Ai me oltiinkin jo tuttuja

Muistatteko, kun höpöttelin teille vähän aikaa sitten Rovion ja Lumenen yhteistyönä syntyneistä Angry Birds -tuotteista? No, minä sain ne käsiini viimeksi töissä käydessäni ja nappasin tuotteiden testerit pariksi päiväksi hyttiini lainaan tutustuakseni niihin paremmin.
Mitä en tosin ollut tajunnut oli, että olimmekin melko hyviä tuttuja jo ennestäänkin.
Kun nimittäin lanseerataan jotain tällaista, ei välttämättä kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan. Siksi tässäkin päätettiin mennä matalimman aidan kohdalta.
 
 Arvaatteko jo, mitä näillä kahdella mustikkakäsivoiteella voisi olla yhteistä?

 Argry Birdsin käsivoiteen sisältö näyttää tältä:
 
Brry Refresh -linjan mustikkakäsivoiteen sisältö puolestaan tältä: 
 
Aika yksi yhteen, etten sanoisi. Identtisiä, suorastaan.
Mitenkäs nämä muut ”uutuudet”?
Edelliset kaksoset oli helppo keksiä, kun molemmat kerran olivat mustikoita, mutta kyllä tämän toisenkin keksi nopeasti.
Näiden tuotteiden kohdalla pari aineosaa on vaihtanut järjestystä ja Berry Refreshin mustikka on korvattu Angry Birdsin lakalla.
No entäs tämä Angry Birdsin Karpaloinen vartalovoide sitten? Mistä se on tuttu?
No täältä tietysti:
 
Näiden kahden INCI-listat menevät melko hyvin yhteen. Ai mutta toinen on nuoremmalle väelle suunnattu tuote ja toinen puolestaan kiinteyttävä vartaloemulsio? No, jätetään nuoremman väen tuotteesta pois kofeiini, napakan tunnun iholle tuova muoviyhdiste sekä säädetään iiiiihan vähän INCI-listan loppupäätä, jossa pitoisuuksien määrä on usein jo melko yhdentekevä lopputuloksen kannalta.
 Kas näin!

No entäs se viheltävä possu sitten? Mistä se on meille tuttu, kun Lumene ei kerran tee shampoita?
No, onneksi meillä (tai oikeastaan heillä) on Cutrin!
Tässä näiden kahden sisällöt:

Puoliväliin asti mennään samoilla linjoilla, sen jälkeen pientä variaatiota, mutta suurinpiirtein samaa tavaraa siis.
Mitä tästä pitäisi ajatella?
Eihän tämä mitään salaista tietoa ole, kun kerran on julkisesti purkin kylkeen
printattua. Ketään vaan ei kiinnosta lukea pieniä tekstejä ja sen firmat
kyllä tietävät.
Koenko sitten tulleeni huijatuksi? No en tietenkään. 
Näiden ideanahan on vaan tuoda esiin Angry Birdsia kausituotteina. Koska tuotteiden hinnatkin ovat lähes samat Angry Birdsin parin euron AB-lisällä varustettuna, ei sekään aiheuta ärsytystä (toisin kuin esimerkiksi L’orealin ainakin aikoinaan harrastama ”pakataan samaa tuotetta parin euron markettipulloon ja parin kympin kampaamopulloon” -idea). Cutrinin shampoota tässä tosin saa nyt halpisversiona.
Mitä mieltä olette tästä? Muita INCI-kyyliä, jotka yrittävät aina löytää yhdenmukaisuuksia?
Kommentit
  1. 1

    sanoo

    ihanaa, että otit tuosta(kin) selville!! nimittäin mä oon just sellainen joka ei hirveemmin tutki noita INCI juttuja (vaikka pitäisi..)

    ei mulla mitään Lumenen tuotteita olekkaan, joten en tunne itseäni huijatuksi, mutta onhan tuo hyvä että ihmiset saavat tietää!!

    hmm,kyllä mä tota shampoota voisin kokeilla.. ;D

  2. 2

    Anonyymi sanoo

    Mulla oli joskus kauhee ongelma, että kumpaa putsaria ostan, mutta tulipa INCI-listoja tiirailemalla huomattua, että Erisanin Hoitava puhdistusgeeli ja Erisan Youth-sarjan puhdistusgeeli ovat muuten identtisiä, mutta kaksi ainesosaa ovat vaihtaneet paikkoja keskenään… tämän jälkeen valinta oli helppo suorittaa sillä perusteella, että pidän siitä vihreän tuubin väristä enemmän 😀

  3. 3

    Anonyymi sanoo

    Itse oletinkin että tuotteet olisivat vain jotakin jo olemassa olevaa eri pakkauksessa. Aika perusjuttu mun mielestä että noin tehdään, siis että markkinoidaan olemassa olevaa tuotetta eri ulkonäöllä/nimellä eri kohderyhmille!

  4. 4

    Anonyymi sanoo

    Ihan hullu kyylä en ole, mutta näitä joskus kattelin, kun tuo Erisanin Youth-linja tuli kauppoihin. Panthenol on Youthissa yhtä ylempänä, kuinkahan merkittävä ero on käytännössä? Youthilla oli ainakin silloin hintaa pari euroa enemmän.

    Erisan Hoitava Puhdistusgeeli:

    aqua, caprylic/capric triglyceride, glycerin, decyl glucoside, acrylates/C10-30 alkyl acrylate crosspolymer, panthenol, sodium hydroxide, sorbic acid, caprylyl glycol, phenoxyethanol

    Erisan Youth Puhdistusgeeli:

    aqua, caprylic/capric triglyceride, glycerin, decyl glucoside, panthenol, acrylates/c10-30 alkyl acrylate crosspolymer, sodium hydroxide, sorbic acid, caprylyl glycol, phenoxyethanol

    – Lyyti

  5. 5

    Anonyymi sanoo

    En oikeastaan, mutta kerran silmäilin yhden hammastahna puteron kyljestä inci-listaa niin… siinä oli vanhemmassa tuotteessa sama kuin uudessa ja kalliimmassa. Nyt tyytyväisenä saa ''nauttia'' ''uuden'' tuotteen sisällöstä vanhan hinnalla. haha.

  6. 6

    sanoo

    Hahaa, aika fiksua! En kyllä pane pahakseni, osa varmasti ostaa innoissaan Angry birdsiä uutuutena koska ei ole edes tiennyt noiden "peruslumenetuotteiden" olemassaolosta. Tuon shampoon kyllä aion ostaa itselleni koska olen halunnut kokeilla tuota Cutriniakin!

  7. 7

    sanoo

    Just. Kiitos tästäkin selvityksestä niin säästyy rahaa! 🙂
    Joo, kyllä mä arvelin, että niissä jotain samaa on, kun on tutut Lumenen marjat tyrkyllä. Mutta en tod. tajunnut, että tuotteet myydään uudestaan vaan värikkäämmissä pakkauksissa. Ilmankos tuo shampookin tuoksui niin tutulle…. 😀

  8. 8

    sanoo

    noita olikin tullut siwaan myyntiin ,minusta toi on ihmisten huijausta jos sama tuote eri pullossa ja myydään uutuus tuotteena .no jotku tietty ostaa ku angry birds tuote

  9. 9

    sanoo

    Täällä on ainakin yksi perheenäiti joka suuresti kiittää tarkoista silmistäsi ja ammattitaidostasi. Ihanan hauska postaus, hykertelin täällä kun tiedän että kun omat poikani bongaavat nuo "änkkärit" marketin hyllyltä niin se on sitten menoa;-)

    Mukavaa viikkoa sinulle ja kiitos aina ilahduttavasta blogiannista!
    – Jaana-

  10. 10

    Anonyymi sanoo

    Heh, tein eilen markkinoinnin kurssille tehtävää angry birdsien yhteistyötuotteista, ja käsittelin siinä myös tätä lumenen kanssa tehtyä tuotekehitystä :). Itse arvelinkin tässä olevan taustalla jotain tämän kaltaista, mutta kuten tehtävääni laitoinkin, mielestäni nämä Ab-tuotteet eivät oikein somi lumenen imagoon…

  11. 11

    sanoo

    mä oon inci-kyylänny niinkin jännää juttua kun wellan pro series -marketti"kampaamo"hoitoaineita. huomasin, että sekä repair- että värihoitoaineiden inci oli täysin sama, ja että shine-hoitoaineessa eroa näihin oli ainoastaan pari silikonia toisinpäin. ei siis paljon mitään. mutta tykkäsin kaikista kovasti, mukavan hoitavia kaikki! ainakin mun hiuslaadulle (ja kukkarolle) sopii varsin hyvin, tuntui vaan jotenkin turhalta lanseerata sama asia eri nimillä. mielikuviahan siinä tietty myydään…

  12. 12

    Anonyymi sanoo

    Itse en myöskään tunne oloani hiujatuksi. Itseasiassa, otan mielummin hyväksi toteavani tuotteen ihanassa pakkauksessa, kuin pettymyksen possutuubissa. Mutta olen myös ollut hieman kiukkuinen lorkulle, silloin kuin maksetaan luksus tuotteesta, haluaisin että siinä olisi jotain luksusta! Viimeksi kiukkuunnuin lorealille kun köyhä äitini ole suostuteltu ostamaan genifique-tiivisteseerumi, vaikka saman olisi saanut puoleen hintaan lorealilta. Äiti tosin soitti ja sanoi, että oli tuotteen loputtuaan pullottanut siihen halpaa lorkkua ja näin pitää peilikaapin luksuksen 🙂

  13. 14

    sanoo

    Uuden tuotantolinjan perustaminen maksaa aika tavalla, joten minä uskon, että samaa perusmassaa käytetään mahdollisimman moneen tuotteeseen ja tuotteet sitten asemoidaan markkinoilla niin, että saadaan rahat pois mahdollisimman monelta asiakaskohderyhmältä.

    Menepä esimerkiksi apteekkiin ostamaan päänsärkylääkettä. Buranan tuntevat kaikki, mutta se on kalliimmanpuoleista. Päädyt ostamaan edullisempaa Ibusalia. Kliks, ja rahasi kilahtavat Orionin kassaan joka tapauksessa.

    Yksi hyvä markkinointiesimerkki tulee ranskalaisilta viinitaloilta. Tilan "ykkösviiniä" pullotetaan vain tietty määrä, jotta voidaan pitää hinta korkealla, koska saanti on rajoitettu. Samaa viiniä pullotetaan sitten tilan halvempien merkkien (etikettien) pulloihin, koska se pitää saada kaupan.

    Hups, taas kuluttajia on huijattu ja kauppa käy kun häkä.

  14. 15

    hanne sanoo

    Sopiikohan Angry Birds shampoo sitten myös värjätyille hiuksille kuten Cutrinin, vaikke AB shampoossa ole sitä erikseen mainittu? Vai puuttuukko incista jokin ainesosa/tai onko jotain ylimääräistä?

  15. 16

    Anonyymi sanoo

    Edellisin huvitukseni aihe oli, kun vertailin nimenomaan maitohappoa (jonka vaikutuksista hiuksiin en ole täysin tietoinen, mutta ilmeisesti korjaa hiusten rakennetta tms?) tehoaineena hyödyntävän L'orealin Absolut Repair -kampaamosarjan hiusnaamion ja Doven Nourishing Oil Care -sarjan vastaavan INCI-listoja. Tulin nimittäin huomanneeksi, että L'orealin kalliimmassa hiusnaamiossa oli itseasiassa vähemmän lactic acidia, kuin Doven huomattavasti edullisemmassa ja monia öljyjä sisältävässä naamiossa, jonka teksteissä ei edes mainittu mitään maitohaposta! Doven tuote tehosikin hiuksiini paremmin. Tästä lähtien aion aina tarkastaa INCI:t ja vertailla niitä ennen ostoa.

  16. 17

    sanoo

    Pojallani kädet kuivuu talviaikaan niin paljon, että pitää päivittäin rasvata. Eskarilainen poika ei siitä tietenkään tykkää, mutta nämä angry birdsit purkin kyljessä tekivät siitä nyt ainakin hetkeksi vähän kivempaa, eli minä tykkään kyllä 🙂

  17. 18

    sabiha sanoo

    Samat tutteet uusi pakkaus markinoiti kikka.Onneksi minua ei kiinnostanut koskaan pakkaus josta joutuu maksamaan eikä voi edes käyttää uudelleen

  18. 19

    Anonyymi sanoo

    Onkos tällä nyt mitään väliä vaikka tuotteet ovatkin hyvinpitkälti Berry Refresh sarjasta tulleet samoilla voidepohjilla? Eihän se idea olekaan tässä se, että pitäisi ollakaan mitään uutta kallista innovaatiota vaan lanseeraus on nimenomaan Angry Birds ja se että tuotteita saa ostettua myös sillä kuosilla. Ei tämä firma ole ainoa kosmetiikkamaailmassa mikä tekee samantyyppisiä vaan sillätavalla nykypäivänä bisnes toimii. Kiva että nostat incit esille joka tuotteesta, mutta sinulla ei taida olla silmää myös sille että myyntihän se kuitenkin on myöskin todella ISO asia. Kosmetiikkamaailma on myös bisnestä oli tuote/brändi mitä tahansa.

    • 19.1

      sanoo

      Kiitos kommentistasi. Luitko muuten postausta koskaan loppuun? 😉

      "Koenko sitten tulleeni huijatuksi? No en tietenkään.

      Näiden ideanahan on vaan tuoda esiin Angry Birdsia kausituotteina. Koska tuotteiden hinnatkin ovat lähes samat Angry Birdsin parin euron AB-lisällä varustettuna, ei sekään aiheuta ärsytystä (toisin kuin esimerkiksi L'orealin ainakin aikoinaan harrastama "pakataan samaa tuotetta parin euron markettipulloon ja parin kympin kampaamopulloon" -idea)."

      🙂

  19. 20

    Anonyymi sanoo

    olet innokas vertailemaan tuotteiden inci-listoja, mikä on jossain määrin hyvä mutta muistathan että olet kosmetiikkamyyjä (blogin perusteella) et kemisti. Inci- listoista ei voi suoraan päätellä tuotteiden eroja ja yhtäläisyyksiä, pitoisuudet ovat liikesalaisuuksia. Eihän kukaan meistä tiedä coca colankaan tarkkaa reseptiä vaikka pullon kyljessä lukeekin "inci"

    • 20.1

      Anonyymi sanoo

      jep, samaa mieltä. ei noista listoista voi päätellä juuri mitään kun ei pitoisuuksia tiedä. musta vähän tuntuu että vaikka vertaisi ab-tuotteita mihin tahansa käsirasvoihin/shampoisiin niin aineet ovat aika pitkälti samat. eroja varmasti toki on, kuten olit jo vertaillessasi huomannut. ihme nipotusta..

  20. 21

    Anonyymi sanoo

    lisään vielä kommenttiisi, että Lumene on brändinä yksi niistä harvoista joka ei todellakaan mene siitä mistä "aita on matalin". Markkinajohtaja Suomessa, sekä valittu Suomen luotettavimmaksi brändiksi kertoo jotain myös tuotteiden korkeasta laadusta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *