Tehdasvierailua pukkaa

Moikat junasta! Teen tässä blogihistoriaa suorittamalla elämäni ensimmäistä blogipostausta iPadilla :D En osaa liittää tähän kuvaakaan, h*mmetti. Hmm, tai voinhan etsiä WordPressin kuvapankista jonkun vanhan random-kuvan, kuvattomat postaukset on niin tylsiä.

LumeneSunRadiance

Halusin vain purkaa spontaanin ilostukseni illan ohjelmasta, olin nimittäin muutaman muun bloggarin kanssa tutustumassa Lumenen laboratorioon Espoossa ja tämä oli yksi kiinnostavimpia tehdasvierailuja mihin olen päässyt osalliseksi. Lumene ei ole koskaan aikaisemmin kutsunut ketään bloggaajia tuotantotiloihinsa, eikä sinne juuri päästetä alan opiskelijoitakaan. Meitäkään ei päästetty kun yritettiin koulun kanssa järjestää sinne yritysvierailua. Paikkaa on jo alkanut verhota vähintään mystinen aura, kun ovet on pidetty niin tiiviisti kiinni :)

Siksi olinkin todella positiivisesti yllättynyt tämän illan tilaisuudesta, joka antoi Lumenesta kaikkea muuta kuin mystisen kuvan. Luonnollisestikin jokainen firma valitsee minkä verran ja mitä tuotannostaan ja raaka-aineistaan kertoo, ja tietyt asiat ovat totta kai liikesalaisuuksia, mutta erittäin avoimesti Lumenen kemisti ja tuotekehityspäällikkö Josefin Backman meille vastaili. Edes kysymykset tyyliin ”Miksi kasviöljyt muodostavat inceissänne lopulta niin pienen osan vaikka imagonne on vahvasti pohjoisen marjoissa” eivät saaneet Backmanille jauhoja suuhun.

Lumene_kuva

Opin taas paljon uutta ja sain vahvistuksia monille vanhoille ikuisuusaiheille (kuten onko sillä oikeasti käytännön merkitystä onko shampoon sulfaatti luonnollista vai synteettistä alkuperää – ja mitä itse asiassa tarkoittaa ”allergiatestattu”). Älyttömän, älyttömän kiinnostavaa! Aivan mahtavaa että Lumene halusi tällaisen tilaisuuden järjestää. Vaikka olen monia alan ammatti-ihmisiä tavannut ja haastatellut niin kyllä se vain aina on erityisen antoisaa päästä jututtamaan ehtaa kemistiä. :)

Kerron vierailusta myöhemmin enemmän omassa postauksessaan kun saan lumenelaisilta kuvia labrakierrokseltamme. Tuotantotiloihin ei saanut viedä mukaan omaa kameraa.

Seuraava tehdasvisiitti on tiedossa toukokuussa – pääsen vierailemaan Saksaan Dr. Hauschkan Walan tehtaalle..! Olen jo nyt suunnittelemassa mitä kaikkia kiperiä kysymyksiä esitän, esimerkiksi alkoholin käytöstä tuotteissa ja sen perusteluista haluan todellakin kuulla. :) Saa nähdä miten avoimesti siellä kerrotaan tuotekehityksestä ja raaka-ainevalinnoista.

Vähänkö mahtavaa ja jännää päästä mukaan tällaisiin! :)

Kommentit
  1. 1

    Lilac sanoo

    Ihan mahtavaa ja samaa mieltä, huisin kiinnostava aihe! Odotan innolla tarkempaa tietoa Lumene visiitistä ja samoin monivuotisena Dr Hauschka tuotteiden käyttäjänä innolla odottelen raporttia Hauschka tehdas käynnistä!

    Ja kun tässä ekaa kertaa kommentoin, niin laitetaan suuret kiitokset mahtavan monipuolisesta blogista! Lukuisat täältä saadut kosmetiikka vinkin olen hyödyntänyt ja yhtä suurella mielenkiinnolla luen myös ruoka ja matkailuaiheisia postauksia!

  2. 2

    Heppu sanoo

    Dr. Hauschkan tuotteiden hyvänä ystävänä odotan innolla kuulumisia vierailustasi Saksassa!

    Dr. Hauschkan kevätmallistokin on aivan ihana –oletko päässyt testaileman sitä? Kevätmalliston poskipuna (missä on sekoitettavana kolme sävyä) on aivan ihana ainakin…! Enpä muuhun olekaan tutustunut mallistossa (vielä). Lisäksi pakkaukset oli ilokseni vähän päivittyneet vielä kompaktimpaan suuntaan, vaikka ei ne aiemmatkaan huonot olleet. :)

    Oikein antoisaa vierailua täällä Jyväskylässä!!!!

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Dr. Hauschkan kevätmallistokin on aivan ihana –oletko päässyt testaileman sitä?

      En ole tosi pitkään aikaan testaillut mitään Hauschkan uutuuksia, etenkään värikosmetiikan puolelta. Tuo kevätlookki on kyllä _tosi_ ihana. Vihreä-liila-yhdistelmää käytän itse paljon. :)

      Oikein antoisaa vierailua täällä Jyväskylässä!!!!

      Kiitos :) Toivottavasti tuuli ei riehu siellä enää yhtä navakkana kuin aamulla Treella..

  3. 3

    Salla sanoo

    Kyllä meidän luokka pääsi parturi-kampaaja koulu aikaan Lumenen tehtaille tutustumaan :o Ja vielä tuotantotiloihin. Vähän erikoista ehkä kun Lumenen tuotteet ei itsessään ihan kauheasti meidän alaan kuuluneet. :D Cutrin on tietenkin asia erikseen.

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Kyllä meidän luokka pääsi parturi-kampaaja koulu aikaan Lumenen tehtaille tutustumaan :o Ja vielä tuotantotiloihin.

      Oho…! Epistä…! :D

      Tiedänpähän yhden estenomiopiskelijankin joka ei koulun puolesta ole Lumene-vierailulle päässyt…

  4. 4

    sanoo

    Todella kiehtovaa! Onko Lumene koskaan perustellut salamyhkäisyyttään? Haluan ehdottomasti kuulla aiheesta lisää.

    Älä päästä Dr. Hauschkaa helpolla! Heillä on niin omanlainen ideologia, joka poikkeaa niin paljon valtavirrasta. Yövoiteettomuutta en henkilökohtaisesti pysty ymmärtämään.

    • 4.1

      Sanni sanoo

      Onko Lumene koskaan perustellut salamyhkäisyyttään?

      Ei, asiaan ei otettu tälläkään vierailulla kantaa. En tiedä onko heidän varsinaisesti tarkoitus olla ”salamyhkäisiä” tai kielteisiä vierailuja kohtaan, vai onko heillä muuten vain erityisen tiukka vierailukäytäntö liikesalaisuuksiin tai vaikka hygieniaan (?) liittyvistä syistä. Vaikea sanoa. :) Lumene on kuitenkin Suomessa markkinajohtaja joten heillä voi mahdollisesti olla tavallista tiukemmat käytännöt liikesalaisuuksien varjelemiseksi, eihän mikään firma tokikaan halua että kilpailijat pääsevät vihille kehitteillä olevista innovaatioista.

      Yves Rocherilla esimerkiksi emme päässeet varsinaisiin tuotantotiloihin hygieniasyistä, vaikka muuten tehtaassa vierailimmekin.

  5. 5

    NG sanoo

    Ihanaa, kiitos etukäteen! Mielenkiinnolla odottelen, todella kiinnostavaa lukea Lumenen ’official party line’ tuohon marjaöljyjen määrään tuotteissa…
    Totta kai ne ovat raaka-aineina kalliimmasta päästä, mutta joissain muissa merkeissä niitä silti on paljon avokätisemmin …

  6. 6

    Sari sanoo

    Wo-hoo, Hauschkan tehtaalle! Hyvä Sanni! Ihanaa että selvität tuon alkoholikysymyksen. Rakastan Hauschkan tuotteita ja luonnonkosmetiikkaa yleisestikin, mutta tuo niissä paljon käytetty alkoholi mietityttää. Voiko alkoholipitoisten kasvovesien ja voiteiden jatkuva käyttö nopeuttaa ihon vanhenenemista? En usko, mutta usko on välillä koetuksella, kun ihoni on niin paljon ryppyisempi kuin ikätovereilla :(

    Minulla olisi toinenkin kysymys, johon en millään ole löytänyt vastausta. En kyllä usko, että tämä kiinnostaa sinua, mutta jos ehdit / kehtaat tms., voisitko kysyä, pohjautuvatko Hauschkan tuotteet homeopatiaan ja kuinka paljon Hauschkan tuotteiden hintaan vaikuttaa se, että ne tuotetaan biodynaamisesti. Minua ei suinkaan häiritse luonnonmukaisuus, ja siitä suostun kyllä maksamaankin, mutta minua vaivaa erittäin paljon tuo biodynaamisen viljelyn yhteys homeopatiaan. Myös jotkin Hauschkan periaatteet tai mainoslauseet haiskahtavat homeopatialta, kuten ”rytmisyyden” korostaminen ja se, että hoidetaan ”samaa samalla”. Hauschkan tuotteet kun ovat hieman hintavia vastaaviin muihin luonnonkosmetiikan tuotteisiin verrattuna, haluaisin tietää, kuinka paljon ”hömppälisää” hinnoissa lopulta on. Monet Hauschkan tuotteet sopivat minulle hyvin, mutta jos pelkoni osoittautuu oikeaksi, minun on vaihdettava Hauschka johonkin muuhun. (Pitäisi kai tehdä johtopäätökset jo olemassa olevista tiedoista, mutta jotenkin kai elättelen sellaista toivoa, että Hauschkan tapauksessa biodynaaminen viljely tarkoittaisi vain luomua… :))

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Aion kyllä tosiaan kysellä niin paljon kuin mahdollista jos vain tilaisuus sen sallii! :) Enhän vielä tiedä minkä tyyppisiä tuotannon ihmisiä vierailulla tapaan, pääsenkö esimerkiksi jonkun kemistin juttusille vai onko kyseessä vain jonkun PR-edustajan vetämä tehdaskierros.

      Mitä homeopatiaan tulee, kyseessä on Dr. Hauschkan kohdalla antroposofia (nämä sekoitetaan joskus toisiinsa). Dr. Hauschka -brändihän on saanut alkunsa antroposofisesta lääketehtaasta (WALA), jonka Rudolf Hauschka perusti 1935. WALA valmistaa lääkkeitä edelleen. Kosmetiikka tuli mukaan vasta 1967 ja meikit niinkin myöhään kuin 1999.

      http://www.walaarzneimittel.de/english/wala/

      Joudut mahdollisesti vaihtamaan Hauschkan johonkin toiseen merkkiin…. ;)

      • 6.1.1

        NG sanoo

        Eikös myös Weleda ole täysillä mukana antroposofisessa ideologiassa? Muistelen jostain näin.
        Sen takia en kumpaakaan näistä merkeistä erityisesti välitä, vaan investoin rahat mieluummin johonkin muuhun. Oma vakaumus on vahvasti ristiriidassa antroposofian ym. kanssa, joten en halua tukea niitä taloudellisesti.
        Monimutkainen juttu – jos nyt ainoat iholleni sopivat tuotteet löytäisin jostain ’pakanallisesta firmasta’, toki niitä käyttäisin, mutta nyt onneksi on vaihtoehtoina muitakin :)

        • 6.1.1.1

          Sanni sanoo

          Eikös myös Weleda ole täysillä mukana antroposofisessa ideologiassa?

          On kyllä, minun käsittääkseni.

          Itse joudun myöntämään etten tuon antroposofian päälle niin ymmärrä, enkä etenkään sen yhteyttä kosmetiikkaan, mutta ehkäpä olen asiassa yleissivistyneempi tuon Saksan vierailun jälkeen. :)

      • 6.1.2

        Sari sanoo

        Kappas, niin olikin. En sekoittanut toisiinsa antroposofiaa ja homeopatiaa, mutta luulin, että antroposofiaan perustuva biodynaaminen viljely käyttää lannoituksessa sellaisia samanlaisia ”potensoituja” vesiä kuin homeopatia. No, ilmeisesti biodynaamisessa viljelyssä on ihan omat konstinsa ja mukana on ihan toimiviakin ainesosia, mutta osittain samantyylisestä ajattelusta nuo kyllä kumpuavat. Tai sitten en vain tieteen kannattajana pysty näkemään olennaista eroa näiden välillä. Astrologia on homeopatian ohella kyllä toinen joka saa pahasti karvat pystyyn :D Kiitos jälkimmäiselle kommentoijalle myös Weleda-tiedoista, vaikka Weledaa olenkin käyttänyt vähemmän.

        Harmittaa kyllä tosi paljon Hauschkan takia, koska minulla on monta suosikkituotetta heidän valikoimistaan enkä tiedä millä ne korvaan :(

        • 6.1.2.1

          NG sanoo

          Joo, kyse on rahankäytön prioriteeteista, en tosiaan halua ehdoin tahdoin tukea firmaa, jonka toimintamallit ja arvot ovat ristiriidassa omieni kanssa. Kysymys ei ole siitä, etten kristittynä saisi jotain tuotetta käyttää – totta kai saan – mutta en halua, kun ei ole pakko :)
          Tietenkin eettisesti kyseenalaista toimintaa, valheellista markkinointia jne. voi löytää monestakin firmasta, ja pyrin niidenkin taloudellista kannattamista vastaavasti välttämään. Tästä syystä ohitan mieluiten kokonaan verkostomarkkinointiperiaatteella toimivat firmat, kuten Mary Kayn, vaikka niillä toimivia tuotteita onkin..

  7. 7

    Jonttu sanoo

    Supermielenkiintoiselta vaikuttaa tuo vierailu ja tuleva vierailusi myös!

    Osaisitko muuten neuvoa, mikä olisi todella kosteuttava käsivoide? Mielellään vielä saisi olla sellainen, että kädet eivät olisi sen jälkeen ihan tahmeat.

  8. 8

    Mirri sanoo

    Tosi mielenkiintoisia nämä jutut missä avataan kosmetiikkateollisuuden saloja. Odotan innolla. Ja tosiaan, pliis, kysy Hauschkalta yövoiteettomuudesta, koska se ei todellakaan toiminut minulla. Oli pakko luovuttaa kun iho vaan kuivui ja kuivui. Suomen ilmasto-olosuhteet ovat varmasti aika paljon haastavammat kun tuolla Keski-Euroopassa joten kannattaisi varmaan vähän lokalisoida tuotteita ;)

    • 8.1

      Sari sanoo

      Hyvä kysymys! Minäkin olen ajatellut, että Hauschkan filosofia ei välttämättä sovi Suomen sääoloihin, vaikka itselläni ei juuri ole ollut tuota ongelmaa silloin kun muuten käytän säännöllisesti Hauschkan tuotteita.

  9. 10

    my little pony sanoo

    Hei! Tämä kommentti ei liity aiheeseen mutta kirjoitan sen tänne kuitenkin. Omistan G3 ponin. En tiedä ponin nimeä enkä tiedä onko Se kuinka arvokas. Poni on kokonaan vaalean sininen, häntä on kokonaan valkoinen,harjassa on valkoista ja sinistä. Ponin toisellä pakaralla on tähti jonka ympärillä on hiukan kimalletta ja muita pienempiä tähtiä. Lisäksi ponilla on siivet joissa on kimalletta. Lisäksi ponin silmät ovat siniset ja niissä on pienet hopeiset tähdet. Poni on valmistettu vuonna 2005. Anteeksi pitkä ja tyhmä kommentti:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.