Otsikolla ON väliä

Olen tässä jo jonkun aikaa seurannut, miten postausten otsikointi vaikuttaa juttujen ”suosioon”. Hassusti, vetoavasti, erityisen hauskasti tai provosoivasti otsikoidut jutut saavat systemaattisesti enemmän klikkauksia kuin arkisesti tai tavallisesti otsikoidut jutut. Tein aiheesta kyselynkin tässä kuukausi sitten. Valtaosa eli 62% vastaajista oli sitä mieltä, että otsikoilla ei ole merkitystä. Tämän ryhmän muodostavat varmaankin vakiolukijat, jotka lukevat joka tapauksessa jokaisen merkinnän.

otsikko

34% vastasi, että otsikolla on jonkun verran merkitystä. Itse kuulun myös osittain tähän ryhmään, sillä tiettyjä blogeja luen vain selaamalla sivupalkista otsikot, joista valitsen ne kiinnostavimmat. Lempiblogeissani taas luen kaikki tekstit. Tähän ryhmään kuuluu varmasti paljon satunnaisia lukijoita, jotka sattuvat bongaamaan otsikon vaikkapa Indiedaysin etusivulla tai jonkun toisen blogin blogrollissa ja klikkaavat itsensä sitä kautta ko. postaukseen.

4% vastanneista oli sitä mieltä, että otsikolla on paljonkin merkitystä, ja että he lukevat vain ja ainoastaan erityisen kiinnostavasti otsikoidut postaukset.

Toiset bloggaajat hyödyntävät fiksusti sitä, että mielenkiintoinen otsikointi tuo enemmän lukijoita. Toiset taas eivät. ”Myyvän” otsikon keksiminen ei aina ole helppoa, eikä se aina sovikaan tekstiin. Jos teen postauksen violetista ja oranssista meikistä, on luonnollinen  ja informatiivinen otsikointi tietenkin ”Violettia ja oranssia”. Tiedän, että postauksen lukee tällöin harvempi ihminen, mutta minusta tuntuisi vaan jotenkin kornilta kehittää jokaiseen meikkiin tai muuhun postaukseen lennokkaita ja mediaseksikkäitä otsikoita tyyliin ”Uhkea oranssi kohtaa raukean liilan”. Eikö teistäkin?

BLOG

Jotkut bloggaajat ovat luopuneet sanallisesta otsikoinnista kokonaan ja merkitsevät postauksensa usein vain päivämäärällä. Toiset taas kierrättävät vakio-otsikoita kuten ”Päivän asu”, ”Dagens”, ”Päivä X:n kanssa” jne. Minä en ole ainakaan vielä toistaiseksi käyttänyt samaa otsikkoa kahdesti, ja yritän jopa tietoisesti välttää sitä. Se tosin tuntuu vähän hassulta ja turhaltakin, kun postauksia kuitenkin on jo monta sataa eikä kukaan muista puolen vuoden takaisia otsikkoja.

Heitän tähän yhden havainnollistavan esimerkin otsikon vaikutuksesta kuluneelta viikolta.

Varsin sisällötön, mutta uteliaisuutta herättävästi otsikoitu ”How To Trick People Into Thinking You’re Good-looking” -postaus viime maanantailta sai julkaisupäivänään 1028 klikkausta (tähän ei ole laskettu lukijoita, jotka tulevat suoraan blogin etusivulle). Kyseessä oli pelkkä tulevan tutorial-postauksen teaseri vailla juuri mitään tekstiä ja kuviakin oli vain yksi. Silti se kiinnosti prosentuaalisesti eniten ihmisiä koko kuukauden aikana, ja päivän kokonaiskävijämäärä (2536 uniikkia) oli heinäkuun korkein.

Eilinen epämääräisesti (ja vieläpä monelle vastenmielisellä ruotsinkielellä) otsikoitu ”En Plats i Solen” taas sisälsi pitkästä aikaa kunnon meikkikuvia, mutta otsikkoa jaksoi klikata vain 465 ihmistä. Päivän kävijämäärä jäi alle kahteen tuhanteen. On tavallaan hassua, että sisältö itsessään ei aina ratkaise postauksen kiinnostusarvoa.

Mitä ajatuksia otsikot teissä herättävät? Kiinnitättekö niihin huomiota? Oletteko jopa löytäneet jonkun kivan blogituttavuuden ihan vain nasevien, viihdyttävien tai muuten vain huomiota herättävien otsikoiden kautta? Entä muut bloggarit, mietittekö te paljon tekstienne otsikoita? Ja oliko tämä postaus Karkkipäivän historian tylsin ja turhin? :)

Mä pohdin ja analysoin paljonkin blogimaailman rakenteeseen ja sosiaalisiin ulottuvuuksiin liittyviä asioita. Vaikka olen itse blogannut nyt runsaan vuoden, tunnen olevani edelleen tavallaan turisti ”Blogvillessä” ja tarkkailen muita blogeja kuin ulkopuolisen silmin. On jotenkin äärimmäisen mielenkiintoista miten tämä maailma toimii – miten lukijat löytävät blogeja, mistä blogeista tulee suosittuja, miksi niistä tulee suosittuja… Miten joistain bloggaajista kehkeytyy jopa pieniä verkkojulkkiksia. On kiehtovaa, miten tavallisista, omasta elämästään kirjoittavista, sanavalmiista nuorista naisista tuntuu tulleen nykyajan nuorille tietynlaisia idoleita. (Mutta tämä pohdiskelu kuuluisi jo toiseen postaukseen…)

WeCanBlogIt

Kommentit
  1. 1

    emma sanoo

    Minä kuulun niihin ihmisiin, joille otsikoinnilla ei ole merkitystä. En lue tekstej otsikoinnin perusteella, vaan ennemmin kuvien, tekstin ja aiheen. Nasevat otsikot saavat kyllä hymyilemään, mutta luen kuitenkin aina kaikki uudet postaukset, aiheesta riippuen tarkkaan tai sitten harppomalla, tässä blogissa yleensä tarkkaan :).

  2. 2

    sanoo

    Hmm, en kyllä juurikaan kiinnitä omiin otsikoihini huomiota. Muiden otsikoihin sitten taas kyllä. Ehkä vähän epäloogista.:)

    Hyvä postaus! Sulla on kyllä meikkitaidon lisäksi sana hallussa.:)

  3. 3

    sanoo

    Itse käytän kaikkia tylsiä otsikoita ja aina kun julkaisen päivän lakkausta käsittelevän postauksen on otsikkona päivän lakkaus :DD Mielestäni otsikolla ei ole mitää väliä missään blogissa, olimpa vakkari lukia tai en.

  4. 4

    sanoo

    Ei, tämä ei ollut ”tylsin ja turhin” etenkin siksi, että itse ainakin mietin miten otsikoin. Lisäksi esille poimimasi tilastotiedot eri kirjoitusten suosiosta olivat hyvin mielenkiintoista ja valaisevaa ”infopornoa”.

    Itselleni on jäänyt lukiosta taipumus luokitella otsikoita luoviin ja naseviin ”essee otsikoihin” sekä informatiivisiin, mutta (omasta mielestäni) tylsempiin ”tekstitaitovastaus otsikoihin”. Kummanlaista itse käytän usein riippuu täysin kirjoituksen sisällöstä. Toisiin aiheisiin ei vain sovi sanoilla kikkailu, vaan ne vaativat sen selkeä ”vihreää ja sinistä”/ ”Haaste: päivän asu” otsikoinnin. Informatiivinen otsikointi helpottanee hakukoneiden käyttäjiäkin, sillä kovin mielikuvituksellista otsikkoa voi olla vaikea yhdistää aiheeseensa.

    Taas kerran on sanottava samat kehut kuin MouMou: niin sana- kuin meikkitaidekin sujuvat sinulta loistavasti!

  5. 5

    Mirri sanoo

    “Uhkea oranssi kohtaa raukean liilan”
    Tästähän tulee jo mieleen tuoksumainoslauseiden harmoniset virrat. Juu, ei tällaisia :D

    Itse en tyrmää mitään otsikon perusteella tässä blogissa, mutta jos selailen jotain itselleni tuntemattomampaa blogia, niin sitten otsikotkin alkavat vaikuttaa. Tosin sellaisia plaraan yleensä tunnisteiden kautta, jolloin ei tarvitse arvailla mitä otsikoiden takaa löytyy.
    Mutta tietysti jos joku kiinnostava otsikko sattuu silmään, niin katson usein sitten senkin.

    Asiasta toiseen: osaisitko suositella hyvää tuotetta noin 50-60-vuotiaalle silmäpusseihin? Hinnalla/merkillä ei ole juurikaan väliä, jos vain sattuisit tietämään jonkin toimivaksi havaitun.

  6. 6

    Quutti sanoo

    Kiitos taas mielenkiintoisista jutuista! Ei missään tapauksessa turha juttu, tykkään lukea juuri tämäntyyppisiä postauksia meikkijuttujen seassa. Hyvä Sanni!

    Luen vain muutamaa blogia ja niistä kaikki jutut otsikosta riippumatta, mutta onhan se totta, että hauska otsikko luo suuria odotuksia jutun suhteen.

  7. 7

    sanoo

    Kaikkein parastahan olisi jos löytyisi informatiivinen ja nokkela otsikko. Niiden taiteileminen on tosin jo ihan oma taiteenlajinsa..

    Monesti näkee nokkelia otsikoita, joita on selvästi mietitty enemmän kuin sisältöä. Yleensä tylsä otsikko ja kiinnostava teksti ovat parempi yhdistelmä kuin kiinnostava otsikko ja tylsä teksti. Tylsä teksti naamioituna seksikkään otsikon taaske ärsyttää joskus melkein suuttumuksen partaalle jolloin kiinnostus blogia kohtaan laskee..

  8. 8

    juju sanoo

    Mielenkiintoinen aihe, mutta venytit tekstin tooosi pitkäksi, että tuskin puolia jaksoi lukea. Tiiviimmin ilmaistuna olisi ollut tosi hyvä, nyt samat asiat moneen kertaan.

    • 8.1

      Sanni sanoo

      Arvelinkin että moni ei jaksa lukea koko tekstiä, kun siinä ei ole paljon kuvia keventämässä rakennetta. :) Teksti itsessään ei ole erityisen pitkä verrattuna normaaleihin ”asia”postauksiini, mutta kuvien puute saa sen näyttämään siltä.

  9. 9

    sanoo

    Itse en kauheasti kiinnitä huomiota otsikkoihin, ainakaan ne eivät vaikuta siihen luenko kirjoituksen vai en. Itse kyllä arvostan sitä, jos bloggaaja on vaivautunut keksimään tekstiin kuuluvan otsikon, jotenkin sattumanvaraisesti valitut lyriikat otsikkona tuntuvat hassuilta. Ehkä tämäkin on tyylikysymys, koska mikäli esimerkiksi Ostolakon Virve päättäisi laittaa otsikoiksi sattuman varaista tekstiä olisin todella pettynyt mutta esimerkiksi NFV:n Emmin blogissa moinen ei pahemmin häiritse.

    Täytyy kyllä myöntää, että otsikon kieli vaikuttaa lukemiseeni jos kyseessä on minulle tuntematon blogi. Esimerkiksi englannin kielinen nimi blogilla ja otsikot englanniksi -> jättäisin lukematta koska uskoisin blogin olevan englannin kielinen. Tutussa blogissa otsikon kielellä ei ole väliä koska tiedän kuitenkin saavani taattua laatua sillä oikealla kielellä :)

  10. 10

    -Nexus sanoo

    Mä en kiinnitä otsikoihin kovin paljon huomiota, ainoastaan joskus sen verran että kun luen blogeja Bloglovinin kautta niin saatan klikkailla auki kiinnostavimmat otsikot ensin normaalin saapumisjärjestyksessä lukemisen sijaan.

  11. 11

    sanoo

    Indiedaysin etusivulta mä nappailen tekstejä otsikon perusteella luettavaksi, kun vain paria blogia täältä luen joka päivä. Jos haluan tutkia minkä tahansa blogin arkistoa, niin silloinkin valkkaan usein otsikon perusteella tekstejä luettavaksi. Kyllähän se olis tosi kiva, jos otsikot vastaisi sisältöä…. Mulla meni muuten just noissa esimerkeissä toisin päin: heti piti klikata kun oli ruotsinkielinen otsikko.

  12. 12

    sanoo

    Kyllä otsikoinnilla on väliä. Vakiolukija ei sitä ehkä huomaa, mutta etenkin sattumalta blogiin saapuvien kannalta otsikko on oleellinen.

    Minusta otsikkoon voi panostaa saman verran kuin itse kirjoitukseenkin. Tosi yliampuva otsikko sisällöttömän postauksen kanssa tuottaa helposti pettymyksen (mutta tietysti kirjoittajan kannalta onnistunut juttu jos hakee vain lukijoita lisää). Ja vastaavasti hyvä juttu voi jäädä lukematta jos otsikkona on jotain tylsää ja ympäripyöreää.

    Mikäli haluaa usean ihmisen löytävän blogiinsa, kannattaa otsikoinnin lisäksi panostaa myös postauksen avainsanoihin ja kategorioihin sekä hakukoneoptimointiin. :)

  13. 13

    sanoo

    Minulle ei ole väliä miten otsikoi, mutta täytyy myöntää että jos on hauskasti (tai epähauskasti) otsikoitu bloggaus, saa se hymyn huulille tai vastaavasti ärsyttää hieman. Otsikointi ei kuitenkaan vaikuta lukemiseen, sillä luen kuitenkin kaikki järjestyksessä, siinä missä bloggerin lista minulle niitä suotaa. :)

  14. 14

    Patricia sanoo

    Varmasti otsikoilla on väliä satunnaisille lukijoille, mutta itse kuulun niihin, jotka lukevat periaatteessa kaikki tekstisi. :) (ja Kent-fanina olisin joka tapauksessa lukenut En Plats i Solen-postauksen ;) ) Mutta kyllä monien muiden blogin kohdalla vilkaisen otsikkoa ensin ja se vaikuttaa siihen luenko tekstin vaiko enkö.

  15. 15

    .s sanoo

    Kiva postaus! Tykkään pohtia paljon sellaisiakin asioita, jotka eivät kuulu ollenkaan oman erityisosaamiseni piiriin, ja on kiinnostavaa lukea myös bloggaamisen metatason tarkastelua.

    Enpä muuten voisi olla enempää eri mieltä nimimerkki jujun kanssa, joka moitti tekstiä liian pitkäksi. Itse olen pitkän, verkkaisen, rönsyilevän, yksityiskohtaisen ja perusteellisen tekstin ystävä, koska blogien lukeminen on mulle yleensä mahdollisuus pysähtyä ja rauhoittua, vastapainona useimpien vallitsevien viihdemuotojen puuduttavalle hektisyydelle. Luenkin vain huolella kirjoitettuja blogeja. Omasta puolestani tätäkin asiaa olisi saanut pohtia vaikka perusteellisemminkin.

    Itse luen blogeja lähinnä lukijan kautta siinä järjestyksessä kuin seuraamiini blogeihin tulee kirjoituksia, joten otsikoilla ei sen puolesta ole väliä. Otsikot ovat toki kuitenkin osa lukukokemusta ja pieni vaikuttava osanen siinä, viihdynkö blogin parissa ja jatkanko sen lukijana myös tulevaisuudessa. Joskus saatan klikkailla itseni jostain lukemastani blogista toiseen blogiin, ja tällöin otsikossa yksi olennaisen ratkaiseva juttu on se, onko se kirjoitettu oikein. Esimerkiksi sinänsä hyvin neutraali otsikko ”Värikäs juhlameikki!” ei taatusti saa klikkaamaan, jos se on kirjoitettu ”Värikäs juhla meikki !” Luen kyllä joitain blogeja, joissa kieli ei ole kovin huoliteltua, mutta niissä kirjoittajan valloittava persoona, erityisen kiinnostava aihe tms. on saanut hurmattua mut lukijakseen kielellisistä puutteista huolimatta. Väärin kirjoitettu otsikko ei mulle kuitenkaan myy ja saa tutustumaan uuteen blogiin.

    Karkkipäivä tarjoaa onneksi monenlaisia kirjoituksia, joihin pysähtyä ja pureutua. Tykkään täällä niin tällaisista postauksista, meikkijutuista kuin esim. Ahvenanmaa-intoiluistakin. :)

  16. 16

    Lillinen sanoo

    Minulla on muutama tietty blogi, joita seuraan tekstien otsikoista huolimatta. Otsikolla on minulle lähinnä sellainen merktys, että naseva tai muuten mietitty ja osuva otsikko piristää päivää entisestään, mitä tekee myöskin se uusi blogiteksti. Hyvä otsikko kyllä antaa hyvän ja huolitellut kuvan koko blogista, ja silloin harvoin, kun muistan katsoa muiden blogien listaa kirjoittajan lukemista blogeista, sekä blogin, että tekstin nimi saattavat herättää kiinnostusta. En kuitenkaan millään sivustolla jaksa katsella ja hakea mitään uutta, niitä tulee lähinnä itsekseen. Olen pitäytynyt näissä muutamassa vakioblogissa. :)

  17. 17

    sanoo

    Itse olen mielikuvitukseton otsikkojeni kanssa. Ne ovat enkuksi (vaikka postaukset kirjoitankin muuten suomeksi) ja ne ovat käytännössä vain kynsilakkojen sävyjen nimet, jotka joskus ovat toki hauskoja/nokkelia itsessäänkin. Ainakaan otsikkoni eivät johda harhaan. Naurahdan joskus muiden hauskoille otsikoille, mutta luen samoja blogeja huolimatta otsikoista…

  18. 18

    sanoo

    Mulle otsikoilla ei ole väliä, koska luen vakkariblogit kuitenkin aina. Ja kun luen ne vielä GoogleReaderin kautta,ei otsikoihin aina edes kiinnitä huomiota. Mikäli klikkailen postauksiin toisen sivupalkeissa olevista linkeistä, en kyllä niissäkään katso otsikkoa…

    Itse olen aika huono otsikkojen kanssa, joten toivon, että ihmiset haluavat lukea blogiani sen itsensä takia.

  19. 19

    tinttara sanoo

    Mä luen blogeja bloglovinin kautta ja mun mielestä otsikolla ei ole mitään väliä, luen kaikki postaukset joka tapauksessa. Mutta joskus huomaan kesken tekstin lukemisen, että aihe ei oikein kiinnostakaan mua sillä hetkellä niin saatan jättää sen kesken ja lukea myöhemmin loppuun. Ja niitä vakkariblogeja joita luen on kumminkin lähemmäs 25. :D

    • 20.1

      Sanni sanoo

      Sivu on ehdottoman luotettava, ja meikit maailman tunnetuimpia. MAC vaan ei toimita postimyyntitilauksia Suomeen, joten joudut ikävä kyllä unohtamaan tilauksen ellet asu Yhdysvalloissa.

  20. 21

    sanoo

    Itse kuulun niihin, jotka lukevat automaattisesti blogin uusimmat postaukset otsikosta välittämättä. Omaan blogiin pyrin keksimään aina jonkun kivan lauseen jostain englannin-kielisestä biisistä, mikä sopisi myös postauksen sisältöön. Tämä ei tosin toteudu läheskään aina :D Niin ja ei ollut yhtään tylsä postaus, päinvastoin mielenkiintoinen :)

  21. 22

    sanoo

    Älyttömän mielenkiintoinen postaus, enpäs oo tuollaisia ikinä tullut ajatelleeksi! :)

    Mun omat otsikot on ihan mölhöjä, yleensä vain laitan otteen mulla sillä hetkellä soivasta kappaleesta. Tosin inhoan myös kuvailemiasi vakkariotsikoita. Olisi kivaa osata keksiä aina jotain nasevaa!

  22. 23

    sanoo

    Itse luen kaikki omalla listallani olevien blogien postaukset päivittäin.. Mutta kiireessä valikoin yleensä kiinnostavimmat otsikot ja tulen myöhemmin lukemaan ne ei niin kiinnostavat.. joten loppujen lopuksi otsikoinnilla ei mun kohdalla ole väliä.

  23. 24

    sanoo

    Mielenkiintonen postaus! Itte luen aina kaikki postaukset niiltä kenen blogeja seuraankin. Tosin joskus jos oon jostain syystä ollut päiviä pois koneelta eli täällä on paaaljon uutta lukemista ja mulla on kiire, saatan hypätä joittenkin postauksien ohi, mutta ei siihen pelkkä otsikko vaikuta. Tua bloggerin lukemistossa näkee vähän tekstiäkin, ja kuvaa eli jos jonkun yli hyppään, se johtuu tosta ’esikatselu’ kokonaisuudesta, ei otsikosta.
    Itte en mitään ihmeempiä otsikoita jaksa miettiä mun blogikirjotuksille, tekee vaan postaamisesta liian vaikeeta jos aina pitäs olla joku vetävä otsikko.
    Ja jos joskus eksyn joittenkin randomien blogeihin, otsikko ei vaikuta mitään, enemmän selailen kuvia.

  24. 25

    sanoo

    Itse olen ajatellut blogin mielenkiintoisuuden ulkoasun ja kuvien perusteella. En ole edes miettinyt että otsikoilla voisi olla niinkin suuri merkitys. Kokonaan tekstipainotteisia blogeja en edes jaksa niin lukea ellei aihe ole todella mielenkiintoinen. (esim. http://tiger80.vuodatus.net/) Jos blogissa on tarpeeksi mielenkiintoisia kuvia niin jaksan perehtyä tekstiinkin.

    Luulen että blogijulkkikset syntyy kun jaksaa tehdä postauksia useasti ja ahkerasti. Ihmiset jaksaa seurata kyseistä henkilöä kun tietää että lähes joka päivä on odottamassa joku mielenkiintoinen blogimerkintä. Niinkuin tässä sinullakin oli mielenkiintoista infoa taas tarjolla, vaikka se poikkesi blogin normi sisällöstä. 8D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.