Hiipivät tuotteet

Eihän tästä tule mitään näiden voiteiden kanssa! Aina kun saan yhden voiteen loppumaan, hiipii kaappiin samantien kaksi lisää. Nämä eivät vaan näköjään voi vähentyä koskaan!

Nyt kaappiini hiipi Lancomen Genifique Repair SC Youth Activating Night Cream…

…sekä Biothermin Aqua Sourcen uusi Skin Perfection -versio.

Toki minä kokeilen nämänkin innolla, mutta kun piru vieköön tahtoisin saada joskus itse ostaa itselleni voiteen! (Toki olen muutaman ostanutkin, mutta joskus olisi kiva päästä ostamaan ihan oikeaan tarpeeseen.) Lancomen ja Biothermin voiteet eivät muutenkaan ole suosikkejani.

Kolmas jemmoihini hiipinyt tuote oli Lancomen Hypnose Precious Cells mascara. Tämänkin testaan suurella innolla, mutta toisaalta tekisi mieli hieman jemmata tätä ja avata vasta Rubinsteinin Lash Queen Feline Extravaganzan loputtua.

Olen kuitenkin yrittänyt sisäistää ajatuksen, että olen saanut nämä tuotteet työni kautta itselleni nimenomaan kehittääkseni ammattitaitoani ja voidakseni myydä näitä paremmin. Nämä eivät siis ole henkilökohtaisia lahjoja juuri minulle, vaan tuotteita, jotka minun on velvollisuus kokeilla ja minkä vuoksi ne juurikin olen saanut itselleni. Monet kosmetiikkamyyjät kun tuntuvat ottavan nämä tuotetestausta varten annetut lahjat niin henkilökohtaisesti itselleen tarkoitetuiksi ja säästelevät mascaroiden avausta ja antavat saamiaan voiteita pois ihan vaan siksi, että heillä on jo joku muu voide käytössä ja toinen odottamassa käyttöönottoa. Minusta tuo on todella hassu ajatustapa, sillä mielestäni myyjän velvollisuus on kokeilla kaikkea (oman ihon sietokyvyn rajoissa tietysti).

Vaikkei vaikkapa lahjaksi saatu ripsiväri olisikaan se täydellinen tuote itselleen, pitäisi se minusta kokeilla kuitenkin itse. On aivan sama, mitä tuotteelle tekee kokeilun jälkeen, mutta kunhan siitä on itse perillä. Ei mikään merkki jaa tuotteitaan myyjillekään ihan vaan hyvää mieltä tuottaakseen! (Ehkä hölmöintä ikinä on jakaa myyjille lahjoina valikoimista poistuneita kausituotteita yms. jämiä, sillä näiden käyttökokemuksista ei myyjä eikä sitä kautta sarjakaan todellakaan hyödy yhtään.)

Toki vaikkapa voiteesta voi ottaa ihan vaan myymälästä pieneen purkkiin itselleen näytteen tai kokeilla meikkitesteriä ennen kaikkien asiakkaiden räplättyä sitä ja antaa varsinaisen kappaleen sitten jollekin vaikkapa lahjaksi, mutta sekään ei ole annettujen tuotteiden idea.

Jos itse esimerkiksi saan tuotteen, joka ei ole ollenkaan minulle sopiva enkä voisi kuvitellakaan käyttäväni sitä, annan sen eteenpäin ihmiselle, jolta tiedän voivani kysellä hänen rehellisiä käyttökokemuksiaan tuotteesta (äiti, hyvä ystävä) ja kokeilen tuotetta itse edes kerran.

Yritän kuitenkin itse tosiaan aina päästä kokeilemaan saamani tuotteen ja toki joskus käy niin, ettei se ole ollenkaan minun juttuni ja laitan sen sitten eteenpäin. Näin olen suorittanut velvollisuuteni kokeilla tuotetta ja tiedän, millainen se käytössä on. Toki uusia tuotteita tulee myyntiin sitä tahtia, ettei kaikkea ole aina mahdollistakaan ehtiä kokeilemaan, mutta mielestäni ainakin nämä myyjille annetut ”päätuotteet” olisi aina syytä testata itse.

(Tämä oli ehkä tällainen pieni kosmetiikkamyyjille kohdistettu puheenvuoro, mutta halusin päästä sanomaan tästä.)

Itseasiassa olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka hyvin oletatte kosmetiikkamyyjillä olevan kokemuksia liikkeessä myynnissä olevista tuotteista? Kosmetiikkamyyjän työnhän oletetaan usein olevan varsin helppoa (okei, ainakin miehet ja vähemmän kosmetiikasta perillä olevat olettavat) tiedostamatta ollenkaan sitä, että myyjillä oletetaan samalla oikeasti olevan kokemusta lähes jokaisesta kosmetiikkaosaston tuotteesta. Ei siis riitä, että tuotteet tuntee pintapuolisesti, vaan moni olettaa, että myyjällä on myös omakohtaista kokemusta niistä.

Minun ainakin oletetaan tietävän (asiakkaiden toimesta, siis) jokaikisestä liikkeemme kynsilakasta jokaisen yksittäisen sävyn peittokyvyn, jokaisen shampoon pesevyyden, jokaisen hoitoaineen siloittavuuden, jokaisen suihkugeelin pesevyyden, jokaisen deodorantin pidon jokaisen hiuslakan tuoksun ja pidon käytännössä (tuulessa, baarissa, sateessa…), jokaisen mascaran tekemän lopputuloksen ja kestävyyden, jokaisen hiusvahan mahdollisen lähmäävyyden, jokaisen huulimeikin kestävyyden huulilla ja mahdollisen maun tai tuoksun…

Ymmärrän tämän olettamuksen täysin, sillä minähän niitä myyn. Mutta kun asiaa oikeasti ajattelee järjellä, niin kuinka realistista on olettaa, että myyjä tietää ja tuntee henkilökohtaisesti pahimmassa tapauksessa useammankin tuhatta yksittäistä tuotetta sävyvariaatiot mukaanlukien?

Itse kuulun siihen ryhmään, jolla on onneksi jotain INCI-lukutaitoa ja joka voi sitä kautta myydä välillä hyvinkin helposti myös tuotteita, joita ei ole henkilökohtaisesti kokeillut ja vertailla tuotteita keskenään. (Ja lisäksi blogini kautta teiltä saadut tuotekummentit ovat oikeasti ihan mieletön apu, olivat ne sitten positiivia tai negatiivisia.) Mutta vaikka kuinka oletankin tietäväni myymistäni tuotteista melko paljon saatan silti useammin kuin kerran viikossa löytää myymälästämme tuotteen, jonka olemassaolosta en ole edes ollut tietoinen. Tai joutua myymään tuotetta, jota en ihan oikeasti edes pahemmin tunne (tosin itse en sellaisen luokse ihan ensimmäisenä kävelisi). Tällöin kyllä huomaa, kuinka tärkeää on osata lukea INCI:ä, sillä kuka tahansa voi itsekin lukea, mitä tuotteen kääntöpuolella tuotteesta lukee, mutta se ei välttämätä kerro sitä samaa, mitä INCI kertoo. Siinä vaiheessa huomaa viimeistään eron kassan ja oikean kosmetiikkamyyjän välillä. (Toisaalta välillä saatan itsekin yllättyä kokeillessani tuotetta oletettuani sen olevan tietynkaltainen, millainen se ei sitten lopulta ehkä olekaan.)

Olisinkin siis tosiaan mukavaa tietää, kuinka moni olettaa myyjien tietävän ja tuntevan jokaisen kosmetiikkaosastolla myynnissä olevan tuotteen (ja kuinka realistisena tätä olettamusta voi pitää, kun asiaa pohtii)?

Entä miten suhtaudutte, jos myyjä sanoo teille rehellisesti, ettei ole itse koskaan kokeillut tuotetta, joten ei osaa sanoa siitä mitään muuta, kuinka mitä tuotteessa siitä lukee? (Ja nyt puhutaan sitten ihan yleisesti kosmetiikkamyyjistä, ei eri sarjojen omista konsulenteista.)

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    En oleta, että kosmetiikkamyyjä tuntisi kaikkia tuotteita kunnolla, mutta pitäisin kohtuullisena sitä, että myyjä tuntisi edes ne tuotteet joita suosittelee. Olisi erittäin positiivinen asia jos kometiikkamyyjältä löytyisi edes hieman inci-lukutaitoa, että osais sanoa muutakin kuin noi hienot dove-tyyliset mainoslauseet 😀

  2. 2

    RockQueen sanoo

    Mä en kyllä ole koskaan olettanut myyjien tuntevan kaikkia tuotteita, tuntuu että ne vaan esittää moista 😀 Mutta tapana ei ole muutenkaan mennä erityisemmin kysymään neuvoja mainitsemillasi tavoilla… Ehkä jos jollakin merkillä on oma myyjänsä, häneltä olettaisin moista mutta en ns. "yleisosaavalta" kosmetiikkamyyjältä. Mutta siis, mielessäni ei ole aiemmin käynytkään moinen oletus eikä myöskään se että myyjät testailisivat tuotteita kertomasi vuoksi 🙂 Hyvä postaus, saa ajattelemaan asiaa taas ihan uudelta kantilta (ja ehkä jopa kysymään apuakin ;)).

  3. 3

    Anonyymi sanoo

    En oikeastaan oleta myyjien tietävän mitään, muuten kuin jos myyjä on jonkun tietyn osaston myyjä, esim. MACin osaston myyjän oletan tuntevan MACin tuotteet, mutta en välttämättä itse kokeilleen kaikkea (en ole edes tullut ajatelleeksi että myyjien pitäisi kokeilla tuotteita, mutta onhan se parempi).

    Tai siis ok jos myyjä ei tunne jotain tuotetta, mutta ehkä hieman voi tuntua hölmöltä jos myyjä vain toistaa papukaijana pakkauksen "mainos"tekstin eikä osaa lukea ainesosia meikäläistä paremmin.

  4. 4

    sanoo

    En ole koskaan edes ajatellut että myyjillä olisi käyttökokemusta monistakaan tuotteista 😀 Toisaalta kuulun kyllä siihen asiakasryhmään, joka sanoo myyjän avuntarjouksiin "ei kiitos", joten en ole myöskään tarkkaa tietoa tuotteista pyydellyt.

    Siinä tapauksessa kyllä, jos myyjä oikein kovasti suosittelisi jotain tuotetta, olettaisin, että hän tietääkin siitä tuotteesta vähän enemmän kuin mitä pakkausteksti kertoo.

  5. 5

    lusheihin hurahtanut sanoo

    Kyllä oletan, että myyjä on perehtynyt myymiinsä tuotteisiin jossain määrin, oli ala mikä tahansa.

    Selvähän se, että joku tuote voi olla niin uusi, ettei sitä juuri tunne vielä kukaan, mutta jollain aikavälillä oletan, että myyjä on vähintään noukkinut työyhteisön kokemusperäistä tietoa tai tuntumaa asiakkaiden kommenteista siinä määrin, että on tuotteesta joten kuten auttavasti selvillä. Nimenomaan siinä mielessä, että osaa sovittaa yhteen tuotteen ja tuotteesta oletettavasti selvimmin hyötyvän asiakkaan.

    En esim. olisi kovin vaikuttunut, jos mulle tarjottaisiin tuhdeinta mahdollista ryppyrasvaa oletuksena, että kuiva iho hyötyy siitä joka tapauksessa, vaikkei ikä sovikaan. Siis jos kallista ryppyrasvaa myydään vain siksi, että siitä saa enemmän kassavirtaa välittämättä tuotteen sopimisesta ko. asiakkaalle. Jos ymmärrät mitä ajan takaa 🙂

  6. 6

    sanoo

    No eihän sitä voi olettaa, että kaikesta olisi kokemuksia, mutta eihän se mitään haittaa! Jos myyjä osaa asiansa, ja osaa INCI:n perusteella tuotteesta kertoa, niin sehän on vain positiivista. 🙂 Ja myyjät, jotka sanovat rehellisesti, että nyt en kyllä osaa auttaa, ja katsovat voiko mahdollisesti joku toinen tulla apuun, ovat juuri hyviä. Turha lähteä keksimään tarinoita, jos on oikeasti aivan pihalla. 😀

    Mä olen kyllä meidän perheen ''kosmetiikkamyyjänä'' varsinainen, kiitos sun! Monet, monet tuotteet, tänään viimeksi menivät Cliniquen Almost Powder Makeup ja Herbinan kosteusnaamio äidille ''kaupaksi'', ja on ollut tyytyväinen. Eli kiitos kaikista hyvistä tuotevinkeistä! 🙂

  7. 7

    sanoo

    No ei kai kikaan ihan kaikkia tuotteita voi tunte ja testata edes, mutta oletuksena on se että myyjä tuntisi ja olisi testannut sarjoista ns. pää tuotteet, sillon myyjöällä olisi jonkinlainen käsitys sarjasta, En ny mainitse missä kyseinen myyjätär on töissä, mutta täällä yhdessä kosmetiikkaan erikoistuneessa liikkeessä on töissä yksi myyjätär joka ei tunne yhtäkään tuotetta joista kysyy, tai ainakaan kun minä olen neuvoja kaivannut niin vastaukset on ollut tyyliä "öö, en mää vaan tiiä" ja kyse ei ole vasta aloittaneesta myyjästä, vaan hän on ollut liikkeessä jo vuosia töissä. MNiin mutta pointtina siis se että minä en koskaan enää kysy häneltä mitään, kun hän ei siis tuotteita tunne, tosin kun muut myyjät kyseisesesä liikkeessä. Eli ihan tärkeää tuo testailu on :d Tuli taas kerran maailman sekavin selitys, mutta kai tästä jotain selvää saa 😀

  8. 8

    sanoo

    Olen itsekin ollut töissä asiakaspalvelussa, ruokakaupan puolella, ja ymmärrän hyvin tuon, että ihmiset olettavat jotain. Minun oletettiin tietävän kaikkien hyllyillä olevien tuotteiden hinnat ja paikat ja vielä sekin, että mistä maasta jokainen tuote on.

    Ehkä tästä syystä en oikeastaan koskaan ole olettanut, että myyjillä voisi olla henkilökohtaisia kokemuksia tuotteesta. Ei ole tullut tälläistä fiilsitä ilmi koskaan kun olen meikkiosastolla apua pyytänyt.

  9. 9

    Anonyymi sanoo

    Mä huomasin just olettavani, että myyjät tietävät kaiken myymistään tuotteista… Ehkei siinä ole mitään järkeä, enkä ole edes ajatellut asiaa aikaisemmin. Olen kai vain olettanut, että koska hän voi suositella jotakin tuotetta, täytyy hänen tietää sen toimivan myös käytössä, ja olevan myös parempi kuin jokin tuote, jota hän ei suosittele. Mutta jos myyjä sanoo, ettei tiedä jostain mitään, niin en ole koskaan hätkähtänyt, olen pitänyt sitä ihan normaalina. Ehkä sitten ajattelen, että myyjät tietävät kaikista tuotteista, jos eivät erikseen kerro tietämättömyyttän.

  10. 10

    sanoo

    Eihän kukaan tosissaan voi olettaa että tavallisen kosmetiikkamyyjän pitäisi pystyä tietämään kaikki kauppansa tuotteet kokemusten ja peittvävyyden jne. perusteella. Sehän olisi melkeimpä silkka mahdottomuus! Itse ainakin haluaisin että kosmetiikkamyyjät kertoivivat omia kokemuksiaan tuotteesta, mutta jollei niitä löydy niin sitten INCI:n perusteella. Ja jos joltain muulta merkiltä löytyisi melkein vastaava tuote josta myyjällä on kokemusta, ostaisin mieluummin sitten sen kuin pelkän INCI:n perusteella tarjotun!

    Toisaalta taas jos puhutaan vaikkapa pienestä luontaiskosmetiikkaputiikista, voisin olettaa että tälläisen paikan kosmetiikkamyyjä osaisi melkeimpä kaikista kertoa.

    Kaksipiippuinen juttu… 🙂

  11. 11

    Anonyymi sanoo

    Itse en ole kuvitellut myyjien tuntevan kaikkia tuotteita, olisihan se jonkin verran epäinhimillistä. Sen verran kuitenkin oletan että kosmetiikkamyyjät olisivat tutustuneet juuri näihin "päätuotteisiin" eli tuotteisiin jota on mainostettu mediassa paljon, aivan kuten tuo Lancome Hypnose Precious Cells. Tämän lisäksi odotan myyjän tuntevan jokaisen merkin peruslaadun. ELi en odota että myyjä olisi kokeillut joka merkin jokaista luomiväriä, mutta sen oletan että myyjä olisi kokeillut joka merkiltä ainakin joskus edes yhtä tuotetta.

  12. 12

    sanoo

    Kuulostaa tosi hurjalta vaatimukselta, jos kaikki esim. sokoksen kosmetiikka pitäisi hammastahnoista MAC:iin tuntea 😀

    Itse oletan, että myyjä osaa vastata kysymyksiin. Ei ole siis aivan pakko tietää jok'ikistä lakanvärin lähtökohtaa ja peittokykyä, mutta myyjän pitää tarvittaessa osata asiallisesti vastata, ettei ole kokeillut tätä kyseistä sävyä, mutta muut saman merkin lakat ovat olleet tälläisiä ja päläpälä…

    Tykkään kysellä ja olla vaivaksi kun ostan kosmetiikkaa, tällöin saan ihan uusia tuttavuuksia repertuaariini kuin itse välttämättä valitsisin. Esim. Shampoo-pulloissa on aarteita piilotettuna TODELLA luotaantyöntäviin pakkauksiin.

    Uskon, että mulla on aika hyvä suodatuskyky mainoslausemyynnin suhteen, enkä mene ihan mihin tahansa halpaan mitä mulle yritetään myydä.. Joskus tosin saa pidellä pokkaa, kun myyjä hymyssä suin selittää että tämä ihana ripsitöhnä imeytyy aina aivokurkiaiseen asti, ja käskee ripsien kasvaa 300% pidemmiksi ja 1000% tuuheammiksi..

  13. 13

    Anonyymi sanoo

    Pitipäs aivan pysähtyä miettimään mitä odotan myyjältä. En todellakaan sitä, että hän tietää kaikesta kaiken, mutta sen verran tietoa pitää olla, että löytää haluamani tuotteen. Ja plussaa vielä jos löytää toisia samantyyppisiä tuotteita, joista voin valita mieleiseni. Ja aivan ihana myyjä tietää heti, mitä tarvitsen. Yleensä kun kerron ongelman, johon haluan ratkaisun. Ja yleensä myyjän kanssa pohditaan sitten vähän aikaa mikä tuote sopisi parhaiten. Kiitos kaikille ihanille myyjille! 🙂

    Ihan OT:nä tähän; eilen viimeksi tajusin kenkäkaupassa kuinka myyjän ammattitaito on ratkaiseva tekijä ostoksia tehtäessä. Kulutin kenkiin paljon enemmän rahaa kuin olin suunnitellut, mutta nyt minulla on kengät, joilla on todella hyvä kävellä! Samaa odotan kosmetiikkamyyjältä, että hän osaa perustella tuotteen valinnan niin hyvin, että vaikka valitsen lopulta lopulta esim. kalliin tuotteen niin olen tyytyväinen siihen mitä sain!

    -Outi

  14. 14

    sanoo

    redshift: Hauskuus piileekin usein siinä, että asiakas voi tulla kysymään millaista tuotetta vaan ja jos esimerkiksi minulta suoratukkaisena tullaan kysymään kiharien hiusten muotoilutuotteista, niin jotain minun on pakko suositella, mutta kovin suurta tuntemusta minulla ei voi olla. Onneksi on toki inci-lukutaito, mutta silti. 🙂

    RockQueen: Avun antamista varten me siellä kuitenkin olemme… tosin itsekään en asiakkaana ollessa kyllä yleensä pyydä apua. 🙂

    Anonyymi: On itseasiassa todella, todella harvinaista, että myyjä osaa lukea inciä pahemmin. 🙂

    Pääsky: 🙂

    lusheihin hurahtanut: "…osaa sovittaa yhteen tuotteen ja tuotteesta oletettavasti selvimmin hyötyvän asiakkaan". Näinhän sen tosiaan pitäisi edes olla, vaikkei tuotetta henkilökohtaisesti niin tuntusikaan. Myyjän pitäisi siis tietää, mitä myydä ja kenelle nimenomaan. 🙂

    JLCHARLOTT4: Minusta on kiva kuulla, että on ihan ok, jos myyjä myöntää, ettei nyt kyllä tiedä tuotteesta mitään. 🙂

    Ruu: Minä en ole koskaan ymmärtänyt myyjiä, jotka suoraan sanovat, että "minä en tiedä". Vaihtoehtoja ovat kuitenkin mm. "katsotaanpas, mitä tässä lukee", "kurkistan, mitä tämä sisältää" tai "pieni hetki, selvitän". 🙂

    Laura: Minusta on vielä loogista, että tuotteisiin painetuista asioista kysytään, mutta kokemusperäiset asiat ovat heti hankalampia. :/

    Anonyymi: 🙂

    Hannukkaz: Pienemmässä luontaiskosmetiikan putiikissa jotenkin minäkin olettaisin, että tuotteet ovat tuttuja omien kokemusten kautta. Varsinkin, jos yritys on työntekijän oma, olettaisin hänen testanneen tuotteita aktiivisesti ja päätyneen siksi juuri niihin liikkeessään. 🙂

    Anonyymi: Kuulostaa hyvältä olettamukselta. 🙂

  15. 15

    Anonyymi sanoo

    en oleta myyjän tietävän kaikkea mutta jos pyydän kuivan ihon tuotteita, oletan hänen suosittelevan nimenomaa niitä eikä sitä mikä on kova sana nyt. Jos pyydän vaaleinta meikkivoidetta, jota harvemmin löytyy, ja mulle tyrkytetään beigeä tai roosaa, en pidä siitä. Lisäksi ihmettelen kovasti sitä että myyjä kehuu useimmiten jotakin kallista tuotetta…tulee aina mieleen että se hlö saa provikkaa siitä että myy jnkun tietyn merkin tuotteen, onko näin?

  16. 16

    sanoo

    Maija: Tässä vaiheessa huomaa, kuinka hyödyllistä INCI-tuntemus olisi. Harmi vaan, että todella, todella harvalla myyjällä on sitä. :/

    Outi: Hyvä myyjä antaa tosiaan loistavan lisäarvon hankinnoille. 🙂

    Anonyymi: Tästä päästään taas siihen, että kyllä sieltä hyllystä esim. niitä kuivan ihon tuotteita löytyy, mutta jos ei ole kokemusta niistä tai inci-lukutaitoa, niin jyvät eivät välttämättä erotu akanoista. :/
    Ja niin, myyjien kuukausi-/tuntipalkka on kiinteä, eikä minkään myyminen tuo millään ketjulla siihen mitään rahallista ekstraa. Toki pitää pitää mielessä, että myyjillä voi olla henkilökohtaisia tai talokohtaisia myyntitavoitteita, joihin he pyrkivät.

  17. 17

    Anonyymi sanoo

    Heippa! Itse olen myös sitä tyyppiä, etten pyydä myyjiltä neuvoa, koska tahdon tuotteen valitsemisen jälkeen mahdollisesti miettiä asiaa vielä, ja apua pyytäessäni koen olevani maksuvelvollinen. Useimmiten ostan tuotteen marketeista (esim. Citymarket, Anttila), jolloin en oikein luota myyjien ammattitaitoon.. Mennessäni taas kosmetiikkakauppaan (esim. emotionit) on avun pyytäminen jotenkin helpompaa :).

    Pyytäisin sinulta myös pientä neuvoa. Olen pian 19 vuotias, ja tuntuu, ettei mitkään ihonhoitotuotteet ole tehty oikein tämän ikäisille :O. Tähän mennessä olen käyttänyt Nivea Youngia aika paljon, mutta haluaisin kokeilla muuta. Ihoni on hieman kiiltävä normaali-/sekaiho. Monet sarjat on suositeltu 25+, enkä tahtoisi niihin siirtyä. Minkäikäisille se Clarinsin uusi sarja on suunniteltu? Löytyyköhän siitä mattapintaista päivävoidetta?

  18. 18

    sanoo

    Ihan mielenkiinnosta: katsotaanko kosmetiikkamyyjä erikoismyyjäksi vai tavalliseksi myyjäksi? Mielestäni huutava vääryys jos katsotaan tavalliseksi myyjäksi.

    Yritän tässä miettiä että miten suhtaudun kosmetiikkamyyjiin. Vaikea kysymys. Toisaalta oletan että myyjät tietävät myymistään tuotteista jotain, mutta toisaalta en oleta että heillä on henkilökohtaista käyttökokemusta ihan jokaisesta tuotteesta. Taitava myyjä kuitenkin pystyy hankkimaan tavalla tai toisella asiakkaalle sen tarvittavan tiedon. Typerintä on mennä sanomaan että enpäs tiedä, ja jättää asia sitten siihen. Ammattitaitoinen myyjä toki tietää onko työkavereista joku tuotetta testannut ja kuka osaa kertoa siitä paremmin.

    Harvoin tarvitsen myyjien apua kosmetiikkaostoksilla. Mutta sen kerran kun apua tarvitsin olen joutunut pettymään useaan kosmetiikkamyyjään asiassa meikkipuuterit. Olen ollut kiinnostunut useastakin meikkisarjasta etsiessäni sopivaa sävyä ja pyytänyt myyjää (joka kerta eri) valitsemaan sellaisen sarjan josta löytyisi riittävän vaalea sävy kalpealle iholleni. Myyjä on valinnut jonkun, iholleni sitä kokeillut ja vakuutellut että tämä on hyvä. Itsekin olen toki sitä liikkeissä peilistä tiirannut mutta useinkaan valaistus (vaikka voimakas onkin) ei ole riittävä asian varmistamiseen. Kotona vasta luonnon valossa pystyy sen lopullisen sopivuuden toteamaan ja pettymään kun sävy jälleen kerran on liian tumma. Näin on käynyt jo useamman kerran eri meikkisarjojen kohdalla. Tiedä sitten missä syy, mutta tässä asiassa ei vielä yksikään kosmetiikkamyyjä ole minua osannut auttaa. Onneksi oma apu on paras apu ja olen vihdoin löytänyt oman sävyni muilla keinoilla.

  19. 19

    Anonyymi sanoo

    Mielestäni on suorastaan idioottimaista olettaa myyjän tuntevan henkilökohtaisesti jokaisen tuotteen. Onhan niitä tuotteita jo eri kohderyhmillekin, nuorille, aikuisille yms. ja eipä myyjä itsekään taida kuulua kuin yhteen "ryhmään". Mutta kyllä oletan myyjän tuntevan tuotteet niin hyvin, että hän pystyy suosittelemaan niitä asiakkaille kuunneltuaan mitä asiakas etsii ja mitä tämä voisi mahdollisesti tarvita.

  20. 20

    Heidi sanoo

    Itse olen jotenkin todella arka kysymään/ottamaan apua vastaan. En edes tiedä mitä varten, mutta yleensä jos myyjä tulee kysymään avun tarvetta, reaktio on "ei kun mä vaan katselen, kiitos hei"-> suuntaus ulko-oville. Ja siis riippumatta siitä, mitä olisi ollut ostamassa… :S Pahimpia on myyjät, jotka tarjoavat apua, ja kieltäytyessä tästä, he jäävät jonnekin parin metrin päähän hönkimään!

    Tällä perusteella en siis lähtökohtaisesti oleta myyjistä yhtään mitään! 😀 Toisaalta, jos rohkenisin apua pyytämään, en silti olettaisi, että myyjät tietävät kaikista tuotteista kaiken, tai että heillä olisi suurempaa kokemusta niistä. Sen sijaan, jos etsisin esim. hoitotuotteita rasvoittuvalle iholle, oletan ensisijaisesti, että myyjä näyttää, mistä kaikilta hyllyiltä niitä löytyy. Ja sitten totta kai kertovan, onko kokemusta tuotteesta vai ei.

  21. 21

    Anonyymi sanoo

    Hahaha, jostain syystä ei ole ikinä tullut mieleen, että kosmetiikkamyyjä voisi saada tuotteita kokeiluun, joka on ihan loogista, nyt kun asiaa ajattelee.
    Joten, en ole koskaan olettanut että myyjä tietäisi kaikista tuotteista kaiken. Olen aina ajatellut, että heillä on vain perustiedot luettuna, joita he sitten mulle kertoo 😀
    Eheh, anteeksi… Olenpa välillä yksinkertainen.

  22. 22

    Anonyymi sanoo

    Minä oletan, että myyjä on vain rehellinen. Jos hän on kokeillut tuotetta, minusta olisi kiva kuulla hänen mielipiteensä ko tuotteesta. Mutta ikäväkseni olen huomannut, että moni kosmetiikkamyyjä valehtelee käyttäneensä tuotetta, kehuu sen maasta taivaaseen, ja kun itse käytän sitä niin se on kaikkea muuta kuin mitä myyjä on luvannut! Ymmärrän. että tietyt tuotteet voivat reagoida minulla eri tavalla kuin myyjillä, mutta jotkin asiat vain huomaa valheeksi.

    On hauska lukea siitä, ettet juurikaan pidä lancomen tuotteista, miksi? Itse pidän niistä ihan mielettömästi, ja ne ovatkin oikeastaan ainoat jotka minun iholleni sopivat. Esim. hydra zen neurocalm ja tonigue douceur on ihan mun luotto tuotteita 🙂

  23. 23

    Janina sanoo

    OI, miten onkaan taas niin lähellä sydäntä oleva ja ajankohtainen aihe!!! 🙂

    Hassua miten täällä melkein kukaan ei oleta myyjien omaa kokemusta tuotteista, mutta asiakkaista noin 50-70% kysyy että onko tästä kokemusta. Jos ei ole, niin vastassa on joskus nenän nyrpistys.Itse myyn myös luontaistuotteita kosmetiikan lisäksi ja niissä vasta vaikea on saada kokemuksia kaikista. Esim. punariisi kolesterolin laskuun avuksi. mistä hitosta minä voisin sen itselläni kokea, kun minulla on alhainen kolesteroli. 😀 tietysti kerron mitä kokemuksia tuttavillani on ja mitä kokemuksia olemme kuulleet asiakkailta, mutta välillä tulee uusia tuotteita, joita emme saa kokeiltavaksi, eikä kukaan tuttu ole välttämättä niitä käyttänyt. Siinä sitten hyvä sanoa, että en ole kokeillut eikä kukaan muukaan.

    Tuosta INCI-listan lukemisesta täytyy myöntää, että olet harvinaisuus siinä mielesssä, että todella harva osaa sitä kunnolla lukea. kyllähän kaikki kosmetiikkamyyjät löytävät sieltä hajusteet ym, mutta ei mitään verrattuna sinun taitoihisi. 😀
    Tämä onkin ollut tämän vuoden projekti, että olen opetallut muutama aine kerrallaan niiden nimen ja tarkoituksen suunnilleen. Tuli muuten hyötyyn, kun eilen asiakas tuli ja vaati saada rasvaa (ei kuitenkaan saanut olla luontaiskosmetiikan puolelta), jossa ei ole ollenkaan silikoneja. Minkäänlaisia eikä missään muodossa. Siinä hetkessä kiitin hirmuisesti sinua ja tätä blogia. 🙂 Muuten olisin ollut hukassa. Iso kiitos siis sinulle (TAAS!)! 🙂

  24. 24

    Anonyymi sanoo

    Itse kyllä kysyn aina välillä apua myyjiltä ja odotan, että heillä olisi jotakin kokemusta suosittelemistaan tuotteista, joko omaa tai sitten työkaverin/kaverin/sukulaisen tms. kautta saatua. Osaanhan ne mainokset itsekin lukea :). Ja jos jostain tietystä tuotteesta ei ole tietoa, niin voihan aina suositella jotain muuta vastaavaa. Usein olenkin saanut niin hyviä suosituksia, että myyjä on varmasti itsekin tuotetta kokeillut.

  25. 25

    sanoo

    Anonyymi: Helposti voi tosiaan tulla sellainen tunne itselleen, että olisi jotenkin ostovelvollinen. Kannattaa kuitenkin myyjän esiteltyä vaihtoehdot sanoa sitten vaan, että "Okei, kiitos, mä tutkin näitä itse vielä vähän," jolloin annat myyjälle luvan poistua paikalta. 🙂
    En ole itse vielä kokeillut tuota Clarinsin linjaa läpi, joten en osaa siitä vielä sen enempää sanoa. Minusta Lumenen uuden vitamin c+ linjan Kevytvoide oli mukava tapaus, sillä se kosteutti, mutta oli todellakin kevyt. Ihan täysin mattaista pintaa se ei tosin iholle jättänyt. Tuokin on tosin noita n. 25+ linjoja, joita voi ihan hyvin käyttää nuorempikin, sillä ne ovat vain kosteuttavia. Ikäryhmät ovat vain kosmetiikkateollisuuden keksimä juttu, joka helpottaa löytämään omaan tarpeeseen sopivat tuotteet, mutta jota ei kannata seurata turhan tarkasti. Kiva mattapintainen voide on kyllä Clarinsin Hydra-Matte lotion, joka kosteuttaa, mutta mattaa ihon. 🙂

    Rhia: Tavalliseksi myyjäksi, eli palkka on sama myykö tuotteita vai rahastaako vain minkä tahansa kaupan kassana. :/ Ei taatusti olisi näin, jos ala olisi miesvoittoinen… mur.
    Pakko sanoa, että jos minulle tulee asiakas, joka kertoo, että kaikki tietyn tuotteen hankinnat ovat aina menneet pieleen ja tarvitsee nyt jälleen apua, niin en kyllä tahtoisi myydä tuotetta kokeilematta sitä hänelle kunnolla tai antamalla näytettä mukaan ensin. Eli jos minulle tulisi sinun ongelmasi kanssa asiakas, niin istuttaisin kyllä penkkiin ja sanoisin, että uskoisin tietäväni sopivan, mutta kokeillaan se nyt sinulle koko kasvoille ja mene vaikka kaupoille pyörimään ja katso, miltä alkaa vaikuttamaan ja tule sitten takaisin jos sopii. Ja tule takaisin, vaikkei sopisikaan, niin katsotaan joku toinen. 🙂

    Anonyymi: Sama asiakas ei välttämättä oleta tuntevan kaikkia tuotteita, mutta kun esin tulee asiakas, jolle täytyy verrata mikä on se kaikkein kosteuttavin voide, sitten tulee asiakas, joka tahtoo sen pitävimmän hiuslakan, sitten tulee asiakas, joka tahtoo peittävimmän meikkivoiteen jne. Valitettavasti sarjojen kansioissa kun esitellään vaan sarjan omat tuotteet, eikä mikään muu vertaa niitä keskenään kuin oma (tai joskus muiden) kokemus. :/ Ihmiset eivät siis ehkä tietoisesti oleta myyjien tietävän kaikkea, mutta jollain tasolla kyllä.

    Heidi: Ääh, inhoan viereen jääviä kyttääjiä. :/
    Eli oletat siis, että myyjät ovat paikalla vain tiennäyttäjinä? 😉

    Anonyymi: Toki näinkin, mutta valitettavasti Lancomen kansiossa ei lue Lancomen x tuotteen olevan parempi kuin Biothermin vastaavan, mutta huonompi kuin Clarinsin vastaavan. 😉

    Anonyymi: Lancomen sisältö ei vaan vakuuta minua. Tuotteet saavat ihon tuntumaan hyviltä, mutta kun sisältöjä lukee, niin ne oikeat tehoaineet näyttävät olevan vähän kiven alla. :/

    Janina: Itseasiassa harva myyjä löytää oikeasti kaikki hajusteet, itsekään en ainakaan löydä. Hajusteet kun eivät ole aina pelkkinä parfum/aroma/fragrance -merkintöinä, vaan ne voivat olla myös nimillään: http://www.verkkosalonki.fi/index.php/artikkelit/121-26-yleisimmin-allergisoivaa-hajustetta
    Siinä pieni lista opeteltavaksi, itselläni se on lunttilappuna myymälässä hätätilanteita varten. 🙂

  26. 26

    Sissi sanoo

    Kiva on jos myyjällä on jonkinverran edes kokemusta myymistään tuotteista, mutta enemmän arvostan rehellisyyttä, ja sitä että myyjä suoraan kertoo jos hänellä ei ole mitään hajua kysymästäni tuotteesta.

  27. 27

    Sissi sanoo

    En oleta myyjän tuntevan kaikkia myytävänä olevia tuotteita. Kiva on tietty jos kokemusta käytöstä on, mutta tärkeämpää on se, että myyjä rehellisesti kertoo jos ei tuotteesta pahemmin tiedä.

    Inhoan kommenttilootakyselyitä, mutta voisitko suositella rasvaisuuten taipuvan ihon putsaria, jota ei tarttis pestä pois. Noloa tunnustaa mutta olen välillä niin laiska ja väsynyt etten jaksa pestä naamaani iltaisin…

  28. 28

    sanoo

    Pitää tulla kommentoimaan. Yleensä en pyydä apua myyjiltä, koska harvoin olen etsimässä juuri jotain tiettyä.
    Mutta, tässä jokin aika sitten kävelin erääseen Kicksiin katselemaan silmänympärysvoidetta itselleni, ja pyysin myyjältä apua esittelemään tuotteita. Valitettavasti minulle esiteltiin ainoastaan lumenen uutuus silmänympäryslitku, vaikka muillakin merkillä silmänympätys tuotteita on.
    Totta on että halusin tietoa hieman keskimääräistä kevyemmästä voiteesta, mutta olisin toivonut että myyjä olisi edes maininnut muista tuotteista ja mahdollisesti vertaillut voiteiden eroja. En ostanut lumenen c-vitamiini lirua.
    Olisin kyllä tuntenut itseni idiootiksi jos olisin kantanut kassalle jonkin muun voiteen, koska myyjä oli jo selvästi päätynyt siihen että muut voiteet ovat liian tuhteja minulle. ;D Argh.

    Jesh, mutta tuohon myyjien tietoisuuteen noista tuotteista. Inhoan tavallaan asioida stokkan ja sokoksen kaltaisissa isoissa puljuissa joissa on omat ständit eri merkeille, jos olen ostamassa vain "jokukivakevytpuuteri" tyyppisesti. Silloin pitää käydä läpi joka ikinen ständi, koska harvemmin myyjät osaavat suositella muiden merkkien tuotteita kuin omiaan.
    Mutta jos olen ajatellut jo että haluaisin ehkä tietoa sensain kivipuuterista (sensai varmaan myy puuteria? :D) ständiltä saan (uskoisin ainakin) varmasti enemmän tietoa juuri heidän tuotteestaan.

    Ja vaikka myyjä olisi kokeillut ja todennut tuotteen hyväksi omassa käytössään, ei hän voi varmasti sanoa kuinka hyvin tuote sopii asiakkaalle ja kuinka paljon hän tuotteesta pitäisi. Jos myyjällä on kuiva iho, on hänen hankala mennä sanomaan toimisiko tuote myös asiakkaan sekaihossa.

  29. 29

    Anonyymi sanoo

    Sattuisitko tietämään jotain ei-rasvaista aurinkosuojavoidetta jossa ei olisi alkoholia? Tai en oleta että tunnet esim. apteekin tuotteita niin hyvin, mutta jos tulee jotain mieleen..?

  30. 30

    Teresa sanoo

    Jos asioin jonkun tietyn merkin ständillä, oletan myyjän osaavan kertoa kaikista tuotteista, mutta en ole tullut ajatelleeksikaan, että hän olisi itse testannut useimpia tuotteita! En nimittäin ole tiennyt, että kosmetiikkafirmat niin auliisti antavat tuotteitaan myyjille kokeiltaviksi.

    Vaikkapa Sokoksen päivittäiskosmetiikkapuolella oletan vielä vähemmän, että myyjät tietäisivät omakohtaisesti mitään tuotteista – onhan merkkejä siellä niin paljon. Usein kuitenkin on käynyt niin, että myyjä on osannut kertoa minulle paljonkin jostain yksittäisestä tuotteesta tai sävystä, olen siis ollut positiivisesti yllättynyt myyjien tuotetiedosta. Taidankin tulevaisuudessa hyödyntää myyjien ammattitaitoa entistä enemmän jos olen päättänyt ostaa tuotteita juuri heidän puljustaan.

    Sitävastoin minua todella ärsyttää sellaiset myyjät (lähinnä eräässä nimeltä mainitsemattomassa kampaamotuoteketjussa olen tällaisia kohdannut), jotka robottimaisesti lukevat minulle pakkausselostuksia kun olen kysynyt tarkemmin jostain tuotteesta. Kiitos, osaan ihan itsekin lukea, että tuote on hoitava ja antaa kevyesti pitoa!

  31. 31

    sanoo

    Kosmetiikkamyyjänä itsekin tietenkin tiedän, että firmat lahjoittavat koulutuksien yhteydessä myyjille kokeiltavaa (jotta heidän olisi helpompi niitä myydäkin) ja tämän tiedon pohjalta oletan, että suurinosa kosmetiikkamyyjistä tietää jokaisen sarjan kaikki tuotteet teoriatasolla (=osaa kertoa tuotteesta ja sen ominaisuuksista vakuuttavasti, vaikka ei olisikaan itse käyttänyt) ja melko suuren osan tuotteista myös käytännön tasolla (=käyttänyt itse).

    Tietenkin myös eri myyjien ammattitaito vaihtelee. Toiset ovat tehneet myyntityötä 30 vuotta intohimoisesti ja tutustuvat innoissaan aina uusiin uutuuksiin, tutkivat INCI:t ja kokeilevat voiteita ja meikkejä vuosi vuoden jälkeen innostuneena ja kiinnostuneena. Toinen ääripää taas ovat nuoret ja vastavalmistuneet, joilla on mahdollisesti joku toinen iso määränpää mielessä, mutta ovat toistaiseksi tyytyneet kosmetiikkamyyntiin ja heidän näkee norkoilevan jollain pisteellä ja juoruilevan muiden myyjien kanssa, vaikka palveltavia asiakkaita olisi näköpiirissä (en voi sietää semmoista! Asiakkaan luo mennään, kun sellainen nähdään, piste.)

    Konsulentit ovat sitten asia erikseen. Heillä on omasta sarjastaan melkein yhtä paljon tietoa kuin sarjan kouluttajilla (eli PALJON) ja suunnilleen yhtä paljon käyttökokemusta myös (riippuu tietty kuinka kauan sarjan kanssa on töitä tehnyt). Konsulentin oletan pystyvän kertomaan mitä tahansa sarjaan ja tuotteisiin liittyvää tietoa ja oletan, että konsulentti myöskin käyttää itse sarjan tuotteita ihonhoidossaan ja meikissään ja oletan, että hän on myöskin vähintään kokeillut melkein kaikki sarjan tuotteet.

    Konsulenttien huono puoli taas on se, että ne ei välttämättä tunne kovinkaan paljoa muita sarjoja, tai ehkä jonkin verran joo, mutta ei kovinkaan syvällisesti. Joidenkin maahantuojien konsulentit kyllä tuntevat kaikki oman maahantuojansa sarjat hyvin, eli useampia sarjoja. Monet konsulentit kyllä tietävät muiden sarjojen tuotteista paljonkin, ainakin sitä peruskauraa ja ne myyvimmät tuotteet vähintään, mutta heidän työnantajansa ei välttämättä katso hyvällä jos konsulentti myy asiakkaalle tuotteita "väärällä pisteellä", joten he mieluummin ohjaavat asiakkaat sellaisen myyjän luo, joka paremmin tuntee kyseisen sarjan.

    Tulipas pitkä kommentti taas 😀 Mutta siis yhteenvetona: en oleta, että jokaisella myyjällä olisi omakohtaista kokemusta kaikista tuotteista, mutta oletan, että jokainen myyjä osaa mulle kertoa kaikista tuotteista ainakin ne faktat tai ainakin myyjä osaa hakea paikalle jonkun sellaisen, joka tietää paremmin jos hänellä itsellään menee sormi suuhun. Konsulentin oletan tietävän omasta sarjastaan kaiken 🙂

  32. 32

    Anonyymi sanoo

    Pari asiakaspalvelukokemusta viime päiviltä:

    Huom! En oleta myyjän tietävän kaikesta kaikkea.

    Kävin Tampereen Kicksissä tässä päivänä eräänä ja ah, aina niin kiva vaalea tyttö myi minulle huulipunan, jota en olisi itse edes osannut ajatella. Ammattitaito ratkaisi tässäkin; hän osasi kertoa eri punien peittävyydestä jne.

    Kävin Ideaparkin Kicksissä ja palvelu oli huonoa. Se, että ei tiedä jonkun lakan peittokykyä, voi sanoa eri tavalla kuin alentuvasti. Ja jos tämä myyjä olisi vähän vaivautunut vinkkaamaan vaikka jotain toista merkkiä, josta hänellä olisi vaikkapa ollut kokemusta/tietoa, olisin varmasti ostanut. Mutta ei… myyjällä oli kiire tiskin taakse juttelemaan työkaverinsa kanssa. Että hänen tapauksessaan ihan kiva se kiinteä tuntipalkka 😉

  33. 33

    sanoo

    Sissi: Minkä verran meikkiä tuon pitäisi kyetä poistamaan?

    Tuuli: Höh. :/ Kysyitkö muita vaihtoehtoja?

    Anonyymi: Ilman alkoholia on hankala saada kevyttä aurinkovoidetta. :/ Mineraaliversio kyllä tulee heti mieleen: http://www.lookfantastic.com/beauty/bare-escentuals/skincare/bare-escentuals-bareminerals-spf30-natural-sunscreen-light.html

    Teresa: Minustakin myyjän pitäisi (pääosin ainakin) osata kertoa tuotteesta edes jotain lisää pakkauksesta luettavissa olevan lisäksi. :/

    Terhen: Itse tunnen itseasiassa vähemmän iäkkäämpiä myyjiä, jotka olisivat kiinnostuneita tuotteiden sisällöistä. Moni, joille olen sisällöistä jutellut, on lähinnä pyöritellyt silmiään. INCI-lukutaito on trendikkäämpää nuorten keskuudessa näköjään.
    Mutta juu, on toki tuo ryhmä, josta on vain ollut "tosi siistiä tulla töihin myymään meikkejä kun kerran itekin meikkaa". :/

    Anonyymi: Niin meitä myyjiä löytyy moneksi. :/

  34. 34

    Sissi sanoo

    Ohops, olen näköjään kommentoinut kahdesti… Luulin että ensimmäinen kommentti katosi bittiavaruuteen!

    Tuo putsari olis lähinnä ihan meikkaamattomalle nassulle. Väsymysillat kun ovat yleensä hektisten päivien tulosta, jolloin ei tule meikattua ollenkaan. :O

  35. 35

    sanoo

    Sissi: Siinä tapauksessa riittää, että pyyhkäiset kasvosi kasovedellä ja vanulapuilla -vaikka kahteen kertaa varmuuden vuoksi. 🙂

  36. 36

    sanoo

    Enpä kyllä oleta että myyjä tuntisi jokaisen tuotteen henkilökohtaisella tasolla, mutta teoriatasolla pitää ainakin osata suositella juuri minun tarpeeseeni sopivia tuotteita. Ja yleensä onkin tärkeämpää kuulla minkälaista palautetta ko. tuotteesta on yleensä asiakkailta tai ystäväpiiristä myyjälle tullut, kuin mikä on hänen oma subjektiivinen mielipiteensä. Tietysti faktat on yleensä faktoja eikä subjektiivisia kokemuksia tuotteesta, eli niitä pystyy toki välittämään paremmin jos on kokeillut itse tuotetta.

    Asiakkaan kannalta suurin ongelma on siinä, että myyjä on yleensä perehtynyt vain oman brändinsä meikkeihin eikä näinollen myyjistä ole yleensä juurikaan apua jos haluaa vertailla eri merkkien vastaavia tuotteita johonkin tiettyyn tarpeeseen. Ainakin Stockalla ja Sokoksella on tämä ongelma koska siellä kosmetiikkamerkeillä on omat erikoistuneet myyjänsä. En tiedä sitten miten homma toimii esim. Kicksissä, tietääkö ne myyjät siellä yhtään mitään.

    Yleensä lähden siitä lähtökohdasta että tutustun tuotteisiin itse netin ja nettikeskustelujen kautta ennen ostopäätöstä, enkä lähde kysymään myyjien puolueellisia mielipiteitä kuin esim. siinä tapauksessa että olen lentokentällä tai laivalla ja/tai ostopäätös pitää syystä tai toisesta tehdä heti.

  37. 37

    Anonyymi sanoo

    Kosmetiikkammyjältä odota sitä, että hän edes tietäisi ylipäätän mitä liikeessään on myynniissä sekä millaiset tuotteet sopivat tietynlaiselle iholle ja INCI:n lukutaito olisi tärkeää. Kaikkia tuotteita on mahdotonta testata, mutta jonkunlainen "tatsi" tuotteeseen täytyisi olla, että tietää mitä mömmöjä asiakkaalleen on myymässä. Sitten tietenkin hyvää palvelua.. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *