Sallittu suklaaherkku

Minun ei pitänyt vielä kirjoitella induktioon sopivista jälkiruoista, mutta tässäpä nyt istun ja syön yhtä juuri parhaillaan.

Joten jaetaan se nyt teidänkin kanssa. :)

Yhden hiilarigramman suklaavanukas.

  ChocoPudding_vhh

Olen vastaillut tänään kommentteihin kahdesta saakka, eikä urakka ole vieläkään päätöksessään. Päätin palkita itseni suklaavanukasiltapalalla. Ei minun itse asiassa tehnyt mieli mitään makeaa sinällään, mutta jotain raikasta ja kevyttä… Jotain muuta kuin kalaa, kananmunaa ja kasviksia tällä kertaa :D

Vastaus: Fastin Double Chocolate Pudding – kaakaon makuinen proteiinivanukas.

ChocoPudding_Fast

Kuulin tuotteesta siskoltani joululomalla. Olen pysytellyt kaukana proteiinipulvereista (muussa kuin leivonnan yhteydessä), sillä sain niistä enemmän kuin tarpeekseni aloitellessani 10 vuotta sitten kuntosaliharrastusta. En tiedä onko näiden tuotekehittelyssä tapahtunut vuosien aikana parannusta ja onko maku muuttunut, mutta vuonna 2005 ne ainakin maistuivat ihan hirveiltä. Vieläkin tulee okse-reaktio kurkunpäähän kun ajattelen  mansikan ja minttusuklaan makuisia protskupirtelöitä joita tuolloin yritin juoda (ainoat maut jotka menivät edes joten kuten alas). Hyi hemmetti!

Tällä historialla suhtauduinkin hyvin epäilevästi siskoni esittelemiin suklaa- ja mustikka-proteiinivanukkaisiin. Rohkenin sitten lopulta maistaa suklaa-makua, ja yllätyin iloisesti. Okei, ei järin kaakao’ista, mutta ei todellakaan pahaa! Maku tuo mieleen Jacky Makupala -maitosuklaavanukkaan lapsuudesta. Lisäämällä seokseen tummaa kaakaojauhetta saa tällainen tumman suklaan ystäväkin vanukkaaseen mieleisensä syvän kaakaon maun! Tällä ei ole mitään tekemistä vuoden 2005 okse-pirtelön kanssa…! ;)

ChocoPudding_ravintoarvot

Fastin vanukasjauhe on makeutettu (Atkinsinkin suosittelemalla) sukraloosilla sekä inuliinilla, ja yhdessä annoksessa on vain 0,9 g hiilihydraattia!!

Kun vanukasjauheen sekoittaa kahteen desilitraan makeuttamatonta mantelimaitoa, tulee annoksen kokonaishiilihydraattimääräksi 1,1 g. Millään kotikonstilla ei pysty valmistamaan yhtä vähähiilihydraattista vanukasta, sen voin kertoa! :)

Double Chocolate -vanukkaan ainesosat:

kalsiumkaseinaatti (maitoproteiini)

inuliini (ravintokuitu, käytetään elintarvikkeissa makeutusaineena ja vaikuttaa myös koostumukseen; tuo vanukkaaseen sakean, kermaisen rakenteen)

kaakaojauhe

aromi

soijalesitiini (emulgointiaine)

sukraloosi (makeutusaine)

idChocoPudding

Mikä parasta, vanukas ei ole yhtään imelää, itse asiassa se on makeutettu todella miedosti. Induktion aikana ei ole fiksua kiusata itseään todella makeilla ”karkin vastineilla” ja ylläpitää tottumusta nauttia makeaa, sillä ideanahan on päästä makeanhimosta irti. Jos makeanhimo kuitenkin pääsee induktion aikana yltymään ylivoimaiseksi, on parempi sammuttaa se vhh-jälkkärillä kuin ajautua kiusauksen murtamana karkkipussille.

(Oikeasti vanukas on muuten vaaleampaa, maitosuklaan väristä, mutta tuossa mun omassa on mukana tummaa kaakaojauhetta.)

Fast Pudding -makuja on 10 erilaista, ja hiilaripitoisuudet vaihtelevat 0,9:stä 2,2 grammaan per annos.

.

Että jos pää meinaa hajota suklaaherkun kaipuuseen…. ;) Tässä yksi induktioystävällinen ratkaisu joka ei pilaa ketoosia :)

Kommentit
    • 1.1

      Sanni sanoo

      Ihan Prismasta saa (ja varmaan muistakin marketeista, itse ostin omani S-Marketista) :) Hintaa 25,95€ joka tuntui minusta aika kalliilta, mutta toisaalta pakkaus riittää yli 20 vanukkaaseen. Annokselle tulee hintaa n. 1,10€.

  1. 3

    Jonttu sanoo

    Saako sokeroimattomia mehukeittoja käyttää?

    Sitten sellaista mietin, että voikohan induktio pystyä myös selluliittiin vai vaatiiko se pidemmän alakarppauksen?

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Sokeroimattomissa mehukeitoissa on aspartaamia, joka jälleen kuuluu nollahiilarisuudestaan huolimatta tälle tylsälle ”saattaa hidastaa ketoosia” -ruoka-aineiden listalle. Käyttäisin harkiten. Tosin juon itsekin induktiolla vähäisiä määriä Pepsi Maxia…

      Sitten sellaista mietin, että voikohan induktio pystyä myös selluliittiin vai vaatiiko se pidemmän alakarppauksen?

      Tähän en valitettavasti osaa sanoa mitään.

  2. 4

    Mari sanoo

    Joskus maistoin tuota suklaavanukasta ja mun makuun se oli kyllä aivan hirveää. :) Roskiin meni se annos. Onneksi en ollut ehtinyt vielä ostaa itselleni tuota kallista pussia! Maistiaisannoksen sain onneksi tutulta.

  3. 5

    anonymous sanoo

    julkaisetko kommentteja siis sitä mukaa, kun vastaat niihin? luulin vastanneeni aiempaan postaukseen jättämäni kommentin vastaukseesi, mutta nyt koko homma on kadoksissa! joskus ennenkin ovat kommentit kadonneet lähettämisen yhteydessä, lieköhän siitä kyse… murrr jos hävisi!

    oletko muuten laskenut kuinka suuri prosenttiosuus energiasta induktiolla tulee proteiinista? tuli mieleen tästä proteiinivanukkaan käyttämisestä jälkkärinä :D reipasta lihaskuntotreeniä tekevä toki saa syödä vähän reilumman osuuden prodeakin, mutta liian suuri prosentuaalinen osuus kokonaisenergian saannista johtaa siihen, että elimistö alkaa käyttää enenevässä määrin proteiinia polttoaineena (varsinkin jos sitä ykköspolttoainetta eli hiilaria ei ole riittävästi tarjolla!). eli ilmeisesti elimistössä proteiinia hajottavat entsyymit yms. alkavat lisääntyä. tällöin proteiini ei menekään enää rakentamiseen, vaan kroppa alkaa käyttää polttoaineena sekä ravinnon proteiinia että enemmän energiaa lihaksista, kuin ruokavaliolla jossa on suurempi osuus hiilaria. tämä voi johtaa jollain aikavälillä – varsinkin jos kropan ensin totuttaa pieneen hiilarimäärään ja suureen proteiinimäärään ja sen jälkeen alkaa rajoittaa kaloreitten saamista – lihasmassan tehostuneempaan katoon. mielestäni ihan huomioimisen arvoinen pointti!

    en tarkoita nyt olla ihan ylipaheksuva, mutta tulin tässä tänään miettineeksi, että mitenköhän moni sun lukijoista on (kehonkuvista kärsivä) teinityttö? toivottavasti ei ihan kauhean moni, sillä itse omista teiniajoista muistan, kuinka tällaiset jutut joissa kannustettiin ruokavalion järjettömän tarkkaan kontrolliin suurten lupausten kanssa olivat aivan omiaan ruokkimaan syömishäiriöistä käyttäytymistä. en tosiaan sano, että tällaiset jutut voisivat itsessään aiheuttaa syömishäiriöitä, mutta sen voin sanoa, etteivät ne kyllä hyvääkään tee jos joku on sillä tiellä. jos tämä kohta kommenttia tuntuu liian rankalta kritiikiltä niin tän voi jättää julkaisematta, tää gramman kymmenesosien laskeskelu on melkoisen hurjaa settiä ja aivan varmasti vaikuttaa herkimpien lukijoiden mieliin.

    • 5.1

      Sanni sanoo

      julkaisetko kommentteja siis sitä mukaa, kun vastaat niihin?

      Tällä hetkellä kyllä, koska kommentteja, joissa on kysymyksiä, tulee mielettömän paljon. Kun julkaisen kommentin vasta samalla kun vastaan, tulee kaikkiin kysymyksiin varmasti vastattua.

      Jatkan tähän vastaamista huomenna sillä nyt olen aika uupunut koneella istumisesta. En muista olenko koskaan aiemmin käyttänyt päivän aikana yhtä monta tuntia kommentteihin vastaamiseen…

    • 5.2

      Nimetön sanoo

      Pirkko Kotirinta kirjoittaa HS 6.1.2015:

      “Tähän aikaan vuodesta ilma on sakeana paremman elämän aloitusta. Omasta kropasta ja hyvinvoinnista on tullut meille suomalaisillekin hanke, jonka parissa riittää puuhastelemista. Amerikkalainen kirjailija Michael Pollan on todennut länsimaiden joutuneen kollektiivisen syömishäiriön valtaan. Tutkimuslaitokset pukkaavat uutta tulosta, testiä ja suositusta päivittäin. Moni tutkimuksista kumoaa edellisen. Hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat taistelevat paremmuudesta nutritionismin maailmassa, jossa ruoka on pilkottu ravintoaineidensa summaksi.

      Ehkä loputtomien kokkausohjelmien suosio onkin reaktiota tähän? Niissä vain laitetaan ruokaa eikä mietitä otsa rypyssä hiilareiden gi-arvoja.”

    • 5.3

      Nortti sanoo

      Olen induktiolla kolmatta päivää, enkä ole sortunut niin sanottuun sairaalloiseen ruokakyttäykseen, vaikka se on ollut joskus itselläni ongelmallista. Ehkä tähän on syynä se, ettei kalorien kanssa tarvitse stressata. Koostan omat ateriani niin, ettei tarvitse kytätä sairaalloisesti niitä hiilareitakaan. En nyt muutenkaan odota painonpudotuksessa ihmeitä, se on vain plussaa oman voinnin paranemisen ohella :)

      Terveisin ns. ”teini”

    • 5.4

      Sanni sanoo

      Jatkuu…

      luulin vastanneeni aiempaan postaukseen jättämäni kommentin vastaukseesi, mutta nyt koko homma on kadoksissa!

      Edellinen kommenttisi ennen tätä kommenttia alkaa lauseella: ”aiotko julkaista muita kuin ruoka-aiheisia postauksia ollenkaan kahteen viikkoon?”

      oletko muuten laskenut kuinka suuri prosenttiosuus energiasta induktiolla tulee proteiinista?

      Olen, joskus muinoin Kiloklubin avulla, mutta en muista lukuja. Muistelen kuitenkin, että suurin prosenttiosuus tuli rasvasta.

      Mitä protskujälkkäriin tulee – syön noita kuitenkin niin harvoin ettei niiden myötä tulevalla lisäprotskulla liene olennaista merkitystä. :)

      tää gramman kymmenesosien laskeskelu on melkoisen hurjaa settiä ja aivan varmasti vaikuttaa herkimpien lukijoiden mieliin.

      Tähän sanon vain sen verran, ettei kukaan bloggaaja voi ottaa vastuuta kaikkien erilaisten lukijoiden herkkien mielien reaktioista kirjoittamaansa. Toisissa blogeisss ja mediassa laskeskellaan kaloreita eikä sitäkään kukaan yleisesti tuomitse tai kyseenalaista ”herkkien mielien” teksteistä suodattamien väärien signaalien perusteella. Melkein mistä tahansa mistä kirjoitan, voi joku ilahtua tai sitten ahdistua. Voisihan meikeistäkin kirjoittamisen nähdä kannustuksena pinnallisen kauneuden vaalimiseen.

      Vhh-ruokavalio on minulle hauska ja luovuutta ruokkiva (heh) elämäntapa, josta koen itse (ja saamani palautteenkin perusteella) kirjoittavani myönteiseen, humoristiseen ja ei-kurttuotsaiseen tyyliin, välittäen ruoasta löytämääni iloa. En kirjoita siitä tyyliin, että ruokavalio sopii kaikille ja muidenkin pitäisi sitä noudattaa. En mielestäni lietso fiilistä siitä, että muidenkin pitäisi tuunailla aamukahvejaan ja etsiä hiilaripitoisuudeltaan optimaalista jogurttikombinaatiota. Kerron siitä sävyyn, jossa jopa nauran itselleni. :) Jos johonkin kannustan, niin nauramaan mukana! ^_^ Lopulta vain sillä on merkitystä, että yksilö voi hyvin ja saa iloa siitä mitä harrastaa – kunhan harrastus ei satuta toisia.

      Induktio-teeman myötä halukkailla ja uteliailla on mahdollisuus kokeilla miltä tällainen ruokavalio tuntuu. En ole kannustanut tai haastanut ketään lähtemään mukaan, vain tarjonnut mahdollisuuden kokeiluun mikäli sellaisesta on kiinnostunut. Tämä on yksi tapa keventää oloa lukuisten joukossa. Blogi Y:ssä lasketaan kaloreita ja syödään vedellä maustettua kaalia, Lehti Ö:ssä tehdään päivittäin 1000 vatsalihasliikettä. Tapoja, tapoja… Karkkipäivässä lasketaan hiilareita. Onko joku näistä huonompi esimerkki kuin toinen?

      Mikäli niin onnettomasti käy, että postauksia lukee joku syömishäiriöön taipuvainen herkkä mieli, joka ruokapäiväkirjani myötä ajautuu hiilihydraattien sairaalloiseen laskemiseen, voin vain olla pahoillani. Mutta en voi asialle mitään. Sanomani ruoasta on myönteinen, en toivo kenellekään sairautta. Kukaan meistä ei voi olla vastuussa siitä, miten joku toinen sanomamme tulkitsee.

  4. 6

    Tiltu sanoo

    Mä oon tehnyt pari kertaa tätä:

    http://thebeautydepartment.com/2014/09/chocolateavopudding/

    Laskin huvikseni finelin sivuilta, paljonko tässä olisi hiilareita/ annos ilman makeutusta ja yhteensä sain noin 9g, kun arvioin raaka-aineiden grammamäärät vähän sinne päin:

    avokado 240g = 1,94g hh,
    kookosmaito 133g= 3,72g hh,
    kaakaojauhe 30g = 3,3g hh,

    Ehkäpä tätäkin reseptiä saisi tuunailtua vieläkin vähähiilarisemmaksi.

    Oon ite syönyt tätä alkuperäisen ohjeen mukaan korvaamalla hunajan vaniljastevialla.
    Mieheni meni ihan täysin lankaan, kun en kertonut sen oikeasti syövän kookosmaitoa ja avokadoa (ei välitä kummastakaan :D)

  5. 7

    RmariannaS sanoo

    Kaikkia makuja miehen kanssa testanneena sanon, että cookies & cream/milk on paras! :P

  6. 8

    Satu sanoo

    Olen nyt sunnuntaista pudottanut painoa 1,1kg! Ja täytyy huomauttaa että olen normaalipainoinen eli mun mielestä se on aika paljon :)
    Aion todellakin jatkaa tätä edelleen sillä olokin on jo nyt ihan superhyvä!
    Ihan uskomatonta että jaksat kaikkiin viesteihin vastata yksitellen! Kiitokset kaikista vastauksista sillä koko ajan niistä saa uusia tietoja miten tässä onnistuu :)

    • 8.1

      Sanni sanoo

      Aion todellakin jatkaa tätä edelleen sillä olokin on jo nyt ihan superhyvä!

      Mahtavaa Satu! :)

      Ihan uskomatonta että jaksat kaikkiin viesteihin vastata yksitellen!

      Kiitoskiitos :) – mutta en mä ihan kaikkiin pysty vastaamaan. Kaikkiin kysymyksiä sisältäviin ainakin.

  7. 9

    Kuukie sanoo

    Täällä alko hieman namihammasta kolottamaan, mutta en ole ollenkaan suklaan ystävä. Kovasti siis kaipaan salmiakkia, mutta onneks kaupasta löytyy tuota Nellie Deliesin salmiakkia. Riittää, että muutaman ottaa, kun suu on jo tottunut muihin makuihin. :)

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Piti ihan googlata tuo Nellie Dellies :)

      Onko sulla sattumoisin just pussia kotona? :) Olisko heittää ravintoarvoja? En löytänyt netistä.

        • 9.1.1.1

          Sanni sanoo

          Kiitos paljon :) Ei ole kyllä paljon hiilaria noissa… Ovat varmaan tosi kevyitäkin niin yhdessä annoksessa ei varmaan hiilarit päätä huimaa.

          Mä en ole karkki-ihmisiä (leivonnaiset = my ”drug of choice” :D) mutta makeisista tykkääville hiilaritietoisille nuo on kyllä hyvä juttu :)

  8. 10

    anna sanoo

    Kun nyt herkuista puhuttiin, niin osaatko suositella kiinalaisesta ravintolasta jtn. induktioon sopivaa? Ankka lienee ainakin ok, entä lisukkeet? :) Semmonen periaate, ettei ruokavalion takia jätetä sosiaalisia juttuja välistä.

    • 10.1

      Sanni sanoo

      osaatko suositella kiinalaisesta ravintolasta jtn. induktioon sopivaa?

      Valitettavasti en :/ Olen siinä käsityksessä, että kiinalaisten ruokien kastikkeissa on käytännössä kaikissa sokeria. Eli vaikka jättäisi riisin pois, saa kastikkeen mukana kuitenkin paljon nopeita hiilihydraatteja.

  9. 11

    sara sanoo

    En löytänyt enää kommenttia, jossa oli ohje vanukkaaseen; olisin mielenkiinnosta katsonut mittasuhteet. Itse lisäsin kerman ja kaakaojauheen lisäksi myös sokeria, koska en siis ole induktiolla tai karppaa. Oli todella hyvää ja vähempikin olisi riittänyt. Tykkään suklaasta ja vanukkaista, mutta tuollainen itse tehty herkku ajaa saman asian ja on minun mielestä tervellisempi kuin teolliset vanukkaat ja suklaat – ja myös edullisempi. Tuhtiuden vuoksi sitä tulee myös syötyä paljon vähemmän. Blogistasi siis löytää myös ei-vhh- ruokavaliota noudattavat hyviä vinkkejä! :)

    Nämä on toki makuasioita, mutta minusta kerma, sokeri ja kaakaojauhe on terveellisempi kombo kuin tuo Fastin vanukas (kalsiumkaseinaatti (maitoproteiini)
    inuliini (ravintokuitu, käytetään elintarvikkeissa makeutusaineena ja vaikuttaa myös koostumukseen; tuo vanukkaaseen sakean, kermaisen rakenteen)
    kaakaojauhe, aromi, soijalesitiini (emulgointiaine), sukraloosi (makeutusaine)). Eikö sinua häiritse se, että toisaalta syöt hyvin puhtaita makuja, mutta toisaalta satsaat keinotekoisiin aineosiin?

    • 11.1

      Sanni sanoo

      En löytänyt enää kommenttia, jossa oli ohje vanukkaaseen

      Tarkoitatko mun kotitekoista kerma/soijajogurtti -vanukasta? Mä en pidä kiinni mistään tietyistä mittasuhteista, sekoitan kaakaojauhetta maitoaineisiin fiiliksellä :)

      Lukija anniM:n ”pikasuklaavanukas”ohjeessa sekoitetaan 0,5dl kermaa ja 2-3 rkl kaakaojauhetta.

      Fast-vanukkaan ainoa keinotekoinen ainesosa on makeutusaine, en pidä tuota nyt ihan hullun keinotekoisena herkkuna :) Tai no voihan aromikin olla keinotekoinen, mutta vielä sekään ei tee tuosta silmissäni lisäainehirviötä. :)

      Satsaan keinotekoisiin ainesosiin? En itse pitäisi satsauksena sitä, jos kerran kahdessa viikossa syön sukraloosilla makeutetun vanukkaan tai laitan joitain kertoja viikossa Lidlin Cologrania rahkaani :) 90% valmistamistani ruoista makeutan stevialla ja erytritolilla.

      • 11.1.1

        sara sanoo

        Tarkoitin satsauksella siis muutakin kuin vanukkaan aineksia. Näissä ohjeissa on minun silmiini erikoisia jauhoja yms joiden nimeä en edes tiedä ;) ja makeutusaineita jne. Jauhot ei ehkä eroa normijauhoista, mutta minun mielestä keinotekoiset makeutusaineet on suurempi paha kuin sokeri, mutta kuten sanoin: maku- ja mielipideasia, minulla ei mitään tutkimustuloksia aiheesta ole. ;)

        Oma vanukas oli kuten anniM:n, mutta lisäsin n. 1 tl sokeria maun takia, ensin kokeilin ilman. Jugurttia ei ollut, mutta sitä kokeilen varmaan toiste.

        • 11.1.1.1

          Sanni sanoo

          OK :)

          Nuo jauhot voi tosiaan kuulostaa erikoisilta, mutta kaikki ovat kasveista ilman mitään lisäaineita :)

          Pofiber – perunakuitua
          Fibrex – sokerijuurikkaan kuitua
          Bake Pro – heraproteiinia (okei, tää on maidosta eikä kasvista :D)
          Psyllium – ratamonsiementä

          Se on ihan totta ettei joku aspartaami ole sen terveellisempää kuin sokerikaan. Siksi melkeinpä, jos nyt parhaasta terveysnäkökulmasta pitäisi makeuttaja valita, niin se olisi hunaja tai stevia :) Odottelen toiveikkaana aikoja, jolloin stevia yleistyisi makeuttajana keinotekoisiin nähden. Kaikki vain on bisnestä…. Aspartaamin valta-asemaa taitaa olla aika vaikea horjuttaa.

  10. 12

    Santtu sanoo

    Se, ettei itse _tiedä_ mitä on esim. Fibrex tai psyllium tmv. ei kyllä tarkoita että ko. tuote automaattisesti olisi _keinotekoinen_. Nykypäivänä on muuten suhteellisen helppo perehtyä/tutustua asioihin sellaisen keksinnön kuin Internet avulla, suosittelen kokeilemaan.

    Itselläni mm. nuo molemmat mainitsemani ovat viikoittaisessa käytössä. Olen hh-tietoista ruokavaliota noudattava keliaakikko, ja Fibrex on osoittautunut loistavaksi kuidun lähteeksi ilman turhia, turvottavia hiilareita. Sopii sekä rahkan, jogurtin että siemenleipätaikinan joukkoon. Tykkään! :•)

    • 12.1

      Sanni sanoo

      Mulla myös Fibrex käytössä lähes päivisin, osana omatekoista myslisekoitusta ja siemennäkkäri- ja piirakkataikinoissa :)

  11. 13

    julia sanoo

    Hei Sanni!

    Kiitos aivan mielettömästi erityisesti kattavista vastauksistasi kaikkiin kommentteihin kirjoituksissasi, olen suorastaan ahminut niitä nyt ekaa kertaa induktion aloittaessani!
    Olisiko mahdollista saada blogiin vielä lisää reseptejä nimenomaan induktiota varten? Esimerkiksi ”induktiovaiheen ruokaviikko” -tyylisesti.

    Kiitos jo etukäteen!

    • 13.1

      Sanni sanoo

      Moi Julia!

      Kiitos palautteesta, tosi kiva että näistä on ollut sinulle hyötyä :)

      Resepteistä – olen koonnut kaikki blogin reseptit omaan osioonsa joka löytyy blogin yläpalkista tunnisteen Ruoka alta. Sinne kootut ruoat ovat kaikki vhh:ta ja suurin osa sopii myös induktiolle. Niistä voit kenties löytää ideoita ja inspiraatiota..? Jos reseptissä on joitain induktioon sopimattomia raaka-aineita kuten porkkanaa tai paljon sipulia niin sovellat vain niiden suhteen ja korvaat ne muilla kasviksilla :) Jälkiruoista tosin harvat sopivat induktiolle. Maitotuotteista kuten jogurtista ja rahkasta kertyy nopeasti yllättävän paljon hiilareita, siksi ne kannattaa pitää induktiolla ihan minimissä tai jättää kokonaan pois jotain kermatilkkaa lukuunottamatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.