Tänään lounaalla: ”karppi”spagettia

Tänään testasin vihdoin YesDeliltä saamaani vähähiilihydraattista spagettia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Italiassa valmistetussa ”karppispagetissa” (YesDeli on näköjään tehnyt pakkaukseen omat leibelit) valtaosa vehnäjauhosta on korvattu – milläs muulla kuin monitoimiraaka-aineella soijaproteiinilla. (Onko olemassa jotain ruokaa jota soijalla ei voi imitoida..? ^_^) Hiilihydraatteja on 25 g / 100 g, eli YesDelin mukaan n. 66% vähemmän kuin normaalipastassa (vertailupastana käytetty Pirkan spagettia).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Minua vähän jännitti, että meneeköhän tästä pastasta vatsa kipeäksi… En tiedä miksi tällainen ”soijaproteiinipasta” tuntuu jotenkin arveluttavalta. :D Mutta onhan se kiinnostavaa seurata millaisia luovia ratkaisuja elintarviketeollisuus keksii vähähähiilihydraattisten korvikeruokien markkinoille. Itse olen luopunut pastasta kokonaan, lukuunottamatta muutaman kerran vuodessa valmistamaani Philadelphiajuusto-tuorepastaa.

Tänään tuntui kuitenkin olevan Se Hetki testata pastakokelas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Valmistin nopsan pastakastikkeen tomaattimurskasta ja Rapu-tuorejuustosta. (Rainbow’n Luomu-tomaattimurska on muuten markkinoiden vähähiilihydraattisin – vain 2 g hh / 100 g! ;))

Karppispagettia täytyy keittää pidempään kuin normispagettia – 12 minuuttia. (Arvelin ja toivoin tämän olevan al dente -kypsyyden keittoaika.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spagetti ei eroa ulkonäöltään ja koostumukseltaan mitenkään tavallisesta.

Sitten vain kastikkeet sekaan, pastajuustoa päälle ja haarukkaa suuhun! (Kypsyysaste osoittautui al dentea pehmeämmäksi.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hmmmm…. Pastan rakenne on karkeampaa kuin normipastan. Tämä on…. no… ihan ok vhh-pastaksi (ja kastikehan joka tapauksessa sen maun tuo), mutta täytyy sanoa että pidän enemmän itsevalmistamastani, täysin viljattomasta Philadelphia-tuorepastasta. Ohje muuten löytyy täältä. Philadelphia-”pasta” on yksinkertaisesti maukkaampaa. :) Tosin ymmärtäähän sen, kun siinä on pääraaka-aineena kermaista tuorejuustoa! ^_^

Mutta oli kiinnostavaa testata tämä soijaproteiinispagettikin. Kyllä tämä epäilemättä pastan korviketta etsivälle karppaajalle maistuu. Kaikki eivät varmasti jaksa nähdä Philadelphia-pastan vaivaa… :) Kokeiluaan odottaa vielä pakkaus shirataki-nuudeleita, jotka ovat täysin hiilihydraatittomia.

P.S. Ruokailusta on nyt noin tunti, vatsa ei ole ainakaan vielä osoittanut kipeytymisen merkkejä. ;)

Kommentit
  1. 1

    Argh sanoo

    Pitääkin testata :) Kokeilin itse noita shirataki-nuudeleita ja olivat aika järkyttäviä. (Ne kannattaa muuten tosissaan huuhdella todella hyvin, muutoin jo pelkkä haju on aivan järkyttävä..)

  2. 2

    Onia sanoo

    Sopisikohan sinun ruokavalioosi pelkistä mustapavuista valmistettu spagetti http://kauppa.ruohonjuuri.fi/mustapapuspagetti/ALAECO-7340084860101/dp (hh 17g/100g)
    Tai mungpapu-fettucine http://kauppa.ruohonjuuri.fi/mungpapu-fettucine/ALAECO-7340084860125/dp (hh 17g/100g)
    Törmäsin kyseisiin tuotteisiin eilen Ruohonjuuren hyllyssä, mutten ole itse näitä vielä maistanut, eli maun autenttisuudesta en osaa sanoa.

    Mungpapunuudeleita myydään puolestaan useimmissä etnisissä ruokakaupoissa ja ne ainakin ovat hyvin neutraalin makuisia itämaisissa ruuissa.

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Ooo, kiitos vinkistä! En ole tuollaisista tuotteista kuullutkaan..! Luulen, että menevät kokeilulistalle, vaikka pastamieliteoistani olen jo aika lailla päässyt. :) Nuo kuitenkin vaikuttavat sen verran kiinnostavilta tuotteilta että täytyy testata. Ja hiilareita on näköjään soijaproteiinipastaa vähemmän..! :)

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Se on tosi simppeli:

      1 pieni sipuli
      1 tölkki tomaattimurskaa
      n. puolikas purkki Viola Rapu-tuorejuustoa (voi laittaa enemmänkin niin tulee vielä kermaisempi kastike :))
      suolaa
      pippuria
      ripaus makeutusainetta (eli teille muille varmaan sokeria, itse laitan steviaa)

      Kuutioi sipuli ja freesaa pehmeäksi pienessä määrässä voita. Lisää tomaattimurska, Viola ja mausteet ja anna keittyä miedolla lämmöllä n. 10 minuuttia että maut tekeytyvät yhteen. Voit käyttää myös tuoreita tomaatteja niin tulee vielä paljon maukkaampaa, tällöin keitä pidempään että tomaatit pehmenevät kunnolla. Mitä pidempään tomaattia kypsentää –> sitä makeampaa siitä tulee. :)

        • 3.1.1.1

          Sanni sanoo

          Noita glukomanna-nuudeleita maistoin viime syksyn USA-reissulla! :) Ihan jees olivat, tosiaan täysin vailla omaa makua! Oletan, että nuo shiratakit ovat hyvin samantyyppisiä.

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Oijjoi, kiitos tosi paljon linkistä! Shakshuka lähtee välittömästi testaukseen! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.