Loikkatreeni

Sveitsissä sää hellii ja on ihan mahtavaa treenata ulkona. Auringosta ja lämmöstä saa uskomattoman paljon energiaa ja hyvää mieltä. Olen tehnyt ulkona yleisurheilu ajoiltani tuttuja treenejä, vetoja ja loikkaharjoituksia. Loikkatreeniin ei tarvitse kuin hiekka-alustan tai yleisurheilukentän ja hyvät kengät. Harjoitus kehittää räjähtävyyttä, voimaa ja tuo pyöreyttä lihaksiin. Vedot ja loikat tuo hyvää vaihtelua juoksuharjoittelulle ja antaa erilaisen ärsykkeen pakaroille, reisille ja pohkeille.

Lämmittelen aluksi kevyellä hölkällä 15 minuuttia, minkä jälkeen teen koordinaatioharjoituksia:

– 2 x 20-30m polvennostojuoksu

– pakarajuoksu

– sivuttaislaukat

– nilkkahyppely

 

Tämän jälkeen teen loikkia:

– 10 x 10 vuoroloikka

– 5 x 10 per puoli yhden jalan kinkka

– 5 x 10 borzovin loikka

– 5 x 10 tasaloikka

 

Lopuksi teen nurmikentällä vetoja kevyellä vauhdilla kulmasta kulmaan juosten ja lyhyt sivu kävellen. Vedot juostaan avojaloin, jotta saadaan jalkaterän lihaksia vahvistettua.

Pakarat ja takareidet ovat seuraavana päivänä niin kipeät, että lihashuolto on todella tärkeää.

Loikat tulee tehdä räjähtävästi, mutta hallitusti. Alastulossa polvet ja varpaat samaan suuntaan. Keskivartalossa hyvä pito, ettei selkä kuormitu liikaa. Keskity jokaiseen suoritukseen ja pidä riittävät palautukset välissä.

 

Vauhdikkaat treenit vaatii vähän vauhdikkaammat musat