Treeni kulkee (mukana)! :)

Huomenta!

Tänään vaihteeksi pieni liikuntailostus :)

Muistatteko sen superhelpon, supertehokkaan kolmen liikkeen hiit-treenin johon hurahdin kesällä?

aamu_santorini_031016_img_3034

No, se ei jäänyt ohimeneväksi jutuksi vaan olen vetänyt sitä säännöllisesti siitä saakka :) Tänäkin aamuna hikistelin menemään tuossa lattialla terassin verhon edessä, ahtaimmassakin vuokrahuoneessa on aina tilaa vetää tämä muutaman neliömetrin vaativa treeni :)

Ei vitsi että mä olen iloinen että se lehtijuttu tuosta treenistä sattui mun silmään, tämä on kyllä niin paras kunnon ylläpitäjä olosuhteissa, joissa normaalit treenit eivät ole mahdollisia :)

Reissuilusta ja liikunnasta

Säännöllisesti liikkuvat tietävät, miten pian kropassa alkaa tuntua jos ei treenaa.

Viikon tai parin matkalla voin hyvin pitää ”lomaa” jumppailusta, mutta kolmannen viikon kohdalla alkaa tuntua ikävältä. Kun keho ja lihakset ovat tottuneet liikuntaan ja treenin tuomaan stimulaatioon, lihaksissa alkaa tuntua konkreettisesti sellainen ”sirinä”, ne ikäänkuin kerjäävät että anna nyt meille jotain ärsykettä, me halutaan tehdä töitä. :) Jos tähän vaatimukseen ei vastaa, on seurauksena velttous ja sellainen jännä voimattomuuden tunne. Ensimmäisellä pidemmällä reissullani syksyllä 2012 skippasin treenit kokonaan, ja seurauksena oli niin ikävä, tukkoinen olo kehossa että en enää halua sellaista.

Olen kertonut etten ole mikään himoliikkuja, ja sitä en ole edelleenkään :) Olen hyvän olon liikkuja. Minua eivät aja treeneihin tavoitteet fitness-kropasta tai hikijumpan tai -lenkin tuoma euforia, vaan yksinkertaisesti se, miten hyvän olon liikunnan säännöllinen harrastus tuo minuun kokonaisvaltaisesti. Jos on pitkään liikkumatta, olo menee huonoksi ja ”horroksiseksi”. Liikunta taas ylläpitää vireää, energistä oloa niin että kropassa ihan surraa :) Tätä minä haluan :)

Siksi en enää myöskään luovu liikunnasta reissuolosuhteissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aamujumppa Haniassa rannalla

Viimeiset kolme vuotta vedin reissuissa aina tätä tunnin mittaista jumppaa, ja mukana kulki kuminen jumppanauha. Se onkin kyllä kätevä väline, ei paina juuri mitään eikä vie tilaa ja sillä saa mainiosti tehtyä lihaskuntotreenin. Mutta! Vartin hiit-treeni hakkaa sen 6-0 ^_^ Tykkään aivan hirmuisesti hiit-treenistä eikä se tunnu menettävän tehoaan yhtään vaikka olen nyt tehnyt sitä kohta viisi kuukautta. Kun treeni vie vain vartin, motivaatio pysyy yllä eikä ole mitään verukkeita miksi ei muka ehtisi sitä vetää. 15 minuuttia vs. tunti? Ja vielä tehokkaammat tulokset? Ei tarvitse miettiä kummanko valitsee :D

Olen ottanut tavaksi tehdä hiitin aina aamukahvin ja aamupalan välissä. Kofeiini kuulema buustaa liikuntasuorituksia, tämän(kin) opin vasta viime kevään FitFarm-valmennuksessa. Joka päivä en ole jumppaa tehnyt vaan joka toinen tai kolmas päivä. Ja hyvä olo kehossa ja lihaksissa on pysynyt yllä, lihaksilta ei ole tullut minkäänlaista viestiä siitä että nyt tarttis saada lisää ärsykkeitä, kiitos. :) Ei tietoakaan velttoudesta.

Ja tähän riittää vain kolme liikettä..! <3

Mites te, innostuiko joku muukin hiitistä sen mun heinäkuisen postauksen jälkeen? Oletteko saaneet tuloksia? :)

santorini_img_7934

Iloinen Santorini-tyttö :)

(…joo, ei postausta ilman Santorini-maisemia tällä viikolla, pelkäänpä ^_^)

 

Kommentit
  1. 1

    Anna sanoo

    Ai hitsi, testasin nyt 10minuuttia hiit-treenia ja voi lääh ja puuh :D On kyllä tehokas. Tästä itsellekin tapa!

      • 1.1.1

        Anna sanoo

        No joo, nyt on kipeenä kyllä aika kattavasti koko kroppa (huomenna varmasti vielä kipeämpi). :D :D Tämä vinkki tuli kyllä hyvään saumaan kun kuntosalilla käynti on ollut ihan tervanjuontia. Kiitti Sanni!

  2. 2

    Sini sanoo

    Oioi, oot vissiin tartuttanut jonkun kreikka-kuumeen muhun!
    Muuten, olisi hienoa jos joskus haluaisit tehdä vinkkipostauksen, jossa kerrotaan apuja budjettireissailuun. Idea vain… ;)
    *Laittaa rahaa säästöpossuun ja ajattelee kreikkaa ja kaikkia muita mahdollisuuksia*
    Sanitorinille mun on pakko päästä. Joskus. Piste. <3
    Hyvää reissunjatkoa, nauti <3

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Muuten, olisi hienoa jos joskus haluaisit tehdä vinkkipostauksen, jossa kerrotaan apuja budjettireissailuun. Idea vain… ;)

      Joo, miksipä ei :) Tosin mun resepti on aika yksinkertainen: lennä halpalentoyhtiöillä tai viime hetken äkkilähdöillä, rajoita reissailu Eurooppaan (niin kohteisiin pääsee alle satasella, kerran lensin 20 euron lipulla Barcelonaan), majoitu kavereiden / Couchsurfing-tyyppien luona / Airbnb’ssä tai ylipäänsä jossain jossa on mahdollisuus kokata ruoat itse. Ruoka vie kohteessa suurimman osan budjetista (budjettireissaaja ei shoppaile ;D)), joten kun sitä on mahdollista valmistaa itse, säästää aivan älyttömästi rahaa. :)

  3. 3

    Pilvi sanoo

    Minä hurahdin juurikin tuohon vinkkaamaasi treeniin heti siitä luettuani! Treeni korvasi kesän ajan rakkaan juoksuharrastukseni, kun kipeytynyt akillesjänne esti säännölliset lenkit. Samalla huomasin sen sopivan hyvin juoksun kaveriksi. Kuntosalille kun minua ei saa, tuo HIIT-treeni sopivasti myös lihaskuntoharjoitusta. Ja ihan parasta oli huomata, että syksyllä useamman kuukauden mittaisen juoksutauon jälkeen juoksukunto on ainakin lähes samassa jamassa kuin kesällä jalan kipeydyttyä. Ei siis todellakaan mikä turha treeni! :)

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Ja ihan parasta oli huomata, että syksyllä useamman kuukauden mittaisen juoksutauon jälkeen juoksukunto on ainakin lähes samassa jamassa kuin kesällä jalan kipeydyttyä.

      Mahtavaa!! :)

      Tämä on kyllä simppeliydessään ihan hämmentävän kokonaisvaltainen treeni :) Tuntuu joka puolella kroppaa :)

  4. 4

    Sini sanoo

    Pakko laittaa toinen kommentti :D kokeilin treeniä.
    Hui.
    Ensinnäkin – vähän masentavaa -onko mulla näin huono kunto?? Muutaman minuutin päästä lähti paita pois. Treenin alussa oli vähän viileää jopa :D sain kuitenkin, hitaasti ja haparoiden vietyä treenin loppuun. Voitto. Kuka välittää etten hyppinyt kaikkia hyppyjä punnerrusasentoon…
    Huhhuh. Kiitos tästä :) onneksi kuntoaan voi aina yrittää parantaa.. :-D

    • 4.1

      Sanni sanoo

      Jeeeee, hyvä Sini :) :)

      Alussa tosiaan tuntuu että tähän kuolee, keuhkot ei vain pysy perässä jos/kun eivät ole tottuneet tällaiseen aerobiseen rääkkiin. Mutta ei vain anna tämän haitata vaan tiedostaa, että se kuuluu asiaan :) Treenin kuuluu vetää ihan piippuun :) Se ”piipputila” alkaa sitten viikko viikolta helpottamaan niin, että yhtäkkiä huomaa rasituksen olevan vain sellaista, ”Äh, loppuis jo…”, mutta jaksaa kuitenkin lähes samalla temmolla koko treenin. Mulla ei tempo enää hidastu paljonkaan vartin loppua kohti eli olen kehittynyt (jee ^_^), mutta kyllä mä olen setin jälkeen ihan läpimärkä hiestä ja tuntuu että tosiaan on tehnyt. :)

      Tsemppiä jatkoon jos jaksat vielä kokeilla tätä ^_^ Mun mielestä tässä on niin hyvää sekin, että ei haittaa vaikka ei (alussa) jaksaisikaan tehdä liikkeitä kunnolla koko 10-15 minuutin ajan, kropan rasittaminen ja hengästyttäminen vievät jo kuntoa eteenpäin :) Vääntää vain vaikka kuinka kömpelösti kunhan on sitkeä, ja viikkojen kuluessa kunto alkaa hitaasti mutta varmasti kohenemaan :)

      • 4.1.1

        Sini sanoo

        Kiitos molemmista vastauksista! :-) Jännää, vaikka ekaks aattelin että tää tais jäädä tähän, nyt on jo sellanen olo että kun kerran oon treenin vetänyt, miksi ei koittais parantaa kuntoa tällaisellakin tavalla :)
        Hyvä sinä! Parasta kaikessa urheilussa on kun huomaa parantaneensa. Itse huomaan valitettavasti että jos tuloksia ei tule, on helppo jättää treenit ”odottelemaan”. Mutta kun kerran jaksaa, jaksaa sitä uudelleenkin :) hyvä me!

        • 4.1.1.1

          Sanni sanoo

          vaikka ekaks aattelin että tää tais jäädä tähän, nyt on jo sellanen olo että kun kerran oon treenin vetänyt, miksi ei koittais parantaa kuntoa tällaisellakin tavalla :)

          Peukkuapeukkua!! :) Sinnikkäästi vain, vaikka tuntuisi että ”mähän burpeetan kuin jossain hidastetussa elokuvassa” niin sä joka tapauksessa burpeetat, eli teet, ja kun vain tekee niin kehitys seuraa itsestään :) :) Kömpelösti ja hitaasti jumppaaminenkin on kunnon kannalta parempi kuin ei-jumppaaminen ^_^ Mä olen itse tajunnut että liian korkeat tavoitteet ja odotukset johtaa motivaation laskuun. Kun vain tekee omaan tahtiinsa niin tuloksia tulee joka tapauksessa :) Ei ehkä niin nopeasti kuin niillä jotka puskevat itsensä joka päivä yli limittien, mutta mihinkäs tässä kiire on :)

  5. 5

    pinkpepper sanoo

    Mä innostuin siitä kolmen liikkeen treenistä! Just tänäänkin tein :) Tosin teen sen tabata tyyliin, eli 20 sekuntia treeniä ja 10 sekuntia lepoa, ja 20s. treeniä ja 10.s lepoa jne. Näitä yhteensä 9 sykliä ja sitten 1 min tauko ja sama juttu uudestaan. Oon välillä vaihtanut myös liikkeitä. Joskus voiskin kokeilla tehdä ilman taukoja. Oon ihan koukussa!!!

    • 5.1

      Sanni sanoo

      :) :) Tämä kyllä koukuttaa ^_^

      Mä teen joka toinen kerta perään vielä vatsat. Lankussakin olen selvästi kehittynyt, sekin ilostuttaa :) En aseta mitään tavoitteita, kunhan vain lankuttelen ja vedän rutistuksia parit setit sillä teholla millä jaksaa, ja niin vain on siinäkin kehittynyt ihan itsestään :)

  6. 6

    RipRap sanoo

    Todellakin innostuin ”hiitistä”. Kiitos kun postasit! Itsellä tulee siitä vaan ihan järkyttävä tukka ja vaatteet märkänä hiki, joten aina pitää olla sitten aikaa myös suihkuun ja hiusten pesuun.

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Nauratti tuo ”tulee ihan järkyttävä tukka” ^_^ :D Hihih, kenenpä tukkaa hiki kaunistaisi? :D Joo, tästä menee ihan tautisen hikeen, en ole näin hiessä koskaan edes juoksulenkin jälkeen.

  7. 7

    elina sanoo

    Onko sulla tapana lämmitellä ennen tätä treeniä vai hyppäätkö aamukahvin jälkeen suoraan punnertamaan? :)

    • 7.1

      Sanni sanoo

      Usein lämmittelen pari minuuttia hyppimällä, tanssimalla (!) tai nousemalla tuolille jonkun kivan biisin tahtiin, :D, mutta jos tuntuu että nyt ei oo aikaa siihen (pah, laiskuutta vain ^_^) niin menen suoraan asiaan eli punnertamaan vain :) Silloin tietty kroppa voi kipeytyä pahemmin ja huomaa, että treeni kulkee vetreämmin jos jaksoi tehdä lämmittelyn, mutta en usko että sillä lopulta on ratkaisevan suurta merkitystä.

      Lempibiisin tahtiin tanssiminen on kyllä niin kiva tapa lämmitellä että kyllä sen useimmiten jaksaa tehdä ^_^

  8. 8

    LillyLollo sanoo

    Minulla tämä on ollut mielessä siitä lähtien, kun tästä treenistä postasit. Mitään en ole saanut aikaan. Voi tätä laiskuutta! Olen niin tuhannesti ajatellut, että vain vartti, ei kuntosalikorttia, voi tehdä kotona jnejne, mutta vielä en ole edes kokeillut. Äääh.

    • 8.1

      Sanni sanoo

      Sitten jonain päivänä yllätät itsesi ja vain tempaiset :) Tsemppiä täältä!

  9. 10

    Nimetön sanoo

    Pitäisi kokeillä kyllä tätä treeniä, mutta inhoan punnertamista. Toisekseen omassa kämpässä ei ole tilaa ja miehen luona naapuri on valittanut jumppaamisesta (hypyt). Tai sit vain keksin tekosyitä. :D

    • 10.1

      Sanni sanoo

      Toisekseen omassa kämpässä ei ole tilaa ja miehen luona naapuri on valittanut jumppaamisesta (hypyt).

      Hehheh, näinhän se on että syitä löytyy… ^_^ Tähän jumppaan tarvitsee sen verran tilaa minkä pituinen itse on jotta voi tehdä burpeen ja punnerrukset. Kaksi metriä löytyy useimpien asunnosta vapaata tilaa, mutta varmasti on sellaisiakin joista ei löydy.. ^_^

      • 10.1.1

        jenni sanoo

        Itse pelkään samaa reaktiota kuin Nimetön on miehensä naapureilta saanut eli kiukkua järkyttävästä burpee-melusta. Jostain kumman syystä burpeeni eivät ole ilmavia, korkeita ja keveään alastuloon päättyviä kokonaisuuksia, vaan norsumaisen raskaita norsumaisilla tömähdyksillä siivitettyjä versioita :) Alakerran naapuria ajatellen en siis uskalla kokeilla tätä kotona, mutta ehkä salilla pitäisi laittaa joku kerta tuulemaan!

        • 10.1.1.1

          Sanni sanoo

          Tuo on kyllä totta että joissain taloissa hyppiminen kuuluu ikävästi naapureille… :/

          • 10.1.1.1.1

            jenni sanoo

            Laitoinkin salilla tuulemaan heti tänäaamuna! Tempo oli kuin etanalla, sillä ei vaan jaksa ja etenkin burpeet jäi ylöstulohypyn osalta vajavaiseksi (missä ponnistuvoima?!), mutta taistelin vartin!! Jee!! Ja siihen perään vähän vatsoja, ylätaljaa ja venyttelyä. Tuloksena kiva fiilis hikoilusta ja siitä, että kokonaisuudessaan homma vei vain 30 min.

  10. 11

    daeph sanoo

    Testasin :) oon tehnyt tän tyyppisiä ennenkin mutta tämä oli ihanan ”aivoton” eli ei tartte laskee kuin kymmeneen eikä muistaa kuin kolme liikettä :D punnerrusvoima loppu kyllä kesken!

    teen uudelleen :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.