Inside the Industry 14: PIF

Mainitsin vähän aikaa sitten aiemmassa eläinkokeita käsitelleessä Inside the Industry -sarjan postauksessa termin Product Information File. Tänään haluaisin jatkaa tuon aiheen kanssa kertoen, mikä tuo (tuttavallisemmin lyhennettynä PIF) oikein sitten on ja miksi siitä edes tarvitsee kertoa.
Lyhyemmänkin englannin oppimäärän käynyt toki varmasti ymmärtää kyseessä olevan tiedoston, joka kertoo informaatiota tuotteesta. Ai ei kuulosta jännältä tai kiinnostavalta? No tehdään siitä sellaista! Postaus on jälleen pitkä kuin nälkävuosi, mutta lukekoot ne, joiden minä entisessä elämässä jaksoi elää nälässä ja taistella läpi rankkojen vuosien.
En tiedä, tuleeko jollekin yhä yllätyksenä, ettei EU:n yhteisille kosmetiikkamarkkinoille voi noin vaan tuoda myyntiin kosmetiikkatuotetta laatimatta tuotteesta yksityiskohtaista raporttia. (Tästähän puhuttiin jo Inside the Industry -postaussarjan kosmetiiikkatuotteiden turvallisuusarviointia käsittelevan postauksen yhteydessä.) Myyntiin ei siis voi laittaa mitä tahansa eikä EU:hun saa tuoda mitä tahansa sen ulkopuolelta. EU käsitellään kuitenkin yhtenä markkina-alueena ja sillä on yhteinen lainsäädäntö, eli jos tuotetta on jo tuotu vaikkapa USA:sta Ranskaan ja kaikki paperiasiat on hoidettu kuntoon, voi sitä tuoda sen jälkeen myös vaikkapa Suomeen ja Englantiinkin.
Product Information File on siis dokumentti, jollainen tuotteesta ja sen turvallisuudesta vastaavan tahon (valmistajan, valmistuttajan tai EU:hun tuojan) on jokaisesta yksittäisestä kosmetiikkatuotteestaan laadittava. Jokainen huulipunan sävy ei tarvitse omaansa, sillä kaikki saman huulipunalaadun vain pigmenteiltään eroavat sävyt voi sisällyttää saman dokumentin alle, mutta vaikkapa jokainen erilainen kosteusvoide kyllä tarvitsee omansa.
PIF täytyy siis olla laadittuna ja se täytyy säilyttää elektronisena dokumenttina tai kirjallisena versiona maassa, joka on ilmoitettu tuotteessa ja vieläpä sellaisella kielellä, että maan viranomaiset voivat sitä ongelmitta lukea.
Oletteko koskaan miettineet, miksi kosmetiikkatuotteessa voi olla tällainen merkintä:
Miksi yksi maa on alleviivattu? Siksikö, että tämä tuote on tehty juuri tuolla tehtaalla, vai? Ei, vaan  siksi, että tuolla alleviivauksella osoitetaan, missä sijaitsevissa yhtiön toimitiloissa tuo PIF on saatavilla. Ja PIF:in täytyy olla saatavilla vielä 10 vuotta sen jälkeenkin, kun kyseisen tuotteen viimeinen erä on lähtenyt myyntiin. Veikkaan, että esimerkiksi jo meidän kotimaisella Lumenellakin on melkoinen määrä PIF:eja säilytettävänään!
Mitä PIF sitten sisältää? Vaatimattomasti sanottuna ihan kaiken tuotteeseen liittyvän.
PIF:in täytyy sisältää kuvaus itse tuotteesta, tuotteelle tehty turvallisuusraportti (ahaa, takaisin tähän aiempaan sarjan postaukseen), kuvaus tuotteen valmistustavoista ja vahvistus siitä, että tuotteet on valmistettu alalla vallitsevien hyvien valmistustapojen (Good Manufactoring Practice, GMP) mukaisesti, todisteet väitetyistä testituloksista (esim. kuinka on testattu, että tuote pidentää ripsiä 40 prosenttia) sekä vaikka sitten tiedot niistä eläinkokeista, joita tuote on aikoinaan vaatinut. (Enäähän niitä ei saa EU:ssa tehdä ja eläinkokeethan tulovatkin jo puheeksi tässä postaussarjan aiemmassa osassa.)
Kuvaus itse tuotteesta tarkoittaa, että PIF:ssä täytyy olla esillä tuotteen koko nimi sekä mahdollisesti sen nimen muut versiot muissa maissa, jos tämä EU:hun tuotetta tuova firma vaikkapa myy samaa tuotetta Italiassa ja Ruotsissa eri nimillä. Tuotteesta tulee myös kertoa sen tarkka käyttö, ellei se sitten ole hyvin selkeää jo tuotteen nimen perusteella. Monet firmat lataavat tähän kuulemma suoraan kuvan tuotepakkauksesta, sillä tämä kohta vaatii myös, että tuotepakkaus on kunnolla esiteltynä tuotteen tunnistettavuutta silmälläpitäen.
Tuotteesta tulee myös tosiaan olla nyt osoittaa se postaussarjan aiemmassa osassa esillä ollut ja tässäkin postauksessa jo pariin kertaan mainittu turvallisuusraportti. Tästä ilmenee, että tuote ihan oikeasti on hyväksytty turvalliseksi kaikilta osin (kurkkaa tämä aiempi Inside the Industry postaus ainesosien turvallisuuden määrittelystä). PIF:iin sisällytettävän Good Manufactoring Practices -ohjeistuksenkin esittely voisi olla teille mielenkiintoista, mutta koska se koskee lähinnä sitä, mikä on yleisten ohjeiden mukaan kosmetiikkatehtaalla suotavaa toimintaa, jotta tuotteista tulee hyvä- ja tasalaatuisia ja moni voisi pitää sitä kuivana aiheena, taidan jättää sen väliin.
Dokumenttia tulee säilyttää tosiaan koko tuotteen valmistuksessaoloajan ja vielä kymmenen vuotta senkin jälkeen, kun tuotteen viimeinen erä on lähtenyt myyntiin. Jos tuotteeseen tulee muutoksia, täytyy dokumenttia päivittää. Sen on siis oltava aina ajantasalla.
Mihin tuota dokumenttia sitten oikeastaan käytetään?
Heitetään vaikka ilmoille raju esimerkki siitä, että myynnissä olleen ripsivärin käyttäjillä alkaisikin yhtäkkiä ilmetä ongelmia näön kanssa ja huomattaisiin, että ripsiväri vaurioittaa silmää. Tässä vaiheessa kaivetaan esiin dokumentti ja siitä tarkistetaan, että tuote on varmasti testattu kunnolla. PIF kun sisältää sen turvallisuusarvioinnin ja sieltä tulee ilmetä, kuinka turvallisuus on testattu. Ups, ai eikö sitä oltukaan testattu? Ja ups, kuka olikaan laittanut nimensä turvallisuusraporttiin, joka ei edes kertonut tuotteen olevan turvallinen? Nyt taitaa tulla iso lasku jollekin… Ja vielä isompi ups, oliko joku firma todennut sen muka turvalliseksi laittomilla eläinkokeilla? No way, nyt sitä vasta laskua tuleekin!
PIF onkin siis tavallaan kuin eräänlainen vakuutus tuotteelle, sillä sillä voidaan osoittaa, että asioita on testattu ja väitteiden takana on olemassa testidataa ja faktoja.
Nämä dokumentit ovat siis viranomaisten saatavilla heidän pyynnöstään ja tarpeen tullen yhtiöiden on ne heille pyydettäessä annettava. Jos ongelmia siis tulee, on yhtiöiden lain mukaan suosiolla operoitava yhdessä kyseisen maan viranomaisten kanssa ja homma on selvitettävä.
Onko joukossanne muita, joita tällaiset pienet tietoiskut käytännön asioiden takaa kiinnostavat? Minusta näiden tietäminen on nimittäin ihan älyttömän kiinnostavaa!
Kommentit
  1. 1

    Anonyymi sanoo

    Nämä sinun Inside the Industry -postauksesi ovat aivan mahtavia tietopaketteja! Tietoa, jota tuskin muuten tulisi mistään esiin kaiveltua. Kiitoksia siis sinulle näistä! 🙂

    • 1.1

      sanoo

      Kiitos, kiva kuulla, että ovat olleet hyödyksi. Näpyttelin juuri ajastukseen postaussarjan 35. postauksen, eli infoa on varmasti luvassa jatkossakin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *