Minun Maarianhaminani: Avancia ja reeniä

 Avancia_Sanni2

Kesän Maarianhamina-sarjassa haluan tänään esitellä minulle tosi rakkaan paikan – nimittäin kuntosali-Avancian. :)

Lukijoiden toiveesta sisällytän postaukseen myös viimeisimmän treeniohjelmani. Sitä kyseltiin aikaisemmin talvella liikunta- ja ruokapostausten yhteydessä, ja ajattelin että laitetaan se nyt tänne niin joku ilahtuu. ^_^

Avancia1

Pieni kaupunki kun on, ei Maarianhaminassa montaa kuntosalia ole. Avancia on toinen kahdesta suuresta, yksityisestä ja ns. kaiken palvelun salista (jumpat, solarium, lisäravinne- ja varustekauppa, personal trainerit jne), ja se on se lähempänä keskustaa sijaitseva.

Koko kuntosaliharrastukseni sai itse asiassa alkunsa juuri Ahvenanmaalla, ja vuosi oli 2005. Ihailin erästä liikuntahullua ystävääni jolla oli oma personal trainer, ja surkuttelin itseäni kun en jaksanut satunnaisia kävelylenkkejä lukuunottamatta harrastaa mitään liikuntaa. Eräänä talvipäivänä sitten, ollessani pitkällä pakkaskävelyllä, päätin yhtäkkiä että NYT se tapahtuu – huomenna varaan ajan personal trainerille.

Avancia4

Ja niin myös tein.

Mutta ensin kävin tutustumassa Avanciaan sen treenihullun ystäväni kanssa. Minua nimittäin oikeasti jopa jännitti mennä kuntosalille – koinhan olevani aivan vieraassa ympäristössä ja pelotti että nolaisin itseni kun en tajuaisi laitteista mitään.

(Olin siis vähän niinkuin lapsi joka käy tutustumassa vanhemman kanssa tulevaan kouluun ennen ensimmäisen luokan alkamista… ^_^)

Avancia2

Niin minulle sitten tehtiin ohjelma ja aloin treenata lihaskuntoa. En ikinä unohda pt:n ja minun ensimmäistä tapaamista..! Kun kävimme yhdessä läpi ohjelmaa, olin ihan poikki jo muutamasta askelkyykystä ja vatsalihasliikkeestä. Itse asiassa en edes meinannut löytää vatsalihaksiani – siltä se ainakin tuntui..! Ensimmäiseen ohjelmaani kuului mm. jalkojen nostoa penkillä, ja muistan kuinka järjettömältä voimanponnistukselta liike tuntui. Tietenkin – kun ei ollut koskaan treenannut, olivat lihakset ihan rapakunnossa.

Siitä se sitten pikkuhiljaa kuitenkin lähti, ja muutaman kuukauden kuluttua näin ja tunsin selviä tuloksia. Treenasin alussa neljä kertaa viikossa, ja elämäntilanteiden vaihdellessa rytmi on myöhemmin vaihdellut kahdesta neljään viikkotreeniä välillä.

Tällä hetkellä minulla on 3-jakoinen ohjelma ja käyn salilla neljä kertaa viikossa. Ohjelma pitäisi nyt kesän aikana taas uusia.

Sanni_saliohjelma

Avancia5

Vuodet ovat vierineet ja uusi kotisalini löytyy nykyään mantereelta. Ahvenanmaalla käydessäni käyn kuitenkin edelleen Avanciassa, tuntuu aina mukavalta palata tänne liikuntaharrastukseni synnyinsijoille. Henkilökunta on tuttua ja osa asiakkaistakin on edelleen samoja naamoja 8 vuoden takaa. ^_^

Avancia on Ahvenanmaalta muuttoni jälkeen kasvanut ja laajentanut palveluitaan, ja nykyään sieltä löytyy yhden jumppatilan sijaan kaksi suurta ryhmäliikuntasalia ja spinning-sali. Entisen pienen venyttelynurkkauksen sijaan venyttelyt voi nyt suorittaa rauhassa tilavalla parvella.

Avancia6

Sanni_saliohjelma2

Avancia3

Onko lukijoilla jakaa jotain omia liikuntastoorejaan? Onko joku entinen liikunnanvihaaja löytänyt sisäisen lenkkeilijänsä tai spinning-hirmun? ^_^

Turisteille vinkkaan (ihan vain kädenpuristuksena Avancian ihanille tyypeille!), että jos Maarianhaminan lomalla tekee mieli pyrähtää jumpalla tai nostamassa rautaa, pääsee kesähinnoilla treenaamaan 12€ / kerta tai 30€ / viikko. :)

P.S. Miten voi ihminen näyttää noin valkoiselta niinkuin minä näissä kuvissa…? Tule kesä ja aurinko, kiitos! ^_^

Kommentit
  1. 1

    suski sanoo

    Mun on pakko kysyä tyhmä kysymys.. Jokaisessa postauksessasi on tuo ”hymiö” (?) tai joku eli tämä: ^_^

    Mitä se tarkoittaa? Onko se joku kulmien kohotus vai mikä?

    • 1.1

      Sanni sanoo

      J

      okaisessa postauksessasi on tuo “hymiö” (?) tai joku eli tämä: ^_^ Mitä se tarkoittaa?

      Se on silmät sirrillään hymyilevä hymiö, sellainen paljon ”hihittelevämmin” naureskeleva kuin :) mutta ei niin äänekäs kuin :D

      ^_^

  2. 2

    Sissi sanoo

    Monen vuoden lötväilyn jälkeen olen vihdoin ryhdistäytynyt ja aloittanut juoksukoulun. Jee! :) Tosi kivaa harjoitella ryhmässä, eikä angsteja väärin tekemisistä kuten jumpassa välillä on… Ainoa harmitus tulee yksin lenkkeillessä, kun ei millään jaksaisi yhtä kauaa kuin ryhmän kanssa.

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Kuulostaa kivalta! :) Juoksemista minäkin mietin pitkään mutta olen vain joutunut toteamaan että juoksujutut ei vain taida olla mun juttu…. (Edelleenkin puuttuu sellainen kunnon aerobinen viikko-ohjelmasta….)

  3. 3

    sanoo

    Mulle teki fysioterapeutti nyt ohjelman, jossa ei ole laitteen laitetta. Kahdeksan liikettä (mm. kyykky, punnerrus, askelkyykky, lankku) ja apuna oikeastaan vain penkki, käsipainot ja tanko. Ja siis kahdelle päivälle, eli neljä per päivä. Lisäksi se tehdään niin, että niissä liikkeissä joissa on painot, niin maksimi painoilla ja vain 8 toistoa. Vartalon painoa hyväksikäytettävissä liikkeissä tehdään niin monta kuin ikinä vain jaksaa. Ja ykköspäivän lopussa on sitten vielä ns. hiitti juoksumatolla tai crossarissa.

    Käväisin opettelemassa ohjelman fysioterapeutin kanssa, ja VOE RISTUS NOTTA! Oikeasti, aivan uskomatonta miten OIKEIN tehdyt liikkeet voikaan vaikuttaa. Mä olen tehnyt melkein kaiken väärin tähän mennessä, nyt sitten on tekniikka hallussa ja esim. kyykky tuntuu muuallakin kuin etureisissa. Vatsalihaksiin se ottaa eniten.

    Lisäksi fysioterapeutti kertoi, että naisen ei kannata puoltatuntia enempiä rehkiä salilla. Kortisolitasot nousee liiaksi ja kaikki hyöty menetetään.

    Ihan ihme juttuja, mutta joo.. Ikinä en ole ollut näin liekeissä saliohjelmasta. :D

    Ja tosiaan joo, tuo ohjelma tehtiin mulle ihan räätälöidysti, kun on yläselkä liian heikossa kunnossa. Kyllä se vaan on luojan lykky, että työterveyshuollon kautta pääsin tapaamaan ton fysioterapeutin. Aivan mahtava fiilis ja hirmuinen motivaatio reeniin. :)

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Käväisin opettelemassa ohjelman fysioterapeutin kanssa, ja VOE RISTUS NOTTA! Oikeasti, aivan uskomatonta miten OIKEIN tehdyt liikkeet voikaan vaikuttaa.

      Ihan totta, siksi minäkään en edes kuvitellut alkavani treenaamaan ns. ”omasta päästäni”. Tutuiltakin tuntuvat perusliikkeet voi tehdä ihan väärin ja tuloksena onkin kropan rasittuminen paremman kunnon sijaan.

      Ikinä en ole ollut näin liekeissä saliohjelmasta. :D (…) Aivan mahtava fiilis ja hirmuinen motivaatio reeniin. :)

      Mahtavaa kuulla! :D Mäkin oikein innostuin ja ilostuin sun puolesta!!

  4. 4

    sanoo

    Kiitos. Noihin kaikkiin ei pysty lisäämään paljonko kuorma on, mutta pystyisitko muutamista sanomaan, paljonko on painoa mukana?

    • 4.1

      Sanni sanoo

      Painothan riippuu ihan omasta ”tasosta” ja tavoitteista, mä ylläpidän kuntoa enkä yritä kasvattaa mitään suurempia lihaksia joten mulla on aika monta toistoa enkä tee millään hurjilla painoilla. :) Esim. kyykky smithissä 50-60 kiloa (salista ja laitteesta riippuen, Avancian smith esim. tuntuu paljon kevyemmältä kuin toisen kotisalin smith), punnerrus käsipainoilla 8 kiloa, lonkan loitonnus 40 kiloa, ylätalja 32 kiloa.

  5. 5

    Laura sanoo

    Eka visiittini Maarianhaminaan on pian, heti juhannuksen jälkeen. Osaatko sanoa, kannattaako ottaa oma auto mukaan? Onko kaupungissa parkkiongelmaa? Kiitos vastauksestasi!

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Joskus keskipäivällä voi olla parkkiongelma, mutta jostain suurkaupungista tulevalle tilanne ei varmaan näyttäydy niin. :) Mä esim. itse en ole koskaan jäänyt ilman parkkipaikkaa, mutta töissä asiakkaat aina valittaa/valitti että vaikea löytää ruutua….

      Mutta autosta yleisesti – mun mielestä MH on niin pieni kaupunki ettei sinne tarvitse autoa, mutta jos aiot nähdä A-maata enemmänkin niin sitten on ihan must. :)

  6. 6

    laureliini sanoo

    Kun pyöräilynvihaaja rakastui spinning-tunteihin… (inhoan toki vieläkin sitä ”normaalia” pyöräilyä)

  7. 7

    Salee sanoo

    Löysin oman liikunnan ilon kantapään kautta. Olen kärsinyt niska-hartiaseudun kivuista nuoren ikäni. Kivut pahenivat kuitenkin niin pahoiksi, että jouduin sairaalan päivystykseen yöksi saamaan hoitoa, koska en voinut enää muuta kuin maata sikiöasennossa lattialla kivuissani. Sain lähetteen fysioterapiaan, jossa aloitin varovasti kuntosaliharjoittelun fysioterapeutin ohjauksella. Sillä tiellä olen edelleen, reilu vuosi myöhemmin. Niskat ovat edelleen aika ajoin juntturissa, mutta kuntosaliharjoittelu on vähentänyt kipuja huomattavasti! Olenkin jakanut ilosanomaa kuntosaliharjoittelusta jokaiselle, jonka tunnen! Nyt en enää tyydy pelkkään kuntosaliharjoitteluun, vaan liikun viikossa 10-12 tuntia! Oikeasta liikunnanvihaajasta tuli liikuntahirmu!

    • 7.1

      Sanni sanoo

      Kuulostaa hienolta…! 10-12 tuntia viikossa kuulostaa hurjalta määrältä, mutta kyllähän sen varmaan helposti saa kasaan kun käy salitreenin lisäksi lenkeillä ja jumpilla…. Mulle tuo oma neljä tuntiakin tuntuu paljolta..! ^_^ Vaikka ainahan pari lenkkiä lisää repertuaariin tekisi pelkästään hyvää. ;)

  8. 8

    Nimetön sanoo

    Jyväskylässä minulla on oma kuntosalikeskus missä tykkään käydä. Lajit missä käyn vaihtelee kausittain, mutta viimeisimpänä kuntosalitreeni puri hyvin.

    Vietän kesää täällä Helsingissä missä urheilun virkaa toimittaa vaihteeksi vain kävely ja pyöräily. Päivässä tulee helposti sinkuteltua pyörän ja kävelyn voimin 20-30 km. Kivaa Se on, mutta kaipaan silti vähän omaa salia, jonka näen taas syyskuussa. :)

    • 8.1

      Heppu sanoo

      ^Ja nimetön yllä oleva kommentti oli siis minulta! Se pääsi lähtemään aiemmin kuin oli tarkoitus, kun matkapuhelimella eilen illalla häsläsin. ^_^

  9. 9

    maria sanoo

    Koululiikunta tappoi aikoinaan aika hyvin kaikki halut liikkua. Totesin että laihana pysyy ihan hyvin pelkällä ruokavaliolla, se oli siinä iässä ainoa kannustin mihinkään.

    No, se oli ja meni, nyt tässä on jo pari-kolme vuotta harrastettu liikuntaa 3-4 kertaa viikossa, josta osa rankkaakin treeniä. Kävin läpi erilaiset ryhmäliikunnat ja päädyin sitten lopulta juoksemaan. Tavoitteena on pikkuhiljaa päästä puolimaraton kuntoon. :) Taitaa kyllä mennä vielä hetki siihen, vaikka nyt jaksaakin jo sen vajaa 15 km kun hätyyttelee itseään – olen oikein tyytyväinen itseeni kun 9 kk harjoittelulla pääsi aika lailla nollasta tähän pisteeseen, ja olen vielä niitä, joiden joka paikka tahtoo aina hajota jos repii liikkeelle liian äkkiä!

    Mulla inspiraatio on lähtenyt kavereista. Kun porukka ympärillä jaksaa tehdä mitä vain ja näyttää vuodattavan nippanappa yhden hikipisaran, alkaa itseä aika nopeasti keljuttaa kun henki ei kulje ja kaikki on hankalaa.

  10. 10

    pualu sanoo

    Pienempänä mulla oli urheilullisia harrastuksia, mutta jotenkin ehkä yläaste- tai lukioaikoihin alkoi liikunta (ehkä erityisesti koululiikunnan takia) pännimään.

    Muutama vuosi sitten kaverini sai huijattua mut ihmeen kaupalla salille, varmaankin lupaamalla näyttää kädestä pitäen mitä tehdä siellä. Ehkä kuukauden päästä uskalsin jo itsekin vähän soveltaa, eikä salilla käyminen nykyään ole enää niin ärsyttävää ja ällöttävää kuin aluksi. :D En tosin ihan säännöllisesti käy nykyään, mutta aina välillä tulee muutaman viikon aikana käytyä lähes joka toinen päivä. Riippuen vähän aikatauluista ja fiiliksestä.

    Saleilu on ollut aika oleellinen osa muiden epäsäännöllisten urheiluharrastusteni tukena. Eron huomaa jo parissa viikossa.

    • 10.1

      Sanni sanoo

      Ehkä kuukauden päästä uskalsin jo itsekin vähän soveltaa, eikä salilla käyminen nykyään ole enää niin ärsyttävää ja ällöttävää kuin aluksi. :D

      Kivaa! :) Muistan itsekin miten hurja kynnys mulla oli salille menoa kohtaan… Ja täytyy myöntää, että vieläkin tuntuu epämukavalta mennä uudelle, itselle tuntemattomalle salille. Inhoan sitä tunnetta kun pitää harhailla siellä ja etsiä niitä itselle tuttuja / omaan ohjelmaan kuuluvia laitteita…. Ja kun painot ja säädötkin on eri merkkisissä laitteissa erilaisia, niin sekin on jotenkin ärsyttävää kun pitää uudella salilla vähän niinkuin opetella laitteet uudestaan…

  11. 11

    Piukku sanoo

    Hei!

    Olemme menossa Maarianhaminaan nyt kesäkuussa ja netistä löysinkin tämän Avancian kuntosalin. Ja tämä tasan vuoden vanha postaus löytyi kuin tilauksesta samalla. Harkitsen siis vierailua ko. salille ja kun sinulla on paikasta kokemusta, niin pari kysymystä; miten hyvä ruotsinkielen taito pitäisi olla, että saa asiansa selvitettyä? ;-) Onko sinulla tietoa, kannattaako vierailusta ilmoittaa etukäteen, vai voiko vaan poiketa paikalle? Onkohan siellä miten ruuhkaa viikonloppu-aamupäivisin…?
    Kiitokset! :)

    • 11.1

      Sanni sanoo

      miten hyvä ruotsinkielen taito pitäisi olla, että saa asiansa selvitettyä? ;-)

      Englannilla pärjää :) Suomea ei taida käsittääkseni kukaan Avancian tämänhetkisestä vastaanottohenkilökunnasta puhua. En tosin ole ihan varma. Mutta englannilla kannattaa mennä :)

      Onko sinulla tietoa, kannattaako vierailusta ilmoittaa etukäteen, vai voiko vaan poiketa paikalle?

      Ei tarvitse ilmoittaa etukäteen. Kertalipun tai turistin viikkopassin voi ostaa vastaanotosta. Tuo viikkopassi (30€) kannattaa muuten ottaa jos treenaa enemmän kuin kaksi kertaa, sillä kertalippu taitaa olla 12 euroa vai liekö noussut jo viiteentoista. Mun äijä aina ottaa tuon kertalipun kun se harvemmin (tylsimys ^_^) jaksaa viipyä Ahvenanmaalla pidempään kuin pari päivää.

      Onkohan siellä miten ruuhkaa viikonloppu-aamupäivisin…?

      Kesällä on toooosi rauhallista melkein mihin aikaan päivästä tahansa, minä viikonpäivänä tahansa. Illat tietysti vilkkaimpia, joskus 18-20 on enitemn porukkaa. Mutta talveen verrattuna silloinkin suhteellisen hiljaista. Mä tykkään treenata just aamupäivästä tai keskipäivällä kun on kaikkein vähiten jengiä! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.