Kosmetiikan kate

Olen ollut vuodesta 2006 asti töissä myymässä pääosin suomalaisille kosmetiikkaa. Lähes siitä asti olen kokenut, että minulla on moraalinen velvollisuus puhua kosmetiikan Suomesta ostamisen puolesta. 
Aluksi en miettinyt asiaa niin paljon, mutta kohdatessani työurani ensimmäiset YT-neuvottelut vuonna 2008 ja niiden myötä vaihdettuani työnantajaa tajusin kosmetiikka-alan haurauden Suomessa. Aina kannustaessani ihmisiä ulkomaiseen nettishoppailuun sahaisin hitaasti irti omaa oksaani. Missä vaiheessa olisi viisainta pyytää ihmisiä pitämään sahat piilossa ja kehottaa heitä mielummin heittämään puuni alle apulantaa sen kasvua avittamaan?
 Viimeaikoina erilaisiin kaupanaloihin enemmänkin tutustuttuani asia on kuitenkin mietityttänyt minua kovasti. Onko joku kirjoittamaton herrasmiessääntö, että kosmetiikan on oltava ulosmyyntihinnaltaan Suomessa tuon hintaista? Miksei alalla ole kovempaa kilpailua?
Toivottavasti tämä tieto ei tule kovin järkyttävänä shokkina teille, mutta haluaisin kertoa, millainen on kosmetiikkaosastojen kate. Prosentuaalisesti se on nimittäin jäätävä. 
On nimittäin enemmän sääntö kuin poikkeus, että liike ostaa tuotteen Y sisään hintaan X (sisältäen 24% alv) ja myy sen kosmetiikkaosastollaan hintaan 2X.
Suomennetuna:
Kosmetiikkamerkin NytSinulleHetiUpeaIho -voide maksaa kosmetiikkaosastolla 50 euroa. Kosmetiikkaa myyvälle liikkeelle voide on maksanut 25 euroa, josta voidetta maahantuova yritys saa pyöristettynä 20,16 euroa ja valtio ALV-osuus on 24% eli 4,24 euroa. 
Tässä välissä tietysti kiinnostaisi hieman tietää, kuinka paljon maahantuojien kate on, mutta eniten minua kiinnostaa tuo jälleenmyyjien kate. En nimittäin keksi kovin montaa muuta alaa, joilla olisi noin suuri kate tuotteilleen. Ja tuo kaikki on mukamas ok!
Tottakai suomalaisen kaupan täytyy elää ja kukoistaa ja kuluttajien oltava valmiita maksamaan, jotta työ pysyy Suomessa jne., mutta mikä siinä onkin, että nimenomaan kosmetiikka-alalla hinnoilla ei kilpailla yleisesti tuon enempää? Maahantuojat antavat ohjeelliset jälleenmyyntihinnat ja niiden mukaan mennään. En edes tiedä mitä seuraisi, jos hommassa lähtisi kovasti sooloilemaan suuremmin! Olisiko se edes mahdollista, vai laitettaisiinko soololaukkaaja samantien pilttuuseen?
Jos mennään esimerkiksi tekniikan puolelle ja miesvoittoisemmille aloille, on katteista varmasti tingitty huomattavasti myynnin kasvattamiseksi. Miksei samaan mennä kosmetiikan puolella? Miksi siellä on ok, että kosmetiikka maksaa Suomessa ihan pirusti? Koska naiset maksavat kosmetiikasta anyways, kyllä sillä voidaan rahastaa?
Oikeastaan tässä ei voida puhua kylläkään pelkästä Suomesta, sillä kosmetiikan hinnat pyörivät useissa maissa melko samoissa luvuissa. Ilmiö on siis globaali. Kivijalkamyymälät eivät kilpaile hinnoilla, mutta verkkokaupat kykenevät tähän kyllä. Höh?
Mitä mieltä te olette asiasta? Kaivattaisiinko alalle selkeämpää hintakilpailua? Itse uskon, että kauppojen matalampi kate voisi korvaantua paremmilla myyntivolyymeilla tuotehintojen laskiessa!

Ps. Hyvät ihmiset, ymmärsittehän, etten puhunut firmoille jäävästä voitosta vaan itse tuotteiden katteista. Tottakai noista katteista täytyy saada rahaa kaikkiin yleisiin kuluihin, mutta se ei ollut postauksen pointti. 🙂

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Kyllä tosiaan kaivattaisiin enemmän kilpailua! Suomessa on monessa asiassa niin ryöstöhinnat verrattuna ulkomaisiin verkkokauppohin. Ja Suomessa on vielä todella huono valikoima kosmetiikkaa, kaikissa liikkeissa tuntuu olevan melkeinpä vain samat merkit ja tuotteet myynnissä ja rahat menee parin isoimman emoyhtiön taskuun.
    Kyllähän sitä itsekin mielellään tukisi enemmän kotimaista kauppiasta kuin ulkomaisia, kun se Suomen taloustilanne heijastuu kuitenkin omaan elämäänkin, mutta totuus on se, että aina ei välttämättä pysty, Työttömänä sitä on vähän pakkokin tilata netistä halvemmalla. Onneksi ostan paljon indiekosmetiikkaa, niin tulee kuitenkin pienyrittäjiä tuettua, vaikkakaan ei kotimaisia.

  2. 2

    Anonyymi sanoo

    Kyllä! Hinnat alas, ostosluvut ylös 🙂 esim. nuoret ja opiskelijat ostaisivat lisää kun on kerrankin varaa 🙂 nyt itsellänikin 15 euroa ripsarista on liikaa… Saati 30 euroa….

  3. 3

    Tine sanoo

    Kivijalkamyymälällä on paljon kuluja, joita nettikaupalla ei ole. Esim. vuokra yleensä hyvällä liikepaikalla, kun taas nettikauppa voi toimia jossain kellarissa tai kauppiaan kotona. Henkilökuntaakin pyörii "oikeassa" kaupassa ihan eri määrät kuin nettikaupassa ja se jos mikä on (ainakin Suomessa) kallista. Muitakin kulueriä on, mutta nämä ovat varmaan suurimmat, ja luulisin että sama pätee muissakin kuin kosmetiikkakaupoissa.

  4. 4

    sanoo

    Baari. Siellä on suurempi kate. Parhaimmillaan olen nähnyt yli 80 prosentin katetta perushintaisessa juomassa.

  5. 5

    sanoo

    Itsehän olen paasannut tästä aiheesta jo monta vuotta 😀 En osta mitään Suomesta täydellä hinnalla. Kaiken kosmetiikkani haalin alelaareista ja sittenkin saatan odottaa että hinta siellä laarissa laskee vielä entisestään. Vaatteita en myöskään koskaan osta täydellä hinnalla, koska niissäkin on todellakin ihan jäätävät katteet. Kaikki kynsitarvikkeeni hankin ebaystä enkä käytä suomalaisia firmoja, koska en tahdo maksaa isoja postikuluja saatikka sitten jostain muovikrääsähyrrästä monta euroa enemmän kuin Hong Kongista tilattaessa.

    Mutta kaipa se sitten on niin, että jos suomalaiset naiset ovat valmiita maksamaan tavarasta huikeita hintoja, niin eihän ne siitä mihinkään muutu. Pitäisi saada jotenkin valistettua kosmetiikanostajia vähän hintatietoisemmaksi, mutta sekin taitaa olla vaikeaa, varsinkin kun suuri osa on keski-ikäistä rouvasporukkaa, joka ei osaa vertailla hintoja netissä saatika käyttää edullisempia ulkomaisia verkkokauppoja. Huoh. Melkein toivon että tulisi kunnon lama, jotta ihmisillä ei yksinkertaisesti olisi enää varaa maksaa riistohintoja ylellisyystuotteista kuten kosmetiikasta ja hinnat tippuisivat järkevälle tasolle 😀 Mutta vain melkein.

    • 5.1

      Anonyymi sanoo

      Usein moititaan, että nuorista puhuttaessa yleistetään liikaa. Tässä Inen kirjoituksessa on yleistämisen makua tässäkin, joka kieltämättä minun korvaani särähti aika pahasti. Kyllä meitä keski-ikäisiä rouvia ainakin minun tuttavapiiristäni löytyy, jotka sekä osaamme etsiä tietoa ja vertailla vaihtoehtoja netissä että jopa tilata ulkomailta! Ei se siis aina osaamisesta ole kiinni. Moni toimii periaatteidensa mukaisesti ja suosii kotimaassa toimivia yrittäjiä. Syynä toisenlaiseen ostokäyttäytymiseen voi myös olla siinä, että kun työkseen on koneella koko päivän, ei sitä enää vapaa-aikana viitsi ruutua tuijotella.

    • 5.2

      Anonyymi sanoo

      Oikeasti, syyllistät kuluttajia siitä, että haluavat pitää rahat ja työpaikat kotimaassa? Kuvitteletko ihan vakavissasi, että ostamisen lopettaminen pudottaa hintoja? Ei se pudota, se lopettaa myynnin.

  6. 6

    sanoo

    Kysymys!! Ei niinkään tähän postaukseen, vaan ylipäätään. 🙂 Innokkaana lukijana haluaisin tietää, miten kosmetiikan suurkuluttajat (eritoten bloggaajat, jotka saavat valtavia määriä tuotteita testaukseen) kierrättävät purtilot ja kerran käytetyt meikit jne? Kirpaiseeko koskaan heittää menemään "valtavia" määriä kosmetiikkaa pois, jota on vain kerran kokeillut? Lähinnä siis miltä kannalta kosmetiikkanarkkari ajattelee asian luonnon kannalta?

    • 6.1

      Anonyymi sanoo

      Useissa blogeissa (täälläkin) on mainittu, että tuotteet menevät eteenpäin kavereille ja tutuille.

    • 6.2

      sanoo

      Niin, ja voin itsekin bloggaavana sanoa, että ne blogit, jotka Suomessa saa valtavat määrät kosmetiikkaa testattavaksi on aika harvassa. Suurin osa kosmetiikkabloggaajista ostavat pääasiassa tuotteet itse itselleen käytettäväksi 🙂

  7. 7

    Anonyymi sanoo

    Ymmärrän, että liikkeiden vuokrat ovat Suomessa monesti niin kovat, että niitä on vaikea saada myynnillä katetuksi… Silti olen sitä mieltä, että jos kuluttajien odotetaan ostavan tuotteensa Suomesta, ihan mitä tahansa riistohintoja ei voida vaatia! Jos en saisi tuotetta X ulkomailta, en ostaisi sitä välttämättä kotimaastakaan – firma ei siten hyötyisi tippaakaan, päinvastoin.
    Kotimaisten kauppojen puolesta puhuville (maahantuojat, jälleenmyyjät jne) sanoisin, että miksi yksityishenkilö ei saisi valita, mistä tuotteensa hankkii, kun kerran firmatkin siirtyvät ulkomaille edullisten kustannusten takia?! Globalisaatio on faktaa – haluttiin tai ei.

  8. 8

    sanoo

    Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että toi on ihan normikate kaikella kulutustavaralla, kuten kengillä ja laukuilla. Tosin ei oo tästä nyt mitään faktatietoa mulla, mutta itsekin paljon kenkiä myyneenä olen ymmärtänyt näin.

  9. 9

    Anonyymi sanoo

    Ja vielä hintatasosta… käsittääkseni moni edukas nettikauppa on ns. outlet-myymälä (joita toki on myös kivijalkapuodeissa!), jonne tulee eri-ikäisiä ja eritasoisia tuotteita… vaikkapa Strawberrynet. Vaikka kaiken luvataan olevan mansikantuoretta tavaraa, niin asiakas saattaa saada vanhentuneen ja jopa pilaantuneen tuotteet…
    Ei niitä kosmetiikkatuotteita välttämättä osata säilyttää hienoissa, kalliissa myymälöissäkään: esim. paikallisen Sokoksen loistelamput kuumentavat hyllyjä täydellä teholla, ja siinähän ne antioksidanttivoiteet käryävät paahteessa … monesti testeri haiseekin aivan härskiintyneelle 🙂

  10. 10

    Anonyymi sanoo

    Olen ollut töissä yrityksessä joka tuo maahan ja myös jälleenmyy itse vaatteita. Siellä sama käytäntö, eli puolet tuotteen hinnasta on katetta ja luonnollisesti tukkumyyntinä eteenpäin myydyt vaatteet saavat toisella jälleenmyyjällä vielä lisää ilmaa hintaan (tosin silloin se sentään mene kahteen pussiin..)

  11. 11

    Anonyymi sanoo

    ööh… pienemmillä katteilla myyntivoluumin tulisi olla HUIKEASTI suurempi jotta tulos olisi verrannollinen. ja karu totuus on että henkilöstö- ja vuokrakulut ovat suomessa todella korkeita. katteella tosiaankin mahdollistetaan se että ihminen (!) myy sinulle sen tuotteen ja auttaa tarvittaessa tuotevalinnassa.

    • 11.1

      sanoo

      No mutta eihän katetta tarvitse laskea 60 prosentista suoraan 10 prosenttiin. Jos tuote maksaa 100 €, maksetaan siitä veroa 24€, tuotteelle jää hintaa 76 €. Jos tuote on maksanut 30 E, on kateprosentti tällöin 60, mutta jos kateprosentti onkin 30, jää tuotteelle hintaa 43 euroa.

      Tässä kohtaa pitäisi kauppiaan löytää se psykologinen raja, miten ihminen mieltää kalliin ja edullisen, ja muokata prosentti sellaiseksi, että volyymilla pystyttäisiin pääsemään samoihin tuloksiin kuin isommalla katteella.

      Autopuolella ainakin on joissain osissa kate just ehkä sen 10%, kun taas esimerkiksi öljyissä ja muissa nesteissä voi kate olla jopa 80-90%! Syy lienee selvä: palikka joka menee yhden merkin yhden mallin yhteen vuosimalliin on tuote jota tehdään paljon vähemmän kuin öljy, joka menee samana tavarana ns. kaikkien merkkien kaikkiin moottoreihin, noin kärjistäen, kun vaan viskositeettiluvut on oikeita. Volyymi tuo tässäkin rahaa. Kosmetiikassa käytännössä laitetaan vain sitä öljyä moottoriin, koska joka tuote lähes periaatteessa käy kelle vaan, ja sama toistuu useamman tuotetyypin kanssa, esimerkiksi puhdistustuotteet, kosteutustuotteet jne.

  12. 12

    sanoo

    Silmälaseissa on kyllä isompi kate, mutta sillä samalla katetaan ne 3,5 vuotta AMK:ssa asiaansa opiskelleiden optikoiden tekemät "ilmaiset näöntarkastukset", tutkintalaitteisto (ne jos mitkä on kalliita, puhutaan tonneista) sun muut. Että kyllä niitä kuluja liikkeessä toimimisessa tulee, ja varsinkin jos niille asiaa myyville/käsitteleville ihmisille pitää maksaa jotain muuta kuin alinta laillista palkkaa. Mutta ihan hyvä nostaa tämä asia esille, kilpailu on aina hyvästä vai miten se menikään.

  13. 13

    Anonyymi sanoo

    Apteekin kosmetiikalla on ainakin tietyt ohjemyyntihintansa. Tiettyjä merkkejä ei saa vanhenemisen tienoillakaan myydä alelaarissa markkinoijan kiellosta.

  14. 14

    sanoo

    Vaatteissa ja asusteissa on tosiaan myös todella suuret katteet, isoilla ketjuliikkeillä melkein poikkeuksetta vähintään 65-70%.
    Kosmetiikan katteen alentaminen vaikuttaisi varmasti oleellisesti myyntivolyymin kasvamiseen. Veikkaan kuitenkin että se olisi vain tilapäistä asiakaskunnan ns. tottuessa alennettuihin hintoihin jonka jälkeen hinnat alettaisiin mieltää taas kalliiksi. Nälkä kasvaa syödessä jne.. Luulen että pidemmän päälle katteen pienentäminen ei olisi kannattavaa jälleenmyyjille ja hyöty olisi vain väliaikaista.
    Oman käsitykseni mukaan kauneushoitoloissa myytävän ammattikosmetiikan katteet eivät ole ihan niin hyviä kuin isompien kosmetiikkamyymälöiden (korjatkaa jos olen väärässä) joten niiden pienemmistä katteista ei ole paljoa varaa enää pienentää? Eli jos isojen kosmetiikkamyymälöiden tuotteiden katteita madallettaisiin, asiakkaat hankkisivat kosmetiikkaa vielä vähemmän pieniltä yrittäjiltä ja siirtyisivät isojen kauppojen hyllyille. Kauneudenhoitoalan pienyrittäjien tuloista yllättävän suuri osa koostuu kuitenkin tuotemyynnistä.
    Sama ongelma jyllää myös kampaamoissa kun asiakkaat ostavat hiustenhoito tuotteensa isoista ketjuista halvemmalla. Itse olen pitkään miettinyt tätä, millä saataisiin kauneudenhoitoalan tuotemyynti kasvamaan. Tyrkyttäminen on inhottavaa ja "laatu maksaa" kun ei kaikkia vakuuta..

    Nyt meni hieman ohi aiheen, toivottavasti en höpötellyt ihan läpiä päähäni! 😀

  15. 15

    sanoo

    Vaatteissa ja asusteissa on tosiaan myös todella suuret katteet, isoilla ketjuliikkeillä melkein poikkeuksetta vähintään 65-70%.
    Kosmetiikan katteen alentaminen vaikuttaisi varmasti oleellisesti myyntivolyymin kasvamiseen. Veikkaan kuitenkin että se olisi vain tilapäistä asiakaskunnan ns. tottuessa alennettuihin hintoihin jonka jälkeen hinnat alettaisiin mieltää taas kalliiksi. Nälkä kasvaa syödessä jne.. Luulen että pidemmän päälle katteen pienentäminen ei olisi kannattavaa jälleenmyyjille ja hyöty olisi vain väliaikaista.
    Oman käsitykseni mukaan kauneushoitoloissa myytävän ammattikosmetiikan katteet eivät ole ihan niin hyviä kuin isompien kosmetiikkamyymälöiden (korjatkaa jos olen väärässä) joten niiden pienemmistä katteista ei ole paljoa varaa enää pienentää? Eli jos isojen kosmetiikkamyymälöiden tuotteiden katteita madallettaisiin, asiakkaat hankkisivat kosmetiikkaa vielä vähemmän pieniltä yrittäjiltä ja siirtyisivät isojen kauppojen hyllyille. Kauneudenhoitoalan pienyrittäjien tuloista yllättävän suuri osa koostuu kuitenkin tuotemyynnistä.
    Sama ongelma jyllää myös kampaamoissa kun asiakkaat ostavat hiustenhoito tuotteensa isoista ketjuista halvemmalla. Itse olen pitkään miettinyt tätä, millä saataisiin kauneudenhoitoalan tuotemyynti kasvamaan. Tyrkyttäminen on inhottavaa ja "laatu maksaa" kun ei kaikkia vakuuta..

    Nyt meni hieman ohi aiheen, toivottavasti en höpötellyt ihan läpiä päähäni! 😀

  16. 16

    Anonyymi sanoo

    Kyllä tuo on melkein minkä tahansa tuotteen kaupassa normikate. En sitten tiedä, että millaisista prosenteista puhutaan, kun mennään jonnekin kalliimman elektroniikan tai autojen jne. hintatasoon, mutta tuo kate itsessään ei ole mitään hirveää riistoa. Ja toisaalta olisi hyvä, jos ostajat tiedostaisivat, että kun jokin tuote maksaa summan x, niin sitä summaa ei mikään yksi taho saa kokonaisuudessaan. Yleensä on nimenomaan jokin tuottajan ja kauppiaan välissä oleva tukkuporras, jossa se hinta muotoutuu…

    Toisaalta kosmetiikan hinnan suhteen ihmettelen erityisesti sitä, että joistakin tuotteista on ikään kuin brändätty Suomessa kalliimpia kuin mitä ne suhteessa ovat ulkomailla. Jos kuluttajahintojen välillä on kolminkertainen ero, niin vaikea uskoa, että Suomen palkkataso tai kuljetuskustannukset sen saavat aikaan, kun vieressä myydään toista merkkiä samalla hintatasolla kuin lähtömaassakin. Tietysti kaupalla on oikeus myydä mitä tahansa millä hinnalla tahansa, mutta ei voi mitään että tuntuu joten ikävältä nähdä, että ns. tavismerkkiä myydäänkin täällä tavaratalossa luksuksen hinnalla. (Ja toisaalta se luksushan on itsessään suurimmaksi osaksi brändäyskysymys myös – mutta jotenkin näen erilaisena sen, että tuote on luksushintainen kaikkialla, eikä vain yhdessä maassa.)

    En kykene tekemään kommentistani mitään yhteenvetoa. Itse yritän ostaa edullisemman hintaluokan juttuja Suomesta, ja toisinaan jos näen jotain, jota haluaisin helpommin saataville, niin ostan ihan kannatuksen vuoksi kallimmallakin hinnalla. Voin maksaa sen noin alvin verran ylimääräistä verrattuna nettihintoihin, pienemmissä tuotteissa enemmänkin. Isompien hankintojen kohdalla olen harkitsevaisempi ja joko käytän jotain etuseteleitä tai käännyn netin puoleen.

    Yksi ajatus on muuten sekin, että jälleenmyyjillä on varmaankin myös käsitystä siitä, että millainen ostovoima kosmetiikan ostajilla on. Siis että jos ostaja käyttää vaikkapa 30 euroa luomiväriin, niin hänellä on todennäköisesti varaa ostaa myös 50 euron luomiväri, jos edullisempaakaan ei saa. Tai toisaalta halvempia tuotteita ostava tuskin ostaa sitä 30 euron tuotettakaan, joten hintaa nostamalla ei ehkä menetetä kovin montaa asiakasta.

  17. 17

    Anonyymi sanoo

    Kommentoin nyt poikkeuksellisesti anonyymina. Vaatteet. Kakkosen kerroin on huono. 2,8 aika normaalia keskikastia, kolmoseen pyritään. Joissain tuotteissa kerroin on saatu puskettua 3,2 tai jopa 3,5. Mutta ymmärrän sen kyllä.

  18. 18

    Anonyymi sanoo

    Meilläkin kosmetologi opinnoissa käytettiin tätä samaista periaatetta, eli tuotteeseen lisättiin alvi ja kerrottiin kahdella. Eli hyvin yleinen käytäntö. On tietenkin myös sarjoja jotka määrittelevät omat jälleenmyyntihintansa. Tietenkin se on myös jokaisen yrittäjän oma asia millaista katetta haluaa tuotteillensa pitää, jotkut voivat pitää kateen hyvinkin pienenä ja toiset saattavat ottaa sen kolminkertaisena.

  19. 19

    Jenni sanoo

    En ole itse myyntialalla, mutta tein vähän laskelmia asiasta. Ensin ajattelin, että hyvähän se olisi jos hinnat olisivat pienemmät. Mutta sitten… Jos tuotteen tukkuhinta on 5 euroa ja se myydään 10 eurolla asiakkaalle. Siitähän menee veroa 2,40 euroa. Niin eihän liikkeelle jää kuin 2,60 euroa voittoa. Ei se mun mielestä hirveän suurelta katteelta kuulosta.

    Mieluummin ostan suomalaisesta kaupasta kuin ulkomaisesta verkkokaupasta, joka sijaitsee ehkä vielä jossain veroparatiisissa. Tosin täytyy myöntää, että jos tuotteen hinnassa on todella suuri ero tavallisessa kaupassa ja verkkokaupassa, niin kyllä silloin mietin enemmän omaa kukkaroa kuin Suomen taloutta.

  20. 20

    Anonyymi sanoo

    Pienessä erikoisliikkeessä työskentelevänä (ei tosin kosmetiikan alalla) sanoisin, että tuossa kahdella kertomisessa ei ole mitään outoa. Meilla maahantuojan suositushintoja noudatetaan toki aina, jos sellaisia on, mutta muuten tuotteet hinnoitellaan vaihtelevasti 1,5-2,3 -kertoimilla. Kate ei ole rahaa, joka valuu lyhentämättömänä kauppiaan taskuun, vaan sillä tosiaan maksetaan vuokrat, palkat, verot, kassajärjestelmän kulut jne… Hävikki (vanhentuneet, rikkoontuneet, varastetut tuotteet) syö yllättävän paljon "voitosta". Näillä mukavaltavilla katteilla moni erikoisliike sinnittelee juuri ja juuri toimeentulorajan yläpuolella, koska kaikissa tuotteissa se volyymi ei vaan nousisi tarpeeksi, vaikka hintoja laskettaisiinkin. Aivan turha miettiä jonkun maitopurkin katetta ja verrata sitä Diorin huulipunaan.
    Luulisin esimerkiksi vaatekauppojen katteiden tasoittuvan kummasti sillä, että suuria eriä vaatteita myydään säännöllisesti puoleen hintaan tai allekin. Ja asiakkaat osaavat odottaa sitä. Kauppiaan pitäisi olla yksinkertaisesti tyhmä, jos myisi jatkuvasti tavaraa reilusti alle ostohinnan.

  21. 21

    Anonyymi sanoo

    "Itse uskon, että kauppojen matalampi kate voisi korvaantua paremmilla myyntivolyymeilla tuotehintojen laskiessa! " Ainakaan kosmetiikassa tämä tuskin tulisi pätemään normaalipulliaisen ostaessa tuotteita vain tarpeeseen. Ei sitä kasvojen puhdistusainetta tarvitse ostaa sen enempää kuin mitä tarvitsee, sama minkä hintaista se on…
    Hintakilpailusta: Selektiivisestä kosmetiikasta en tiedä, mutta markettitavaran hintaa tuskin voi enää alentaa nykyisestä, eikä mielestäni ole aihettakaan. Eihän sitä 600 euron kasvovoidetta ole pakko ostaa. 😉
    Toivon, että käyt jonkun yrittäjäkurssin, mielenkiintoa aihetta kohtaan näyttäisi löytyvän.. 🙂

  22. 22

    Anonyymi sanoo

    Myös esim huonekaluissa katteet ovat melkein sitä luokkaa, että liike laittaa vaan hintaan nollan perään. Eli tosi hurjat…

    Suomessa kaikki maksaa kahdesta tai kolmesta syystä. Ensinnäkin, tänne on pirun pitkä matka kuljettaa mitään, polttoaine kallistuu kaiken aikaa. Toisekseen liiketilojen vuokrat ovat tosi kovia, ripsivärin ostaja joutuu maksamaan myös siitä, että talon katolta pudotellaan lumet talvella, tai edusta hiekoitetaan. Jos joku liukastuu Stockmannin edustalla, se on Stockmannin vika, ei Suomen sääolojen tai vuodenaikojen…
    Toisekseen suomalaiset haluavat(?) asioida suurissa liikekeskuksissa, niiden lämmitys ja jäähdytys maksavat luultavasti mansikkaa mannapuuroa, varsinkin, kun ovet ovat auki suurimman osan ajasta.
    Ja suomalainen työvoima maksaa aivan tolkuttomasti. Työntekijöistä aiheutuu työnantajalle varmaan yli tuplasti kuluja tämän palkkaan nähden.
    Ja koska kaikkeen edellä mainittuun tässä maassa on vielä liitetty aivan järjetön määrä (turhaa?) byrokratiaa, nostaa sn setviminen hintoja vielä entisestään…
    -Tiia

  23. 23

    sanoo

    Suomen korkeille hinnoille selitys löytyy palkkatasosta. Kosmetiikkamyyjän palkka x 1,5 = työnantajan palkkakustannukset. Mainostamisen kustannukset, liiketilan vuokra-, siivous-, ym. kustsnnukset, mahdollisten verkkosivujen ym. kustannukset, yrittäjän oma toimeentulo vakuutuksineen, kirjanpidon kustannukset… ja sitten vasta lopussa se varsinainen voitto, mitä viivan alle jää. Nämä kaikki on maksettava siitä rahasta, mikä on tuotteen ostohinnan ja ulosmyyntihinnn ero. Eikä unohdeta yrittäjän maksamia veroja, jotka nekin on sangen korkeat tässä maassa. Ulkomainen nettikauppa voi helposti olla liikkeellä isolla varastolla, vähillä työntekijöillä ja välissä vähemmän välikäsiä. Suomen tuotteet taitavat kulkea useamman välikäden (joiden kaikkien tarkoitus on tuottaa voittoa) kautta? Joten kun miettii, mistä kaikesta sen kolmenkympin purnukan hinta koostuu, saattaa ehkä todeta, ettei siinä ihan kauheasti mitään "ilmaa" ole.

    Vaatepuolella kate voi olla jopa 80%.

  24. 24

    Anonyymi sanoo

    Yleensä kirjoitat asiantuntevasti ja nyökyttelen myöntelevästi itsekseni, mutta nyt olen vähän pettynyt: Aika outo oletus, että firman kate on ostohinnan ja myyntihinnan erotus. Tuosta erotuksesta maksetaan kuitenkin tilavuokra, mainonta, työntekijöiden palkat ja työnantajamaksut. Kuten aiemmatkin kommentoijat ovat maininneet, varsinkin työntekijöistä aiheutuvat kustannukset ovat Suomessa suhteellisen korkeat. En oikeasti tiedä, minkälaisista kateprosenteista eri tuotteiden osalta puhutaan, enkä kiellä, etteikö Suomessa olisi kallista, mutta tuohon matematiikkaan on pakko puuttua. 🙂

    -Anne-Mari

    • 24.1

      Anonyymi sanoo

      Mitä ihmettä selität muka asiantuntijana??? Tiedätkö mikä on kate? Se on nimenomaan myyntihinta miinus ostohinta. Sitten kun katteesta vähennetään kaikki kirjoittamasi miinukset; tilavuokrat, palkat, tyel , yel , ym.. saadaan aikaiseksi = TULOS , mikä taas kertoo yrityksen oikean kannattavuuden. Hienoa Anne-Mari , olet fiksu!

  25. 25

    Mrs. Jay sanoo

    Pakko myöntää ja kommentoida, että itsekin olen pettynyt kuinka musta-valkoisesti aihetta käsittelet… tavaroiden katteella, kun maksetaan niin paljon muutakin; vakuutukset, vuokrat, palkat…voi jestas lista on loputon…joten tuo "suuren suuri" kate ei loppupelissä jää puhtaasti voittona kauppiaalle… Sesonkituotteissa on isompi kate, jopa tuo 2,8 ->3, kuten nyt talven ollessa myöhässä talvituotteet, joutuu myymään kovilla alennusprosenteilla, niin eivät varmasti älyttömästi voittoa tee. Asia erikseen on sitten LV-laukut, joissa kate about 95 % ja niistä jotkut vielä maksaa… oijjoi harmitus iski…ihanteellisessa maailmassa kaikkea IHANAA saisi ilmatteeksi, kun vain kävelisi kauppaan, mutta silläpä ei sitten tuettaisi tätä kansantaloutta…

  26. 26

    Anonyymi sanoo

    Mietin juuri mitä ripsiväri maksoi markka-aikaan. Oisko kolmellakympillä saanut jonkin perusjutun? Vaikka olis maksanut 40mk niin sekin olisi tämän päivän rahaksi (Suomen Pankin sivujen laskurin mukaan ja laskuri laskee nimenomaan rahan ostovoimaa eikä suoraan euroista markoiksi) muunnettuna reilu 8 euroa. Hohhoh. Toinen juttu on sekin että jatkuvasti kehitetään uutta ja uutta, jos ostat tänään ripsivärin tai huulikiillon ja kolmen kuukauden päästä menet etsimään samaa niin hukkareissun teit. Tuotekehityskin on varmasti osasyy siihen miten hintoja on hinattu ylös viime aikoina.

  27. 27

    Anonyymi sanoo

    Itse ostan nykyään monet perustuotteet Dermoshopista. Suomalainen nettikauppa ja todella kilpailukykyinen hintataso ja suurimmilta osin laadukkaita tuotteita. Asioita voi tehdä monella tavalla ja maksaa merkistä tai sitten ei.

  28. 28

    Anonyymi sanoo

    Ei todellakaan jää firman/pienyrittäjän katteeksi tuo erotus. Siitä vähennetään sim. kauneushoitolassa verot, alvit, eläkemaksut, tapaturmavakuutus, liikkeen vakuutus, liiketilavuokra, sähkö, vesi, puhelin, netti, mainonta, asiakaslehdet, aine- eli materiaalikulut, siivousaineet, desinfiointiaineet, gramex, teosto, mahdollisen työntekijän palkka, maksupäätteen kk maksu, provikka korttilla maksettaessa, kirjanpitäjän maksu, somistus, koulutukset, työvaatteet, työkengät, laitteiden lyhennykset jne. Ja itsellekin jotain palkkaa pitäisi saada jolla maksaa ne omat vuokrat ja elämiset..

  29. 29

    Anonyymi sanoo

    Onkohan myös tavaran maahantuojalla/valmistajalla sanansa sanottavana tuotteen myyntihinnasta. Voisikohan sitä ruveta Suomessa myymään Diorin tai Chanelin kevätlookin meikkejä alehintaan? Osa nettikaupoista (esim feelunique) sijaitsee verovapaalla alueella, eli tuotteissa ei ole ollenkaan arvonlisäveroa. Täytyy myöntää, että itsekin olen usein ostanut ulkomaisista nettikaupoista, mutta lähinnä enää, jos on on tuote, jota ei Suomesta saa (niitäkin on paljon…,) Mutta tosiaan loppuviimeksi on kai meidän kaikkien etu, että jätetään eurojamme myös tänne Suomeen.

  30. 30

    sabiha sanoo

    Ostan netistä sellaisia tuotteita joita ei täältä saa kun olen välimeren alueelta lähtöisin ja ihon väri on hieman tummenpi kuin suomalaisen vaalea iho. Suomesta taas ostan suomalaisia lumene tuotteet koska ovat edullisia ja sopivat suomen ilmastoon . Hinta olisi edullisempi jos käytetäisi yksinkertaisia pakkauksia koska roskiin nehän menee. hyvin vähän kuitenkin markinoidaan suomalaisia tuotteita loppujen lopuksi .

  31. 31

    sanoo

    Ilmeisesti ei ole käynyt sinulla, niinkun ei monella muullakaan, tosiaan mielessä, että jostainhan se kosmetiikkaa myyvä kivijalkamyymälä maksaa esimerkiksi työntekijöidensä palkat, eläke- ja sosiaalikulut (työnantajalle vähintään 1,5 x se mitä palkkakuitissasi lukee), markkinointikustannukset, vuokrat, verot (muutkin kun ALV:n). Inhottaa tämä suomalainen ajattelu, että kaikki pitäis saada halvalla eikä mistään olla valmiita maksamaan, esimerkiksi kosmetiikkaan liittyen siitä PALVELUSTA (jota esimerkiksi sinä tarjoat työssäsi), vaan sitten tilataan kaikki nettikaupoista koska se nyt vaan on turhaa maksaa liikaa. Sitäpaitsi, monilla myymälöillä on myös valikoimassa tuotteita, jotka myydään pienemmällä katteella ja sen vuoksi sitä katetta on saatava normaalisti myös jostain muusta. Itse työskentelen kosmetiikan maahantuonnissa, olen kosmetologi ja estenomi, jonka lähipiirissä on paljon yrittäjänä toimivia kauneudenhoitoalan ammattilaisia. Kannattaa muuten kysyä myös omalta esimieheltäsi/työnantajaltasi, miten paljon hänen mielestään katteessa on ilmaa. Voi olla, että katteen pudotus näkyisi omassa palkassasikin.

  32. 32

    sanoo

    Nyt taisi olla sellainen postaus, etta suurin osa sen lukeneista paatti ihan itse, mita ajattelen ja puhui asioista, joihin en edes ottanut kantaa. 😉 Ihanaa kuitenkin, etta aiheesta saatiin aikaan hyvaa keskustelua! 🙂

  33. 33

    Anonyymi sanoo

    Sen verran tiedän aiheesta, että olen itse ollut ison suomalaisen lifestyle-tuotteiden myynnissä osallisena jonkin verran. Eli siis suomalainen tuottaja, joka myi tavaraa jälleenmyyjille omien liikkeiden lisäksi. Siellä annettiin myös nämä "ohje"-ovh:t, joista ei kyllä oikeasti jälleenmyyjät saaneet poiketa laisinkaan. meille tuli aina silloin tällöin "ilmiantoja" että joku jälleenmyyjä myy pienemmällä hinnalla ja se jälleenmyyjä joutui pahimmillaan myyntikieltoon ellei nostanut hintoja ovh-korkeuteen. ale-tuotteet tuli meiltä listattuna uusilla ale-hinnoilla, eli mitä tahansa ei myöskään saanut laittaa aleen eikä millä tahansa hinnalla. näillä toimenpiteillä tuottaja pyrki varmistamaan sen että merkin mielikuva hippasen kalliimpana "arjen luksuksena" säilyi. uskon että kansainvälisillä kosmetiikkafirmoilla on täsmälleen sama metodi, että käytännössä ne tuotteet on pakko myydä siihen hintaan mitä antavat täällä ohjehinnoiksi.

  34. 34

    Anonyymi sanoo

    eipähän tuo yllättäisi, jos hommaan liittyisi jonkin sortin kartellia vastaavia järjestäytymisiä. mitä on tullut markkinaoikeuden ratkaisuja selailtua, niin ei se ole ennen kuulumatonta, että maahantuoja sanoo että ovh on se, eikä sen halvemmalla myydä. eräässäkin tapauksessa jälleenmyyjä oli laittanut hintansa halvemmaksi kuin muut myyjät ja saanut siitä palautetta maahantuojalta, joka oli saanut "painetta" muilta tuotteen myyjiltä liian halvasta hinnasta. palautetta saanut jälleenmyyjä ehdotti, että ilmoittaisi ovh:nsa korkeampana kuin ne oikeasti ovat, jolloin ovh vastaisi hintaa, millä muut jälleenmyyjät tuotetta myivät ja ko. jälleenmyyjän hinta olisi kuin tarjous. muilta jälleenmyyjiltä saadun palautteen takia maahantuoja purki sopimuksen liikkeen kanssa, joka ei siis heti vaatimuksen käydessä nostanut hintoja. vaikka kuluttajilla tuntuu olevan kova usko vapaan markkinatalouden toimivuuteen ja siihen, että mitään laitonta/harmaalla alueella liikkuvaa tapahdu, niin uskon että tuollainen on aika arkipäiväistä. sitä ei vaan voida valvoa. mistä sen tietää, vaikka kosmetiikka-alalla samaa ilmenisi myös…

  35. 35

    sanoo

    Itse halusin kirjoittaa asiasta juurikin siksi, että firmalle jäävän katteenhan pitäisi olla firmojen itsensä määriteltävissä ja laskettavissa, mutta asia ei selvästikään ole näin. Jokaisella firmalla pitäisi olla oma strategiansa ja oma linjansa kateprosenttien suhteen, mutta koska kosmetiikkamaailmassa ovh:t näyttäisivät olevan niin standardeja ei kyse todellakaan ole enää firmojen itselleen asettamista katteista vaan siitä, että hinnat vaan määrätään ylemmiltä tahoilta. Minusta on naurettavaa, että jokin välikäsi saa määritellä, millaisella katteella firmat myyvät tuotteensa! (Vaikka toki joku raja on hyvä olla olemassa.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *