Japanilaiset, ällöttävän realistiset tuotekuvat

Meillä länsimaissa kosmetiikkatuotteiden tuotelupaukset esitetään kauniin sanallisessa muodossa ja tuotepakkausten visuaaliset elementit koostuvat lähinnä tehoaineiden kuvista tai pakkausten ja kirjainten värien vaihtelusta. Finneistä ja mustapäistä puhutaan korrektisti epäpuhtauksina ja sanojenkin suhteen ollaan melko tarkkoja.

Oriflame Ecobeauty

Japanissa asia on kuitenkin toisin ja minulle kävi siellä vieraillessani hyvin selväksi, kuinka erilainen visuaalinen toteutus kuluttajiin siellä vetoaa. Paitsi että vauvojen kuvia käytetään paljon, ovat myös jopa hieman ällöttävänkin realistiset tuotekuvat suuressa roolissa – varsinkin, mitä tulee epäpuhtauksille tarkoitettuihin kosmetiikkatuotteisiin.

Japani ällöttävän realistiset

Tällaiset pienet suloiset kuvalliset ohjeet havainnollistavat hyvin tuotteen tehoa, mutta homma jää todella harvoin vain niihin. Enpä nimittäin ole ennen nähnyt tuotteisiin printattuna näin realistisia esimerkkikuvia siitä, miltä iho ennen tuotteiden käyttöä näyttää tai millaiselle iholle ne on tarkoitettu!

Japani ällöttävän realistiset

Tuotepakkauksissa on paljon kuvia mustapäistä ja epäpuhtaasta ihosta, mikä herättää varmasti huomion.

Japani ällöttävän realistiset - 1 (1)

Mikroskooppisten ihomatojen esittely tuotepakkausten kuvissa on melko tavallista ja antavathan ne sentään selkeän kuvan siitä, mihin tuote on tarkoitettu.

Japani ällöttävän realistiset - 1 (5)

Ja hei, jos ei ole ihan varma, mikä ihoa vaivaa, niin aina voi vertailla tuotekuviin ja etsiä sen omaa ihoaan lähinnä vastaavan kuvan!

Japani ällöttävän realistiset - 1 (2)

Mustapäitä, märkäpäitä, papuloita ja pustuloita… kaikki ovat taatusti esitettynä tuotekuvissa paitsi piirretyssä myös realistisemmassa muodossa.

Japani ällöttävän realistiset

Ei tarvitse edes tiedää, mikä tuote on, sillä kuvat kyllä kertovat, mihin kaikkeen se tuo apua. Usein tuotteen nimi on kuitenkin esitetty englanniksi, mikä kertoo puolestaan sen funktion.

Japani ällöttävän realistiset

Vaikka oikeat ja tarkat lähikuvat ovatkin usein jopa ällöttäviä, ovat piirroskuvat jopa hellyyttävän hurmaavia.

Japani ällöttävän realistiset

Pakko silti myöntää, että nämä tämän lapsen päästä tulevat mustapäämadot ovat silti aiheuttaneet melkoisia ällötysreaktioita. Tarvitseeko kaikki vielä printata samaan pakkaukseen?!? (Ostin tuotteen itselleni ja odottakaahan, kun näette loputkin sen kuvasta…)

Tämä tuotepakkausten realistinen visuaalisuus on oikeasti hämmentänyt minua todella paljon. Meillä länsimaissa ei haluta nähdä lähtötilannetta, meillä siitä tahdotaan lähinnä vain lukea ja katselemme mielummin ideaaleja, lopputulosta esittäviä kuvia.  Japanissa homma on kuitenkin selvästi toisin ja jopa ällöttävät, lähtötilannetta esittävät kuvat pyörivät tuotepakkauksissa joka puolella esittäen selvästi, millaisiin ongelmiin tuote tuo apua.

Hämmentävää enkä oikein osaa sanoa, mitä tästä ajattelen, sillä tämä on niin erilaista kuin se, mihin olen tottunut, mutta silti oikeastaan aika… hauskaa.

Japani ällöttävän realistiset
Realistiset tuotekuvat, kyllä vai ei?

Kommentit
  1. 2

    Tipi sanoo

    Tollaset pakkaukset olisi paljon kivempia! Marketissa hankalaa edes etsiä sopivaa/kiinnostavaa tuotetta kun on monta hyllymetriä tylsiä ja samannäköisiä pakkauksia.

  2. 4

    Lellu sanoo

    Ehdottomasti kauniit ja silotellut tuotepakkaukset, koska kyllähän se tuotteen kaunis ulkoasu vaikuttaa ostopäätökseen. Itsellä ei ainakaan lähtisi mukaan tuotetta, joka aiheuttaisi lähinnä äklötysreaktion.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *