Valmennuskuulumisia

Nyt vihdoin väliaikaraporttia ja fiiliksiä Optimal Performance -valmennuksesta.

Tästä ei ylipäänsä saa niin, heh, raflaavaa materiaalia kuin viime kevään valmennuksesta (ja ihan hyvä niin) eikä ole tarvetta yhtä tiheään raportointiin, koska valmennuspaketin tyyli ja sisältö on niin erilainen FitFarmiin verrattuna.

KaisaJaakkola

Kaisa Jaakkola

Olen tässä välissä ehtinyt haastatella toista Optimal Performancen perustajista, Kaisa Jaakkolaa, joka toivoi minun täsmentävän muutamaa seikkaa OP:n valmennuksista. Edellisessä kirjoituksessani korostin BioSignature-menetelmää OP:n valmennusten pohjana, mutta tämä oli siinä mielessä virheellistä että BioSignature ei enää ole käytössä OP:n Helsingin toimipisteessä. Ylipäänsä OP:n valmennukset toimivat eri tavalla toimipisteestä riippuen ja Tampereen valmennusmetodi on erilainen kuin Helsingin. Minä olen ostanut valmennuspakettini Tampereelta.

Tässä yrityksen hyvinvointivalmennuksesta Kaisan itsensä muotoilemana:

”Optimal Performancen valmennusote on hyvin kokonaisvaltainen. Laajalla taustakartoituksella käydään läpi esimerkiksi ruokavaliota, stressiä, unta,  suoliston hyvinvointia ja asiakkaan valmiuksia elämäntapamuutokseen. Valmentajan on tärkeää tietää, millaiset resurssit asiakkaalla on muutosten tekemiseen.

OptimalPerformance_kuvitus

Kuva: Optimal Performance

Valmennuksessa tehdään asiakkaan niin halutessa kehonkoostumusmittaus. Tampereella käytössä on BioSignature -menetelmä, joka on 12 pisteen rasvaprosenttimittaus pihdeillä. BioSignaturen kehittäjän, Charles Poliquinin, mukaan rasvan kertyminen vartalon eri kohtiin heijastaa elimistön hormonaalista tilaa. Pelkkä BioSignature-mittaus ei kuitenkaan ilman asiakkaan elämän ja taustojen ymmärtämistä kerro paljoakaan. Se ei myöskään korvaa esimerkiksi laboratoriossa tehtävää hormonitasojen mittausta, vaan sen avulla saa ennemminkin kuvaa pitkän ajan hormonitasapainosta. Menetelmällä ei pyritä diagnosoimaan mitään sairauksia. Valmentaja antaa mittaustulosten ja asiakkaan elämäntapatietojen perusteella suosituksia elämäntapamuutoksiin, jotka tähtäävät aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan normalisoitumiseen. Kun nämä asiat ovat kunnossa, on esimerkiksi kunto- tai painonhallintaprojekteihin liittyvien tavoitteiden saavutuskin helpompaa.

Helsingin toimipisteessä ei enää käytetä BioSignature-metodia vaan kehonkoostumuksen mittaukseen käytetään InBody-laitetta. Helsingissä kaikki valmennettavat tulevat personal training -ohjaukseen jonka rinnalla tehdään tarpeen mukaan ravinto- ja elämäntapavalmennusta. Tampereella taas moni tulee suoraan pelkkään ravinto- ja elämäntapavalmennukseen ja PT-ohjaus on pienemmässä roolissa”.

OP_valmennus_ruoka_IMG_5832

Ruokavaliosta

Toisin kuin FitFarmin gramman (ja kellonajan) tarkka ruokavalio, OP-valmentajani Tytti Koron minulle suosittama ruokavalio on sama kuin mitä syön normaalistikin, lisänä hiilihydraatteja treenien jälkeisille aterioille ja iltapalaan/illalliseen. Hiilihydraatteja suositellaan lähteistä kuten peruna, bataatti, kvinoa, riisi, kaura ja muut täysjyväviljat. Treenin jälkeen nautittu hiilihydraatti auttaa palautumisessa ja illalla syöty hiilari taas parantaa unen laatua. (Minua nukuttaa kyllä muutenkin tosi hyvin ja nukun yleensä sikeästi.)

Viime kevään tapaamisissa Tytti kauhisteli FitFarm-ruokavalioni hänen mielestään turhaa kalorivajetta, jonka poisjätetyt juustot ja kermat saivat aikaan. Nyt juustot – tai ylipäänsä mikään mitä syön, ei ole kielto- tai rajoituslistalla. (Soijatuotteista en osaa sanoa, koska niistä ei tullut enää puhetta. Aiempi, vuoden takainen suositus niiden vähentämisestä liittyi käsittääkseni soijan mahdolliseen rooliin hormonihäiritsijänä.)

Juustot_IMG_6719

Tytti totesi, että olen aineenvaihdunnaltani sitä tyyppiä, jonka kokonaisenergiakulutus on lepotilassakin keskimääräistä korkeampaa. FitFarm-ruokavaliossa kalorimäärät justeerattiin Harris Benedictin kaavaa hyödyntäen, Tytti ei näe tarpeelliseksi käyttää sellaisia.

En ole koskaan ennen FitFarmia laskenut kaloreita eikä minulla ollut käsitystä siitä minkä verran energiaa saan päivittäin ruoasta, mutta FitFarm-tulosten perusteella normaaliruokavalioni energiamäärä liikkuu jossain 2200 kalorin paikkeilla ja siitä ylöspäin. Näin päättelin siitä, että FitFarmin  1700 (treenitön päivä) – 2000 (treenillinen pävä) kaloria sisältävä ruokavalio laihdutti minua. Kun syön tavalliseen tapaani painoni ei nouse tai laske.

Tytin rasvasuositus joka aterialle on peukalon verran (jos käyttää voita) tai 1-3 rkl kasviöljyä. Ylipäänsä Tytin ohjenuora kuului, ”Älä jätä mitään nyt käyttämiäsi rasvoja pois, lisäät vain hiilarit treenin jälkeen ja iltaan.”

Avancia3

Treenistä

Tytin minulle laatima treeniohjelma poikkeaa täysin kaikista aiemmista ohjelmistani. Siinä suurin osa liikkeistä tehdään vapailla painoilla, ei laitteissa (hyvä juttu), ja treenit pohjautuvat ryhmissä tehtäviin A1, A2, A3 / B1, B2, B3 jne -liikkeisiin (mä en tiedä miten näitä nimitetään :D). Eli sen sijaan että tekee liikettä 1 peräjälkeen 3-4 sarjaa, sitten liikettä 2 jne, liikkeet on ryhmitetty A, B ja C -sarjoihin joissa kussakin 2-3 liikettä.

Treenit ovat tavallaan helppoja mutta samalla eivät, sillä vaikka liikkeet itsessään ovat helppoja (avustettua leuanvetoa lukuunottamatta, en osaa tehdä sitä kunnolla avusteella tai ilman..! ^_^), treenin rytmi ja tyyli on ihan erilainen kuin mihin olen tottunut. Syke pysyy kautta linjan aika korkealla ja sykemittarista olen voinut todeta Tytin treenien kuluttavan paljon enemmän energiaa kuin esimerkiksi FitFarmin.

Tykkään treeniohjelmasta tosi paljon ja se on virkistävän erilainen, mutta sen huonona puolena on vaikea toteuttaminen salista ja muiden treenaajien määrästä riippuen. Koska liikkeet tehdään ryhmissä, täytyy yhden setin suorittamiseen varata tilaa ja välineitä, ja tämä ei välttämättä onnistu jos olet salilla kiireisimpään aikaan.

Treeni_OP_IMG_5977

Esimerkiksi Treeni 1:n A-setti vaatii smith-laitteen ja alueen, jossa voin heilautella kahvakuulaa ja nostella nurkkaan tuettua tankoa. Setti kestää kokonaisuudessaan jopa 20 minuuttia (sarjat lisääntyvät viikko viikolta), ja minun pitää siis varata suhteellisen laaja alue ja smith käyttööni koko tuoksi ajaksi. Etenkin pienemmillä, ahtailla saleilla toteutus voi olla haasteellista, esim. smithin lähellä ei kenties ole tilaa heilautella kahvakuulaa ja joudut juoksemaan toiselle puolelle salia tekemään setin muut liikkeet, ja kun palaat smithille sen on voinut viedä jo toinen treenaaja.

Kolmijakoisen treeniohjelmani treeneistä yksi on sellainen joka ei vaadi mitään laitteita step-lautaa lukuunottamatta, ja sen toteuttaminen onnistuu täydelläkin salilla. Toiset kaksi vaativat laitteiden pidempää varaamista ja erinäisiä järjestelyjä että ehtii lyhyen tauon aikana siirtyä liikkeestä seuraavaan.

salilla_img_6074

Mikä fiilis?

No fiilishän on hyvä! Kuten tammikuussa totesin, kroppa on todellakin odottanut pääsevänsä taas liikkumaan ja se on ottanut uuden stimulaation vastaan erittäin kiitollisena. Mitä ruokailuun tulee, olen toiminut Tytin ohjeiden mukaan ja syönyt hiilarilisän (lemppareitani bataattia, ohraa, kauraa tai kvinoaa) aina treenin jälkeen, mutta iltaisin hiilaripainotteinen ateria ei aina ole, eh, onnistunut. Minua ohjaa se mitä minun tekee mieli syödä, ja usein tykkään syödä illalla vaikka pienen juustolautasen ja siemennäkkäriä kylmäsavulohella tai rahkaa ja marjoja. En vain saa sitä käännettyä puurolautaselliseksi jos ei tee mieli puuroa. Nukun joka tapauksessa hyvin joten ainakaan unen laadun perusteella hiilarilisä iltaisin ei ole tarpeen.

Energiaa on tuntunut riittävän treeniin ja juoksukin sujuu ihan mukavasti, vaikkakin kunnon romahdus pitkän treenitauon jälkeen näkyy selvästi kohonneena sykkeenä. Jos juoksen yli 9 km tuntivauhtia (eli hölkkään, kuten mies sanoisi) syke nouseee liian korkeaksi kestävyyskunnon kehityksen kannalta ja olenkin nyt vetänyt lenkkini puoliksi juosten, puoliksi reippaasti kävellen.

Ahvenanmaa_11_15_IMG_9118

Muita ajatuksia

Valmennuksessa on noussut esiin muutamia elämänhallinnallisia ja terveyteen liittyviä juttuja, joista olen ollut tietoinen, mutta joille olen vuodesta toiseen ollut kyvytön tekemään mitään. Yksi niistä on stressi, joka on surullista kyllä muodostunut niin krooniseksi ja itsestäänselväksi osaksi arkea että olen ikäänkuin luovuttanut ja antautunut sille. Ajattelen vain, että ei tälle voi mitään, mä vain olen tällainen stressierkki ja huolestuja. (Huolen tuntemukseni ovat välillä pelottavia intensiivisyydessään…)

En ottanut stressiä erityisesti esiin valmennustapaamisessa mutta jokin rivien välissä siitä varmasti viestitti. Myös BioSignature-mittauksen hormoniprofiilissa elimistön kortisolitasosta kertova arvo oli tuplaantunut viime keväältä, ja nyt kortisolipiste oli noussut kakkosprioriteetiksi. (Navan ympärille kertyvä rasva heijastaa Poliquinin mukaan kehon kortisolin eli stressihormonin eritystä.) Tietenkään BioSignature-mittauksen antamista luvuista ei voi suoraan tehdä päätelmiä kuten ”asiakkaalla on stressiä”, mutta luku sattui mielenkiintoisesti korreloimaan omien tuntemusteni kanssa.

Normandia_IMG_7815_3

 

Parin viikon takaisessa stressi-kirjoituksessani hieman avasin aloittamaani taistelua stressitekijöitä ja ylikuormitusta vastaan. Tässäkin nyt kuitenkin istun taas koneella vaikka lupauksiini on kuulunut mm. tietokoneen sulkeminen kello 19 ja rauhoittuminen kirjojen ja lehtien tai vaikka kumppanin kanssa jutustelun parissa. Alue, joka vaatii todella paljon työtä ja kenties täydellisen elämäntapamuutoksen.

Vaikka olen altis pessimismille tässä asiassa, en heitä kirvestä nurkkaan vaan etenen päivä ja viikko kerrallaan ja odotan mitä oivalluksia vuosi tuo tullessaan.

Kommentit
  1. 1

    Kuorotipu sanoo

    Tää on kyllä jännää lukemista taas :) mulle on ihan uutta tietoa että navan ympärille kertyvä rasva ois stressistä kertovaa. Tuskin kuitenkaan voin syyttää keskivartalolihavuuttani pelkästään stressistä :P

    Uusia tuulia täällä nyt. Nilkka leikattiin tänään ja kaikki meni paremmin kuin hyvin. Sieltä mm. poistettiin ylimääräistä luuta ja arpikudosta ja olosuhteet on nyt semmoiset, että kovalla harjoittelulla liikerata on mahdollista saada takaisin normaaliksi. Olin varautunut pahimmillaan 8 viikkoon kepeillä ja alkuun ilman varausta. Kepit onkin 3 viikkoa ja varaus omien tuntemusten mukaan. Mä pillahdin helpotuksesta itkuun kun lekuri lähti. Niin ja kipuja ei juurikaan ole :)

    Nyt möllöttelen kotona sängyssä nukkuvan miehen vieressä. Puhelin ja e-kirjan lukulaite poikkeuksellisesti makkarissa mukana, kun ei vielä väsytä. Taidan käydä vähän kierroksilla päivån jäljiltä :)

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Onpa ihana kuulla Kuorotipu :) Mahtavaa! :)

      Mitä ”napaläskiin” tulee, ei se tietenkään pelkästään stressistä synny (varmaan sen Poliquininkaan mukaan… :D Se olisikin jo aika juttu..! ^_^). Poliquinin näkemyksen mukaan rasvan suhteellinen kertyminen eri puolille kehoa heijastaa hormonien tasapainoa. Eli jos navan ympärillä on suhteessa selvästi enemmän rasvaa kuin kehon muissa osissa, se kertoisi hänen mukaansa kortisolin erityksestä ja näin ollen mahdollisesti stressistä. Ja mulla tuo ”napaläski”alue oli kasvanut suhteessa niin paljon muihin rasvapisteisiin verrattuna että se nousi taulukossa kakkosprioriteetiksi.

  2. 2

    Arlene sanoo

    Tsemppiä! ^_^
    Ja rentoutumista, toivottavasti stressi jossain vaiheessa helpottaa :)

  3. 3

    sanoo

    On nämä ihmiskropat erilaisia! Mulla on fyysinen työ, lenkkeilen koiran kanssa ja käyn kerran viikossa salilla. En ikinä voisi syödä 1700-2000 kaloria, lihoisin kuin pullataikina! Yritän pitää kalorit yleensä 1500, en laihdu nimittäin niilläkään O_o normipäivän askeleet vähintään 10000, hyvänä päivänä 23000. Silti on täysi työ pysyä edes suht normaalina :DD

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Aineenvaihdunta tosiaan vaihtelee hurjasti ihmisten välillä… Mä olen painanut koko aikuisen ikäni aika lailla saman verran 50 kilon kummallakin puolella pari kiloa heitellen, riippumatta siitä mitä olen syönyt (pullaa ja pastaa vai lohta ja lohta) ja olenko harrastanut liikuntaa. Jännä juttu. (Olo kropassa on tietysti ollut ihan erilainen ^_^) Ravintoa enemmän mulla näkyy painossa henkinen stressi, olen huomannut.

      Äitikin on painanut kuulema koko aikuisikänsä ihan saman verran..!

    • 4.2

      Tiia sanoo

      En tiedä mitä tuossa oli tarkoitus testata, mutta hyvin meni kai:) Olen 30-40% kaikkia:D. Joo, mulla on yövuorossa tylsää…

      • 4.2.1

        Sanni sanoo

        Tein tuon nyt enkä minäkään ihan tajunnut mitä tuossa analysoitiin… Luonteen laatua? Pitäisi olla perehtynyt prakritiin. No, mä olen ”Vata-Pitta”, Vata 64%. Huvitti yhdessä kohdassa vaihtoehto: ”My eyes are large and luxurious” ^_^

        Vata-luonteen kuvaillut ominaisuudet eivät kuulostaneet minulta…

  4. 5

    sanoo

    Tämä kuullostaa erittäin mielenkiintoiselta valmennuskuviolta ja voisin kuvitella olevan enemmän minullekin sopivampi kuin FitFarm – harmillisesti kumpaistakaan ei kyllä pienemmiltä paikkakunnilta taida löytyä..

  5. 6

    LA sanoo

    Kiva kuulla valmennuksesta!

    Tekstin vähäisen tiedon perusteella, mun päähän pälkähti semmoinen mietintä, että onko sulla työnohjausta? (ostatko sellaista palvelua?)
    En tiedä kaipaisitko järeämpiä stressiaseita, mutta moni yrittäjä (joka on itse vastuussa aikatauluistaan ja töistään) on kokenut työnohjauksen auttavan siinä, että työllä pysyy suunta.

    Tuli vain mieleen kun teet aika vapaata työtä, jossa täytyy johtaa itseään ;)

    Tsemppiä! (kroonistunut stressi ei kuulosta kivalta…)

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Tekstin vähäisen tiedon perusteella, mun päähän pälkähti semmoinen mietintä, että onko sulla työnohjausta? (ostatko sellaista palvelua?)

      Tämä oli mulle ihan uusi juttu, en ole tuollaisesta kuullutkaan. Googlasin ja silmäiltyäni suomentyonohjaajat.fi’n etusivua saan sen käsityksen, että työnohjaus sopii ennen kaikkea välineeksi työyhteisöihin ja tapaamiset ovat ryhmissä.

      Myönnän että ehkä aavistuksen skeptinen olo tulee, vaikka lähtökohtaisesti olen avoimen utelias kaikenlaisia menetelmiä kohtaan. Työnohjaus kuulostaa ammattiryhmänä vähän samanlaiselta kuin life-coachaus. Life-coachingista voi myös olla hyötyä, mutta sellaisessa käyneenä jouduin toteamaan, että juuri minulle ei sieltä irronnut kestäviä työkaluja stressin hallintaan. Uskon, että elämäntapavalmennuksissa tulokseen vaikuttaa ennen kaikkea ohjaajan ja ohjattavan välinen kemia, se ei siis sinällään ole sen tyyppinen palvelu kuin hieronta tai kotisiivous jossa henkilökemialla ei niin ole väliä onnistumisen kannalta. Jos ymmärrät mitä tarkoitan :) Yhden life coach -kokemukseni (kävin kolmessa tapaamisessa) perusteella koin, että harmittaisi maksaa kalliista tapaamisista jos/kun ohjaaja ja ohjattava olisivatkin liian kaukaisilla aaltopituuksilla.

      • 6.1.1

        Anneli sanoo

        Hei,

        En ole alkuperäinen kommentoija mutta tulen kuitenkin selventämään että kyllä työnohjausta on saatavissa myös yksilöille. Työnohjaajien taustat /pohjakoulutukset voi olla erittäin kirjavia; valitettavasti työnohjaajan nimikettä ei ole suojattu ja kuka tahansa voi sanoa olevansa ”työnohjaaja”. Itse luottaisin tilanteesta riippuen joko henkilöön, jolla on vahva kokemus alalta ja kokemusta/koulutusta työnohjauksesta tai jos kyseessä on elämänhallinta, stressi tms niin henkilöön jolla on psyykkinen/psykiatrinen pohjakoulutus (psyk. sairaanhoitaja, psykologi jne). Itse olen psyykkisen alan koulutuksen saanut ja vähän varovainen näiden life coachien suhteen. En siis ota kantaa siihen tarvitsetko Sinä työnohjausta vaan yleisellä tasolla. :)

        • 6.1.1.1

          Sanni sanoo

          Kiitos tästä lisävalosta :)

          Tuota mietinkin ettei työnohjaajan nimikettä varmasti ole suojattu, kuten ei life coachin tai personal trainerinkaan. Kuka vain voi nimittää itsensä sellaiseksi. Koulutustausta totta kai antaa oman indikaationsa henkilön pätevyydestä.

  6. 7

    T sanoo

    Aika jännä, että Helsingissä ei tehdä tuota biosignaturea. Heitä seuranneena olen jäänyt käsitykseen, että juuri tämä oli yksi Kaisan ”pääsanomista” aikanaan. Mutta olen huomannut muutenkin, että heidän ohjeensa/vinkkinsä ovat nykyisin hyvin maalaisjärkisiä ja ”yksinkertainen on parasta” :) Omaa kehoa kuunnellen, jokaiselle yksilöllistä ohjausta.

    • 7.1

      Sanni sanoo

      Aika jännä, että Helsingissä ei tehdä tuota biosignaturea. Heitä seuranneena olen jäänyt käsitykseen, että juuri tämä oli yksi Kaisan ”pääsanomista” aikanaan.

      Jep, niinhän se oli. Kaisan ensimmäisessä kirjassa BioSignaturea painotetaan paljon. Mutta vuosien työ valmennuksen parissa on opettanut paljon käytännön juttuja ja Kaisan mukaan BS on edelleen hyvä työkalu ravinto- ja elämäntapavalmennuksen ohessa, mutta yksittäisenä metodina se jää liian ohueksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.