Erilaista samanlaista

Sarjojen on ylivoimaisesti helpointa tuoda uusi tuoksu jo valmiiksi olemassa olevan tuoksunimen rinnalle sen sijaan, että he lanseeraisivat tuoksun kokonaan uudella nimellä.

On helpointa tuoda markkinoille Poisonin alle Pure Poison, Poison Eau Sensuelle ja Hypnotic Poison, sillä Poison on jo sisäänleivottu juttu. On helppoa tuoda myyntiin Calvin Kleinin Sheer Beauty, kun Beauty on jo avannut ovia. On myös helppoa tuoda myyntiin Dolce & Gabbana The One Sport ja The One Gentleman, kun The One on jo olemassa. Tai Allure Sport ja Allure Edition Blache kun Allurekin on jo tunnettu niin miesten kuin naistenkin puolelta.

Joskus nämä jutut tuntuvat kuitenkin olevan yhtä Never Ending Storya.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Elizabeth Arden ja Green Tea.

Kaikki alkoi vuonna 1999 kun raikkaan vihreä Green Tea -tuoksu lanseerattiin ja siitä tuli hitti.

Tämän jälkeen myyntiin oli helppo tuoda Iced Green Tea sekä Spiced Green Tea kuten Green Tea Tropical, Green Tea Summer, Green Tea Revitalize, Green Tea Lotus, Green Tea Intense, Green Tea Exotic, Green Tea Lavender, Green Tea Camelia ja Green Tea Cherry Blossom.

Tuoksuja ei oikeastaan yhdistä mikään muu kuin se, että ne kuuluvat Green Tea perheeseen, jonka maineella on helppo ratsastaa.

Toinen vastaava esimerkki on DNKY:n ”ompputuoksujen” perhe.

Ensin tuli Be Delicious EdP, jota ovat seuranneet niin EdT-versio, Be Delicious Red ja Night sekä Fresh Blossom ja Golden Delicious puhumattakaan Delicious Candy Apples -kokoelmien kaltaisista kausikokoelmista, joista viimeisimpiä ovat kolmen herkulisen leivostuoksun Sweet Delicious -kokoelma sekä Be Delicious Hearts the World, joka koostuu neljästä maailman eri kaupunkeja edustavasta tuoksusta.

Uusinta uutta on nyt DKNY Be Delicious Fresh Blossom Eau So Intense.

Tuoksussa tuoksuvat vastapoimitut omenat, kukkakimppu, tuoreiden omenien mehu, sitruuna sekä omenankukka.

Ja jos kerran tehdään, niin tehdään sitten kunnolla.

Luvassa myös Be Deliceous Eau So Intense.

Joo joo, lisää vaan erilaisia samanlaisia.

Älkää turhaan keksikö uusia, uniikkeja juttuja, kun vanhoja tuoksuperheitä voi vaan helposti laajentaa.Ei se kuluttajakaan yhtään hämmenny seistessään kymmenen erilaisen omenan edessä hyllyllä.

Mitä mieltä te olette asiasta?

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Oma suosikkituoksuni on Diorin Pure Poison. Musta tää on ihan hyvä juttu. Olen tuoksuihminen ja on hauskaa aina haistella noita erilaisia saman perusnimen alle niputettuja tuotteita. Jotenkin helpompaa tarttua vaikka sarjan toiseen tuoksuun, jos on kovasti pitänyt edellisestä.

  2. 2

    sanoo

    Erittäin tylsää, sanoisin!
    Ja voi niitä mies parkoja, jotka tulevat kauppaan ostamaan vaimolleen/tyttöystävälleen esim. sitä omenannäköisessä pullossa olevaa hajuvettä… Omppuja löytyykin 10 erilaista :DD

  3. 3

    sanoo

    Ymmärrän, että on haettu yhteenkuuluvuutta, jotta aiemmasta tuoksusta pitäneen kuluttajan on helpompi pitää myös uudesta tuoksusta. Mutta on se vaan niin mielikuvituksetonta ja tylsää, kun kaikki merkin tuoksut näyttävät samalta ja ovat nimetty lähes identtisesti! Ei vetoa muhun enkä haluaisi hajuvesihyllylle samannäköisiä pulloja 🙁

    • 3.1

      Anonyymi sanoo

      Minä taas tykkään! Nina Riccin omput on saatava kaikki hyllyyn, ne on niin somia. 😀

  4. 4

    Nanni sanoo

    Äidin kommentti: Niitä on silleen jugurtisti, kaikkia tyhmiäkin makuja, ihmiset kuitenkin haluaa kokeilla uutuuksia. Aika jännä vertauskuva…

  5. 5

    sanoo

    Täytyy sanoa, että nyt osuit mun ärsytyksen naulan kantaan! Vaikka olen jonkin sortin kosmetiikkafriikki, niin en löydä hajuvesihyllyltä suosikkejani. En muista, mikä omppu oli se paras, en, vaikka seisoisin hyllyn edessä. Neljän samankaltaisen nuuhkaisun jälkeen luovutan. Aaaaargh!

  6. 6

    sanoo

    En ole mikään hajuvesihamsteri enkä oikein yleensä jaksa perehtyä tuoksuihin sen kummemmin, joten mulle tuollainen ryhmittely ei tee hajuveden ostamista mitenkään helpommaksi.

  7. 7

    sanoo

    Multa noin kuluttajana tällaiset tuoksuperheet vievät mielenkiinnon melkeinpä koko merkkiin :/ Harmillista, sillä noidenkin joukossa on varmasti todella hyviä tuoksuja. En vain ikinä ole jaksanut tuoksuttaa "taas sitä yhtä omppua" tai "sitä uutta Poisonia", koska ne vaikuttavat jo lähtökohtaisesti kuluneilta ja tylsiltä.

  8. 8

    sanoo

    Tavallaan en tykkää, mutta toisaalta olen löytänyt niin monta erilaista suosikkia Poison -tuoksuperheestä, että en kehtaa valittaa. 🙂

  9. 9

    sanoo

    No vähän ärsyttää, lähinnä, koska minun päätökseen haistaa jotain tuoksua liittyy yleensä se pullon ulkomuoto 😀

    Mitä mieltä muuten olet, vastaako pullon väri ja ulkomuoto yleensä tuoksua? Kertooko ne siis yhtään mitään tuoksusta?

    Esim. minulla haluttaisi kovasti tuoksutella tuota vaaleanpunaista muttei yhtään tuota vihreää DKNY?

    Jääköhän minulla nyt paljonkin hyviä tuoksuja välistä tämän takia?

  10. 10

    Anonyymi sanoo

    Ja sitten kun tosiaan saattaa kuvitella, että tuoksuisi samalle ne erilaisissa pulloissa olevat. Ihastuin Ninan omppupullon kausituoksuversion pulloon, joka oli valkoinen ja jossa oli sympaattisia piirroshahmoja. Kuvittelin ennen haistamista että se on se sama eri pullossa ja lähes vein sen kassalle. Olisin halunnut sen pullon hyllyyni, mutta inhosin sitä tuoksua! Hirveä pettymys, koska normi Nina tuoksuu niin hyvälle. Olisipa saanut sitä siinä pullossa..

    Minusta muutama tuoksu samassa perheessä on okei, mutta ei ihan älytöntä määrää tai varsinkaan samasta nimestä eri väännöksiä. Siis esim. muutama eri väri, vaikkapa kolme. Näyttäisivät vielä näteille hyllyssä, mutta ei kymmentä samanlaista kiitos!

    Virve olet ihana kun aina kirjoittelet asioista joita ei tule edes ajatelleeksi, kuten nämä tuoksuperheet. Tuntui pahalle puolestasi, kun edellisessä postauksessasi huumorisi oli ymmärretty väärin joidenkin kommentoijien osalta, mutta itse kyttään blogiasi joka päivä ja kirjoituksesi ovat aina yhtä viihdyttävää ja kiinnostavaa luettavaa. Nytkin taas voi ihan uudella silmällä ihmetellä kauppojen tuoksuhyllyjä. 🙂

  11. 12

    Anonyymi sanoo

    hei! voisitko tehdä pitkästä aikaa jotain videopostausta? sun ääntä on ihan tajuttoman kiva kuunnella 🙂

  12. 13

    Anonyymi sanoo

    Mua ärsyttää juuri tuo, että samantapaisissa pulloissa olevat tuoksut eivät sitten yhtään muistuta toisiaan. Tai päinvastoin, että samantyyppisiä pulloja on vierekkäin se kymmenen ja koskaan ei muista, mikä oli se hyvä, mitä kerran tuli kokeiltua.

    Varsinkin tuo Ardenin Green Tea on itseäni harmittanut, kun raikkaita ei-vesimäisiä tuoksuja on niin pirun vaikea löytää ja joka kerta kun merkiltä tulee uusi versio innostun, mutta ei niissä oikeastaan ole sitä alkuperäisen raikkautta. Ja kun nimi on green tea, niin tuoksujen olettaisi edelleen tuoksuvan sille teelle…

  13. 14

    Anonyymi sanoo

    Toisaalta jos jokainen tuoksu lanseerattaisiin uudella nimellä, se näkyisi myös hinnassa. Uusien tuoksujen lanseeraus on brändeille todella kallista, sillä koko mielikuva on luotava tyhjästä ja on suunniteltava uudet pakkaukset jne. Usein sarjatuoksujen idea on kuitenkin olla edullisempia kuin harvinaisempien niche-tuoksujen. Kyllä siis sarjoittaminen on varmasti brändeille rahakysymys, mutta toisaalta se on säästöä myös kuluttajalle.

  14. 15

    Macy sanoo

    Moi virve!
    Tiedätkö, onko DKNY:n se leivostuoksukokoelma myynnissä vain laivoilla ja lentokentillä? En ole nähnyt sitä maissa missään :/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *