Paris Detour

Kirjoitan teille aamuyöllä pariisilaisesta lentokenttähotellista. En saa unta kun join kahvin vartin yli puolenyön. :P

Eihän me minnekään kotiin eilen päästy.

Parisdetour3

Matka oli muuten mitä onnistunein, mutta onni ei todellakaan ollut kanssamme lentojen suhteen. Menomatkalla koneemme Pariisista Rennesiin hajosi, ja jouduimme odottelemaan CDG:lla että Air France hommasi jostain korvaavan koneen.

Nohh. Kai Rennesissä on sitten joku kirous, kun myös paluumatkamme Rennes-Pariisi kone sai jonkun teknisen vian, ja odotimme Rennesin kentällä kolmatta tuntia uutta lentokonetta. Tämä johti siihen, että yli puolet porukasta myöhästyi jatkolennoiltaan, ja Suomen, Oslon ja Tukholman seurueet joutuivat jäämään Pariisiin yöksi.

Ei kai siinä mitään, ihan mieluustihan sitä viettää illan Pariisissa Helsingin sijaan..! ^_^ Mutta – – ilta oli mennä kokonaan hukkaan kiitos Air Francen käsittämättömän palvelun. En nyt mene yksityiskohtiin, mutta ruumaan tsekattuja laukkujamme – jotka olivat siirtyneet jatkolentojen transit-tiloihin – ei meinattu millään suostua toimittamaan meille, ja niiden etsimisestä yritettiin jopa veloittaa rahaa (!!). Seisoimme CDG:lla lopulta melkein kaksi tuntia pelkästään väittelemässä baggage-henkilökunnan kanssa. Saman ajan olisi toki huomattavasti mieluummin viettänyt Pariisin illasta nauttien, kun nyt kerran tänne jumiin jäätiin.

Parisdetour1

Norjalaiset (kuvassa: Sara Strand vasemmalla ja Josefine kauempana oikealla kuvaamassa, keskellä Yves Rocherin Liisa Sippola) olivat niin raivoissaan, että aikovat kuulema ”sahata Air Francen kappaleiksi” blogeissaan. ^_^ Kun baggage-äijä vain kohautteli olkapäitään ja totesi että laukkujen paikantamiseen menee ainakin puolitoista tuntia, astui Josefine melkein mieheen kiinni, muljautti vihaisena silmiään ja lausui pehmeästi, ääntään korottamatta, ”No. You will get me my bag – now.”

Ja niin sitten laukut yllättäen löytyivätkin 15 minuutissa. Tällä kertaa norjalainen päättäväisyys löi suomalaiset uupuneet vaatimukset. :D

Parisdetour2

Vaikka jossain vaiheessa tuntui jo siltä että emme koskaan pääse Charles De Gaullelta, niin loppu hyvin, kaikki hyvin. Me Liisan kanssa olimme niin väsyneitä että olisimme kelpuuttaneet hotelli-illallisenkin, mutta Sara ja Josefine sanoivat säpäkästi että ”Illallinen ON Pariisissa!” Ja niin sitten istuimme pian taksissa kohti kaupunkia ja löysimme itsemme vihdoin viimeinen yhdentoista aikaan illalliselta täyteenahdetusta, iloisen hälyisestä pigallelaiskuppilasta.

Parisdetour5

Täytettyämme lentokenttien tyhjiin lypsämät energiavarastomme hyvällä ruoalla lähdimme vielä yölliselle kävelylle Montmartren tunnelmallisille kaduille.

Nautimme drinksut (ja minä sen kahvin joka nyt valvottaa minua…. 02.46 local time and counting.. +_+) ja jatkoimme Air Francen palvelun päivittelyä. Siinä vaiheessa kun suusta alkoi kuulua enemmän haukotuksia kuin puhetta, otimme taksin takaisin CDG:lle ja hotellille.

Parisdetour4

Eli tulipahan nyt sitten käytyä Pariisissakin. Toisen kerran tänä vuonna. :)

.

Jospa tänään pääsisi illalla kääriytymään oman tutun sängyn lakanoihin…? Nyt kääriydyn Ibis Airport Hotelin peittoihin noin kolmeksi tunniksi…. Bonne nuit!

Edit. Aamulla check-inissä kävi  ilmi, että Air France ei ollutkaan buukannut minua ja Liisaa Finnairin aamulennolle – tai millekään muullekaan lennolle. Siinä vaiheessa meinasi jo kärsivällisyys loppua. Onneksi aamulento ei ollut täynnä ja Finnair sai järjestettyä meidät koneeseen. Air France ei nyt ihan suoranaisesti vetänyt pisteitä kotiin tällä reissulla.

Kommentit
  1. 1

    Mae sanoo

    Voin kuvitella, että jos kenttä on aikataulujen petettyä kaaoksessa, lentokentän henkilöstöresurssit ovat alimitoitetut. Ei ole henkilökunnan syytä, että lentokoneet menevät rikki. Sekään ei ole henkilökunnan syytä, että matkustajat eivät ole ymmärtäneet pakata välttämättömiä matkatavaroita käsimatkatavaroihin.

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Nyt ei ole kyse siitä että olisimme tarvinneet jotain välttämättömiä tavaroita kasseistamme. Kyse on periaatteesta ja palveluasenteesta – Air France oli kohdellut meitä Rennesistä saakka koko päivän todella aliarvoisesti, ja kun päivä päättyy siihen että lentoyhtiö yrittää VAATIA RAHAA laukuista asiakkailta, jotka ovat lentoyhtiön takia saaneet viettää koko päivän lentokentällä epätietoisuudessa ilman sanaakaan pahoitteluja, ja joista osa joutui järjestelemään koko seuraavan päivänsä uusiksi missatessaan työt, niin siinä ollaan kyllä jo erinomaisen kaukana asiakaspalveluhenkisyydestä.

      On ihan sama tarvitsimmeko laukkuja ollenkaan. Jos me ne halusimme, niin totta kai ne tulee meille toimittaa. (Ja totuushan oli että ne pystyttiin meille erittäin helposti toimittamaan kun hlökunta ymmärsi ettemme aikoneet luovuttaa. Kenttä ei suinkaan ollut kaaoksessa. ;)) Kun tilanne on se, että asiakas on sekä meno- että paluulennolla joutunut usean tunnin myöhästymisen uhriksi, ja joutuu paluulennolla vielä jäämään yöksi vaihtoyhteyskaupunkiin, niin saamamme asenne on kaukana siitä mitä kukaan odottaisi miltään lentoyhtiöltä.

      Kuuluuko ”Olemme kovasti pahoillamme” esimerkiksi lainkaan Air Francen terminologiaan?

    • 1.2

      Miia sanoo

      MIKÄÄN lentokenttä ei ole kaaoksessa, jos yksi lento myöhästyy. Tai vaikka kaksikin :)

      Lentokentän henkilöstöresurssit koostuvat lukuisten eri firmojen henkilökunnosta, ja tässä tapauksessa kiville karautti Air Francen maahuolintayhtiö, ei lentokenttä.

      Ja tiedäthän, että käsimatkatavaraa saa ottaa vain rajallisen määrän mukaan, joten sinne ei ihan mahdottomia voi pakkailla ;)

  2. 2

    NG sanoo

    OH-HOH! Pariisin lentokentällä lukuisia kertoja istuskelleena välilaskun ajan ihmettelen moista huonoa tuuria palvelun suhteen. Olen aina saanut hyvää palvelua – selkeällä englannilla :)
    Kerran lentolakon jälkeisen ruuhkan takia ei ollut varmaa, pääsenkö edes varaamalleni lennolle – mutta kyllä ne minut sille buukkasivat.
    Lähtisin CDG:lle toistekin :)

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Aamulla kävi sitten vielä check-inissä ilmi, ettei Air France ollut minua ja Liisaa millekään jatkolennolle Helsinkiin enää buukannutkaan – vaikka meillä oli paperi jossa luki että olemme klo 07.40 Finnairin lennolla. Lennolta meitä ei kuitenkaan löytynyt.

      Onnittelut Air Francelle pätevästä henkilökunnasta.

      • 2.1.1

        NG sanoo

        Edellisestä Air Francen asioinnista on jo kymmenen vuotta, ehkä taso on siinä ajassa laskenut.
        Lähtisin silti taas AF:n siivelle – ruoka on omaa luokkaansa!

        Jos superhyvää palvelua haluaa, kannattaa valita hollantilainen KLM. Turvallisuus ja palvelu korkealla prioriteettilistalla.

  3. 3

    Katja sanoo

    Hih, ihanaa, meidän kotihuudit! Pariisin matka häämöttää juhannusaattona. Ollaan vuokrattu asunto Rue Lepiciltä, katu joka lähtee ylöspäin Montmartrelle Moulin Rougen vierestä :) Lempparihuudit ja matkakuume sen kuin pahenee :)

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Kävelimme juurikin Rue Lepiciä. ^_^ Tuo yksi katukuva kahviloineen taitaa olla nimenomaan sieltä.

  4. 4

    Tiltu Kultu sanoo

    Hahahaa Josefine on rankka :D
    Harmi, että iltanne Pariisissa vemähti tuon takia myöhäiseksi ja toivottavasti kotimatka sujuu muuten ongelmitta :)

  5. 5

    Bemu sanoo

    Hah hah, Josefinessa oli varsinaista Terminator -tyyliä :) Ärsyttävää, hyvin yksinkertainen ja selkeä asia jota saa jankuttaa parisen tuntia….
    Loppu hyvin, kaikki hyvin – Pariisi tuli nähtyä yöllisessä loistossaan ;)

  6. 6

    liina sanoo

    Ei varmaan ollut kyllä mukavia nuo lentoihin liittyvät ongelmat, mutta tarinan loppu sai mut ihan liikuttumaan (Ranska <3 <3 <3). Pääsitte vahingossa vielä Pariisiin!!! :)

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Joo, eihän tuo nyt lopulta mitenkään keljua ollut päästä odottamattomalle illalliselle Pariisiin..! ^_^ Vaikka totuuden nimissä olimme kaikki erittäin uupuneita ja suurin osa olisi ehdottomasti mieluiten halunnut päästä samana iltana kotiin. Yksi norjalaisseurueen tyttö ei ole Norjassa vieläkään…. (Hänen kohdallaan Air Francen sekoilut olivat jo ihan omaa luokkaansa….)

  7. 7

    Riina sanoo

    Jopa oli huonoa palvelua kyseiseltä puljulta :( Jotenkin aina toivoisi ettei tuollaiseen tarvitsisi matkamieltä hukata. Sen verran kuitenkin ”puolustukseksi”, että edes Helsinki-Vantaalta ei saanut matkalaukkua itselleen, kun myöhästynyt kone myöhästytti jatkolennolta. Siellä sitä oltiin sitten lentokenttähotellissa, jonkun Finnairin survival kitin kanssa. Pakettiin kuului muodoton t-paita, hammasharja, -tahna, sukkahousut, puhdistusaine, kosteusvoide, hammastikut, harja/peilisysteemi ja deodorantti. Ei nyt sinällään kyllä naurattunut ollenkaan.

  8. 8

    sanoo

    Önskar jag kunde finska men jag har googlat lite och läst :)

    GALET att Air France går runt… Hörde om er morgon också, CRAZY!

    Men tack för en trevlig natt igår med er och goda ostar :)

    KRAM

    • 8.1

      Sanni sanoo

      Tack detsamma! :) Utan dig och Sara skulle jag förmodligen bara ha stannat på hotell och lidit i lukten…. ^_^

  9. 9

    Hanna sanoo

    CDG on kyllä kuuluisa toimimattomuudestaan, ainakin itse kuulen näitä tarinoita kohtuullisen usein… Jos vaan mitenkään voin välttää, lennän aina jotain
    muuta reittiä ;).

  10. 10

    Heppu sanoo

    Ohoh, mitä palvelua.. Tai voiko tuota nyt palveluksi kutsua! Onneksi pääsitte kuitenkin kaikki kotiin lopulta ehjin nahoin, ja matka oli antoisa. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.