Blogin uuden linjan visuaalinen huipentuma

Sain tänään käyttöön uuden blogibannerini. En kokenut vanhan bannerini kuvaavan minua ja blogiani enää mitenkään ja pyysin ammattilaista suunnittelemaan minulle uuden bannerin, josta tuli loppujen lopuksi hyvin minun ja blogini näköinen.
Koska uuden bannerin framille nostaminen on kuin uuden taideteoksen paljastaminen haluaisin kertoa teille tässä yhteydessä hieman uudesta banneristani. Jos haluatte, voitte itse kaivaa ne kuplajuomanne nyt esiin ja skoolata tälle uudistuksen alla olevalle blogikonseptilleni ja sen visuaaliselle ilmentymälle.
Minusta on jo pitkään tuntunut, että olen ollut hieman jumissa tuon Ostolakossa-bloginimen kanssa. Se kuvasi blogiani täysin silloin vajaat kuusi vuotta sitten, kun aloitin tämän kirjoittamisen, mutta kuten monet lukijanikin ovat asiaa minulle kommentoineet, ei se ole enää oikein kuvaava. Kun on kuitenkin blogannut kuusi vuotta saman nimen alla ja tullut tutuksi sillä konseptilla tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta lähteä vaihtamaan blogin nimeä. Kaikki ne linkitykset ja tuon sanan yhdistäminen minuun ympäri nettiä plus kaikki se käytännön asioiden hoitoo sähköpostiosoitteen muuttamisesta yhteyshenkilöiden kontaktointiin… ei. Olisiko jotain helpompaa tapaa?
Päätin, ettei minun tarvitsisi luopua Ostolakossa-nimestä. Se voisi edelleen olla läsnä, mutta haluaisin jatkossa tuoda enemmän esiin sitä blogin taustalla olevaa ammattilaista. Kuten teille kerroinkin, on blogini linja uudistunut (ja blogini yhä keskellä uudistusprosessia) ja jatkossa esillä on entistä vahvemmin se alan pieni nippelitieto ja ne jutut, joita tavallinen kosmetiikan kuluttaja ei välttämättä ole ajatellut. Tuote-esittelyjä täällä nähdään yhä edelleen, mutta yleisesti konsepti on jatkossa muuta kuin tuote-esittelyä tuote-esittelyn perään. Nykyään uusi lukija myös löytää blogini tarinan ja selityksen Ostolakossa-nimelle bannerin alla olevan Blogin tarina -sivun takaa.
Mielestäni bannerin suunnittelija toi bannerissa esiin hyvin tämän uuden linjan. Ostolakossa on edelleen läsnä, mutta pääpaino on blogin kirjoittajassa. Virve Vee näyttää sattumalta lähes kuin omalta kaunokirjoitukseltani ja mitä bannerin suunnittelija ei itseasiassa tiedä on se, että ennen kuin sain blogiini edellistä, minulla vuosia käytössä ollutta banneriani, luki vanhassa ”bannerissani” pelkkä OSTOLAKOSSA juuri tuollaisella fontilla, millä hän on sen tähän nykyiseen versioon tuonut. Retroa pienessä aikahaarukassa.
Kerroin suunnittelijalle olevani minimalistinen ihminen ja haluan blogini myös edustavan sitä. Ei mitään pientä piiperrystä ja epämääräisiä krumeluureja, mutta jotain siinä saisi olla. Toivoin myös, että bannerin kuvamaailmasta tulisi ilmi blogini sisältö: tämä on kosmetiikkaa, mutta sen taustalla on myös kemia ja kirjoista opitut asiat sekä lainsäädäntö. Myös nämä tulevat mielestäni bannerissa hyvin esiin.
Ja niin… toivoin neutraalia sävymaailmaa, mutta yllätyksekseni huomasin sitten lopulta kuitenkin, että tuo vaaleanpunertava väritys kolahtikin minuun eniten. Olen minä aika tyttömäinen kuitenkin.
Toivottavasti tämä uudistuneen blogini konsepti alkaa hahmottua teillekin yhä selvemmin, sillä minulla on aikamoisia suunnitelmia tulevaisuuden varalle!

PS. Jos mietitte bannerin kokoa, niin älkää huoliko. Tuo seikka on vielä säädön alla hieman kuten pienet blogin sävyjen vivahteet ja muutama muukin hiomisen alla oleva yksityiskohta.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Siis… todella hienoa! Pidän kovasti blogisi uudesta suunnasta ja tästä kaikesta tulee mieleen ammattimaisuus. 🙂

  2. 2

    Anonyymi sanoo

    Yhtään en nyt jotenkin tuosta fontista tykkää! Se on jotenkin yksinkertaisen ja hutaistun näköinen.

    • 2.1

      sanoo

      Se on vielä vähän työn alla, joten kuulen mielelläni mielipiteitä. Fonttina on tällä hetkellä Trebuchet, joka on esimerkiksi meidän ammattikorkeakoulumme kaikissa virallisissa töissä vaatima malli, eli aika "perusfontti".
      Kuulen kuitenkin mielelläni kommenttejanne, sillä teillehän tätä blogia tehdään! 🙂

    • 2.2

      Anonyymi sanoo

      Ehkä toinen väri sopisi paremmin kuin punainen? V kirjain hallitsee liikaa mielestäni, muuten fontti on hyvä.

    • 2.3

      sanoo

      Minä taas jotenkin tykkään juuri tuosta vahvasti hallitsevasta punaisesta, mutta kiva kuulla muiden mielipiteitä. 🙂

  3. 5

    Anonyymi sanoo

    Blogi taitaa nykyään olla lähempänä jo lifestyle kuin kosmetiikka blogi. Uudet tuulet virkistävät, mutta tuote-esittelyjä tulee hyvin minimaalisesti nykyään ja se on harmi. Ainakin itselläni juuri ne ammatimaisemmat esittelyt olivat blogin ahkeran lukemisen syy. Nykyään saa hypätä monet postaukset yli kun mennään jo niin syvälle kouluaineisiisi. Mutta on kuitenkin ihanaa että olet innoissasi koulustasi ja löytyy uusia asioita elämään ja blogiin!

    • 5.1

      sanoo

      Älä huoli, vaikka vaihto on tuonut mukanaan paljon näitä erilaisia postauksia niin tiedostan silti tuote-esittelyjen olevan se pääsyy useimmille lukea blogia, joten niitä on kyllä taas tulossa paljon! 🙂

    • 5.2

      Anonyymi sanoo

      Minusta lifestyle-tyyppiset postaukset ovat myös kivoja, vaikka tuote-esittelyistäkin tykkään. Blogista saa ns. enemmän irti kun kuulee sun opiskelusta ja kaikesta muusta henkilökohtaisemmasta!

    • 6.1

      sanoo

      Tuo Virve Vee näyttää tosiaan sattumoisin hyvin lähelle siltä samalta, miltä oma kaunokirjoitukseni näyttää. Veet olivat itseasiassa alunperin erinäköisiä ja koukeroisempia, mutta pyysin niiden yksinkertaistamista ja kun sain nähdä uuden version, jossa olivat esillä nämä erilaiset Veet ja suunnittelija kommentoi, että muutosten takia minulla on nyt käytännössä oma, uniikki fontti pidin ajatuksesta todella paljon. Ja nämähän ovat tosiaan näitä makuasioita. 🙂

  4. 7

    Anonyymi sanoo

    Tosi hieno tuo fontin tausta ja tuo kemiapullo (? :D) plus huulipuna piirros! En kuitenkaan itse yhtään tykkää tuosta punaisesta fontista jolla tuo by Virve Vee on kirjoitettu, jotenkin "pilaa" / rikkoo ikävällä tavalla tuon upean harmonisen ja ammattimaisen näköisen bannerin 🙂 Vähän tommonen Word-Art tyyppinen sutaisu liian räikeällä sävyllä tulee siitä mieleen. Anteeksi kritiikistä, jotenkin vaan oli pakko sanoa kun muuten tuo banneri on niiiiin hiano ja kuvaa tosiaan blogiasi paljon paremmin 🙂 Ja hyvä idea alkaa korostaa tekijää blogin takana!

    • 7.1

      sanoo

      Palautetta on aina hyvä kuulla, älä huoli! 🙂
      Voimakas kontrastiväri oli oma toiveeni, sillä halusin sen olevan dominoivassa pääroolissa todella selkeästi. 🙂

  5. 9

    ulla sanoo

    Tykkään blogin uudesta linjasta tosi paljon! Uuden oppiminen on aina tosi mielenkiintoista, tämän tyyppisiä blogeja saisi olla enemmänkin eri aloilta – asiatekstin kirjoittaminen näin vetävästi ei valitettavasti vaan ole kovin yleinen taito 🙂

    Ps. Mulla on ollut jo vuoden-puoltoista sama vartalovoideputeli käytössä, meitä on moneen junaan 😉

  6. 10

    Anonyymi sanoo

    Bannerin piirros on tosi kiva! Sitä vasten tuosta tyylistä jolla Virve Vee on kirjotettu en pidä. Kävisikö joku siisti kaunofontti paremmin, esim. Magnolia (http://www.dafont.com/magnolia.font) ? Kannustaisin sua myös bloggaamaan ihan rohkeasti koko nimellä, koska sut löytää jo tuolla tiedolla tosi helposti esim. Facebookista. Jos et pidä sukunimestäsi niin mun mielestä näyttäisi paremmalta pelkkä Virve V.

    • 10.1

      sanoo

      Minä pidän tuosta fontista todella paljon, sillä se on lähes kuin oma kaunokirjoitukseni. Veet olivat alunperin koukeroisempia ja toivoin niiden yksinkertaistamista. Uuden mallin kanssa sain mukana vastauksen, että nyt minulla on käytännössä oma fontti ja ihastuin ajatukseen kovasti -on aika kivaa, että se on yhtä uniikki kuin kirjoittaja itsekin. 🙂

      Tuosta nimen käytöstä: Kun lähtee brändäämään itseään, täytyy osata ajatella hommaa paljon kauaskantoisemmin kuin nopeasti ajateltuna tulee mieleen. En minä tule olemaan lopun elämääni samalla sukunimellä, mistä sitä tietää, vaikka se olisi jo pian jotain muuta. Myös etunimeni (puhumattakaan sukunimestäni…) on ulkomailla aivan suunnattoman vaikea ja mieleenjäämätön, mutta simppeli Vee taas helppo käyttää ja muistaa. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö tahtoisi olla esillä omalla nimellä vaan siitä, että brändäyksessä on kyse paljon muistakin asioista, jotka täytyy miettiä kuntoon, ennen kuin lähtee hutkimaan. Mistäs sitä tietää, vaikka suunnittelisin olevani ensivuonna kotirouvana Dubaissa. 😉

    • 10.2

      Anonyymi sanoo

      Banneri on mielestäni ihana ja raikas, mutta lähes samaa ajattelin anonyymin (7.11., 1.07) kanssa. Itse en näe koko nimeä "tarpeellisena", mutta olen samaa mieltä että näyttäisi paremmalta pelkkä V. tai jopa pelkkä Virve. Mutta tämäkin on näitä makuasioita ja tässä ehkä asiassa uskoisin että ratkaisee se oma makusi, koska kyse on kuitenkin tosiaan siitä kuinka itsesi brändäät. Mutta tälläinen ajatus itselläni heräsi nimesi käytöstä. Esteettistä silmääni mielyttäisi siis enemmän Virve V. tai Virve. Fontti on mielestäni ihan kiva mutta olisko vähän pelkistetympi kuitenkin parempi? Kivoja muutoksia kuitenkin 🙂

    • 10.3

      sanoo

      Veellä on tarkoituksensa. 😉
      Mutta tottakai mielenkiintoista kuulla teidän ajatuksianne asiasta. 🙂

    • 10.4

      sanoo

      Mä olen fonttiskeptikkona ja alaakin opiskelleena sitä mieltä, että Trebuchet on aivan vallan mainio fontti. Mm. Veikkaus käyttää kaikessa viestinnässään sen sukulaista Neo Sansia, jota olen bongannut myös kosmetiikkapakkauksista. Luettavuus on hyvä ja selkeä. En suosittelisi lataamaan leipätekstiin mitään ihmeellistä fonttia koska jos sitä ei ole jokaisen lukijan koneella erikseen ladattuna, ei se siis toistu lukijallakaan oikein vaan lukijan selaimen oletusfontin mukaan tai pahimmillaan pelkkinä neliöinä merkkaamassa merkin paikkaa.

      Itse pidän blogin uudesta ilmeestä ihan valtavasti, ja yksinkertaisuus huijaa uskomaan että kaikki on tehty helposti ja nopeasti. Yksityiskohtainen tarkastelu kuitenkin näyttää että asiaan on todella paneuduttu – ja tämä on sellainen asia mitä monet huippusuunnittelijat muodinkin maailmassa toteuttaa. Keep It Simple, Stupid 😉 Ulkoasun suunnittelija on kyllä tehnyt ihan erinomaista työtä!

    • 10.5

      Anonyymi sanoo

      Minuakin jostain syystä häiritsee tuo Vee, pelkkä Virve V näyttäisi omaan silmääni paremmalta. Ilmeisesti miellän Veen vahvasti pienten lasten "2 vee" juttuihin? 🙁 Muutoin uusi banneri on hyvä. Vaikka olen kiitollisena lukenut blogiasi monta vuotta, on ikävä todeta että viime aikoina on alkanut tökkiä.. En halua olla inhottava ja niuhottaa, mutta parempilaatuiset kuvat olisivat mukavia. Enemmän luonnonvaloa ja päivänpaistetta vaikka!

    • 10.6

      sanoo

      pahokas: Ulkoasun suunnittelija kiittää. 😉 Olen nimittäin itse vastannut ihan kaikesta muusta paitsi bannerin visuaalisesta toteutuksesta, sillä sen annoin ammattilaisen hoitaa. 🙂

      Anonyymi: Virvenä olemisessa on se pieni hankaluus, ettei se taivu ulkomaalaisen suuhun sitten millään ja joskus täytyy osata miettiä sitä sekunttia pidemmälle. 🙂
      Parempilaatuisten kuvien ottaminen on minullakin haaveena. Toivottavasti ehdin joskus keskittyä siihen asiaan enemmän, sillä niitä toivoisin itsekin. 🙂

  7. 12

    Anonyymi sanoo

    En ole oikeastaan juuri koskaan kommentoinut blogiisi mitään, mutta olen lukenut sitä aktiivisesti jo monta vuotta. Ja täytyy sanoa, että tykkään uudesta linjasta tosi paljon!

    Itse en ole yhtä "kosmetiikkafriikki" kuin ehkä osa lukijoista, ja olenkin säilynyt lukijana ennen kaikkea mukavan kirjoitustyylisi takia. Pelkät tuote-esittelyt ovat kuitenkin vähän kyllästyttäneet viime aikoina ennen uudistusta. Tämä uusi tyyli ja ennen kaikkea opiskeluistasi ja kosmetiikan taustoista kertominen ovatkin olleet tosi mielenkiintoisia juttuja! Siinä missä ostan itse kosmetiikkaa harvoin ja lähinnä vain tuttuja tuotteita, on ollut kiva kuulla laajemmin alasta ja oppia uutta.

    Ulkoasu viehättää myös omaa silmääni kovasti. Jotenkin yksinkertaisempi tyyli tuntuu sopivan paremmin blogiisi kuin aikaisemmat helminauhat ja koristeet. Virve Vee-nimeen täytyy vielä vähän totutella, mutta mielestäni Ostolakossa-nimen jättäminen enemmän taustalle oli kyllä ihan hyvä idea.

    Tsemppiä opiskeluun ja kiitos blogistasi, sen parissa on ollut tosi mukavia lukuhetkiä jo monta vuotta! 🙂

    • 12.1

      sanoo

      Kiitos kivasta kommentista, on aina ihana kuulla syistä, jotka saavat ihmiset lukemaan blogiani. Jatkossa uusi linja tulee olemaan 50% tuote-esittelyjä, 25% Inside the Industry -faktapostauksia ja 25% blogin aiheisiin ja sen kautta kokemaani elämään liittyviä näitä "lifestyle postauksia". 🙂

  8. 13

    sanoo

    Oon Ullan kanssa samaa mieltä, että asiatekstin kirjoittaminen on taito kysymys. Sulla se onnistuu. Luen kanssa erästä AuPair blogia pelkästään kirjoitustaidon takia, vaikka asia ei muuten normaalisti kiinnostaisi.
    Ajatus saada banneriin kosmetiikka, kemiaa ja opintoja, kuulostaa todella haastavalta, mutta onnistuttu todella hyvin.
    Osa on kommentoinut tuota tekstin väriä, ja ite en osaa oikein sanoa mitään, paitsi että se tosiaan pomppaa silmiin, joten takana oleva kuva jää hieman varjoon, eikä heti välttämättä huomaa että siellä on kirja ja pari pulloa. En osaa kuitenkaan sanoa onko se sitten hyvä vai huono asia? Ittellä hieman ristiriitaiset mielipiteet. Luultavasti mikä on tarkoitus/mistä pitää. Yleispiirteiltään tykkään kyllä 🙂

    • 13.1

      sanoo

      Kiitos! Kiva jos koet, että kirjoitustyylini on sellainen, että se tekee asioista kiinnostavampia. 🙂
      Bannerihan on tosiaan mielipideasia ja on todella mielenkiinsta kuulla erilaisia näkemyksiä siitä. 🙂

    • 14.1

      sanoo

      Kiitos, minä tykkään itse sen kontrastista ja että Virve Vee rikkoo sitä harmoonisempaa linjaa. 🙂

  9. 15

    sanoo

    Tykkään. Bannerin väreissä on hieno ja hillitty lähiväriharmonia violetista oranssiin, ja Virve Vee:n fontti ja punainen väritys käy juurikin hyvin yksiin huulipunapuikon kanssa. Jos ajattelee koko bannerin värimaailmaa, Virven sävyt ovat nimenomaan juuri oikea valinta, eikä ne tuossa kuvassa juuri muuta voisi ollakaan. Netissä riittää meitä huutoäänestäjiä aina, mutta paras tulee kun luottaa omaan tuntumaan ja aivan erityisesti sen ammattilaisen näkemyksiin. Hän on jo nyt hyvin tulkinnut sun "neutraalin värimaailman" tällaiseksi harmoniaksi. Tämmöisistä jutuista tunnistaa ammattilaisen: se kuuntelee, mitä asiakas sanoo, mutta näkee sanoja pidemmälle, mitä asiakas tarkoittaa! (Teen siis itsekin värien, muotojen, asiakkaiden ja "huutoäänestyksen" kanssa töitä, vaikken graafikko enkä kauneusalallakaan ole! 😉 )

    • 15.1

      sanoo

      Kiitos! Tuo on tosiaan totta, että ammattilaisen kanssa oli mahtavaa tyoskennellä, sillä minä kerroin näkemyksiäni, hän kuunteli, kertoi jos joku ei toiminut ja jos jonkun voisi tehdä erilailla ja sai lopputuloksen näyttämään ihan minulta, mutta minusta erittäin taidokkaasti toteutettuna. 🙂

  10. 16

    sanoo

    Näyttää tosi hyvältä. Entinen banneri oli jo ehkä vähän vanhanaikainen grafiikoiden puolesta. Tosin sun blogissa ulkoasuun ei niin paljon kiinnitä huomiota, kun sisältö on täyttä kultaa. Nyt ulkoasu komppaa mahtavaa sisältöä paremmin 🙂

    • 16.1

      sanoo

      Entinen konsepti ja banneri alkoivat tosiaan olla jo ihan vanha juttu. Täältä tullaan, uudet ihanat jutut! 😉

  11. 17

    Anonyymi sanoo

    Tykkään blogista ja uudesta linjauksesta, mutta en valitettavasti tykkää uudesta ulkoasusta 🙁 omaan silmääni fontti ja banneri ovat vanhanaikaiset ja kömpelöt. Bannerista tulee mieleen joku vanha kemian kirja 70-luvulta :/

    Anne

  12. 18

    Anonyymi sanoo

    Tämä vanha nainen tykkää uudesta ulkonäöstä,mutta minusta on muutenkin aivan sama miltä mikäkin näyttää, jos blogi muuten on kiinnostava. Tässä iässä ei jaksa enää narista sivuseikoista. Jatka samaan malliin ja tsemppiä opiskeluun.

    Terkuin Rouva52

    • 19.1

      sanoo

      Kiitos, minustakin banneri on hyvin onnistunut ja välittää tosiaan juuri sen viestin, minkä toivoisin bloginikin välittävän. 🙂

  13. 20

    sanoo

    Musta bannerin sävymaailma taas on onnistunut, mutta nostaisin ehdottomasti enemmän esille tuota hienoa pullo-puna-asetelmaa tuolla taustalla! Se jää nyt vähän paitsioon, vaikka on hyvin tehty ja mielenkiintoisen näköinen. Pidän fontista, mutta värin sävyillä kikkailu voisi olla vähän yksinkertaisempaa: silmä hakee koko ajan jotain kuviota noista Virve-tekstin tummemista osioista.

    Mutta oikein raikas uudistus ja musta sävyt passaa sun tyyliin oikein hyvin 🙂 Mainiota!

    • 20.1

      sanoo

      Minä taas nimenomaan toivoin, että se jäisi tahallaan taustalle ja että Virve Vee olisi vähän särmäkkäämpi ja silmille hyppäävä. Makuasioitahan nämä tietysti ovat. Kiva kuitenkin kuulla, että yleisesti tykkät uudistuksesta, olen itse siitä aivan innoissani. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *