Vältä matkanvaraussivustojen kusetukset

Metsästätkö sinäkin halvimpia lentoja?

Varaatko lentosi usein ulkopuoliselta varaussivustolta (eBookers, Supersaver, Tripsta, Travel2be jne) ennemmin kuin lentoyhtiöiden omilta sivuilta? Monesti halvimmat hinnat löytääkin muualta kuin lentoyhtiöiden omilta sivuilta, ja palvelut kuten momondo ovat tehneet eri nettimatkatoimistojen ja varaussivustojen hintojen vertailun superhelpoksi.

Norwegian_IMG_9087

Oletko huomannut, että halvan hinnan takana on usein loputon litania maksullisia lisäpalveluita ja koko varaussysteemi voi olla paljon sekavampi kuin palveluntuottajan (lentoyhtiöt, hotellit, autonvuokraamot) omilla sivuilla?

Online-matkatoimistot tekevät voittonsa näillä lisämaksuilla ja on heidän etunsa mukaista, jos asiakas menee sekaisin ja klikkailee silkasta epävarmuudesta lisäpalveluita joita ei välttämättä tarvitse. Sekavuudelle on siis perusteensa. Tiedän ihmisiä, jotka pelkästä ärtymyksestä ja välttääkseen halpamatkasivustojen ehto- ja pykäläviidakossa rämpimisen maksavat mieluummin enemmän ja varaavat matkansa suoraan lentoyhtiöltä tai normaalista matkatoimistosta.

Otsikon alatyylisen ilmaisun voi ottaa huumorilla, mutta kyllä joidenkin lisäpalvelujen kohdalla tulee kieltämättä mieleen juurikin kyseinen sana.

USA_matkalaukku_IMG_4269_2

Yksi niistä on matkatavara.

Paljon matkustelevana ja kaiken omatoimisesti buukkaavana olen pannut merkille, että matkatavaran varaukseen liityvät seikat ovat monimutkaistuneet ja vaikeutuneet selvästi viime vuosien aikana. Monilla varaussivustoilla matkatavaraan liittyvä informaatio on epäselvää, puutteellista tai jopa olematonta.

Kuuluuko lipputyyppiin ruumaan tsekattavaa matkatavaraa tai käsimatkatavaraa, ja jos kuuluu, minkä verran? Tätä tietoa ei aina suinkaan tarjota selvästi, tai tieto esitetään harhaanjohtavalla tavalla. Lisäksi, jos ruumaan menevän matkatavaran varaa ulkopuoliselta sivustolta, mitä mahdollisuutta sivu tietenkin tarjoaa, se on usein paljon kalliimpaa kuin jos sen varaisi suoraan lennon operoivalta lentoyhtiöltä.

Luulen ettei monikaan kuluttaja tiedä, että matkatavaran voi varata myöhemmin suoraan lentoyhtiöltäkin, vaikka on varannut matkan muualta, esim. eBookersilta.

Varaussivustot käyttävät tätä epätietoisuutta hyväkseen, ja laittavat härskisti jopa 50% omaa lisäänsä matkatavaramaksuihin. Hämmentynyt matkustaja maksaa maksut kiltisti ja harmittelee mielessään kun aluksi niin halvalta vaikuttaneen lipun hinta saattaa meno-paluu-laukkumaksuineen pompsahtaa kipeästi. Näin olisi käynyt mm. meidän syksyn Kreikan lennoillamme.

Esimerkki:

Tripsta_matkatavarat

Löysin momondon kautta halvimmat lennot Tripstasta, ja iloitsin halvasta hinnasta; lentoyhtiö-Aegeanin omalla sivulla samaiset lennot olivat yli 100 euroa kalliimmat (meitä on lähdössä neljän hengen porukka joten yhteensä yli 400 euron säästö on jo ihan tuntuva, eli eri varaussivustojen hintojen vertailu kyllä kannattaa).

Kun pääsin matkatavarakohtaan, Tripstan varausjärjestelmä ilmoitti: ”Reitillä ei ole ilmaisia matkatavaroita. Valitse tarvitsemasi matkatavarat alla”. Ei sanaakaan käsimatkatavarasta missään. Ei edes lennon ja varaamani lipputyypin yksityiskohtaisissa ehdoissa. Eikö kuka tahansa tulkitsisi tekstin niin, että lippuun ei kuulu mitään ilmaista matkatavaraa? Ei cabin baggagea tai ruumaan menevää. Niinhän siinä lukee; ei ilmaisia matkatavaroita.

Jos olisin varannut matkatavaran Tripstan kautta, menopaluulennoille olisi tullut lisämaksua 86€ per henkilö. Kun liput itsessään olivat alle 300 euroa, ei 86 euron odottamaton lisämaksu järin ilahduttanut. Mutta, koska tiedän että matkalaukkuja ei ole pakko maksaa Tripstalle, en tietenkään buukannut tavaraa.

Aegeanin omilla sivuilla laukun hinta on 20€.

AegeanAddBaggage

Matkatavaran saa helposti varattua ja maksettua suoraan lentoyhtiölle Amadeus-varausnumeron kautta.

Se ei ole online-matkatoimiston (kuten Tripstan) oma varausnumero, joka tietenkin on komean näkyvästi esillä varaussivustolta saamassasi vahvistuksessa ja e-lipuissa, vaan kuusinumeroinen, kansainvälisen Amadeus-matkanvarausjärjestelmän luoma tunnus jollainen löytyy lentotiedoista vähän pienemmällä printillä kun vähän silmäilee. Tunnuksessa voi olla sekä kirjaimia että numeroita.

Tämä numero ei liity matkan varanneeseen tahoon vaan on lentosi id-numero jolla varauksesi löytyy kaikissa matkatoimistoissa ympäri maailmaa. Amadeus on maailman suurin lentoyhtiöiden paikanvarausten tietokonevarausjärjestelmä. Varasit sitten Finskin, Norskin tai vaikka South African Airwaysin lennon, sillä on Amadeus-numero.

Tripsta_lennon_tiedot

 

Kun syötät tämän 6-numeroisen varaustunnuksen (ja usein sukunimesi) lentoyhtiön sivulla, pääset käsiksi varaukseesi ja näet kaikki sen yksityiskohdat ja voit lisätä matkatavaraa.

Esimerkkejä Aegean Air ja Finnair:

AegeanBaggage

Aegean

Finnair_varaukseni

Finnair

Aegeanin sivuilla selvisi myös totuus Tripstan harhaanjohtavan ”reitillä ei ole ilmaisia matkatavaroita” -ilmaisun takana: lippuun kuuluu yksi käsimatkatavaralaukku (8kg) sekä yksi henkilökohtainen tavara (kuten läppärilaukku, kameralaukku, käsilaukku jne).

Moni matkailija minä mukaan luettuna selviää jo tällä, eli tarvetta ruumaan menevän matkalaukun varaukselle ei ole.

AegeanBaggageAllowance

Tietämättä mitään Aegeanin todellisesta matkatavarakäytännöstä, jota Tripsta ei tuo esiin, moni matkustaja olisi buukannut 86 euron lisämaksullisen palvelun jota ei välttämättä olisi tarvinnut, tai jonka olisi saanut suoraan Aegeanilta 40 eurolla.

.

Ole viisas. Vältä kusetus ;)

Kommentit
  1. 1

    Jonttu sanoo

    Lentojuttujen kanssa olen aivan surkea (hyvä, jos osaan varata lennon), mutta luulisin tunnistavani kaksi Marimekon kosmetiikkalaukkua kuvasta. : )

  2. 2

    Marie sanoo

    Kiitti hyvästä infosta! Nyt tunnistan Amadeuksen varausnumeron ja osaan käyttää sitä.

  3. 3

    sanoo

    Tästä tulee kyllä ihan mieleen tän kesän Prahan-lentojen varausongelmat (momondo). Esittelyssä kerrottiin että liput sisältäbät käsimatkatavarat ja ruumaan menevän matkalaukun – ja sitten jossain vaiheessa varausta siihen ei kuulunutkaan ruumalaukkua! Paniikissa napattiin yksi matkalaukku neljän hengen seurueelle. Ja ilmankin olisi pärjännyt, se ei ollut läheskään täynnä…

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Tästä tulee kyllä ihan mieleen tän kesän Prahan-lentojen varausongelmat (momondo). Esittelyssä kerrottiin että liput sisältäbät käsimatkatavarat ja ruumaan menevän matkalaukun – ja sitten jossain vaiheessa varausta siihen ei kuulunutkaan ruumalaukkua!

      Joo aargh, nämä on niiiin sekavia… >:-( Ihmetyttää ettei kuluttajansuojalaki ilmeisesti koske tällaista toimintaa lainkaan vaan varaussivustot saavat vapaasti antaa väärää tai puutteellista tietoa.

      Momondosta muuten – se ei itsessään ole varaussivusto vaan sivu joka vertaa online-matkatoimistojen, lentoyhtiöiden ja muiden varaussivustojen hintoja (samaan tyyliin kuin Trivago vertaa eri sivustojen hotellihintoja). Kun momondon kautta valitsee lennon, siirryt sen jälkeen ko. matkatoimiston tai varaussivuston omalle sivulle jossa varaus suoritetaan. Sekava matkatavarainformaatio ei siis liity momondoon.

  4. 4

    Kielo sanoo

    Tämä menee korvan taakse! Itse kuulun juurikin siihen ryhmään, joka maksaa mielummin vähän kalliimman hinnan lentoyhtiön sivuilla, kun aina tuntuu varaussivustoilla, että lisämaksuja ropisee vaikka millä mitalla ensin niin edullisen lipun hinnan päälle. Kiitos vinkistä 😊

  5. 5

    Henni sanoo

    Juuri vähän aikaa sitten ostin lennot Kreikkaan eBookersin kautta: varausvaiheessa menolennolle näytti, ettei lippuun kuulu ruumaan menevä laukkua, mutta paluulennolle kuuluu. No oston jälkeen tuota tietoa ei ollut missään selkeästi esillä ja Aegeanin omilla sivuilla ei myöskään ollut selkeää tietoa: sen kautta olisin ymmärtänyt että kumpaankaan suuntaan ei kuuluisi ruumaan menevää laukkua, lisämatkatavaran ostovaiheessakin olin ihan pihalla, mutta ostin kuitenkin ruumaan menevän laukun menolennolle Aegeanin kautta. Kysyin vielä varmistusta Ebookersilta ja sieltä kerrottiin että juuri näin, menolennolle ei kuulu ja paluulennolle kuuluu ruumalaukku. Jännityksellä odotan mitä lentokentällä ovat mieltä 😅 Itselläni tuo laukku maksoi kylläkin 30 € (matkustan lokakuussa)?

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Itselläni tuo laukku maksoi kylläkin 30 € (matkustan lokakuussa)?

      Aak, okei, me ei olla vielä varattu laukkuja kun muut vielä miettivät tarvitsevatko he ylipäänsä mukaan ruumaan menevää matkatavaraa (itse tiedän jo että pärjään käsimatkatavaralla). Katsoin siis vain tuosta Aegeanin omasta taulukosta että hinta olisi 20 euroa, kun kuvittelin että alle neljän tunnin lento ilman muuta lasketaan ”lyhyeksi” lennoksi. Hmm, onpa jännä jos se on Aegeanin mukaan pitkä, mikähän sitten on heille lyhyt kansainvälinen lento…?

  6. 6

    Tara sanoo

    Joo. Varaan nykyään 90% lennot suoraan lentoyhtiön sivuilta, menetän ehkä 20€ mutta säästän hermojani :D

  7. 7

    Maria sanoo

    Kiitos vinkistä! :-)
    Mä en ikinä onnistu löytämään mitään halpoja reissuja edes, niin olis kurjaa maksaa turhaan lisää vielä laukustakin…
    Olen seuraillut blogiasi vuosien varrella, mutta harvemmin saan kommentoitua.
    Tykkään sun blogista, sulla on paljon mielenkiintoisia juttuja useasta aihepiiristä.:-)

  8. 8

    sanoo

    Todella hyödyllinen kirjoitus! Matkustan paljon halpalentoyhtiöillä, mutta viime aikoina vain muutamilla joiden matkalaukkukäytänteet ovat tulleet tutuiksi. Täytyy siis pitää tämä mielessä kun seuraavan kerran matkustan jollakin uudella yhtiöllä. Koko Amadeus-numerosta en ole siis koskaan kuullutkaan, vaikka Amadeus muuten kuulostaakin tutulta :)

  9. 9

    Ninni sanoo

    Postaus pari päivää myöhässä! Varasin juuri skyscannerin kautta liput Dubliniin kahdelle. Sovittiin, että maksetaan yksi kassi, kyllä se meille riittää. No nyt kun katoin noita varauksia, niin lentoyhtiöllä lukee että yksi kassi per matkustaja. Yhdestä kuitenkin maksoin – ilmeisesti turhaan :’D eli saanen siis ottaa molemmille omat kassit? :D

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Postaus pari päivää myöhässä!

      Damn…!

      eli saanen siis ottaa molemmille omat kassit? :D

      Näin mä tulkitsisin, lentoyhtiön omat tiedot ovat viime kädessä aina ne jotka ovat voimassa.

  10. 10

    Babo sanoo

    Kiitos tästä tiedosta! Enpä tiennyt tätä, ja seuraava matka on jo buukattu ilman matkatavaroita, joten voinpa nyt tarkistaa vielä matkatavarahintoja (ja -tarpeita!)

  11. 11

    Elli A sanoo

    Eräällä reitillä, jota käytämme suht usein Norwegianilla on sellainen mukava erikoisuus, että jos ostaa halvimman peruslipun (johon ei kuulu kuin käsimatkatavara) ja sen lisäksi ylimääräisenä ja lisämaksullisena ruumaan menevän matkatavaran, niin hinta on edullisempi kuin sen peruslipputyypin, johon kuuluu yksi ruumaan menevä matkatavaralaukku. Siis ihan älytöntä. Ja se toinen lippu ei sisällä mitään muuta ylimääräistä. Eli lentoyhtiö laskee täysin sen varaan, että ihmiset olettavat automaattisesti että paketti ”lippu+matkatava” on edullisempi kuin ”pelkkä lippu + erikseen ostettu matkatavara”. :) Uskon, että moni ei edes klikkaile niin pitkälle, että katsoisivat kumpi on edullisempi vaihtoehto, sillä matkatavaran hinta pitää tarkistaa sellaisesta todella monimutkaisesta taulukosta. Ihan selkeää ja aika röyhkeää rahastusta.

    Sama lentoyhtiö tarjoaa myös ison liudan muita ylimääräisiä maksullisia palveluita, kuten: varaa lisämaksusta paikat niin pääset istumaan perheen kanssa yhdessä.” Kun istumapaikkoja numeroidaan lentokentällä, niin siellä kyllä laitetaan muutenkin perheet istumaan yhdessä. Tietenkin saattaa tulla poikkeuksia, jos on varannut ihan viime tipassa tai kone on ylibuukattu. Mutta esimerkiksi alaikäisiä lapsia ei todellakaan laiteta istumaan erikseen vanhemmasta, vaikka ei mitään ylimääräistä maksaisikaan istumapaikan varaamisesta. :)

    Ylipäätään sen jälkeen kun lipputyyppi on varattu, niin tulee vielä useita kohtia joissa tarjotaan vaikka mitä lisämaksullista palvelua, kuten vakuutus ym. Ja sekin on muotoiltu niin, että varmasti moni kokee sen välttämättömäksi, vaikka ko. vakuutus ei tarjoa mitään mitä normaali matkavakuutuskaan ei tarjoaisi.

    • 11.1

      Satu sanoo

      Ei muuten todellakaan kannata luottaa siihen, että perheet laitetaan istumaan aina yhdessä. Matkustan lasteni kanssa paljon ja useamman kerran (viimeksi kesäkuussa) on lentokentällä huomattu, että jo tehtyjäkin istumapaikkavarauksia on menty käpälöimään ja kaikki istuvat yllättäen eri paikolla. Ikävin tapaus sattui Emirates Airwaysin lennolla, kun lentokentällä ilmoitettiin, että neljä vierekkäistä paikkaa oli muutettu yhdeksi paikaksi rivillä x, yhdeksi paikaksi rivillä y ja kahdeksi paikaksi rivillä z. Kaikki toki myös totaalisen eri puolilla konetta. Emiratesin mielestä ei olisi ollut mitään ongelmaa laittaa silloin 5- ja 7-vuotiaita lapsia istumaan ypöyksin ventovieraiden keskelle ihmettelemään, mitä arabiaa, englantia ja tanskaa puhuvat lentoemännät milloinkin kuuluttavat. Lasten olisi heidän mielestään pitänyt myös suoriutua lentokoneruokailusta ja vessakäynneistä ihan keskenään. Pitkähkön väittelyn ja käsienlevittelyn jälkeen saimme paikat vaihdettua 2 ihmistä rivillä x ja kaksi rivillä y; kummankin lapsen kanssa istui yksi aikuinen mutta seurue oli totaalisen eri puolilla konetta. Toki valitin tästä jälkeen päin Emiratesin asiakaspalveluun, mutta he eivät mielestään olleet tehneet mitään moitittavaa.

      • 11.1.1

        Elli A sanoo

        No tuo kuulostaa poikkeustapaukselta. Oman kokemukseni mukaan europassa lapset istuvat aina vanhemman kanssa, eivät edes taida saada istua yksin (?). En osaa sanoa tarkemmin, mutta kerran kun eräs kone oli ylibuukattu ja tulimme viimeisten joukossa paikalle, niin muistan että koneessa paikan päällä lentoemännät siirtelivät muita matkustajia, jotta lapsemme pääsivät istumaan vanhemman kanssa. Tuolloin toinen vanhempi joutui istumaan erillään, mutta sitä ei edes mietitty että lapset olisivat istuneet yksin.

        • 11.1.1.1

          Satu sanoo

          Emirates oli kyllä poikkeuksellinen, koska mitään ymmärrystä yksin istuville lapsille ei löytynyt. Koetin vedota jopa siihen, että heidän omissa säännöissäänkin estetään alle 12-vuotiaiden yksin matkustus ja heille on ostettava ”unaccompanied minor” lippu, joka maksaa tietysti maltaita. Meidän yksin istuvat lapsemme eivät kuulemma olleet samassa tilanteessa, koska ”istuttehan tekin samassa koneessa”. Juu, about 17 penkkirivin päässä. Viime kesänä paikkoja oli muutettu TAP Portugalin lennolla, koska business-luokkaan olikin tullut lisää matkustajia, ja kaikki, joiden paikat olivat heti business-luokan takana varausta tehdessä siirrettiin minne sattuu pois alta. TAP kyllä siirteli ilman mutinoita muita matkustajia vielä kentällä, kun huomasin ennakkoparattujen paikkojen muuttuneen, ettei lasten tarvinnut istua Itsekseen. Eli kyllä tätä tapahtuu, ja siihen kannattaa varautua.

  12. 12

    Katariina sanoo

    Voisiko olla niin huonosti, että jollain lentoyhtiöllä edes käsimatkatavarat eivät automaattisesti sisältyisi lipun hintaan? En ole moisesta kuullut, mutten toisaalta tänä päivänä hämmästy enää juuri mistään… Siis vastauksena (ehkä retoriseen) kysymykseesi ”Eikö kuka tahansa tulkitsisi tekstin niin, että lippuun ei kuulu mitään ilmaista matkatavaraa?” – ei, en olisi tulkinnut niin, vaan olisin optimistisesti toivonut, että käsimatkatavarat sentään kuuluvat automaattisesti lipun kuin lipun hintaan. :)

    Mutta ostin alkuvuodesta Air Francen kaukolennot Supersaverin kautta. Varausvaiheessa kerrottiin, että matkatavarat eivät sisälly lipun hintaan – mutta vaivaisella (onneksi!) kolmella eurolla per nenä/laukku ne voi sisällyttää varaukseen. No varasin sitten neljälle hengelle kolme laukkua. Kun matkan lähestyessä katsoin lippujamme Air Francen järjestelmässä, meidän jokaisen neljän kohdalla lukikin ”yksi matkalaukku”. Soitin lentoyhtiöön (muissakin asioissa) ja tiedustelin asiaa. Sieltä sanoivat, että ”meillä kaikilla kaukolennoilla lipun hintaan kuuluu automaattisesti laukku per matkustaja, emme tiedä lainkaan, mitä Supersaver tarkoittaa”. Ilmeisesti siis maksoin näistäkin laukuista turhaan – mutta onneksi vain sen yhteensä yhdeksän euroa. (Kusetusta, kyllä.)

    • 12.1

      Sanni sanoo

      Voisiko olla niin huonosti, että jollain lentoyhtiöllä edes käsimatkatavarat eivät automaattisesti sisältyisi lipun hintaan? En ole moisesta kuullut, mutten toisaalta tänä päivänä hämmästy enää juuri mistään… Siis vastauksena (ehkä retoriseen) kysymykseesi ”Eikö kuka tahansa tulkitsisi tekstin niin, että lippuun ei kuulu mitään ilmaista matkatavaraa?” – ei, en olisi tulkinnut niin, vaan olisin optimistisesti toivonut, että käsimatkatavarat sentään kuuluvat automaattisesti lipun kuin lipun hintaan. :)

      Vaikka itsekin pidän hyvin epätodennäköisenä ettei ainakin jonkun kokoinen käsimatkatavara kuulu ilmaiseksi kaikkien lentoyhtiöiden lennoilla, niin tietoa ei mielestäni voi pitää itsestäänselvänä yleistietona vaan se kuuluisi aina mainita.

      ”Reitillä ei ole ilmaisia matkatavaroita” on todella harhaanjohtava ilmaisu jonka minäkin kokeneena matkustajana helposti tulkitsen kattamaan kaiken muun matkatavaran kuin henkilökohtaisen käsilaukun tai muun pienikokoisen kannettavan. Lentoyhtiöillä on myös eri käytäntöjä käsimatkatavaran koon ja painon suhteen, jollain lentoyhtiöllä sallittu paino on 10 kg, jollain niinkin vähän kuin 5 kg. Ei siis voi laskea sen varaan että aina saa tietyn kokoisen tai painoisen laukun ilmaiseksi mukaan lennolle. Jos ajatellaan että joku olisi varaamassa lentomatkaa ensimmäisen kerran elämässään, hänellä ei todennäköisesti olisi mitään tietoa käsimatkatavarakäytännöistä, ja tällöin hän varmasti tulkitsisi Tripstan kaltaiset matkatavaraväitteet kirjaimellisesti.

      • 12.1.1

        Elli A sanoo

        Mun mielestä koko käsimatkatavara-asia on hyvin hämärä. Monessa lentoyhtiössä se peruskäsimatkatavara saa painaa 8-10 kg. Sen lisäksi saa usein ottaa mukaan pienen käsilaukut tai jopa tietokoneen. Vauvalaukkuja ei edes punnita suurimalla osalla yhtiöistä. Vauvalaukussa saa muutenkin kantaa maitoja ja muita nesteitä ihan normaalisti. Sitten businessluokassa tai maksamalla kalliimman lipun käsimatkatavara saa painaa enemmän tai mukaan saa ottaa enemmän. Kuitenkin käsimatakatavaran rajoitettua painoa on ainakin minulle perusteltu sillä, että sinne yläkaappiin ei saa laittaa kuin tietyn painoista tavaraa, sillä muuten onnettomuuden sattuessa ne voivat tippua sieltä alas ja vahingoittaa alla istuvia ihmisiä. Tosin tämäkin uhka ilmeisesti pienenee sillä kun maksaa enemmän? :) Samoin tuolla logiikalla kaikkien pullojen tai teräväkulmaisten esineiden laittaminen yläkaappiin pitäisi olla kiellettyä..

        Samoin siinä selityksessä, että matkatavaroista laskutetaan johtuen polttoainekuluista, ei ole mielestäni tarpeeksi logiikkaa. Jos tämä olisi laskutusperuste, niin eikö lapsilla pitäisi olla sallittua ottaa mukaan enemmän matkataravoita kuin aikuisten? Esimerkiksi 20 kg painoinen 7-vuotias ei ole ihan samalla linjalla vaikka 90 kg painoisen miehen kanssa. Silti kumpikin maksaa lipusta saman verran ja kummankin matkatavararajoitus on sama. Mielestäni, jos matkatavatan lisäkustannuksia halutan perustella polttoainekustannuksilla, niin ainoa looginen tapa olisi punnita matkustaja ja matkatavara yhdessä.

        • 12.1.1.1

          Sanni sanoo

          Ihan samoja olen miettinyt. Tuo turvallisuusnäkökohta etenkin on mielenkiintoinen… Tosiaan, yläkaappiin menevän matkatavaran painorajaa kai nimenomaan perustellaan turvallisuudella, mutta kummaa että business-luokassa tämä ei olekaan niin tärkeää… Logiikka ei todellakaan pelaa.

          Tuo lapsiin liittyvä on kyllä niin hyvä pointti.

          Polttoainekuluperusteisesta hinnoittelusta – jotkut lentoyhtiöt (Amerikassa..?) muistaakseni alkoivat jossain vaiheessa veloittaa lisämaksua huomattavasti ylipainoisilta asiakkailta. En tiedä onko tämä käytäntö yhä voimassa, mutta näin muistan lukeneeni.

  13. 13

    Nina sanoo

    Pari asiavirhekorjausta vihan viran puolesta :) Olen ollut töissä niin matkatoimistoissa, kentällä kuin lentoyhtiöissä viimeiset pari kymmentä vuotta.

    Lainaus tekstistäsi:

    Tämä numero ei liity matkan varanneeseen tahoon vaan on lentosi id-numero jolla varauksesi löytyy kaikissa matkatoimistoissa ympäri maailmaa. — Jos varaus ei ole matkatoimiston X tekemä, he eivät sitä voi myöskään Amadeuksessa avata. Matkatoimisto näkee vain omat varauksensa. Lentoyhtiö tietysti näkee kaikki heidän lentojaan sisältävät Amadeus-varaukset.

    Amadeus on maailman suurin lentoyhtiöiden paikanvarausten tietokonevarausjärjestelmä. — Euroopassa suurin ja eniten käytetyin, suurin maailmassa taitaa kyllä olla amerikkalainen Sabre.

    Varasit sitten Finskin, Norskin tai vaikka South African Airwaysin lennon, sillä on Amadeus-numero. — Esimerkiksi Air Berlinillä on oma nettipohjainen varausjärjestelmä, joka ei ”asu” Amadeuksessa.

    Muuten täyttä asiaa!

    • 13.1

      Sanni sanoo

      Amadeus on maailman suurin lentoyhtiöiden paikanvarausten tietokonevarausjärjestelmä. — Euroopassa suurin ja eniten käytetyin, suurin maailmassa taitaa kyllä olla amerikkalainen Sabre.

      OK, kiitos tästä ja muista korjauksista. Olin siinä uskossa että Amadeus on maailman suurin matkapalvelujen varausjärjestelmä, ja näin sanoo myös Wikipedia – vaikka eihän Wikipedia tietenkään ole yhtä kuin totuus ^_^ (Itsekin olen muuten koulutukseltani matkatoimistovirkailija ja ollut töissä matkatoimistossa :))

  14. 14

    Jukka sanoo

    Todella hyvä vinkki ja erittäin selkeästi esitetty – suurkiitokset tästä Sanni!
    Täytyy ehdottomasti muistaa tämä kun seuraavan kerran taas halpislennolle matkatavaroita buukkaa… Muistanpa useankin kerran kun edullisten lentojen löytämisen jälkeen hikikarpalot kohoavat otsalle siinä vaiheessa, kun siirrytään varaamaan ruumasta paikkaa pakaaseille… Ensi kerralla osaa sitten katsoa eri vaihtoehdot fiksummin 😊🇬🇷

  15. 15

    Tiia sanoo

    Juurikin näin. Lähdin tossa hetki sitten alle viikon varoitusajalla Saksassa käymään ja varasin Air Berlinin lennot Travellinkin kautta. Muuten meni hyvin, mutta mulla oli takaisin tullessa sen verran erikoinen käsimatkatavara, että siitä esitettiin paljon lisäkysymyksiä. Paha vaan, kun tiedusteluviesti oli tullut no-reply osoitteesta ja aspapuhelinnro oli Australiaan. Sieltä eivät osanneet auttaa ja löivät mulle luurin korvaan. Kun vihdoin tavoitin Suomen aspan (josta ei ole mitään mainintaa missään), ilmoittivat että hinta ko. käsimatkatavaralle on 73e. Lentoyhtiön sivujen mukaan se oli n.30e. Mutta en voinut asioida asiaani suoraan lentoyhtiön kanssa, koska varaussivusto ei lähettänyt varaustani lentoyhtiölle ennen kuin olin vastannut heidän kysymyksiinsä.

    Jos olisin tämän tiennyt, olisin varannut sivuston kautta vain matkat ja ostanut käsimatkatavaran lentoyhtiöltä suoraan jälkikäteen. Nyt mulla meni sen verran hermo, että päädyin toteamaan ihan sama, kunhan järjestätte asian.

    • 15.1

      Sanni sanoo

      Eipä voi taas muuta sanoa kuin voi *huokausssss*… Miten *elvetissä tästä onkin saatu niin vaikeaa..? Kuten tuossa aiemmin kommentoin, ihmettelen miten kuluttajansuojaviranomainen ei ole puuttunut tällaiseen toimintaan. Onkohan syynä se, että kun kyseessä on kansainvälinen firma (varaussivustot), ei Suomen kuluttajansuojalaki koske siltä hankittua palvelua?

      • 15.1.1

        Tiia sanoo

        Joo, suomesta minulle soittanut muija kehtasi vielä sanoa, että olisit sä voinut sen tiedon ihan tohon meidän sähköpostiinkin laittaa. Pyysin kertomaan sähköpostiosoitteen, kun en sitä mistään löytänyt (vaikka tää atk on aika lailla mun työtäni ja kokisin olevani sen käytössä melko hyvä). Meni ihan hiljaiseksi ja tarjoutui ottamaan tiedot puhelimessa. Mulla meni siis oikeasti yksi aamupäivä kokonaan, monta tuntia, tämän yhden ”käsimatkatavaran” mukaan saamiseksi. Tai asian varmistamiseksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.