Codage: kosmetiikkanörtin unelmamerkki

*Sis. mainoslinkin.

Tämä postaus ei ole yrityksen kanssa sovittu kaupallinen yhteistyö, mutta jottei kellekään synny epäselvyyksiä niin kerron heti sen syntyneen toki vahvasti elevenin vaikutuksen alaisena ja ihanasta kosmetiikasta töiden vuoksi päihtyneenä.

Codage
Kuten tiedätte, minä rakastan kokeilla uusia kosmetiikkatuotteita ja hyppiä sarjasta toiseen tuotteilla leikkien. Uusia kosmetiikkamerkkejä syntyy nykyään kuin sieniä sateella (tai BB-voiteita kosmetiikkalabroissa…), mutta vain harvan niistä taustalla on idea, joka saa minut innostumaan ihan oikeasti.

Suuressa kosmetiikkafirmassa työskentelyssä on kuitenkin etunsa ja pääsinkin työni kautta tutustumaan niin mielenkiintoiseen tuotekonseptiin ja kosmetiikkamerkkiin tänä keväänä, että en ole millään meinannut malttaa pysyä siitä teille hiljaa merkin myyntiin saamiseen asti.

Minulle uudessa kosmetiikkamerkissä täytyy aina olla se juttu, jotta kiinnostukseni herää. Tätä merkkiä kohtaan kiinnostukseni heräsi, kun pääsin töiden kautta tapaamaan toisen merkin perustajista ja kuulemaan hänen suustaan, missä tuotemerkissä on kysymys.

Codage

Tuotemerkki on ranskalainen Codage, josta en ollut kuullut koskaan aiemmin. Codagen takana on sisarkaksikko, joka kasvoi lapsuutensa setänsä perinteisessä ranskalaisessa apteekissa nähden, kuinka asiakkaiden lääkkeitä sekoitettiin heidän omiin tarpeisiinsa vastaaviksi takahuoneen laboratoriossa. Heidän koko sukunsa oli lääkäreitä, apteekkareita ja dermatologeja, joten kiinnostus kosmetiikkatuotteiden valmistukseen heräsi luonnollisesti.

Codage

2000-luvun alussa sisaruksilla oli oma kosmetiikka-alan konsultointiyritys, joka auttoi erilaisia ihotautilääkäreitä valmistamaan tohtorinimillä ratsastavia erilaisia Dr-tuotesarjoja, jotka olivat silloin erityisen trendikkäitä. He tekivät runsaasti taustatyötä, perehtyivät tuhansiin kosmetiikan raaka-aineisiin suunnittellen konsepteja ja tuotteita useille eri tuotemerkeille.

Codage

Vuonna 2010 kaksikko päätyi kuitenkin keskittymään ihan omaan juttuunsa julkaistessaan kaiken alalta oppimansa tiedon ja raaka-ainetuntemuksen pohjalta ikioman tuotemerkin Codagen, jonka tuotteissa on ihan erityinen juju. Jopa niin erityinen, että jos minun tulisi valita vain yksi selektiivinen kosmetiikkamerkki, jonka tuotteita käyttäisin, saattaisi se olla nimenomaan Codage.

Codage

Codage on ranskaa ja tarkoittaa koodia, johon tuotemerkin ideakin nimeomaan perustuu. Se on kehitetty ajatuksella, että jokainen tuntee ihon tarpeensa parhaiten ja että ne tarpeet voivat vaihdella paljonkin elämäntilanteiden, ilmaston ja jopa erilaisten päivien mukaan ja että ihonhoito on parhaimmillaan, kun sen voi soveltaa noiden tarpeiden mukaiseksi. Tämän vuoksi tuotemerkki ei siis valmista vaikkapa yhtä tuotelinjaa 20+ iholle ja toista 40+ iholle, vaan sen taika perustuu seerumeihin, joiden avulla ihon sen hetkiset tarpeet täytetään.

Codage

Ideana on, että tuotemerkillä on valikoimissaan yhteensä 12 erilaista kasvoseerumia, jotka tuovat apua ihon erilaisiin tarpeisiin kuivuudesta rasvoittumiseen, ikääntymiseen, pigmettimuutoksiin tai vaikka sitten heleyden puutteeseen. Seerumeja voidaan käyttää kasvoilla yksinään, sekoittaa keskenään tai vaikka kasvojen eri ihoalueiden mukaan valikoiden. Lisäksi merkillä on kaksi silmänympäryksille tarkoitettua seerumia. Tärkeintä on kuitenkin, että seerumin päälle levitetään aina Codagen päivä- tai yövoide (tai silmänympärysvoide), joita on jokaista olemassa vain yhtä tyyppiä ja joka mukautuu seerumiin suojaten ihoa. Sama päivävoide voi siis tuoda kuivan ihon seerumin kanssa iholle lisää kosteutta, mutta rasvaisemman ihon seerumin partikkelit imevät voiteesta rasvoja, jolloin lopputulos on mattaisempi ja rasvoittuvalle iholle paremmin sopiva.

Codage

Optimaalinen tilanne olisi tietysti, että käyttäjällä olisi päivä- ja yövoiteen lisäksi kaapissaan muutama omalle iholle sopiva seerumi, joista voisi aina valita iholleen sopivan vaihtoehdon. Jos esimerkiksi tietää, että yöunet ovat tulevana yönä kortilla, voi jo illalla laittaa kasvoilleen ihoa kirkastavaa Radiance & Energy -seerumia tai jos alkavasta päivästä tulee kiireinen ja hikoiluttava, voi ainakin kasvojen t-alueelle valita mattapintaisemman Anti-Shine & Imperfections -seerumin.

Codage

Selitys merkin nimeen löytyy seerumien pakkauksista. Codage tahtoo tehdä tuotteistaan kuluttajalle mahdollisimman ”läpinäkyviä”, eli se ei lupaile niillä turhan suuria ja on tehnyt tuotepakkauksistaan sellaisia, että jokainen voi helposti lukea niistä haluamansa määrän tietoa.

Codage

Toisille kuluttajille riittää, että he lukevat tuotteen nimen ja toteavat sen kosteuttavan ihoa. Jos käyttäjä haluaa hieman lisätietoa, mutta ei ole kuitenkaan erikoistunut tuotteiden INCI-listoihin, on jokaisen seerumin kyljessä joukko kirjainkoodeja, jotka avaavat tuotteen sisältämiä Nutri-Elementtejä, eli keskimäärin kolmesta ainesosasta koostettuja tehoyhdisteitä. Jokaisella koodilla on merkityksensä ja niiden avulla voi lukea helposti, mihin kaikkeen tuote auttaa. Lisäksi koodin perässä saattaa olla numero ykkösestä kolmoseen ilmaisemassa, kuinka tehokkaasti tuote kyseiseen ongelmaan vaikuttaa, eli onko se esimerkiksi kevyesti vai intensiivisesti kosteuttava.

Codage

Codage onkin siis varsinainen kaltaisteni kosmetiikkahifistelijöiden ja -nörttien  tuotesarja. Se ei ehdottomastikaan sovi niille, jotka tahtovat ihonhoidoltaan helppoutta ja yksinkertaisuutta. Meille ihonhoitointoilijoille se on kuitenkin omiaan, sillä me pääsemme sekoittelemaan aina tarpeisiimme sopivia tuotteita ja kokeilemaan, millä tuotteilla syntyy milloinkin optimaalisin yhdistelmä.

Codage

Seerumeita myydään sekä 30 ml että 10 ml pulloissa, joista pienempi riittää kuukauden päivittäiseen käyttöön. Seerumit säilyvät avattuna 12 kk, joten paras tapa tutustua sarjaan on yleensä ostaa kosteusvoiteen lisäksi muutama pienempi seerumi löytääkseen niistä optimaalisimman yhdistelmän. Tuotteita myydään myös valmiiksi koostetuissa Prescriptions-pakkauksissa, jotka ovat loistava tapa tutustua merkkiin. Jos vaan itse malttaisin pysytellä yhdessä tuotemerkissä ostaisin ehdottomasti seerumikokoelman, joka sisältää kuusi kasvoille ja yhden silmänympäryksille tarkoitetun seerumin ja hifistelisin niiden kanssa sekoitellen ja leikkien joka ikinen päivä!

Olen tehnyt viime aikoina tarkempaa tuttavuutta merkin tuotteiden kanssa, mutta jottei tämä postaus veny ihan järkyttäviin mittoihin, palaan niihin kokemuksiin toiste.

Codage

Muita, jotka innostuvat tällaisesta ideasta?

Codage-tuotteita myy Suomessa elevenin verkkokauppa.*

Kommentit
  1. 2

    sanoo

    Olen muutaman ko.merkin tuotteen saanut testailuihin Lookfantasticin Beauty Boxin kautta, mutta tämä postauksesi avasi kyllä sarjaa enemmän. Noita seerumeita on ehdottomasti joskus hankittava testiin. 🙂

  2. 4

    Mariel sanoo

    Love it!! Loistava konsepti ja kerrankin sarja, josta ei tarvitse kaivamalla kaivaa tarkkoja tuotetietoja vaan kaikki on selkeästi heti paketin kyljessä. Itselläni vasta kokeilussa seerumi no 1, mutta haluan ehdottomasti laajentaa valikoimaa lähitulevaisuudessa. Tulispa Codage lähiaikoina jonkinlaiseen tarjouskamppikseen Elevenillä ;)?

    • 4.1

      Virve sanoo

      Codage tuskin tulee kamppikseen brändin omista syistä, mutta esim. nyt on menossa kamppis, jossa kaikista yli 60e ostoksista saa -15% eli mukaanlukien myös Codage. 🙂

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *