korealainen kosmetiikkatrendi vain ohimenevä ilmiö?

Korealainen kosmetiikka ei ole vain ohimenevä ilmiö, vaan sitä tullaan näkemään tulevaisuudessa yhä enemmän. Paitsi että markkinoille tulee lisää korealaisia tuotemerkkejä, tulevat länsimaalaiset kosmetiikkamerkit lisäämään omaan tuotevalikoimaansa yhä enemmän myös korealaisesta kauneudenhoidosta vaikutteita saaneita tuotteita. Tulevina vuosina korealainen ja länsimaalainen kosmetiikka tulevat siis sulautumaan enemmän toisiinsa. Markkinoilla tullaan näkemään myös lisää japanilaista kosmetiikkaa.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Kuinka korealaisen kosmetiikan vaikutus tulee näkymään länsimaalaisissa tuotemerkeissä?

Paitsi että länsimaalaisten tuotemerkkien valikoimissa tullaan näkemään yhä enemmän kangasnaamioita ja hoitonesteitä, tulee ihonhoidon puolella näkymään myös ohuita, mutta tehokkaasti kosteuttavia emulsioita. Sekä korealaiset että japanilaiset tuotemerkit tarjoavat näitä jo runsaasti ja ne ovat erittäin suosittuja. Länsimaalaiset kuluttajat ovat tyypillisesti pitäneet niitä lähinnä seka- ja rasvaisen ihon tuotteina, mutta niitä tullaan varmasti näkemään meillä myös kuivankin ihon versioina.

 Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Meikkipuolella tullaan näkemään yhä enemmän tyynymeikkivoiteita, joita ei voi Aasiassa enää kutsua vain trendiksi, vaan kuluttajien makuun vakiintuneeksi suosikkituotteeksi. Näitä on saatavilla jo useilta länsimaalaisilta merkeiltä ja niiden tarjonta kasvaa varmasti entisestään. Myyntiin tulee epäilemättä lisää myös muita meikkituotteita, jotka on imeytetty rasiassa olevaan tyynyyn. Tällaisia ovat mm. erilaiset poskipunat, korostus- ja varjostustuotteet, peiteaineet, luomivärit sekä kulmameikkituotteet.

Koreassa lip tint –huulisävytteet ovat erittäin suosittuja ja niitä on näkynyt meidänkin markkinoillamme jo muutamilla merkeillä. Vesimäisen ohuiden sävytteiden väripigmentit antavat huulten pinakerrokseen imeytyvän sävy, joka näkyy vielä tuotteen kiillon kuluttua pois huulilta. Aasiassa sävytteitä käytetään tavallisesti luomassa huulille ulkoreunoja kohti vaaleneva liukuvärjäysefekti, mutta länsimaalaiset kuluttajat käyttävät niitä perinteisten huulimeikkituotteiden tapaan. Erilaisia sävytekoostumuksia tulee varmasti saataville niin huulikiiltoina, kiiltopunina kuin huulipuninakin.

Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee - 1 (13)

Onko kasvanut korealaisen kosmetiikan myynti syönyt muun kosmetiikan myyntiä?

Korealainen kosmetiikka ei varmastikaan ole syönyt muun kosmetiikan myyntiä vaan jopa lisännyt sitä. Korealaisen kosmetiikan ja erityisesti korealaisen ihonhoidon suosion lisääntymisen myötä myös muiden ihonhoitotuotteiden kysyntä on kasvanut ja ihonhoitotuotteet vaikuttavat myyvät enemmän myös ihan yleisellä tasolla.

Kosmetiikan trendit 2017 2018 Ostolakossa Virve Vee

Millaisia asioita te olette panneet merkille kuluneesta kosmetiikkavuodesta 2017?

Kommentit
  1. 1

    pallonenä sanoo

    Olipa hyvin rakennettu ja jäsennelty yhteenveto ja erittäin hyvää journalistista tasoa oleva artikkeli! Selvästi näkyy, että intohimosi tiedonhankintaan ja asioihin perehtymiseen alkaa olla jo kiinnostavaa lähdemateriaalia niissäkin piireissä, joissa asioita julkistetaan isommalle lukijajoukolle, myös alan ulkopuolella.

    Suomessa ei ole vielä lainkaan ymmärretty, että tämä ala ns. pehmeänä toimialana on tulevaisuutta ja raskas teollisuus sektoroituu entistä enemmän pyörittämään mm. infraan, logistiikkaan, energian tuotantoon ja – valitettavasti – sotimiseen liittyviä toimintoja.

    Sinusta on kehittymässä omalle nousevalle ja kehittyvälle alallesi guru ja visionääri, ja siltä se on jo jonkin aikaa näyttänytkin. Erittäin hyvää työtä, Virve!

  2. 2

    Hannele sanoo

    Hurahdin ABhen melkein kaksi vuotta sitten ja tänä vuonna on kyllä tullut huomattua juuri tuommoinen räjähdysmäinen suosio kosmetiikan ja ihonhoidon saralla, varsinkin kun kotimaan markkinoille esim. Lumene toi omat seerumit.
    – Pidin myös vapaamuotoisen luennon aasialaisesta kauneudenhoidosta keväällä yhdessä harrastustapahtumassa ja tosi moni oli kiinnostunut aiheesta. Vinkkasin luennossa myös blogistasi. ;D Aasialaisesta kosmetiikasta voidaan olla kiinnostuneita myös harrastusten kautta, esim. juurikin korealaisen popmusiikin takia.
    Tosi kiva postaus ja arvostan aina kovasti puhdasta faktaa!

  3. 3

    kristalli sanoo

    Värikosmetiikan puolelta on nostettava esiin ehdottomasti korostustuetteet, niin puuterimaiset kuin nestemäiset highlighterit ovat olleet huiman suosittuja, etenkin useamman sävyn paletit. Samoin liquid lipstickit. Nousussa ovat myös tubettajien yms. luomat tuotteet ja sarjat, kuten vaikka Jeffree Star, Jacklyn Hill, Linda Hallberg jne. Vahvat silmämeikit ovat suosiossa etenkin nuorten ja trenditietoisten keskuudessa, kissarajaukset, cut crease, irtoripset sekä glitter ovat
    olleet kova juttu. Erilaiset letit, pehmeät kiharat ja polkkatukka ovat olleet suosittuja kampaustyylejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *