Silmäpeliä ja särkyneitä sydämiä – eli meikkien nimeämisestä

Sain äidiltä postia. Kirjeen mukaan äiti, tuo vanha lehtihamsteri, oli laittanut Helsingin Sanomien NYT-liitteen artikkelin syksyltä 2003.

Ihan selvää blogimatskua! :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Artikkeli käsittelee meikkisävyjen nimeämistä, ja jutun päätähtenä on Lumene.

Tiesittekö, että Lumenella kaikista tuotteiden nimistä vastaa yksi ainoa henkilö?  Maarit Veromaa (NYTin artikkelissa vielä vanhalla nimellään Maarit Haukilahti) on keksinyt lähes kaikki nimet Lumenen tuotteille 90-luvun puolivälistä lähtien. Tukena hänellä on tietysti Lumenen markkinointitiimi, mutta Veromaa on tuotenimien pääarkkitehti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aikamoista puuhaa…. Montakohan sataa sävyä Lumeneltakin tulee ulos vuosittain… :) Kyllä siinä saa olla aika hyvä runosuoni. ^_^ Pakostikin tulee vuosien varrella samoja nimiä useampaan kertaan. :D Olisi hauskaa olla kärpäsenä Veromaan työhuoneen seinällä kun hän pähkäilee vaikka jonkun uuden kausikokoelman parissa.

Mitä muuten tykkäätte Lumenen varsin romanttisesta nimimaailmasta? Minusta nimet ovat aina olleet aika hauskoja, vaikkeivat ne useimmiten millään lailla liity itse väriin.

Voisin tarjota apuani jos Veromaalle joskus tulee tenkkapoo :D Mitenkäs olisi talviseen meikkikokoelmaan vaikkapa huulipunasävyt ”Rohtunut Oon” ja ”Huul’ halkeaa” tai poskipunat ”Nyt Nipistää” ja ”Pakastunut Poski”?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muistelin, että vanhemmissa Lumenen tuotteissa sävynnimi olisi ollut vain suomeksi, tai ainakin ensin suomeksi ja sitten englanniksi.

Asian sai helposti tarkistettua ”museojemmoistani”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kyllä nimi on näköjään jo 10 vuotta sitten ollut ensin englanniksi.

Jännä että ulkomaan vienti säätelee nimipolitiikkaa näin… Olen ajatellut, että Suomen markkinat silti ovat se Lumenen päämarkkina-alue jossa tuotteita myydään eniten.

*

Mutta Lumene sikseen, itse asiassa koko postauksen ideana oli mietiskellä artikkelin inspiroimana meikkien sävynimiä yleisesti.  Nimet ovat aina kiehtoneet ja kiinnostaneet minua suuresti. Ehkä tämä on vain näitä meikkifriikkien päässä suuren merkityksen saavia asioita, ja tavalliselle kuluttajalle on yksi ja sama lukeeko luomivärin pohjassa ”EC-4558”, ”Brown” vai ”Glistening Sea”. Olisi kiinnostavaa kuulla, onko näin. :)

Kiinnitättekö te huomiota meikkien sävynimiin?

Minusta pelkästään numeroilla nimeäminen on huipputylsää ja osoittaa anti-luovuutta. (Luovuus on aina plussaa ;)) Tulee sellainen tunne että ei vain ”jakseta” miettiä, helpompi lyödä tuotteisiin persoonaton numerosarja. Meikkiharrastajana minusta on paljon kivempi puhua ”Satellite Dreamsista” ja ”Sunset Cafésta” kuin ”A-39”:stä tai ”52886”:sta. Ja onhan kaunis tai herkullisen kuuloinen nimi myyvempikin kuin mitäänsanomaton luku.

Konsulenteilla on oma tapansa. Ainakin Diorin maailmassa konsulentit puhuvat nimenomaan numeroista, ja jonkun paletin varsinainen nimi saattaa olla heille ihan vieras. Kerran kysyin Stockalla Silver Goddessia, ja sain Diorin myyjältä vastakysymyksen, ”Millä numerolla se on?” He kuulema tuntevat tuotteet niiden numeroilla. Olin vähän hämmästynyt. Asiakkaille varmasti tuotteen nimi jää paremmin mieleen kuin anonyymi numerosarja – vai oletteko kosmetiikkamyyjät koskaan kuulleet asiakkan kysyvän tuotetta sen sarjanumeron perusteella? :D

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jos kiinnostaa lukea NYTin artikkeli kokonaisuudessaan, kuvan saa klikattua isommaksi.

Esimerkiksi Wet’n’Wildilla on mielestäni hauskoja leikitteleviä sävynimiä; Blue Had Me At Hello, I Dream Of Greenie, Cool As A Cucumber, The Earth Looks Small From Down Here.

Kynsilakkojen puolella sävyillä on pitkään ollut vielä kasvomeikkejäkin korostuneempi merkitys. Merkit kuten OPI ja Essie tunnetaan ihan omaksi taiteenlajikseen jalostuneesta nimikulttuurista eivätkä monet muut merkit jää jälkeen. Mavala tunnetaan kapunkien mukaan nimetyistä lakoistaan.

Onko joku tietty kosmetiikan sävynimi jäänyt teille vuosien varrelta erityisesti mieleen?

 

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Apua. Mä olen aina kammoksunut noita Lumenen tuotteiden nimiä. Ne on jotenkin niin ”tacky” ja ääh. Suomenkieli kuulostaa niissä niin typerältä. Mutta kyllä, nimiä tulee seurailtua. Ne tuovat ehdottomasti lisää persoonaa esim luomiväreihin ja kynsilakkoihin :)

  2. 2

    moonie sanoo

    Miten musta tuntuu, että oon lukenut samaisen naisen haastattelun jostain lehdestä ihan vastikään (eli noin kolmen vuoden sisällä)? Olisiko peräti ollut Nyt-liite silloinkin asialla….?

  3. 3

    sanoo

    Minusta hauskat nimet ovat hyvin tärkeitä! Osaan varmaan kaikkien palettien ja kynsilakkojeni nimet ulkoa. Huulipunista vaan osan, koska joissakin nimi on vaan ulkopakkauksessa, ja sisäpakkauksessa on vain numero. Onhan se nyt aika eri asia laittaa huulille True love’s kissiä kuin 575:sta. Ja kynsilläni on nyt ihana OPIn Girls love ponies. <3

  4. 4

    HanSu sanoo

    Hihi… Muistan tämän artikkelin vieläkin! Lumenella on kyllä ollut varsinkin menneisyydessä aika runollisia nimiä.

  5. 5

    Joann sanoo

    Nimet ei usein lue testereissä, joita myyjät käyttää työvälineinä. Ne lukee vaan pakkauksissa. Eikä se numero ole sarjanumero, sehän on aivan eri asia :)

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Eikä se numero ole sarjanumero, sehän on aivan eri asia :)

      Näinhän se on, pahoitteluni epäselvästä ilmaisusta :)
      Mutta numero kuin numero, ei asiakas niitä käytä. :)

  6. 6

    NG sanoo

    Lumenen sävynimet ovat usein englanniksi paljon miellyttävämpiä kuin suomeksi – ei niin imeliä.
    Mieleen jäävät nimet ovat toki kivoja, mutta tärkeintä on itse asia, eli väri!

  7. 7

    Essi sanoo

    Kyllä ne nimet ovat minulle yllättävänkin tärkeitä, nyt kun tarkemmin ajattelen! Saattavat jopa vaikuttaa ostopäätökseen. :D Kirkkaimpana on mielessä esimerkki, kuinka ostin Mavalan Paris-kynsilakan, vaikka Madrid olisi ollut sävynä parempi :D Pariisi on vain niin ihana kaupunki, että halusin sen myös kynsilakkahyllyyni. :P

  8. 8

    Kati sanoo

    Muistan takavuosilta (ennen lunnonmukaisuus- ja mineraalimeikkiheräämistäni)Lumenen huulipunien ja poskipunien nimien olleen ihania. Kävin penkomassa säilyttäneitäni meikkejä, eivät ole käytössä, mutta en ollut Lumenea jemmannut. Niillä oli jotain Onnellisuuden Huokaus- tyyppisiä nimiä. Vei jotenkin toiseen maailmaan siinä kaupassa värejä valikoidessni.
    Natural Codeja olen muutamia ostanut, vaikka niiden nimet eivät olekaan niin hauskoja ;)

  9. 9

    sanoo

    Mulla on kyllä NIIIN viha-rakkaus-suhde noihin Lumenen sävynimiin; samaan aikaan ne on niin passé mutta toisaalta taas niitä tuttuja ja turvallisia – ja maalaisromanttisia ^_^ Parhaiten on jäänyt ehkä mieleen OPIn kysnilakkasävy ”Uh Oh, Roll Down The Window” xD

  10. 10

    Iitanen sanoo

    Essiellä on kanssa hupsuja kynsilakkanimiä, kuten ”Show me the ring” tai ”shake your $$ maker”

  11. 11

    Lusa sanoo

    Olen joskus ostanut tuotteita jopa melkein pelkän nimen perusteella.. Jostain sanasta tai lauseesta tulee joku mielleyhtymä (esim. henkilö) ja sitten siitä tuotteesta tulee se henkilö mieleen :) Vihaan yli kaiken numeroituja, en millään muista mitään numeroita, joten olen ihan toivoton vain numeroitujen sävyjen kanssa. En tykkää.
    Parhaiten nimistä on jäänyt mieleen joku hypervanha huulikiilto (olisiko merkki ollut anytime..) jonka sävy oli suomeksi ”meloninamu”. Sille on tullut höröteltyä vielä paljon myöhemminkin :D

  12. 12

    Nimetön sanoo

    Olen näköjään vastarannankiiski tässä asiassa: jos haluan ostaa uudelleen jotakin tuotetta, vaikkapa huulipunan tai kynsilakan, painan mieleeni nimenomaan sen numeron. Nimi tuntuu liian häilyvältä. Ymmärtääkö myyjä, jos menen kysymään vaikkapa Lumenen ”Kimallus”-lakkaa? En edes kehtaisi mennä kyselemään jotain ”Hidasta katsetta” tai ”True love’s kissiä”. Paljon täsmällisemmältä tuntuu puhua numeroista, vaikka humanisti olenkin :D Englanninkieliset myös ärsyttävät, koska kammoksun englannin ylivaltaa (kielitaito = englannintaito) ja sitä ajattelua että ”tacky” ajatukset jotenkin jalostuvat tyylikkäämmiksi tai hauskemmiksi kun ne käännetään englanniksi. Minusta tapahtuu lähinnä päinvastoin. Luotaantyöntäviä ovat myös englanninkielisten nimenkeksijöiden rakastamat ”nokkelat” uudissanat tyyliin ”Pore-fessional”. Yhhyh… Jonkun mielestä nämäkin ovat varmasti awww ja omnomnom.

    • 12.1

      sanoo

      Tää oli kyllä loistava kommentti, vaikka en kaikesta samaa mieltä olekaan. :D Mun mielestä nimiä on aina hauska katsella ja joskus sitä facepalmailee siinä samalla muka hyvin kekseliäille nimille. Lumenen huulikiilto ja -punakokoelmastani löytyi seuraavat hiukan hassut nimet: Polku pilvissä/ In the Clouds (ruskea huulipuna), Ole lähelläni / Make Me Stay (ruskea huulikiilto) sekä Karataan /Let’s Run Wild (pinkki huulikiilto). Hmm… :)

  13. 13

    sanoo

    Ritariperho on ainakin jäänyt Lumeneista mieleen :) se on niin klassikko! Ihanasti tuli teinivuodet mieleen noista Lumenen lakkapulloista. Ja nuo nimet…ah! Klassikoita!

    Mulle on tärkeää että esim. MAC luomiväreillä on nimet eikä numerokoodia. En muistaisi numeroita! Kynsilakoilla on aina kivat ja persoonalliset nimet. Itse kun suunnittelin sen oman lakkani niin halusin nimessä olevan ”Charming” koska se tuo persoonan mukaan siihen pulloon. Tosin jos joutuisin miettimään monta sataa nimeä vuosien aikana niin tulisi jo tenkkapoo :)

    • 13.1

      Sanni sanoo

      Ritariperho on ainakin jäänyt Lumeneista mieleen :) se on niin klassikko!

      Niin on, meitsilläkin on tuo..! Ainiin nyt muistankin kun joskus puhuttiin miten sen sävyt saisi järkevästi yhdistettyä luomella. :)

      Vähänkö siistiä tuo että olet saanut keksiä oman sävynimen…! :) Sellaisella ei voi moni ylpeillä! ^_^ terkuin Vähän-kateellinen

  14. 14

    hannanna sanoo

    Mun on pakko sanoa, että mua on tosi usein häirinnyt noissa Lumenen sävynimissä enemmänkin se, että suomeks ja englanniks ne on tosi kaukana toisistaan! Esimerkiks just tuo sun vanha luomiväri sävyssä 115: That Day/Hidas katse. Ymmärtäisin, jos ne olis erilaisia mutta sentään jotenkin liittyis toisiinsa ja lois samaa fiilistä (I’m sorry/Unohdetaan on melkein mukiinmenevä vielä aiempaan verrattuna) mutta kun tuossakin ne on ihan eri. Miksi? :D

  15. 15

    LemonJuice sanoo

    Toinen vastarannankiiski ilmottautuu. Minusta on paljon parempi, jos pakkauksen pohjalla on selkeästi vaikkapa 536 sen sijaan, että siellä on joku This true kiss ja seuraavana kautena jossain melkein samanlaisessa, mutta ei yhtä hyvässä That fake thing.

    Lopputulos on, että jos yritän ostaa toista kipaletta tuota This true kissiä, niin todennäköisesti pyydän jotain That fake kissiä ja sitten noiden kahden välillä arpomalla päädyn ostamaan sen väärän.

    Puhumattakaan siitä, että teksti on lapussa alunperin niin pienellä ja käytön jälkeen tarra niin kulahtanut, että siitä ei myöhemmin saa mitään selvää. Numerot on yleensä isommalla eli ne erottuu pidempään, koska onhan se helpompi mahduttaa 536 kuin joku pitkä nimi.

    Olen siis asiakas, joka aina ostaa numerolla, kun se vaan on mahdollista. Niinno, mun mielestä ne nimet on monesti jotenkin niin tyhmiä. Ja usein en näe niissä mitään yhtymäkohtaa itse väriin.

    Mutta toisaalta, minä olen myös niitä, jotka kypsähtävät siihen, kun joku muuten hyvä meikki on pakattu johonkin hervottomasti tilaa vievään ”krumeluuripakkaukseen”. Kun kaikki naisethan haluavat, että heidän huulipunansa tai mikä kulloinkin on kuin ylellinen koru. Hyvin toimiva, mutta samalla mahdollisimman pieneen tilaan menevä meikkipakkaus on minun mieleeni.

    Meikit on mulle tarvikkeita, joissa käytännöllisyys on se ykkösjuttu. Vähän sama kuin se, että lenkkarit on oikeasti rumat, mutta ei tulisi mieleenkään valita korkkareita lenkille, vaikka ne korkkarit ois kuinka söpöt tahansa.

    • 15.1

      Sanni sanoo

      Kiva kuulla toisenkin leirin mielipiteitä :) Ymmärrän tämänkin näkökannan, vaikka en itse niin koekaan.

  16. 16

    milipili sanoo

    Ehkä hauskin kynsilakan nimi on edelleen Dollish Polishin A unicorn farted in my polish.

  17. 17

    NG sanoo

    Nokkeluutta tavoittelevia nimiä harrastavia kosmismerkkejä on mm. Philosophy, jonka tuotenimet jo herättävät odotuksia vaikutuksista ja sisältävät kokonaisen maailman lupauksineen :) Ei mitään pseudotieteellis-teknistä kosmetiikkajargonia (a la Clinique…), vaan suoraan tunnetasolle menevää sanailua. Onkohan asiakaskunta valikoitunut juuri näiden sanastollisten erojen takia…kiinnostava tutkimuskohde :)

    • 17.1

      Sanni sanoo

      Minäkin myönnän kuuluvani porukkaan, joka tykkää enemmän Philosophyn kaltaisista tuotenimistä kuin näistä kilometrisanahirviöistä tyyliin Kiehls’in Powerful-Strength Line-Reducing Concentrate…. Ja Cliniquekin on tosiaan hyvin kunnostautunut näissä jopa kolmen rivin tuotenimissä..! *haukotus*

  18. 18

    Halla sanoo

    Voi Lumene. :D Pakko tunnustaa että hieman vierastan osaa Lumenen suomenkielisistä nimistä. Tuntuu etteivät ne istu tuotteella..? Mutta yleisesti tykkään kun kosmetiikkatuotteet on nimetty, varsinkin luomivärien kohdalla.

    Nimi tuo tuotteelle lisää luonnetta, ja joskus tekee mieli ostaa sävy ihan vain nimen perusteella. Esim. OPIn Kinky In Helsinki. ;) (Jota en tosin omista, harmillisesti.) Tai uuden Nordics kokoelman With A Nice Finn-ish tai Viking In A Vinter Vonderland.. Hieman harhauduin aiheesta. :D
    Lisäarvoa tulee kuitenkin yleensä jos nimi on kekseliäs, hauska tai harvinaisen kaunis.

    • 18.1

      Sanni sanoo

      Esim. OPIn Kinky In Helsinki. ;) (Jota en tosin omista, harmillisesti.) Tai uuden Nordics kokoelman With A Nice Finn-ish tai Viking In A Vinter Vonderland..

      Nuo on kyllä niin hauskoja! :) Ja mullapa on Kinky in Helsinki ^_^

  19. 19

    sanoo

    Oi kyllä! Nimet on tärkeitä kosmetiikassakin :D. Meinaa välillä hermo mennä etenkin nimettömiin tai numeromerkittyihin kynsilakkoihin ja mm. Inglotin kirjainnumero-yhdistelmiin (luomiväreissä) vaikka ihania ovatkin. OPIn ja Essien lakoissa jää niin helposti nimet mieleen, että jonkun puhuessa jonkun tietyn nimisestä lakasta, tietää heti minkälaisesta lakasta nyt olikaan kysymys :D

  20. 20

    Anna sanoo

    Kyseiseen asiaan millään tapaa liittymättä haluaisin kysyä yhden kysymyksen ”kosmetiikkaviisaalta”. Kaapista löysin avaamattoman l’oréal parisin plénitudr sarjaa olevan”geelivoiteen tummille silmänalusille” jossa on mukana hierontaohjeet. Tuote lupaa ”säännöllisesti aamuin illoin hierontaohjeiden mukaisesti käytettynä häivyttävän tummia silmänalusia, kosteuttavan joka päivä ja vähentää nesteen kertymistä silmänalusille→tummat silmänaluset vaalenevat selvästi”. Mukana olevat hierontaohjeet käskevät nipistelemään, taputtelemaan ja painelemaan silmänalusia tietyllä tapaa, tietyssä järjestyksessä. Tuntuu hullulta alkaa toteuttamaan tuollaista, joten onko sinulla tietoa tuollaisen ”hieronnan” tehoista tummuutta vastaan? Netistä en löytänyt asiasta oikeastaan mitään tietoa ja päätin kääntyä taitavamman suuntaan ennen silmänalusten nipistelyä :D kiitos jo etukäteen:)

    • 20.1

      Sanni sanoo

      Moi Anna!

      onko sinulla tietoa tuollaisen “hieronnan” tehoista tummuutta vastaan?

      Hieronta vaikuttaa lymfanesteen kiertoon, ja hidas lymfanesteen virtaus puolestaan kasannuttaa kuona-aineita. Kuona-aineiden taas katsotaan osaltaan vaikuttavan silmien alusten tummuuteen. Idea hieronnassa on siis vauhdittaa kuona-aineiden poistumista silmänalusalueelta ja tehostaa verenkiertoa. Hyvä verenkierto ja lymfanestekierto kirkastavat ihoa.

      Se, tuleeko jonkun silmänalusista oikeasti vaaleammat hierontasysteemillä, riippuu siitä, mikä henkilön tummia silmänalusia aiheuttaa. Jos se on rakenteellinen syy, ei hieronta auta. Täytyy sanoa, että en itse tunne ketään kenellä olisi ollut kertoa silmänalushieronnan vaikutuksista tummuutta vastaan.

  21. 21

    Tiia sanoo

    Mulle on oikeastaan ihan sama. Eniten toivoisin, että nimeäminen tai numerointi olisi tehty jotenkin loogisesti niin, että sitä samaa tuotetta osaisi vaikka parin vuoden päästä ostaa lisää. Tai vaihtoehtoisesti asiakkaalle selviäisi nopeasti, että valmistus on lopetettu tmv. Ja mielellään myös nimi tai numero olisi merkitty tuotteeseen niin, että se säilyisi siinä kauemmin kuin viikon.

    Tosin muistan kyllä elävästi itse juuri joku aika sitten käyttäneeni väristä määritelmää ”sellainen Essien Tour de finance” *kröhöm*. Ja kysehän oli siis kukasta:)

  22. 22

    kristiina sanoo

    Pakastunut poskihan ois mitä hienoin nimi!

    Kyllä mä aina luen meikkisävyjen nimet. Puuterini on karamellikahvi ja lempikynsilakkasävyni (tällähetkellä) primadonna. Ja onhan se nyt ihan eria asia kulkea huulilla ”Roosan kujeilu” kuin nro 11 ;)

  23. 23

    Sumaru sanoo

    Tämän kesän suosikki kynsilakkani näyttää ah,niin hyvältä ruskettunutta ihoa vasten ja on osuvasti nimetty ”no tan lines in here” :)

  24. 24

    sokeri sanoo

    Rakastan Deborah Lippmannin kynsilakkojen nimiä koska ne ovat yhtä övereitä kuin lakatkin. Nyt on varpaankynsissä sävyä Mermaid’s eyes ja hyllystä löytyy myös Across the universe, Ruby red slippers, Good girl gone bad, Ray of light, Today was a fairytale, Candy shop ja Laughin to the bank. Nimet ovat osuvia ja kuvailevia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.