Omituinen jet lag

Saa nähdä koska mä putoan kesken päivän katuun väsymyksen uuvuttamana.

Olen kolmena viime yönä nukkunut yhteensä alle 10 tuntia. Viime yönä sain nukuttua pisimmät unet kellon näyttäessä neljää kun heräsin. Jesss, ajattelin. Edellisenä yönä makasin silmät apposen auki jo kahdelta aamuyöllä, pään painuttua tyynyyn puoli kahdentoista maissa.

Hullua. Rytmi tuntui soljahtavan niin hyvin uomiinsa kun saapumisiltana väsytti sopivasti Kalifornian aikaa illalla ja menin nukkumaan ennen kymmentä. Kuten joka ilta on nukuttanut ”oikeaan aikaan”. Mutta kroppa herää aamuyöllä eikä pysty enää rauhoittumaan takaisin lepoon.

Olo on tänä aamuna kuin jossain unideprivaatiokokeessa. Käyn ihan puolikierroksilla ja silmissä tuntuu raskas paino. Silti en pystyisi nukahtamaan vaikka menisin nyt pitkäkseni.

Eilen jaksoin tanssia kolme tuntia putkeen OMCAlla, ei tietoakaan väsymyksestä.

Jään odottamaan koska aivot sammuu ja nukahdan jaloilleni.

Tällaisia kuulumisia.

Univaje poislukien täällä on ollut tosi kivaa. Kuvituksena pari kuvaa San Franciscosta torstailta.

sanfrancisco_img_1521 sanfrancisco_img_1568 sanfrancisco_img_1698 sanfrancisco_img_1705 sanfrancisco_img_1745

Tänään on Oakland downtown -päivä. Katsotaan näkyykö mielenosoittajia.

Ehkä pitää käydä etsimässä jossain apteekissa melatoniinia…

Kommentit
  1. 1

    Jonttu sanoo

    En ehtinyt vielä lukemaan postausta (kun on inspiraatio nyt päällä; tulen lukemaan postauksen kyllä myöhemmin), mutta piti vain tulla hihkaisemaan, että taas bongaan tuon söpön laukun sinun olalla. :)

    • 2.1

      Sanni sanoo

      En ehtinyt…. Ei tullut enää palattua Macysille. Ellei sitten jossain tulevassa kaupungissa ole Macysiä :)

  2. 3

    Nimetön sanoo

    Kuulostaa ihan mun jetlageilta, joihin ennen auttoi melatoniini. Nykyään siitä ei ole mulle hyötyä, mutta suosittelen kokeilemaan. Se on reseptivapaata ja todella halpaa jenkeissä. En oo varma, saako sitä tuoda suomeen (iherbin kautta ei saa tilata, vaikka suomessakin sitä myydään reseptivapaasti).

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Joo, melatoniini on tuttu, tosin en ole itse aiemmin käyttänyt kun ei ole koskaan ollut tällaista ongelmaa. Mun oli tarkoitus eilen etsiä sitä jostain apteekista mutta ollessamme opastetulla Oakland-kävelyllä asia unohtui kokonaan.

  3. 4

    Ylva sanoo

    Tämä voi olla turha vinkki sinulle, mutta itselleni ainoa toimiva keino aikaerosta toipumisen nopeuttamiseen on pitää tarkkaa huolta ruoka-ajoista. Eli tärkeää on syödä silloin kun on ateria-aika siellä kohdemaassa, ja ihan siis puolipakolla nauttia joku ruoka vaikka ei olisikaan nälkä – ja vastaavasti olla syömättä liian myöhään/aikaisin. Melatoniinikaan ei toimi mulle niin hyvin, matkustan useita kertoja vuodessa USAan, ja tämä syömisten rytmittäminen on ollut ainoa pomminvarmasti auttava keino. :)
    Toivottavasti rytmi kääntyy pian ja saat nukuttua täysiä öitä!

    • 4.1

      Sanni sanoo

      Mulla ei onneksi ole ollut ruokailuaikojen kanssa ongelmaa, nälkä on tullut rytmillisesti samaan aikaan kuin Suomessakin mutta Kalifornian kellonaikaa.

      Rytmi on siis heti ollut sama kuin Suomessa nukkumaanmenon ja ruoka-aikojen kanssa, erona vain se että herään nukuttuani vain 2-4 tuntia :(

  4. 5

    Aldefiina sanoo

    Tuttu tunne! Siis toi väsymys,ei aikaero (en oo matkustellu) :) Jos oot koskaan laskenu lampaita, niin ootko kokeillu hengitystekniikalla?

    3:een laskien sisäänhengitys ja 6:een laskien uloshegitys. Niitä toistaa 5-10 kertaa tai kuinka hyvältä tuntuu. Samalla voi mielikuvitella jotain ihanaa rauhoittavaa paikkaa. Minua rauhoittaa ja auttaa pääsemään nukahtamaan :), Ainakin rentouttaa :)

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Kiitos hengitysharjoitusvinkistä :) Täytyy kokeilla tuotakin :)

      Itsellä on toiminut aiemmassa elämänvaiheessa (jolloin oli paljon nukahtamisvaikeuksia) sellainen rentoutusharjoitus jossa piirretään mielessä liitutaululle ympyrä ja sen sisään numero 99, ja kirjoitetaan viereen sana ’syvemmälle’. Sitten pyyhitään numero 99 pois, kirjoitetaan tilalle 98 ja luetaan huolellisesti teksti ’syvemmälle’. Tätä jatketaan mennen numeroissa alaspäin kunnes nukahtaa. Tällä kertaa tuo kikka ei ole auttanut. Täytyy kokeilla tuota hengitysharjoitusta ensi yönä. Vaikka sainkin viime yönä jo nukuttua viitisen tuntia, väsymys on jo aivan valtava ja tuntuu melkein kipuna. :( On tosi huono ja sekava olo. :(

  5. 6

    Roosa sanoo

    Mulla auttaa jet lagiin vain aika. Tunti per päivä. Eli jos aikaero on 5 tuntia niin viidessä päivässä helpottaa jne. Nuorempana ei jet lageista ollu tietoakaan mutta vanhetessa nekin iskee ja lujaa. Kerran Denverissä riippumatta nukkumaanmenoajasta heräsin noin viikon ajan joka yö kolmelta. Jaksoin päivät tosi hyvin joten se ei sinänsä haitannut. Olin siellä kymmenen päivää ja sieltä lähtiessä unirytmi oli palautunut normaaliksi. Lensin vielä viikoksi Nykiin jossa oli tietty taas pientä aikaerorasitusta mutta voi elämä… Suomeen palattua kärsin elämäni hirveimmästä jet lagista. En vaan pysynyt aamuisin hereillä, ei toivoakaan. Ja illalla ei tullut uni. Itkin ja yritin saada unta ja itkin yritin herätä. Elämäni kamalin viikko! Sinnepäin mentäessä sitä kuitenki herää ”aamulla” :D

    Mutta pitkän viestin saattelemana tsemppiä aikaerorasitukseen. Kyllä se vielä helpottaa ja toivottavasti löydät apua jostain:) ihanaa reissun jatkoa!

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Tänään yritän löytää melatoniinia, eilen unohtui kun olimme opastetulla kaupunkikävelyllä. Olo on aika kamala vaikka sainkin viime yönä nukuttua jo hitusen pidempään, heräsin kuitenkin ennen neljää. Toivottavasti tilanne korjaantuu pian tai alkaa olla vaikea nauttia matkasta kun on niin sekava olo…

  6. 7

    LillyLollo sanoo

    Kun otat melatoniinia, ota sitä reilusti. Kolme milliä ei esimerkiksi välttämättä vaikuta mitenkään. Itse otan kuudesta yhdeksään milliä silloin, kun otan.

  7. 9

    emma sanoo

    Saavuin itse juuri Pohjois-Amerikkaan, koneen kello näyttää 03.07 mutta täällä kello vasta 20.07 ja väsyttää ihan hemmetisti. Olen matkustanut Atlantin tälle puolen monta kertaa kuluneen vuoden sisällä ja voin kai todeta olevani onnekas siinä että oon niin ”aamu-uninen” että ei puhettakaan sisäisestä kellosta joka herättäisi minut yöunille päästyäni. Aina on käynyt niin että vaikka menisin kohteessa tosi väsynteenä 20-21 nukkumaan niin olen nukkunut väsymyksen tasosta riippuen 9-11 tunnin yöunet ja siinähän sitä ollaan rytmissä. Minulla ongelmana arjessa on sen sijaan silloin tällöin uneen pääseminen johon melatoniini onneksi auttaa ihan hyvin.

    Silti hyvienkin unien jälkeen saattaa olla matkustamisesta ja rytminmuutoksesta ja oudosta ateriavälistä johtuva krapulalta tuntuva olotila seuraavana päivänä, joten voin vaan kuvitella kuinka kurjalta toi tuntuu! :( Toivottavasti helpottaa ja saat matkasta vielä paljon irti!

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Vielä ei ole helpottanut, viime yönä heräsin neljältä ja sain nukuttua vajaa viisi tuntia…. :/

      Mä nukun kyllä muutenkin keskivertoa lyhyempiä unia, mulle 6 – 7 tuntia on täydet yöunet Suomessa. Kahdeksaa tuntia nukun enää aniharvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. Ja sitä pidemmistä yöunista on varmaan jo toista kymmentä vuotta… :D

      Neljä tai viisi tuntia yöunia ei satunnaisesti aiheuta normiarjessa mitään ongelmia, mutta kyllähän se alkaa tuntua kun tätä jatkuu yöstä toiseen…

      • 9.1.1

        emma sanoo

        Ouh, mä tarviin paljon unta muutenkin 8,5 tuntia oikeestaan aina. Jo kaksikin alle 8h yötä saa pahan olon, mikä on kyllä aikuiselle aika outoa.

        Laskin kerran että ”menetän” pari kokonaista viikkoa vuodessa verrattuna siihen että pärjäisin virkeänä tunnin lyhyemmillä unilla niin kuin suurin osa ihmisistä. :D mitä kaikkea voisinkaan tehdä niillä 365:lla tunnilla jotka nukun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.