Aikaero Aasiaan

Olemme aikavyöhykkeellisesti Aasiaa useita tunteja jäljessä, mikä ilmeisesti sitten skaalautuu kosmetiikkamarkkinoilla huomattavasti pidempänä jälkeenjääneisyytenä. Onneksi kuitenkin aasialaiset innovaatiot rantautuvat meille Eurooppaan aina lopulta yleensä niiden isojen firmojen tajuttua, etteivät vaikkapa miljoonat korealaiset vaan voi olla väärässä ja että mekin todellakin tarvitsemme käyttöömme tuon innovaation.
Ja mitä isot edellä niin sitä pienet sitten helposti perässä, eli kun markkinajätti on käyttänyt budjettinsa ja resurssinsa uutuustuotteen kehittelyyn ja markkinointiin, on polku tasoitettu pienemmille firmoille helpoksi ja kilpailua on helppo laittaa pystyyn.
Muistatteko, kun kirjoitin Korean matkani jälkeen heidän markkinoillaan megatrendiksi nousseesta cushion-meikkivoiteesta?
Ette varmastikaan olisi ikinä osanneet arvata, että L’oreal tuo sen markkinoillemme ensimmäisenä ja vieläpä nimenomaan Lancomen tuotteena!
Lancomehan on tunnetusti sarja, jolla on uusia ja innovatiivisia tuotteita ja tuoteideoita, joita sitten jossakin vaiheessa pudotellaan jollain muotoa myös L’orealin valmistamille Lancomen edullisemmille ”pikkusiskosarjoille” L’oreal Parisille ja Maybellinelle. En tarkoita, että tuotteet tulisivat identtisinä kopioina myyntiin, mutta jos vaikkapa värisevä mascara on ensin lanseerattu Lancomelle ja tuotu sitä kautta ihmisten tietoisuuteen, voi sen lanseeraaminen hintavammalle sarjalle olla ensin kannatavampaa: Ihmiset ovat innostuneet ideasta ja höpsähtäneimmät jo käyttäneet paljon rahaa sen ostamiseen ja kun edullinen vaihtoehto tulee myyntiin, saattavat ne asiaa mielessään harkinneet poimia helpottuneina hyllystä tuon edullisemman version. Joillekin se voi myös tarkoittaa kuitenkin sitä, että konseptia on nyt tarjolla useasta tuutista ja he silti kokevat, että kallis on varmasti halpaa parempaa. Ja onhan se se aito ja alkuperäinen. Sama voi päteä sen superseerumin kanssa.
Jos homma olisi tehty toisinpäin ja tuotu idea ensin kokeilumielessä halvemmalle merkille ja huomattu sen myyvän siellä hyvin ja sitten yritetty lanseerata samaa hintavammalle merkille, ei homma olisi sujunut yhtä helposti välttämättä. Voisi helposti kuvitella, että on järkevää kokeilla ensin edullisemman hintaluokan tuotteilla jonkun ajatuksen ideaa, mutta jos tuote menestyy sen edullisena versiona hyvin, voi olla todella haastavaa saada kuluttajille perusteltua, miksi siitä tulisikin nyt maksaa toisen merkin tarjoamana yli tuplahinta. Siksi voikin olla kannattavaa ottaa tuote myyntiin ensin kalliimmalle sarjalle ja sen jälkeen tehdä erilainen, mutta kuluttajan mielessä helposti alkuperäiseen rinnastettava versio myyntiin yhtiön edullisemmalle merkille.
Mutta takaisin siihen tyynymeikkivoiteeseen.
Lancomen Miracle Cushion -meikkivoide lupaa kasteenraikasta kosketusta, keveyttä ja kuulautta. Lancome mainostaakin tuotetta puuterirasian helppoudella, joka yhdistyy BB-voiteiden kaikkivoipaisuuteen: heleytystä, tasoitusta, suojaa, raikasta tunnetta… Kaikkea sitä ihanaa ja mahtavaa, mitä jokainen aina meikkipohjaltaan toivoo ja mitä arviolta 95 prosenttia markkinoiden meikkivoiteista lupailee.
Jäänkin innolla odottamaan, millaiseksi tämä Lancomen ”innovaatio” käytössä osoittautuu.
Mitäs sanotte, kiinnostaako kokeilla?
Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Whoa. Saa nähdä, onko tulos yhtä tehokas kuin korealaisversioissa 🙂 Lancomen meikkivoiteet ovat legendaarisia, mutta riittääkö teho tässä tapauksessa…?

  2. 2

    sanoo

    Kiinnostavaa pohdintaa selektiivinen vs. markettimeikeistä. Näinhän se juuri on! Jään innolla odottamaan Lancomen uutta tuotetta 🙂

  3. 3

    Anonyymi sanoo

    Miten tämä eroaa Max Factorin Miracle touch-meikkivoiteesta? Kuvien perusteella vaikuttaa hyvin samantyyliseltä ja tuota Max Factorin versiota on Suomessa myyty ties kuinka kauan, itsekin käytin sitä joskus vuosia sitten…

  4. 4

    Anonyymi sanoo

    Hei! Tuli mieleen, että kehuit aikoinaan Lancomen Teint Idole Ultra 24 -meikkivoidetta sen peittävyyden ja luonnollisuuden takia. Oletko kokeillut Estée Lauderin Double Wear -meikkivoidetta? Se on oma suosikkini, koska se peittää erinomaisesti, kestää iholla käytännössä koko päivän (mikä on minulle tärkeää koska minulla on rasvoittuva iho) ja näyttää silti melko luonnolliselta. Mikä sinun mielipiteesi on Double Wearista, jos olet kokeillut sitä? Ja miten vertaisit Teint Idolea ja Double Wearia? Haluaisin nimittäin ehkä kokeilla jotain uutta vaihteeksi. 🙂 Kiitos jo etukäteen!

    • 4.1

      sanoo

      Double wear on myös kyllä loistava tuote j nyt kun aloin miettiä, niin ovat melko vastaavanlaiset kyllä ominaisuuksiltaan. Äkkiseltään ei edes oikestaan tule mieleen selkeitä eroja, pitäisi oikeastaan ihan ajatuksella olla myymälässä kokeilemassa molempia, että osaisin sanoa, onko jotain selkeää eroa. Sanoisinkin, että jos olet tykännyt Double Wearista niin uskoisin sinun pitävän tuosta Lancomestakin. 🙂

  5. 5

    sanoo

    Mua vaan häiritsisi hygieniasiat ihan liikaa tän sienityynyjutun kanssa! 😀 Ja jotenkin voisi kuvitella, ettei tuo tyyny vaikuta muuhun kuin annosteluun: annostelee kevyttä tuotetta entistä vähemmän, jotta lopputulos on tosi kuulas? Tai jotain 😀

    • 5.1

      sanoo

      Periaatteessa kyllä. 🙂
      Hygienista sanoisin sen verran, että tuote on testattu tietysti sen mukaan, että tuo hygienia-asia on otettu huomioon sen säilyvyydessä ja koostumus on tehty kestämään tällaista käyttöä siinä missä esimerkiksi voidemaisemmat meikkipuuteritkin. 🙂

  6. 6

    sanoo

    Ahaaa, Lorkun edustaja töissä tästä mulle jo vinkkaskin.. Mielenkiintoista! 🙂 Pitänee kokeilla, vaikka ei tosin mun rasvaiselle iholle välttämättä se paras meikkivoide? Selvenee kokeilemalla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *